Announcement

Collapse
No announcement yet.

kardaanin irrottaminen tasauspyörästöstä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kani
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 699
    • Espoo

    kardaanin irrottaminen tasauspyörästöstä?

    Millä ton kardaanin saa irti tasauspyörästöstä. Tai no, saatiin me se irti kun yritettiin kovasti, taisi vaan lähteä väärästä kohti. Olisi kai pitänyt irrota vetämällä ulos noista pikku koloista joita on kaksi eri puolilla. Kts. kuva.



    Pitäiskö toi nyt saada irti vai antaa suosiolla olla, laittaa rasvat ja pallot sisään ja pistää sitten läjään??
    E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Kyllä, niistä kahdesta rakosesta: KLIK. Tuo esimerkki olettaa 330d M57N.

    Kuvassa siis vakionopeusnivel (CV-joint) avattuna eli osa 14 täältä: KLIK.

    Comment

    • kani
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 699
      • Espoo

      #3
      Näyttääpä helpolta tossa kuvassa :P. On sille jo annettu voimaakin vuorotellen eri puolilta.
      E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Ota tuo poikkipalkki pois tieltä, muuten voi olla ahdasta.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • kani
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 699
          • Espoo

          #5
          Joo, mutta ei se lisääntynyt tila auttanut kyllä yhtään. Saa hakata rukarilla ja moskalla ihan huolella eri puolilta eikä liiku mihinkään. Muutaman päivän oon jo laittanut irrotusöljyäkin, markettilitkujen lisäksi legendaarista 50% atf + 50% asetoni sekotusta, millä kaikki on aina viimeistään lähtenyt. Mutta ei lähde. Lueskelin jenkkiforumilta että oli irrottanut tuon liitoksen nostamalla kevyesti kytkintä, pulttien ollessa irti. Mutta laatikko ja kykä tuli irrotettua jo aiemmin...
          E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

          Comment

          • Låiri
            Newbiemmer
            • Aug 2011
            • 3
            • Hämeenlinna

            #6
            Kyllä se siitä lähtee, ei välttämättä hakkaamalla vaan vääntämällä. Sopiva taltta tai pieni sorkkarauta sinne koloseen ja vääntää ulospäin. Kun saat toista puolta liikkumaan pikkasen niin nivelen toiselta puolelta liikutat saman verran. Näin pikkuhiljaa nitkuttamalla sain oman kardaanin irti

            Comment

            • kani
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 699
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Låiri View Post
              Kyllä se siitä lähtee, ei välttämättä hakkaamalla vaan vääntämällä. Sopiva taltta tai pieni sorkkarauta sinne koloseen ja vääntää ulospäin. Kun saat toista puolta liikkumaan pikkasen niin nivelen toiselta puolelta liikutat saman verran. Näin pikkuhiljaa nitkuttamalla sain oman kardaanin irti
              Niin sehän se on ollut kun ensiksi yritettiin vääntää/kammeta eri puolilta mutta kun kumpikaan puoli ei hievahdakkaan. Ei pienen pientä liikettä :(. Täytyy jatkaa yrittämistä.. Heräsi ajatus kylmäsprayn kokeilemisesta.
              E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

              Comment

              • Jolli
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 2556
                • Virolahti

                #8
                Originally posted by kani View Post
                Niin sehän se on ollut kun ensiksi yritettiin vääntää/kammeta eri puolilta mutta kun kumpikaan puoli ei hievahdakkaan. Ei pienen pientä liikettä :(. Täytyy jatkaa yrittämistä.. Heräsi ajatus kylmäsprayn kokeilemisesta.
                Agalta saa myös kuivajäätä jos haluaa oikein kylmäksi ja/tai suurempia kappaleita jäähdyttää.
                Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                PM tavoittaa, puhelimella ei.

                Comment

                • kani
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 699
                  • Espoo

                  #9
                  Intterwebin syövereistä löytyi kuviakin:

                  Kardaani:


                  Perän liitos:


                  Kyseessä siis 330. Ihme että toi noin jumissa on. Kaikki muut pultit ja paikat autossa on auenneet kivasti, paitsi pakosarjan ja pakoputken liitoksen pultit. Niistäkin 2/4 saatiin auki ehjinä vaikka mutterit oli tosi huonossa kunnossa.

                  Pitää vielä etsiä semmonen tosi iso vääntötanko mikä sopii justiinsa tohon koloon ja sitten eri puolilta kammeta se jäljelle jäänyt pää ulos. Ehkä noi nykyiset ruuvarit/vääntötangot on vaan liian pieniä.. Ja yrittää auttaa vielä kylmäsprayllä.
                  E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                  Comment

                  • Torppa
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 291
                    • Vihti

                    #10
                    Itselle juuri kytkin remppa tehtiin, oli pirusti kardaani kiinni takapäästään.

                    Irroitusaineella ja paineilmavasaralla koloihin naputtamalla tovin aikaa, lähti irti vihdoin.
                    ------------------------------------------------
                    Entiset:
                    E61 535D M-sport 11/-05
                    E61 535D M-sport 12/-04
                    E46 330D Touring 11/-03
                    E36 325i Coupe 8/-92
                    E30 318i Coupe -89

                    Comment

                    • Torppa
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 291
                      • Vihti

                      #11
                      Originally posted by MNi View Post
                      Kyllä, niistä kahdesta rakosesta: KLIK. Tuo esimerkki olettaa 330d M57N.

                      Kuvassa siis vakionopeusnivel (CV-joint) avattuna eli osa 14 täältä: KLIK.

                      Olisikohan mahdollista, että tuo vakionopeusnivel olisi saanut minulla kipeää irroitus vaiheessa?

                      Uuden kytkimen ja vp:n asennuksen jälkeen hiljaisessa moottorijarrutuksessa perästä alkaa kuulumaan ja tuntumaan tärinää.. Vapaalla rullatessa tai enemmän moottorijarruttaessa ääntä ym ei tule.
                      Tosin kyllä tuo rättinivelkin on jo ehtoonpuolella. Mutta aikaisemmin ääntä ei tullut.
                      ------------------------------------------------
                      Entiset:
                      E61 535D M-sport 11/-05
                      E61 535D M-sport 12/-04
                      E46 330D Touring 11/-03
                      E36 325i Coupe 8/-92
                      E30 318i Coupe -89

                      Comment

                      • kani
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 699
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Torppa View Post
                        Olisikohan mahdollista, että tuo vakionopeusnivel olisi saanut minulla kipeää irroitus vaiheessa?

                        Uuden kytkimen ja vp:n asennuksen jälkeen hiljaisessa moottorijarrutuksessa perästä alkaa kuulumaan ja tuntumaan tärinää.. Vapaalla rullatessa tai enemmän moottorijarruttaessa ääntä ym ei tule.
                        Tosin kyllä tuo rättinivelkin on jo ehtoonpuolella. Mutta aikaisemmin ääntä ei tullut.
                        No voi se olla, jos paineilmavasaraa on käytetty irrottamisessa. Meinasin tänään sitä kyllä käyttää tallille mennessä mutta unohdin.. . Kaikkea tuli taas kokeiltua mitä vaan keksi, erilaista vääntörautaa ja tukea sen raudan alle väännettäessä että sai paremmin väännettyä ja molemmilta puolilta pidemmän aikaa. Lämmitin kans mutta ei vaan lähtenyt. Tai saattaa olla että on liikkunut millin ulospäin jossain välissä prosessia kun siinä limpussa näkyy semmonen "raja". Mutta ihan helvetin kiinni se on. Laitoin lisää irrotusainetta.

                        Nyt piti siirtää auto pois nosturilta muiden tallilaisten projektien tieltä odottamaan osia saksasta. Täytyy sitten kokeilla vaikka kuumalla ja kuivajäällä ja jos ei lähde niin joko pudottaa koko takakelkka kaikkineen, samalla vaihtaa sinne puslat, sovittaa jotain ulosvetäjää siihen tai sitten käyttää paineilmatalttaa. %"#¤"%"#¤#"!!!! ja samat sanat pakosarjan pinnapulteille jotka tulee siihen pakoputken etupäään kiinnitykseen. Kaksi neljästä poikki ja niiden poraaminen on ihan yhtä tuskaa kans.
                        E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Torppa View Post
                          Olisikohan mahdollista, että tuo vakionopeusnivel olisi saanut minulla kipeää irroitus vaiheessa?

                          Uuden kytkimen ja vp:n asennuksen jälkeen hiljaisessa moottorijarrutuksessa perästä alkaa kuulumaan ja tuntumaan tärinää.. Vapaalla rullatessa tai enemmän moottorijarruttaessa ääntä ym ei tule.
                          Tosin kyllä tuo rättinivelkin on jo ehtoonpuolella. Mutta aikaisemmin ääntä ei tullut.
                          Vaihdoitko tukilaakerin eli pistikö kardaanin kahteen osaan? Jos laitoit, menikö täsmälleen samoille spooreille?

                          Merkitsitkö CV-nivelen asennuskohdan perämurikkaan samoille pultinreille?

                          Osuihan CV-nivelen laakerit samoille kohdille? Täytithän CV-nivelen sopivalla rasvalla (Motonet Topran constant velocity joint grease)?

                          Menihän rättinivelen samoille pultinreille?

                          Jos kardaani ei mene just samalla paikalle missä se oli, voi esiintyä jyrinää.

                          Comment

                          • kani
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 699
                            • Espoo

                            #14
                            Mitenkäs toi kardaanin esijännitys, kun jotkut sanoo että sitä pitää olla ja toiset ei puhu siitä mitään?? 4-6cm (?) mistä riippuu pitääkö sitä olla tai ei? Onko noita kardaaneja paljonkin eri mallisia, ainakin 5 ja 6 vaihteisissa on eroa.

                            Tässä 330 cabriossa on ainakin sama laatikko ja tuo kardaanin ja perän kiinnitystapa kuin e36 m3:ssa. Joissain 323 yms on neljällä pultilla kardaani kiinni tasauspyörästössä, tässä on kuudella torxilla mitkä pitäisi uusia aina.
                            E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                            Comment

                            • Torppa
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 291
                              • Vihti

                              #15
                              Originally posted by MNi View Post
                              Vaihdoitko tukilaakerin eli pistikö kardaanin kahteen osaan? Jos laitoit, menikö täsmälleen samoille spooreille?

                              Merkitsitkö CV-nivelen asennuskohdan perämurikkaan samoille pultinreille?

                              Osuihan CV-nivelen laakerit samoille kohdille? Täytithän CV-nivelen sopivalla rasvalla (Motonet Topran constant velocity joint grease)?

                              Menihän rättinivelen samoille pultinreille?

                              Jos kardaani ei mene just samalla paikalle missä se oli, voi esiintyä jyrinää.
                              Otin yhtenä kappaleena alas, merkkasin kohdat etupäähän ja rättiin sekä takapäähän. Niveleen et laittanut rasvaa, ei sieltä ulos ollut ainakaan tullut mitään.

                              Täytyy jossain välissä keräillä rahat kasaan väljistyneeseen rättiniveleen, ja jossei häviä sillä niin alkaa tutkimaan tuota takapään cv:tä.
                              ------------------------------------------------
                              Entiset:
                              E61 535D M-sport 11/-05
                              E61 535D M-sport 12/-04
                              E46 330D Touring 11/-03
                              E36 325i Coupe 8/-92
                              E30 318i Coupe -89

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎