Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ei puhalla lämmintä ilmaa sisälle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jingis
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 25
    • Kouvola

    #31
    auto oli 3 tuntia huollossa, pojat ei löytäny vian vikaa.... autoon tehtiin ilmaus ja korjauspojat sanoivat että puhaltaa lämmintä nyt.... lähdin korjaamolta pihalle ajoin kilometrin ja jäähdytinneste merkivalo syttyi ja ei puhaltanut yhtään lämmintä... soitin korjaamolle niin ajoin takasin ja pojat taas tunnin tutkivat ja hutkivat ja selvisi että semmoinen osa kuin pässinkivet(=????) säätelee jotenkin ilmeisesti lämmitystä ja en ollut koskaan kuullutkaan.. osa maksoi 100e ja maanantaina uudelleen koittamaan jospa korjaantuisi. Onneksi ei ollut kuitenkaan kannentiiviste !

    Comment

    • Skunkki^
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 688
      • Espoo

      #32
      Originally posted by jingis View Post
      auto oli 3 tuntia huollossa, pojat ei löytäny vian vikaa.... autoon tehtiin ilmaus ja korjauspojat sanoivat että puhaltaa lämmintä nyt.... lähdin korjaamolta pihalle ajoin kilometrin ja jäähdytinneste merkivalo syttyi ja ei puhaltanut yhtään lämmintä... soitin korjaamolle niin ajoin takasin ja pojat taas tunnin tutkivat ja hutkivat ja selvisi että semmoinen osa kuin pässinkivet(=????) säätelee jotenkin ilmeisesti lämmitystä ja en ollut koskaan kuullutkaan.. osa maksoi 100e ja maanantaina uudelleen koittamaan jospa korjaantuisi. Onneksi ei ollut kuitenkaan kannentiiviste !
      Haha! Pojjaat kehittäny hyvän sivupisneksen. Satasella saat uudet pässinkivet autoosi, ei takuuta

      Ei vaineskaan, varmaankin viitanneevat vesiventtiilin itse venttiileihin, toivottavasti tulee kuntoon
      KIA Optima PHEV

      Exät:
      520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

      Comment

      • Timmppa
        Bimmer Rookie
        • Dec 2011
        • 27
        • Pohjois-savo

        #33
        ja täällä olis samanlainen vika! autona 316 1.9 -99. läpät kennolla toimii ja kokeiltu ilmailla keula ylhäällä n. 120cm etupyörän kaaresta mitattuna. letkut on kyllä kuumat mut puhallus on silti haaleaa. voiko olla edelleen ilmoja, veteleekö pumppu viimeisiä, vai voiko olla kenno niin tukossa tiivistysaineesta (oma epäilys)? niin ja ilmastointia ei oo eli ei vissiin sähköstä pumppua eikä säätimiä..

        Comment

        • sonikk
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 1664
          • Kerava

          #34
          Pari jutttua mietityttää tuossa E46 330i:ssä.

          Ensinnäkin kylmänä kun starttaa ja ajelee kevyttä taajama-ajoa max 40-50 km/h niin ei puhalla lämmintä lainkaan sisälle. Auto-asennossa myös puhallus on ihan pienellä ja kädellä tuntee että ilma on kylmää vaikka moottorin lämmöt on jo normaalit. Reippaammin kun kenkäsee ja kovemmissa vauhdeissa alkaa lämmintä puhaltamaan.

          Lisäksi kylmänä välillä puhallusnopeus humppaa, tämä on siili varmasti mutta vaikuttaako siili myös lämpötilaan vai pelkkään puhallusnopeuteen?

          Kolmanneksi, jäähdytysnesteen tasovalo syttyy aina kun vauhtia on n. 60-80 km/h ja ylöspäin. Sammuu kun hidastaa reilummin tai pysähtyy. Nestettä on oikea määrä, tarkastettu kylmänä ja lämpimänä. Termari ja vesipumppu on vaihdettu jokin aika sitten, valo alkoi syttyillä vasta tällä viikolla.
          Last edited by sonikk; 08-11-2013, 18:36.

          Comment

          • Jolli
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 2556
            • Virolahti

            #35
            Eikös E46 ole sähköinen kiertovesipumppu, joka välillä (=yleensä) on viallinen, jolloin tarvitaan juuri kierroksia että vesi virtaa kunnolla?

            Siili vaikuttaa humppaamiseen

            Tasoanturi viallinen, se on styroksikoho paisarissa, joka kun vettyy, painuu se pohjalle ja blink, ilmoitus. Eli anturi vaihtoon lisäksi.
            Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

            Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
            PM tavoittaa, puhelimella ei.

            Comment

            • sonikk
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 1664
              • Kerava

              #36
              Onko siellä tosiaan joku sähköinen pumppu lisäksi, ainakaan Realoemista en löytänyt?
              Last edited by sonikk; 09-11-2013, 12:22.

              Comment

              • riuska
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 1160
                • Lahti

                #37
                Laitetaan nyt vaikka tänne

                Niin oma ei oikein puhalla lämmintä jos ajelee pienillä kierroksilla

                Voisko olla ilmalukko jossain?? Ei oo kyllä nestettä tarvinnu lisäillä eikä oo ollu järjestelmä auki :think

                E: vastaus taisi löytyä kaks postia ylempää?
                F30 320d
                F30 320i
                E46 320i
                E36 325i
                E30 316

                Comment

                • sonikk
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 1664
                  • Kerava

                  #38
                  Ihmettely jatkuu. Tänä aamuna heitin muutaman kilsan lenkin, lämmöt nousi nopeasti sinne 80-90C tietämille salavalikosta katsottuna mutta lämmintä ei tule sisälle. Parkkiin kun ajoin niin lämmöt oli tasan 100C ja alavesiletku silti kylmä.

                  Vaikuttaa ettei siellä neste kierrä mutta vesipumppu on n. 20 000 km sitten vaihdettu. Tuntuu että pumppu "herää" vasta kun reilummin kiihdyttää jolloin alkaa puhaltamaan lämmintä. Mutta eikös se ole ihan 100% mekaaninen hihnavedolla vailla mitään sähköä/älyä?

                  Comment

                  • teemu.k
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 486
                    • raahe

                    #39
                    e46 316i

                    Minulla oli sama homma yhden e46 316i bemarin kanssa, että ei tule lämmintä sisälle. Kierroksia kun antoi kunnolla jonkuaikaa, niin alkoi tulemaan vähän lämpimämpää ilmaa. Kun lopetti kaasuttamisen, niin loppui myös lämpimän ilman tulo Autoon vaihdettiin termari, vesipumppu, jäähdyttimen korkki yms. ja ilmattiin moneen kertaan, mutta tuloksetta.

                    Ratkaisu tähän ongelmaan oli että sisäkenno oli tukossa! Otin konehuoneen puolelta letkut sisäkennosta irti ja kaadoin kennoon viemärinpuhdistus ainetta laimennettuna ja annoin vaikuttaa jonku aikaa. Vaikutus ajan jälkeen paineilmaa perään ja paskaa lensi kennosta aivan älytön määrä. huuhtelin vedellä ja paineilmalla kennoa niin kauan, että tuli kirkasta vettä pelkästään. Auto kasaan, kunnollinen ilmaus ja lämmintä tuli taas normaalisti
                    Voi olla, että joku joskus laittanut jotain jäähdyttimen paikkaus ainetta, niin tukkinut kaikki paikat

                    Kannattaa tarkistaa, että molemmat sisäkennolle menevät putket ovat kuumia. jos toinen on kylmä, niin melko varmasti kenno tukossa!

                    Comment

                    • sonikk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 1664
                      • Kerava

                      #40
                      Ok, kiitos vinkistä.

                      Äsken ajoin 45 km ja lämmöt pysyi tasan 96-97C joten tuskin vesipumpussa vikaa. Sen ajan myös puski normaalisti lämmintä mutta heti kun pysähtyi tyhjäkäynnille niin alkoi puhaltaa haaleaa. Nostin kierrokset n. 2000 r/min paikkeille ja taas kuumaa.

                      Itse pähkäilin että täytyy yrittää vielä ilmata, jos ei auta niin tutkia tuota kennon tukosta. Onko tuon M54B30:n ilmaamisessa mitään erityistä huomioitavaa?

                      Comment

                      • sonikk
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 1664
                        • Kerava

                        #41
                        Tämä taisi korjaantua vesiventtiilin vaihdolla, täytyy vielä huomenna varmistaa kylmällä koneella. Ainakin lämmintä puski tyhjäkäynniltä lähtien eikä jäähynesteen varoitusvalo enää syttynyt.

                        Comment

                        • jonsered92
                          BTCF Member
                          • Jun 2012
                          • 470
                          • JKL

                          #42
                          Mulla sama ongelma ku sonikilla, en oo kauheen pitkiä lenkkei ajanu, vähä yli 10km 26c pakkasella niin 328i:n lämmöt on sellaset, 85-87c. Tyhjäkäynnillä ei tule lämmintä hyttii oikein. Termarihan aukeaa vasta 97 vissiinkin joten liekkö sen vaihto edes vaiko vesiventtiilin?

                          Missä tämä venttiili on tässä autos? Ilmansuodattimen alla? Paisari, syyläri ja ylävesiletku kesällä uusittu ja aiemmin ei oo ongelmia ollu, vastakun nyt kovilla pakkasilla.
                          Nyt:e60 530xda herkuilla
                          ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                          Comment

                          • Kylli-Täti
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2012
                            • 499
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by jonsered92 View Post
                            Mulla sama ongelma ku sonikilla, en oo kauheen pitkiä lenkkei ajanu, vähä yli 10km 26c pakkasella niin 328i:n lämmöt on sellaset, 85-87c. Tyhjäkäynnillä ei tule lämmintä hyttii oikein. Termarihan aukeaa vasta 97 vissiinkin joten liekkö sen vaihto edes vaiko vesiventtiilin?

                            Missä tämä venttiili on tässä autos? Ilmansuodattimen alla? Paisari, syyläri ja ylävesiletku kesällä uusittu ja aiemmin ei oo ongelmia ollu, vastakun nyt kovilla pakkasilla.
                            Ilmansuodatinkotelon alapuolella, tai ehkä enemmänkin maffin alla. Iskaritolpan kyljessä.

                            97 asteessa joo. Tais olla joku 95 tai 99 asteessa aukeevakin markkinoilla.

                            Comment

                            • jonsered92
                              BTCF Member
                              • Jun 2012
                              • 470
                              • JKL

                              #44
                              Originally posted by Kylli-Täti View Post
                              Ilmansuodatinkotelon alapuolella, tai ehkä enemmänkin maffin alla. Iskaritolpan kyljessä.

                              97 asteessa joo. Tais olla joku 95 tai 99 asteessa aukeevakin markkinoilla.
                              Mitä veikkaisit että miten kannattais edetä? Koitanko ilmata ja lähden ajelemaan toivoen parasta? Jossei vesiventtiilin letkut lämpene niin se vaihtoon?...
                              Nyt:e60 530xda herkuilla
                              ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                              Comment

                              • Kylli-Täti
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2012
                                • 499
                                • Tampere

                                #45
                                Originally posted by jonsered92 View Post
                                Mitä veikkaisit että miten kannattais edetä? Koitanko ilmata ja lähden ajelemaan toivoen parasta? Jossei vesiventtiilin letkut lämpene niin se vaihtoon?...
                                Unohtukin näköjään kirjottaa. Joo siis selkeesti halvin ja helpoin tapa on ilmata järjestelmä ja toivoo et sillä korjaantuis. Yleensähän jos kierroksilla tulee vaan lämmintä, eikä tyhjäkäynnillä, niin ilmauksessa on vika. Sun tapauksessa kun kerta noi kamat on vaihdettu niin vois hyvinkin olla todennäköstä koska aiemmin toiminu. Suoraan sanottuna ei mitään hajua kuinka nopeesti näillä pakkasilla pitäs jäähdytysnesteen ees lämmetä tappiin... Pysyykö mittarin osotin puolivälissä koko ajan? Tuleeko dippailuja? Eikös toi mittarin puolivälin alue ollu ihan törkeen laaja, joten sulla sen pitäs noilla lämmöillä näyttää keskiväliin (kuten kuuluukin, vaikka pakkasta paljon). (edit: keskiväli on kait sit 75-115 astetta, eli aika laaja vaikka viisari ei värähdäkään siitä mihinkään)

                                edit: "Many e46 owners complain that the non-M coolant temperature gauge is practically useless given its wide buffer range (75ºC-115ºC) and high range settings. The 12 o'clock position represents the buffer range, which means that the needle will stay at this position when the coolant temperature is between 75ºC and 115ºC. This is problematic for at least a couple of reasons. Your needle will stay at the 12 o'clock position even if you have the all-too-common soft failing thermostat (See jfoj's excellent thread on this issue and related problems )."

                                edit2: Ton yhen jäbän threadi asiasta, kannattaa lukee, liittyy suhun: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=964491

                                edit3: perkele nyt vasta luin aivojen kera viestis. eli syylliset voi olla ilmaa järjestelmässä, vesiventtiili, vesipumppu+termari tai kenno tukossa.
                                Last edited by Kylli-Täti; 07-01-2016, 23:41.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎