Saksasta hommasin 330:n johon vaihdettiin liikkeessä ostettaessa kytkin. Varmaankin tietysti pelkkä levy vaikka muutkin osat saattoi olla vaihtokunnossa.
Jokusen tuhannen km:n jälkeen alkoi ilmenemään tärinää liikkeellelähdettäessä kylmänä. Lämpimänä oli ok. Muistin sitten että corollassa kerran rupesi säännöllisesti täristämään liikkeellelähdöissä niin se korjautui joksikin aikaa kun antoi välillä kykälle lämpöä luistattamalla sitä kunnolla. Sama käsittely sai aikaan tässä saman ilmiön, se tärinä liikkeellelähdöissä kevyen luistatuksen aikana katosi.
Innostuin muutama viikko sitten tekemään taas kunnon haukilähdön kytkinpommilla ja ihme olikin suuri kun ei tullutkaan terävää liikettä eteenpäin vaan kuului lähinnä pahaa ääntä ja kytkin ei ottanut ollenkaan/tosi vähän. Poljin pohjassakin kuului outoa ääntä ja vaihteet meni huonosti päälle. Siitä se sitten lähti kun paikallaan polki poljinta useamman kerran taas toimimaan joten kuten normaalin tuntuisesti. Löytyi taas irrotus ja myös pitoa kytkimestä. Äänistä päätellen jotain kyllä hajosi.
Eilen piti päästä liikennevirtaan ja tehdä kiireinen lähtö paikaltaan ja sama ilmiö toistui miedompana kun en mitään kytkinpommia päästänyt kuitenkaan. Sitten ei taas menneet vaihteetkaan niin kevyesti päälle kunnes oli hetken ajellut ja käyttänyt kytkintä. Voisko painelaakeri olla rikki, jumittaa ja sitten kykä jää jotenkin jumiin (??) Varmaan se painelaakeri oli turhan kallis vaihdettavaksi kytkinlevyn ohella juuri tehdyssä rempassa . Vai onko tossa joku automaattisäätö mikä olisi rikki (?). Tuskin 195tkm vedetty kaksoismassakaan on ihan iskussa enää.
Tympii kyllä koko kytkin ja sen tuntuma tossa autossa muutenkin ja tekisi mieli vaihtaa alkuperäisen kaksoismassavauhtipyörän tilalle jotain vähän kiinteämpää. Samalla pitää laittaa ne jotkut tapit vaihteensiirtäjään uusiksi kun vaihdekepin keskitys ajoittain jumittaa sekin kytkimen lisäksi.
Onko hyviä kokemuksia tarvikekytkimistä, esim. valeon "kova vauhtipyörä" kytkinsetti käytännössä. Ei kai siitä seuraa ikävää jyrinää tai tärinää, ääntelyä tai muuta ikävää? Ei kyllä yhtään innosta toisaalta toi vakiosetin ylenmääräinen pehmeyskään ripeämmin ajaessa.
Jokusen tuhannen km:n jälkeen alkoi ilmenemään tärinää liikkeellelähdettäessä kylmänä. Lämpimänä oli ok. Muistin sitten että corollassa kerran rupesi säännöllisesti täristämään liikkeellelähdöissä niin se korjautui joksikin aikaa kun antoi välillä kykälle lämpöä luistattamalla sitä kunnolla. Sama käsittely sai aikaan tässä saman ilmiön, se tärinä liikkeellelähdöissä kevyen luistatuksen aikana katosi.
Innostuin muutama viikko sitten tekemään taas kunnon haukilähdön kytkinpommilla ja ihme olikin suuri kun ei tullutkaan terävää liikettä eteenpäin vaan kuului lähinnä pahaa ääntä ja kytkin ei ottanut ollenkaan/tosi vähän. Poljin pohjassakin kuului outoa ääntä ja vaihteet meni huonosti päälle. Siitä se sitten lähti kun paikallaan polki poljinta useamman kerran taas toimimaan joten kuten normaalin tuntuisesti. Löytyi taas irrotus ja myös pitoa kytkimestä. Äänistä päätellen jotain kyllä hajosi.
Eilen piti päästä liikennevirtaan ja tehdä kiireinen lähtö paikaltaan ja sama ilmiö toistui miedompana kun en mitään kytkinpommia päästänyt kuitenkaan. Sitten ei taas menneet vaihteetkaan niin kevyesti päälle kunnes oli hetken ajellut ja käyttänyt kytkintä. Voisko painelaakeri olla rikki, jumittaa ja sitten kykä jää jotenkin jumiin (??) Varmaan se painelaakeri oli turhan kallis vaihdettavaksi kytkinlevyn ohella juuri tehdyssä rempassa . Vai onko tossa joku automaattisäätö mikä olisi rikki (?). Tuskin 195tkm vedetty kaksoismassakaan on ihan iskussa enää.
Tympii kyllä koko kytkin ja sen tuntuma tossa autossa muutenkin ja tekisi mieli vaihtaa alkuperäisen kaksoismassavauhtipyörän tilalle jotain vähän kiinteämpää. Samalla pitää laittaa ne jotkut tapit vaihteensiirtäjään uusiksi kun vaihdekepin keskitys ajoittain jumittaa sekin kytkimen lisäksi.
Onko hyviä kokemuksia tarvikekytkimistä, esim. valeon "kova vauhtipyörä" kytkinsetti käytännössä. Ei kai siitä seuraa ikävää jyrinää tai tärinää, ääntelyä tai muuta ikävää? Ei kyllä yhtään innosta toisaalta toi vakiosetin ylenmääräinen pehmeyskään ripeämmin ajaessa.
Comment