Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 jarruongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • da22
    Newbiemmer
    • Sep 2004
    • 10

    E46 jarruongelmaa

    Autona E46 330D Touring -03

    Suomen talvessa kun vettä ei puutu, niin olen tuossa märällä moottoritiellä ajellessa huomannut, että jarruja saa polkea muutaman kerran ennenkuin ottaa kontaktia.

    Ilmeisesti kyseessä "harjaton pesu" -syndrooma, eli jostain syystä vetää pöllyää levyihin ajettaessa hieman korkeampia nopeuksia. Muutamissa muissakin automerkeissä kuuleman mukaan ollut samaa ongelmaa. Mitenkähän asiaa voisi korjata? Paikallinen huollon vastaanotto ei osannut sanoa juuta eikä jaata, mutta mielestäni kyseessä on kuitenkin vika ja auto on vielä hetken takuunalainen. Nimittäin aika vaarallista touhua ajella "jarruttomalla" autolla 100 km/h päivittäin.

    Vika ei ilmennyt M3 vanteilla (kesärenkaat), mutta näillä "vakio" 7-puolaisilla vika tulee esiin. Varmaan osaksi vaikuttaa sekin, että näissä "isojarrumalleissa" levyt pysyvät jo vakiona suht kylmänä ja niitä kun vielä voitelee vedellä, on lopputuloksena tämä.

    Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja mikähän olisi paras ratkaisu tämä negatiivinen ominaisuus poistaa?
  • da22
    Newbiemmer
    • Sep 2004
    • 10

    #2
    Kiitos useista vastauksista ongelmaan.

    Comment

    • Convertible
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2638
      • Turku

      #3
      Moi ! kummalliselta kuullostaa?? Minulla on ollut useita BMW malleja, eikä missään ole ollut tuollaista vikaa. En kyllä usko, että vesi saa polkimen painumaan niin pohjaan , että autossasi ei jarrut toimi. Käy huollossa ja pyydä niitä avamaan koko paketti ja jos mitään ei löydy, niin vaadi vaihtamaan nesteet ja/tai koko setti. Toisaalta vika voi olla myös jossakin ABS/DSC antureissa, tosin polkimen ei pitäisi milloinkaan mennä pohjaan.
      F25 X3 35d
      E87 118i
      E46 330ti
      E46 M3
      E30 M3
      E30 M3 Convertible
      Z3 Roadster

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9990
        • KVLA

        #4
        Originally posted by Convertible
        Moi ! kummalliselta kuullostaa?? Minulla on ollut useita BMW malleja, eikä missään ole ollut tuollaista vikaa. En kyllä usko, että vesi saa polkimen painumaan niin pohjaan , että autossasi ei jarrut toimi. Käy huollossa ja pyydä niitä avamaan koko paketti ja jos mitään ei löydy, niin vaadi vaihtamaan nesteet ja/tai koko setti. Toisaalta vika voi olla myös jossakin ABS/DSC antureissa, tosin polkimen ei pitäisi milloinkaan mennä pohjaan.
        Nythän ei käsittääkseni puhuttu polkimen pohjaan painumisesta.Vaan "märistä" jarruista.Ko. ilmiö yleensä tulee,kun ajaa auton ulos pesuhallin "liuotinpésusta"???Ensin saa polkea jarruja muutaman kerran ennen kuin jarrut kuivuu/puhdistuu liuotinpesuaine jäämistä sen pesun jälkeen.
        Outo ilmiö kuitenkin normaalissa liikenteessä.Mutta kun auto on "uusi",niin laitata kuntoon autoliikkeen/takuun (tms.) piikkiin.Vaarallinen laite muuten. Vika on sen verra outo,että vastaukset/neuvot voivat olla kortilla.

        Comment

        • haba
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 723
          • Helsinki

          #5
          Kyllä omassa autossa on havaittavissa sama juttu, eli jos ajaa motaria kunnon vesisateella, jarrut "hävii" kivasti... myös itellä 5 puolaset vanteet talvella.. kesällä en muista tekeekö samaa yhtä paljon. Enpä tiedä onko tossa muuta kikkaa kun painaa jarrua välillä aina, että kuivaa levyt ja sit toisenlaiset vanteet voi tietty auttaa asiaan. Uudessa A4 ja oiskos ollu E90 300 sarjassakin on joku uus luistonesto juttu mihin kuuluu joku jarrujen kuivaus systeemi..

          Comment

          • Antza
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2143
            • Espoo

            #6
            Muistaakseni autokoulussa opetettiin, että vesisateella pidempiä matkoja ajettaessa jarrut tulisi aina tietyin väliajoin "kuivata", eli suorittaa reipas jarrutus.

            Ääritilanteessa jarrujen toimiminen alle sekunninkin viipeellä saattaa olla kohtalokasta.
            Current rides:
            F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

            Previous rides:
            E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

            Comment

            • Jeff
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 202
              • Mämmilä

              #7
              Kyllä tuota jarrujen kastumisesta johtuvaa "häipymistä" tietynlaisilla keleillä on ollut omassakin autossa (E34), harvoin tosin.

              Ilmiön esiintyminen riippuu alustan/pyöränripustuksen yms. rakenteesta. Joissain tapauksissa vannekoon/-tyypin muutos tai alustan madallus saattaa muuttaa pyörien lähettämän vesisuihkun suuntaa.

              Comment

              • da22
                Newbiemmer
                • Sep 2004
                • 10

                #8
                Originally posted by Jeff
                Joissain tapauksissa vannekoon/-tyypin muutos tai alustan madallus saattaa muuttaa pyörien lähettämän vesisuihkun suuntaa.
                Niin no, M:n alusta ja tosiaan ihan BMW:n "orkkisvanteet". Saas nähdä miten käy. Aion kuitenkin pyytää dokumentin asiasta että olen takuuajan sisällä asiasta reklamoinut niin sitä voidaan sitten ihmetellä vielä myöhemminkin.

                Comment

                • racediesel
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 248
                  • porvoo

                  #9
                  kyllä minullakin on sama ongelma/ominaisuus.auto E46 330d vm.2000 esiintyy vain märällä kelillä.vaikka painata jarrua kuinka niin vasta hetken (n.1s) alkaa jarrutus ja sekin tulee sitten mielettömällä teholla kun alussa painoit niin paljon.jarrulevyt kooltaan 330mm ja jäähdytetyt.tehoa niissä kyllä löytyy.
                  Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
                  Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
                  Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
                  Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
                  Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
                  BMW 330d-00 250hv ja 630nm
                  BMW 330D-05 vakio 2005
                  BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
                  BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
                  BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

                  Comment

                  • nevas
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 63

                    #10
                    Samaa tekee joskus mullakin, johtuu varmaan vanteista, auto oli 320d -02

                    Comment

                    • Northstar
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 745
                      • Järvenpää

                      #11
                      Voihan noissa joku vikakin olla en sano mutta E46:n ohjekirjakin sanoo, että märällä kelillä jarrut on syytä aika ajoin (en muista tarkkaa sanamuotoa) kuivata kevyesti polkaisemalla jarrua. Tällöin jarruja tarvittaessa ne ovat heti käyttövalmiit. Jotenka niin, taitaa olla ihan ns. ominaisuus. Bemarin jarruthan kuivina ovat kyllä aika ärhäkät (jos juuri on ajanut jollain muulla autolla vertauilukohdaksi), joten se pienikin häviäminen tuntuu suuremmalta kuin ehkä onkaan.

                      Tosin hyvä "selänturvaaminen" tosiaan on reklamoida nyt jo asiasta takuun voimassaollessa, jos epäilee hiukankin niissä piilevän vikaa oikeasti.
                      sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 9990
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by da22
                        Autona E46 330D Touring -03

                        Suomen talvessa kun vettä ei puutu, niin olen tuossa märällä moottoritiellä ajellessa huomannut, että jarruja saa polkea muutaman kerran ennenkuin ottaa kontaktia.

                        Ilmeisesti kyseessä "harjaton pesu" -syndrooma, eli jostain syystä vetää pöllyää levyihin ajettaessa hieman korkeampia nopeuksia. Muutamissa muissakin automerkeissä kuuleman mukaan ollut samaa ongelmaa. Mitenkähän asiaa voisi korjata? Paikallinen huollon vastaanotto ei osannut sanoa juuta eikä jaata, mutta mielestäni kyseessä on kuitenkin vika ja auto on vielä hetken takuunalainen. Nimittäin aika vaarallista touhua ajella "jarruttomalla" autolla 100 km/h päivittäin.

                        Vika ei ilmennyt M3 vanteilla (kesärenkaat), mutta näillä "vakio" 7-puolaisilla vika tulee esiin. Varmaan osaksi vaikuttaa sekin, että näissä "isojarrumalleissa" levyt pysyvät jo vakiona suht kylmänä ja niitä kun vielä voitelee vedellä, on lopputuloksena tämä.

                        Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja mikähän olisi paras ratkaisu tämä negatiivinen ominaisuus poistaa?
                        Nyt tätä topiikkia lukeneena alan uskoa,että kyseessä ei olekkaan vika vaan ominaisuus.(näinhän Bmw:n viat useinkin selitetään).Niin eikö kannattaisi harkita juuri tuollaisten vanteiden käyttöä,jolla tuo vesiongelma on mahdollisimman pieni.Olethan itsekkin huomannut vannemallien aiheuttaman eron ongelmaan.Näin ymmärsin lukemastani.Mitä merkkiliikken neuvoihin tulee,on Kouvolassa ollut "yhtä hyvä tietämys" (kuin sinunkin tapauksessa) lähes kaikkiin asioihin,jota olen ko. pajalta tiedustellut.

                        Comment

                        • JayJay-
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 625
                          • jkl

                          #13
                          Ite huomasin samanlaista vikaa kun ajelin cruisella pitemman aikaa, jarruttaessa jarru tuntu menevän pohjaan ja sai pumpata muutaman kerran että otti kunnolla.
                          Autoton..
                          ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

                          Comment

                          • da22
                            Newbiemmer
                            • Sep 2004
                            • 10

                            #14
                            Jeez, näinhän (niinkuin edellä mainittiinkin) tuli vastaus maahantuojalta: "Käyttöohjekirjassa sivulla xxx löytyy toimintaohjeet."

                            Toisin sanoen maahantuoja ja tehdas saavat tällä vastuuvapauden kyseiseen ongelmaan. Mutta toden totta, aivan älytön turvallisuusriski. Ei niinkään itselleni, mutta jollekin muulle tämä voi koitua kohtaloksi.

                            Siis välttäkää (ainakin) isolevyisissä kolmosissa näitä vanteita, jos ette halua pikku ylläreitä... www.bmw.fi/bilde.asp?id=2497

                            Comment

                            • henri
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 5752
                              • Kiuruvesi/Iisalmi

                              #15
                              pitääpä muistaa varoa, no ei ollut ihan tarkotuskaan tollasia laitta, mutta tietää ainakin, jos tulee sitten mukana, niin myy pois ja laittaa toiset

                              ihan hyvä tietää, kun tässä on päällä menossa auton vaihto suunnitelmat, vaikka se sijoittuu tonne syys-lokakuuhun, mut hyvin suunniteltu on puoliks tehty
                              Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                              Ex. E30 320i 2d GTS -88


                              E46 330Cd (projekti V.2)


                              ----------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎