Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kytkin/vauhtipyörä/painelaakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kani
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 699
    • Espoo

    E46 kytkin/vauhtipyörä/painelaakeri

    Saksasta hommasin 330:n johon vaihdettiin liikkeessä ostettaessa kytkin. Varmaankin tietysti pelkkä levy vaikka muutkin osat saattoi olla vaihtokunnossa.

    Jokusen tuhannen km:n jälkeen alkoi ilmenemään tärinää liikkeellelähdettäessä kylmänä. Lämpimänä oli ok. Muistin sitten että corollassa kerran rupesi säännöllisesti täristämään liikkeellelähdöissä niin se korjautui joksikin aikaa kun antoi välillä kykälle lämpöä luistattamalla sitä kunnolla. Sama käsittely sai aikaan tässä saman ilmiön, se tärinä liikkeellelähdöissä kevyen luistatuksen aikana katosi.

    Innostuin muutama viikko sitten tekemään taas kunnon haukilähdön kytkinpommilla ja ihme olikin suuri kun ei tullutkaan terävää liikettä eteenpäin vaan kuului lähinnä pahaa ääntä ja kytkin ei ottanut ollenkaan/tosi vähän. Poljin pohjassakin kuului outoa ääntä ja vaihteet meni huonosti päälle. Siitä se sitten lähti kun paikallaan polki poljinta useamman kerran taas toimimaan joten kuten normaalin tuntuisesti. Löytyi taas irrotus ja myös pitoa kytkimestä. Äänistä päätellen jotain kyllä hajosi.

    Eilen piti päästä liikennevirtaan ja tehdä kiireinen lähtö paikaltaan ja sama ilmiö toistui miedompana kun en mitään kytkinpommia päästänyt kuitenkaan. Sitten ei taas menneet vaihteetkaan niin kevyesti päälle kunnes oli hetken ajellut ja käyttänyt kytkintä. Voisko painelaakeri olla rikki, jumittaa ja sitten kykä jää jotenkin jumiin (??) Varmaan se painelaakeri oli turhan kallis vaihdettavaksi kytkinlevyn ohella juuri tehdyssä rempassa . Vai onko tossa joku automaattisäätö mikä olisi rikki (?). Tuskin 195tkm vedetty kaksoismassakaan on ihan iskussa enää.

    Tympii kyllä koko kytkin ja sen tuntuma tossa autossa muutenkin ja tekisi mieli vaihtaa alkuperäisen kaksoismassavauhtipyörän tilalle jotain vähän kiinteämpää. Samalla pitää laittaa ne jotkut tapit vaihteensiirtäjään uusiksi kun vaihdekepin keskitys ajoittain jumittaa sekin kytkimen lisäksi.

    Onko hyviä kokemuksia tarvikekytkimistä, esim. valeon "kova vauhtipyörä" kytkinsetti käytännössä. Ei kai siitä seuraa ikävää jyrinää tai tärinää, ääntelyä tai muuta ikävää? Ei kyllä yhtään innosta toisaalta toi vakiosetin ylenmääräinen pehmeyskään ripeämmin ajaessa.
    E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
  • huppu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 423
    • Rovaniemi

    #2
    Originally posted by kani View Post
    Saksasta hommasin 330:n johon vaihdettiin liikkeessä ostettaessa kytkin. Varmaankin tietysti pelkkä levy vaikka muutkin osat saattoi olla vaihtokunnossa.

    Jokusen tuhannen km:n jälkeen alkoi ilmenemään tärinää liikkeellelähdettäessä kylmänä. Lämpimänä oli ok. Muistin sitten että corollassa kerran rupesi säännöllisesti täristämään liikkeellelähdöissä niin se korjautui joksikin aikaa kun antoi välillä kykälle lämpöä luistattamalla sitä kunnolla. Sama käsittely sai aikaan tässä saman ilmiön, se tärinä liikkeellelähdöissä kevyen luistatuksen aikana katosi.

    Innostuin muutama viikko sitten tekemään taas kunnon haukilähdön kytkinpommilla ja ihme olikin suuri kun ei tullutkaan terävää liikettä eteenpäin vaan kuului lähinnä pahaa ääntä ja kytkin ei ottanut ollenkaan/tosi vähän. Poljin pohjassakin kuului outoa ääntä ja vaihteet meni huonosti päälle. Siitä se sitten lähti kun paikallaan polki poljinta useamman kerran taas toimimaan joten kuten normaalin tuntuisesti. Löytyi taas irrotus ja myös pitoa kytkimestä. Äänistä päätellen jotain kyllä hajosi.

    Eilen piti päästä liikennevirtaan ja tehdä kiireinen lähtö paikaltaan ja sama ilmiö toistui miedompana kun en mitään kytkinpommia päästänyt kuitenkaan. Sitten ei taas menneet vaihteetkaan niin kevyesti päälle kunnes oli hetken ajellut ja käyttänyt kytkintä. Voisko painelaakeri olla rikki, jumittaa ja sitten kykä jää jotenkin jumiin (??) Varmaan se painelaakeri oli turhan kallis vaihdettavaksi kytkinlevyn ohella juuri tehdyssä rempassa . Vai onko tossa joku automaattisäätö mikä olisi rikki (?). Tuskin 195tkm vedetty kaksoismassakaan on ihan iskussa enää.

    Tympii kyllä koko kytkin ja sen tuntuma tossa autossa muutenkin ja tekisi mieli vaihtaa alkuperäisen kaksoismassavauhtipyörän tilalle jotain vähän kiinteämpää. Samalla pitää laittaa ne jotkut tapit vaihteensiirtäjään uusiksi kun vaihdekepin keskitys ajoittain jumittaa sekin kytkimen lisäksi.

    Onko hyviä kokemuksia tarvikekytkimistä, esim. valeon "kova vauhtipyörä" kytkinsetti käytännössä. Ei kai siitä seuraa ikävää jyrinää tai tärinää, ääntelyä tai muuta ikävää? Ei kyllä yhtään innosta toisaalta toi vakiosetin ylenmääräinen pehmeyskään ripeämmin ajaessa.
    Itsellä vaihdettiin omaan E46 318d:hen v. 2010 kaksoismassavauhtipyörä ja kytkinasetelma. Vika ilmeni silloin siinä, ettei auto meinannut lähteä liikkeelle kytkintä nostettaessa, vaan alkoi hel**tinmoinen pauke ja tykytys. Tällöin auton sai vielä liikkeelle kun luistatti kytkintä ja painoi enemmän kaasua Sillon tais mittarissa olla jotain 150.000 km.

    Viime aikoina olen huomannut taas pientä satunnaista tärinää liikkeelle lähdettäessä. Mielestäni silloin kun autolla on ajanut päivän aikana paljon ja ollut runsaasti pysähdyksiä ja liikkeelle lähtöjä. Siellä se kaksoismassavauhtis vissiin taas irvistelee mulle KL:sta tuntui tulevan maanantaikappele, joten seuraavalla kerralla isketän sinne kyllä alkuperäisen osan tai jos on vinkata jokin sitäkin parempi vaihtoehto. Nyt mittarissa 221.000 km.
    BMW E46 318d 10/04

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Minä en oo vielä semmoisella bmw:llä ajanu, jossa kytkin ei nypyttäisi varsinkin sadekelillä.
      Itsellä tällä hetkellä jäykkä vauhtipyörä ja jousitettu levy ja sekin nypyttää kostealla ilmalla. Eli ei välttämättä ole mikään vp vika. Toki huono kaksoismassa tuollaista oireilua myös aiheuttaa.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • kani
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 699
        • Espoo

        #4
        Tuli vastaan sopiva tilanne ja herkullinen jyrkkä ramppi ylös parkkipaikalle. Poltin vähän kytkintä jos se vaikuttaisi johonkin, sinänsä kytkin on toiminut ihan kivasti, ainoastaan ykkösellä kun vetää rajoittimelle tulee yläkierroksilla tärinää ja jyrinää jonka epäilen jotenkin liittyvän tähän ongelmaan.. saattaa tietysti olla kardaanista/rättinivelestäkin lähtöisin, muttei esiinny muilla kuin ykkösvaihteella ja ehkä aavistuksen joskus kakkosella vedätettäessä huippukierroksien tuntumassa kaasu pohjassa.

        Ja kappas vaan. Sen jälkeen kun kytkin oli kunnon luistatuksen jälkeen päästänyt pahat hajut itsestään kuumennettuaan ei oikein ilmeisesti irrottanut (??) kun vaihteiden päällesaanti oli hankalaa ja kuului lisäksi pahaa laahaavaa ääntä. Vika esiintyi kun kykä lämpeni eikä sen jälkeen irrottanut tai ottanut kunnolla. Lämpölaajenemisen myötä joku alkaa jumittaa??? Voisko olla ettei kytkintä ole vaihdettaessa keskitetty kunnolla??

        Kun lämpötila tasaantui alkoi taas kaikki pelaamaan normaalisti, kytkinpoljinta painaessa kuulunut laahaava paha ääni poistui pikkuhiljaa minuutin parin sisään ja sitten vaihteetkin alkoi vähän ajan päästä menemään sisään kevyesti ja kaikki oli normaalia.
        E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

        Comment

        • kani
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 699
          • Espoo

          #5
          Taitaa olla painelaakeri. Irrotinpolkimen stopperin ja poljin pohjassa pitää pahaa ääntä.
          E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

          Comment

          • Torppa
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 291
            • Vihti

            #6
            Asiasta kukkaruukkuun, itselle tuli tuolta nopeasti ja edukkaasti vauhtipyörä+pultit ja kytkinsetti(ei asetelman pultteja) sisältäen painelaakerin. Tänään UPK-kuljetusliike tipautti ovelle. Yhteishintaa euroissa tuli noin 800e. Varmistin vielä paikallisesta varaosaliikkeestä LUK-osanumeroiden täsmäämisen omaan autooni sopivaksi.




            Löytyy siis muihinkin näihin vessoihin kyseiseltä putiikilta ebaystä kun hieman selaa
            Last edited by Torppa; 08-07-2013, 12:29.
            ------------------------------------------------
            Entiset:
            E61 535D M-sport 11/-05
            E61 535D M-sport 12/-04
            E46 330D Touring 11/-03
            E36 325i Coupe 8/-92
            E30 318i Coupe -89

            Comment

            • kani
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 699
              • Espoo

              #7
              Joopa. Ensikertalaisena laatikonpurkajana piti kysyä kavereita auttamaan. Ja ihan hyvä idea se olikin, olisi yksin ollut ikävää puuhaa. Monessa vaiheessa laatikon purkamisen aikana oli apukäsistä hyötyä.

              Alkoi aukeamaan hommakin laatikon irrottamisen myötä:



              Aika erikoinen temppu tehty paineasetelmalle. No heti alkuun näki että ei siihen uutta kytkintä oltu laitettu, vaan käytetty . Ja melko erikoinen modaus vielä, ihmeteltiin vähän aikaa noita hankaumia paineasetelman päällä joista osa oli tullut kytkinhaarukasta ja osa rälläkästä.. Ilmeisesti ei ollut korjaajalla myöskään työkalua jolla itsesäätyvä kytkin asennetaan takaisin paikoilleen, niin koko säätömekanismi oli rälläköity pois ja laitettu paineasetelma kylmästi paikalleen. Viritys toimikin kai jonkin aikaa ja sitten räjähti. Haarukka oli tosiaan ottanut osumaa ja kulunut jonkun verran, epäilemäni muovitappi haarukan päässä oli ehjä.



              Apusylinterin pää oli ottanut lämpöä ja vähän sulanut:



              Onkohan tuo kytkinakselikin ottanut osumaa kun siinä oli pientä välystä heiluteltaessa, vai kuuluuko asiaan??



              Nyt menee samalla kaikki uusiksi kaksoismassa vauhtipyörää myöten ja kardaanin tukilaakeri sekä rättinivel vaihtoon myös samalla. Pohjan putsaus ja suojaus kun on lämpösuojat sivussa ja kaikki valmiiksi purettuna..
              E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎