Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42B18 pötkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sönkkö
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 65
    • Etelä

    N42B18 pötkii

    Kuva, varsinkin elävä, kertoo enemmän kun monimoni sana.. Linkissä siis youtube videota tuosta ihmeellisestä toiminnasta. Suosittelen kattoon tuonne 30sek kohille niin näkee kohokohdan, jos sillä jotain merkitystä vian selvittämisen kannalta on. Myös 50sek jälkeen on äksöniä luvassa..



    Ei tietenkään tullut laitettua kuvatessa V -mittaria näkyviin, mutta tosiaan kun akkuvalo vilahtaa niin hyppää jonnekkin ~12 paikkeille, muuten pysyy pomppivana 13.6-14. Näin ollen itse epäilisin jännitteensäädintä, mutta niitä kun on niin heikossa ja laturit hirviän hintasia ni kokeillaan, josko joku keksis jonkun muun (halvemman) selityksen. Ite en niin viisas oo jotta tietäsin, että kuuluuko se putoaminen asiaan, kun kierrokset kuitenkin tippuu..

    Pari viikkoa sitten nyppäsyn yhteydessä sytytti moottorin vikavalon ja ilmoitti, että nokka-akselin ajotus pielessä. Tänään vaihdettiin anturi sinne ja kyyti parani mm. kiihtyvyyden ja tasaisen tyhjäkäynnin merkeissä, mutta parin km ajon jälkeen nykiminen alkoi, eli ei hävinnyt.

    Ja tulihan tuohon kuraan joku vesileimakin näköjään keskelle, mutta kyllähän siitä töllöttäjät varmaan haetun vian vielä löytää..
    Last edited by sönkkö; 12-09-2013, 15:00.
    2016 F10 520d
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Vaihdettiinko tarvikeanturi? Sitäkin voi epäillä tai sitten anturin kaapelia/liitintä.

    Latausjännitteen lievä vaihtelu 13.6...14.0V lienee vielä hyväksyttävissä.

    Tämmöinen Bilteman jännitenäyttö tupakansytyttimeen voisi olla käytännöllinen: KLIK. Sitä voi seurata sivusilmällä.

    Vikakoodien lukaisu helpottaisi arpomista.

    Kyllä latureihin jännitteensäätimiä saa, kysy vaikka autoelektro.fi eli nimimerkki WSE1.

    Ensin olisi hyvä todistaa että akku on kunnossa. Alijännitteinen akku antaa usein veikeitä vikoja. Ehjän akun napajännite tulee olla 12.65V tai enemmän. 12.24V vastaa 50% varauskyvystä.

    Jos akku on kuosissa ja latausjännite pysyy hyväksyttävissä arvoissa, voisi epäillä kampiakselin asentoanturia, mutta silloin pitäisi olla käynnistysongelmiakin.
    Last edited by MNi; 02-10-2014, 02:28.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Laturi on muistaakseni jo näissä ecun ohjaama, jännitteen putoaminen voi johtua myös ohjauksen = herätteen poistamisesta. Livedataa ja vikakoodeja vailla siis.

      Nuo napajännitteet voi mitata vain kuormittamattomasta ja ladatusta akusta.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • sönkkö
        Bimmer Rookie
        • Jan 2013
        • 65
        • Etelä

        #4
        Kyllä anturi oli hellan "oem laatua vastaava" schmiedmannilta. Piuhoja ja sitä liitintäkin koitin siinä vaihdellessa tutkailla, mutta kyllä vaikutti olevan ihan kunnossa.

        Bilteman tupakansytytin mittari mulla olikin hetken käytössä, siinä on se ongelma kun ei koskaan ehdi päätä kääntämään kun auto jo käyttäytyy normaalisti Jos pidemmän aikaa töksötti niin siinä se 12 paikkeilla pyöri.

        Vikakoodeja ollaan luettu tuollasella motonetin 99e vehkeellä, eikä se anna tällä hetkellä mitään. Noista livedata hommista taikka paljon puhutusta inpasta en ymmärrä sitten yhtään mitään..

        Vähän kyllä joo harmitti siinä anturia vaihdettaessa, ettei tullu tilattua samalla sille kampiakselille, mutta toisaalta kun koitti vaihtoon ohjeita etsiä niin olis voinu jäädä vaihtamatta kuitenkin Eikä tosiaan minkäänlaisia käynnistysonelmia niinku jo mainitsitkin, oikeastaan poikkeuksettahan noissa ka asentotunnistin vioissa on ollu käynnistymisongelmaa, ainakin mitä ite oon nettiä lukenut.

        Mutta käytännössä nyt olis helpoin tsekata se akku? Ja Cell:in postista ymmärsin, että akku pitäis esim. yön yli ladata ja sitten mittailla ja tuloksen olla yli 12.65? Näinhän se olisi "kuormittamaton ja ladattu"

        E ja OT: Taitaa WSE1 olla haluttu miäs: "WSE1 has exceeded their stored private messages quota and cannot accept further messages until they clear some space."
        Last edited by sönkkö; 13-09-2013, 15:56.
        2016 F10 520d

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Ota autorepair.fi:n kautta yhteyttä, varmasti on kysytty mies.

          Kunnolliset vikakoodit ja livedatan saa luettua vain INPAlla, joku lähellä asuva foorumilainen pystynee lukemaan ne. Täällä Tampereella esim. Rahu tai muuten INPAllisia voi katsella tuolta: KLIK.

          Comment

          • Eepo
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 5388
            • Tampere

            #6
            Täällä onnistuu vikakoodinluku
            -Harley Davidson Sportster - 89-
            -Harley Davidson softail -89-
            -Suzuki PV50 -86-

            Comment

            • sönkkö
              Bimmer Rookie
              • Jan 2013
              • 65
              • Etelä

              #7
              Joo täytyypä pistää..

              Vanhaa tietoa tuossa, nykyää vaikutan enemmänkin hyvinkää-vantaa akselilla mutta enivei, josko viikonlopun aikana totean akun kunnon riittäväksi niin täytyy etsiskellä tätä kautta joku kuka niitä pientä korvausta vastaan lukelis. Huom. Hyvinkää, saa ilmoittautua

              Kiitos MNi vinkeistä, oot sä ihme ukko kun tuntuu löytyvän vastaus mihin vaan kysymykseen
              2016 F10 520d

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Kyllä tässä jättiläisten olkapäillä seisotaan eli foorumin aiempia postauksia paljon lukeneena pistän ennemmin kunniaa muille.

                Comment

                • janituz
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 858
                  • nummi-pusula

                  #9
                  siis liikkuva kuva kertoo tosiaan paljon, mutta siis sammuuko auto ihan fyysisesti kun tuota tapahtuu? Eihän se voi millään siinä tapauksessa johtua laturin säätimestä. Jos säädin olisi sökö, niin latausvalo palaa pitkään ennenkun se auto oikeasti sammuu. Toki jos laturissa olisi jotain niin se voi myös alkaa lataamaan jäännösmagnetismin ansiosta kun antaa kierroksia. Tekeekö se tota temppua tyhjäkäynnillä lainkaan? Palaako latausvalo "normaalia" kauemmin kun starttaa?
                  e46 330da -01
                  E46 320d -00
                  E30 323i -85 "pommikone"
                  Projekti: E30 325i -86
                  Projekti: E21 315 -83
                  Ex: E30 318i mit m10i -89

                  Comment

                  • sönkkö
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2013
                    • 65
                    • Etelä

                    #10
                    Kyllähän tuo sammuu, jos pysyy pidemmän aikaa akkuvalo punasena, kierrosmittari nollissa ja kytkin pohjassa. Tietenkään sillon ei sammu jos vaikka 100km/h vauhtia ja vaihde päällä antaa liukuilla, mut ei takas käyntiinkään lähde ilman, että avaimesta vääntää. Nyt alkanu yhä useemmin sammuilemaan.

                    Tekee tasasella, hiekalla, 100km/h vauhdissa, tyhjäkäynnillä, kylmällä ja kuumalla, mistään olosuhteista riippumatta, täysin satunnaisin väliajoin. Nyt on kuitenkin uus koko laturi tilattu kun halvalla sai, toivottavasti se sillä heltiäis, palaan asiaan josko ei.

                    Mutta tähän postiinhan voisin jatkaa tuolla, kun auto eilen jätti työpaikan pihalle ja siitä taas videota; Tästä youtubeen

                    Eli tuo on tyhjäkäynti. Ajaminen lähes mahdotonta, nykii, ei kiihdy ja mitä kaikkea. Paikallaan antaa hyvin kierroksia. Nappasin työpaikan pihalla MAFin piuhan irti ja kierrokset laski heijaamaan sinne 500-700rpm paikkeille, niinkuin sen käsittääkseni pitääkin tehdä? Ajaminen onnistui ihan hyvin, mitä nyt pientä nykimistä havaittavissa ja risteyksissä pientä kikkailua, kun meinasi kokoajan sammua.

                    Nyt auto kuitenkin jäi pihaan ja toisella koslalla töihin, tuo nyt kuitenkin olis ykkösautona ja pitäisi saada nopeasti kuntoon. Ideoita? MAF?
                    2016 F10 520d

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Joko vikakoodit on luettu?
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • sönkkö
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2013
                        • 65
                        • Etelä

                        #12
                        Noeio Oon niin laiska ku ei oo omia vehkeitä ni lähtee viemää mihkää ni koittanu selvitä ilman. Suunnitelmissa oli, että jos ei suoraa diagnoosia nuilla löydy ni vois viikonloppuna koittaa treffata jonkun joka ne kattelis.

                        Eli siis joo, tiedän kyllä että kannattais aina ensin vikakoodit hakea, mutta ei..

                        E: lauantaina lukemaan koodit
                        Last edited by sönkkö; 04-10-2013, 00:52.
                        2016 F10 520d

                        Comment

                        • sönkkö
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2013
                          • 65
                          • Etelä

                          #13
                          Jeppistä, koodit luettu. Toistakymmentä löytyi, mutta nollauksen ja pienen ajelun jälkeen aktiiviseksi jäi ilmamassamittari ja joku valvetroniciin viittaava. (En muista "virallista" nimeä, mutta viittasi siis tuohon Eccentric shaft sensoriin).

                          Nimim. Rahu osasi kuitenkin kertoa, että osa nro 7 tulisi laittaa vaihtoon. Nyt punnitaan lähteäkkö vielä korjaamaan, vai pitäiskö ostaa uudempaa kalustoa, kun on muutenkin harkinnan alla ollut.

                          Ja uusi laturi laitetaan kiinni maanantaina, niin editoin vielä tähän jatkoksi, hävisikö pätkiminen, vai olisiko sekin ko. viasta aiheutuvaa.

                          ISO kiitos kuitenkin vielä kerran Rahu:lle asiantuntevasta avusta!
                          Last edited by sönkkö; 05-10-2013, 17:56.
                          2016 F10 520d

                          Comment

                          • janituz
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 858
                            • nummi-pusula

                            #14
                            Tuo osa nro7 on melko kallis kikkare.
                            e46 330da -01
                            E46 320d -00
                            E30 323i -85 "pommikone"
                            Projekti: E30 325i -86
                            Projekti: E21 315 -83
                            Ex: E30 318i mit m10i -89

                            Comment

                            • sönkkö
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2013
                              • 65
                              • Etelä

                              #15
                              Nii, en tiedä oliko sarkasmia vai eikö, mutta kyllähän 300e vois muallekin laittaa kun 50g autonosaan

                              Ja autonvaihto muutenkin ollu mielessä niin nythän olis kelposyy vaihdella pois . Mutta ei siinä, pelkkää ot ni mitäs tässä jauhamaan.

                              Kiitos myös kaikille ketjuun osallistuneille.
                              2016 F10 520d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎