Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin sielunelämää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HeceR
    Bimmer Rookie
    • Dec 2011
    • 26
    • Kouvola

    Ilmastoinnin sielunelämää?

    Auto on 316i E46 Touring N42- koneella.

    Ei tullut ilmastoinnista kylmää ilmaa, joten vein ilmastointihuoltoon. Olihan sieltä aineetkin vähissä, mutta ei pelaa, kun ei lähde kompura pyörimään. Sulakkeet olivat katsoneet jo huollossa, mutta muuta eivät olleet tutkineet.

    Mitenkäs tuossa on tuo toteutettu? Siellähän lienee jonkinlainen magneettikytkin tms. millä se kompuran pitäisi lähteä pelaamaan?

    Ihan tavallinen karvalakkimallin manu-anaali-ilmastointi on kyseessä.
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 873
    • Kainuu

    #2
    Originally posted by HeceR View Post
    Auto on 316i E46 Touring N42- koneella.

    Ei tullut ilmastoinnista kylmää ilmaa, joten vein ilmastointihuoltoon. Olihan sieltä aineetkin vähissä, mutta ei pelaa, kun ei lähde kompura pyörimään. Sulakkeet olivat katsoneet jo huollossa, mutta muuta eivät olleet tutkineet.

    Mitenkäs tuossa on tuo toteutettu? Siellähän lienee jonkinlainen magneettikytkin tms. millä se kompuran pitäisi lähteä pelaamaan?

    Ihan tavallinen karvalakkimallin manu-anaali-ilmastointi on kyseessä.
    Kompurahan ei kai lähde käyntiin jos siellä ei ole kylmäainetta riittävästi. Menikö ilmastoinnin huolto onnistuneesti läpi, ts alipaineistus, täyttö ja väriaineen lisäys tehty? Jos vuotaa, niin väriaine paljastaisi vuotokohdan.

    Magneettikytkin on siinä hihnapyörällä, eli siitä ohjataan kompuran käyntiä.

    Ehkä vianluku olisi paikallaan myös jos epäilys viasta edelleen olemassa...

    Comment

    • HeceR
      Bimmer Rookie
      • Dec 2011
      • 26
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by expertti View Post
      Kompurahan ei kai lähde käyntiin jos siellä ei ole kylmäainetta riittävästi. Menikö ilmastoinnin huolto onnistuneesti läpi, ts alipaineistus, täyttö ja väriaineen lisäys tehty? Jos vuotaa, niin väriaine paljastaisi vuotokohdan.

      Magneettikytkin on siinä hihnapyörällä, eli siitä ohjataan kompuran käyntiä.

      Ehkä vianluku olisi paikallaan myös jos epäilys viasta edelleen olemassa...
      Kaikki muu oli ok. Vikakoodit näkynevät vain virallisemmilla ohjelmilla? Yleis-obd -ohjelmalla ei taida noihin päästä käsiksi...

      Comment

      • expertti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 873
        • Kainuu

        #4
        Originally posted by expertti View Post
        Kompurahan ei kai lähde käyntiin jos siellä ei ole kylmäainetta riittävästi. Menikö ilmastoinnin huolto onnistuneesti läpi, ts alipaineistus, täyttö ja väriaineen lisäys tehty? Jos vuotaa, niin väriaine paljastaisi vuotokohdan.

        Magneettikytkin on siinä hihnapyörällä, eli siitä ohjataan kompuran käyntiä.

        Ehkä vianluku olisi paikallaan myös jos epäilys viasta edelleen olemassa...

        Originally posted by HeceR View Post
        Kaikki muu oli ok. Vikakoodit näkynevät vain virallisemmilla ohjelmilla? Yleis-obd -ohjelmalla ei taida noihin päästä käsiksi...
        Laitettiinko myös väriaine ja tutkittiinko uv- lasien kanssa mahdolliset vuodot? Entä mistä tieto ettei kompura käy?

        INPA, DIS esim kertoisi varmaan mahdollisista vioista. Mistä päin olet, tiedustele täällä olisi seudullasi ketään jolla mahdollisesti olisi vianluku- mahdollisuus.

        Comment

        • HeceR
          Bimmer Rookie
          • Dec 2011
          • 26
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by expertti View Post
          Laitettiinko myös väriaine ja tutkittiinko uv- lasien kanssa mahdolliset vuodot? Entä mistä tieto ettei kompura käy?

          INPA, DIS esim kertoisi varmaan mahdollisista vioista. Mistä päin olet, tiedustele täällä olisi seudullasi ketään jolla mahdollisesti olisi vianluku- mahdollisuus.
          Ilmastoinnin huoltaja sanoi, ettei kompura pyöri. Ainakin muista jutuista oli raportti, joten ne lienee tehty. Otan huomenna sadepäivän ratoksi talliin tuon auton ja rupean kurkistelemaan.

          Mahtaakohan kellään kouvolan suunnalla olla vehkeitä koodien lukuun?

          Comment

          • HeceR
            Bimmer Rookie
            • Dec 2011
            • 26
            • Kouvola

            #6
            Katsoin itse vielä kaikki sulakkeet ja ehjiä olivat. Kompura pyörii käsin kokeillessa eli jumissa se ei tunnu olevan. Mistähän menevät johdot magneettiventtiilille, että pääsisi kokeilemaan suoraan sähköllä sen toiminnan?

            Alkaa oikeasti mennä hermot tuon auton kanssa, kun se ei ole melkein vuoden aikana toiminut kunnolla juuri ollenkaan. Yhden vian kun saa korjattua, niin toinen tulee vastaan. Kunhan tuo joskus toimii edes hetken, niin myyn sen pois samantien...

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #7
              E46 IHKA/IHKR-sielunelämää tuolla: KLIK. Sulla on siis manuaali-ilmastointi eli IHKR.

              Sivu 34 valottaa kompressorin käynnistymistä:

              The IHKR determines the load torque for compressor activation and required auxiliary fan speed from the pressure sensor mounted on the high side line next to the receiver dryer. The refrigerant pressure sensor provides a voltage input signal (0-5 volts) to the IHKR. The voltage value increases as pressure in the high side refrigerant circuit increases. The IHKR processes this signal to determine the calculated load that will be placed on the engine when the compressor is switched on. Pressure values that are too high or too low will cause the compressor to be switched off. Once all of the criteria for compressor operation have been met, the DME control module will activate the compressor relay to energize the compressor magnetic clutch. Control of the evaporator temperature is carried out by the IHKR signalling the DME to shutoff the compressor when the evaporator reaches the freezing point.

              IHKR pyytää K-väylältä mittariston kautta DME:tä eli moottorinohjausta käynnistämään kompressorin... Jos INPAlla vikakoodeja luetaan ja siellä on esim. K-bus virheitä niin voi olla ettei IHKR pääse edes juttelemaan mittaristolle (KOMBI).

              Kompressorin käynnistys on releen K19 takana. Onko rele jo kokeiltu? Jos rele K19 on vaaleanvihreä niin niitä on useampi kappale, voi kokeilla ristiin. Takakontissa oikealla puolella on vielä takalasin lämppärin rele jos ei muualta löydy. Relekartta: KLIK.

              Summa summarum: olisi syytä saada vikakoodit INPAlla luettua, ainakin IHKR:ltä sekä DME:ltä että mittaristosta.

              Comment

              • HeceR
                Bimmer Rookie
                • Dec 2011
                • 26
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by MNi View Post
                E46 IHKA/IHKR-sielunelämää tuolla: KLIK. Sulla on siis manuaali-ilmastointi eli IHKR.

                Sivu 34 valottaa kompressorin käynnistymistä:

                The IHKR determines the load torque for compressor activation and required auxiliary fan speed from the pressure sensor mounted on the high side line next to the receiver dryer. The refrigerant pressure sensor provides a voltage input signal (0-5 volts) to the IHKR. The voltage value increases as pressure in the high side refrigerant circuit increases. The IHKR processes this signal to determine the calculated load that will be placed on the engine when the compressor is switched on. Pressure values that are too high or too low will cause the compressor to be switched off. Once all of the criteria for compressor operation have been met, the DME control module will activate the compressor relay to energize the compressor magnetic clutch. Control of the evaporator temperature is carried out by the IHKR signalling the DME to shutoff the compressor when the evaporator reaches the freezing point.

                IHKR pyytää K-väylältä mittariston kautta DME:tä eli moottorinohjausta käynnistämään kompressorin... Jos INPAlla vikakoodeja luetaan ja siellä on esim. K-bus virheitä niin voi olla ettei IHKR pääse edes juttelemaan mittaristolle (KOMBI).

                Kompressorin käynnistys on releen K19 takana. Onko rele jo kokeiltu? Jos rele K19 on vaaleanvihreä niin niitä on useampi kappale, voi kokeilla ristiin. Takakontissa oikealla puolella on vielä takalasin lämppärin rele jos ei muualta löydy. Relekartta: KLIK.

                Summa summarum: olisi syytä saada vikakoodit INPAlla luettua, ainakin IHKR:ltä sekä DME:ltä että mittaristosta.

                Ei ollut vika releessä. Tyrkkäsin vierestä töötin releen siihen ja ei muuttunut mihinkään. Töötti toimii sillä ilmastoinnin releellä kyllä. Näytti olevan ihan tavallinen rele kyseessä...

                Onhanntuo paska taas vietävä arvailuhoitoon autosalpaan. Vaihdellaan taas osia, kunnes vika löytyy ja aloitetaan varmuudeksi kalleimmasta...

                Comment

                • AAhola
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2012
                  • 20
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Toimiiko flekti? Tai sitten joku painekytkin rikki. En noista bemareista niin tiedä mutta kuhan arvailen

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #10
                    Jos nyt kuitenkin ensihätään etsisi lähistöltä jonkun INPA-tekijän joka lukaisisi vikakoodit.

                    Comment

                    • HeceR
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2011
                      • 26
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by MNi View Post
                      Jos nyt kuitenkin ensihätään etsisi lähistöltä jonkun INPA-tekijän joka lukaisisi vikakoodit.
                      Koodien mukaan ulkolämpötila-anturi näytti koko ajan 40 astetta pakkasta. Liitos putsattu ja nyt pelaa vaikka ilmeisesti itse anturi on rikki. Osaa vaan ei tietenkään ole varastossa edes ruotsissa. Olisko kellään kuvaa siitä anturista, kun ebayssa tarjollaolevat näyttää kovin erilaiselta?

                      Comment

                      • Lopaka
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2005
                        • 407

                        #12
                        Originally posted by HeceR View Post
                        Koodien mukaan ulkolämpötila-anturi näytti koko ajan 40 astetta pakkasta. Liitos putsattu ja nyt pelaa vaikka ilmeisesti itse anturi on rikki. Osaa vaan ei tietenkään ole varastossa edes ruotsissa. Olisko kellään kuvaa siitä anturista, kun ebayssa tarjollaolevat näyttää kovin erilaiselta?


                        Siinä kuva, tuon pitäisi käydä...

                        Comment

                        • HeceR
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2011
                          • 26
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by Lopaka View Post
                          http://www.ebay.co.uk/itm/Outside-Te...#ht_693wt_1091

                          Siinä kuva, tuon pitäisi käydä...
                          Tuo näyttää samalle. Täytyy tilata pois kuleksimasta, niin saa kuntoon...

                          Comment

                          • henkka86
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 109
                            • Savonlinna

                            #14
                            Originally posted by Lopaka View Post
                            http://www.ebay.co.uk/itm/Outside-Te...#ht_693wt_1091

                            Siinä kuva, tuon pitäisi käydä...
                            Löytyy tuommonen anturi ylimääräisenä.
                            nykyiset

                            e70 x5 3.0sd M-sport -09
                            e70 x5 m50d -13

                            ex. f25 x3 30d M-sport -12
                            ex. e61 530da touring Lci M-sport -09
                            ex. e60 525ia M-sport -06
                            ex. e61 530da touring -05
                            ex. e46 330d touring M-sport -02
                            ex. e39 535ia -97
                            ex. e34 525i -91

                            Comment

                            • HeceR
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2011
                              • 26
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by henkka86 View Post
                              Löytyy tuommonen anturi ylimääräisenä.
                              Tilasin jo, mutta olen yhteydessä, jos ei ala kohtuullisessa ajassa tulemaan...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎