Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d Moniurahihnan ryminä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oxy
    Newbiemmer
    • Jul 2013
    • 10
    • Laihia

    E46 320d Moniurahihnan ryminä.

    Noniin, tällänen on koitunut nyt sitten riesaksi.
    On sen verran asiaa että koin järkeväksi tehdä uusi topic.

    Autona 320d E46 12/00. Eli jakajapumpullinen.

    Ostin auton Toukokuulla ja edellinen omistaja kyllä kertoi auton tyhjäävän akkua silloin tällöin () Heti seuraavana päivänä teki tenän, kuin myös seuraavana. Välillä pääsi 3 päivää ilman tyhjentymistä.

    Kunnes eräänä kauniina aamuna töihinajaessa, Vaasan kaupungissa pysähtyessä valoihin, alkoi kauhea meteli. Joka loppui kun vähän nosti kierroksia. Syynä kampiakselin hihnapyörä vemppasi.

    Se vaihdettiin ja käynnistäessa/sammuttaessa huomattiin että kampiakseli liikkui aivan törkeesti, eli löytyi päittäisvälystä. Vaihdettiin moottori, jonka jälkeen alkoi olemaan ongelmia jakajapumpun kanssa. Pumppu johdotettiin uudelleen ja kävi Turussa ohjelmoitavana. Nyt toimii ja auto ajossa, pari päivää meni ja nyt tyhjäs taas akun, eilen vaihdoin öljyt ja tänään märkä läntti maassa auton alla. Myöskin angel eyes parkkien liitin suli. Kytkin ne pois käytöstä varmuuden vuoksi, josko siinä olisi syy akun tyhjenemiseen, auto seisoi 4 tuntia ja ei suostunut edes starttia pyörittämään.

    Siinä tarina yhteisestä tarinasta tähän asti, josko joku osaisi auttaa löytämään onnellisen lopun?

    Itse asiaan.

    Auto käyttäytyy muuten normaalisti, mutta akun tyhjenemisen kun saisi kuriin. Latausjännite on 13.85V ja ajossa ei temppuile mitenkään. Onko näissä jotain tiettyjä paikkoja/laitteita ns. tyyppivikoja jotka virtaa vuotavat. Kuuluuko tupakansytyttimeen tulla virta vaikka virrat pois ja avaimet taskussa? Autoon on edellinen omistaja vaihtanut ilmeisesti etu-umpiot, joissa Xenon ja Angel Eyes. Taakse Led rekisterikilvenvalot. Kun eilen vaihdoin öljyjä tallissa, huomasin että auton käydessä Angel Eyesit räpsähti vasemmalta oikealle järjestyksessä vaikka valokatkaisija oli 0-asennossa.

    Tänään aamulla, ei suostunut edes pyörittämään starttia, boosteri akkuun kiinni joka oli täydessä latauksessa, käänsin avaimesta, napsutti mutta ei jaksanut käynnistyä. Sama juttu toisella boosterilla. Lopuksi Transportterilla apuvirtaa. Edellisen omistajan mukaan alkoi akun tyhjeneminen 2013 talvella ja antoivat apuvirtaa silloin vehkeeseen. Ottaako tämä auto itteensä sellaisesta? Akkua on vaihdeltu jo monet kerrat ja vituttaa jo pikkuhiljaa. Millälailla moottorin muuttumat "resetoidaan"?

    Öljyvuodosta sen verran että minkälaiset öljylinjat autossa menee moottorilta turbolle? nopeasti vilkaistuani, öljypohja oli märkä, samoin ilmastoinnin kompuran kiinnityskohdat, raidetanko ja koko palkki edessä. Jos jollain löytys kuvaa turbon öljylinjoista niin ois iha jees.

    Paitsi, ajossa ei oikein kulje, 100hv nissani tuntuu huomattavasti ripeämmältä ja autossa tapahtuu kiihdyttäessä usein nytkähdyksiä. hyytyy, ei hyydy, hyytyy. Samaa tekee jos kiihdyttää vakkarilla. Vähän yli puolella kaasulla kiihdyttäessä yleensä toimii paremmin. Ilmamassamittari? Ja Pohjanmaalla kun asun, olisko sopivaa miestä joka osaisi koodata Ilmamassamittarin uudelleen?
    Last edited by oxy; 21-08-2014, 18:51. Reason: Uusi ongelma
    -00 BMW E46 320d
    -00 BMW E46 320d Touring
    -89 BMW E34 535i
    -92 BMW E32 750iAL
    -84 Toyota Starlet KP62 5K
    -78 Ford Escort 1300
    -84 Toyota Corolla GT
    -97 Volvo S40 T4
    -08 Mitsubishi Lancer Evo X
    -85 MB W123 250
  • Lundersson
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2009
    • 245
    • Kerava

    #2
    Otan osaa

    Ikävää tällaiset.. Sähköongelmat voi syödä aikaa ja hermoja, mutta suosittelen pihtimittaria jolla saa katsottua minne ne ampeerit häviää jos sähkötekniikan perustiedot on jotakuinkin käsissä. Livedatan lukeminen asianmukaisella ohjelmistolla ja osaavalla tekijällä myös suositeltavaa. Onhan esim. realoem tuttu ? (http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&hg=11&fg=50)
    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
    ex 325 e30, 316ti e46

    Comment

    • oxy
      Newbiemmer
      • Jul 2013
      • 10
      • Laihia

      #3
      RealOEM on tuttu joo, mutta eipä tullut mieleen, kiitos!
      Itsellä löytyy kyllä AutoCOM testeri läppäriin jolla pitäisi saada luettua livedataa.

      Vikakoodeja ei kuitenkaan herjaa.

      Ja ilmeisesti pihtimittarilla pitänee vain akun plus kaapelia mittailla ja sulakkeita yksi kerrallaan? Onko tuollaisessa autossa muuallakin sulakkeita kuin apukuskin jalkotilassa?
      -00 BMW E46 320d
      -00 BMW E46 320d Touring
      -89 BMW E34 535i
      -92 BMW E32 750iAL
      -84 Toyota Starlet KP62 5K
      -78 Ford Escort 1300
      -84 Toyota Corolla GT
      -97 Volvo S40 T4
      -08 Mitsubishi Lancer Evo X
      -85 MB W123 250

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        1. Valojen välkkyminen. Valomoduuli eli LSZ eli LCM haistelee jatkuvasti onko jokin valo palanut. Moduuli odottaa että joka paikassa on hehkulangalliset polttimot. Näitä voi testata nopealla pulssilla, joka on mitattavissa. Pulssin energiamäärä ei sytytä hehkulangaa mutta voi vilkuttaa kylläkin ledejä. Tämän takia korvaavissa ledivaloissa tulee olla sopiva vastus joka hukkaa tämän testipulssin.

        2. Akun tyhjeneminen. Foorumilta löytyy montakin keskustelua, esim tämä: KLIK. Ovet kiinni, takakontti auki, huijataan auto kuvittelemaan että kontti on kiinni sulkemalla ruuvimeisselillä takaluukun lukon kieli, odotellaan 16 min että auto uinahtaa ja mittaamaan lepovirta: KLIK. Jos on yli 40 mA, jossain joku vie virtaa liikaa. Pihtivirtamittari helpottaa. Sulakkeita yksi kerrallaan pois niin löytyy syyllinen. Tyypillisesti puhaltimen etuvastussiili.

        EDIT: löytyykös konehuoneesta tuollainen sähkökäyttöinen lisälämmitin: KLIK? Jos on ja lämmöt nousee hitaasti niin epäilisin päätermaria ja EGR-termaria. Kun lähdetään kylmästä, sähkölämppäri auttaa jäähdytysnesteen lämmityksessä ja vie sähköä akusta. Normaalisti kovilla pakkasillakin moottorin lämpömittarin tulee nousta tasan klo 12:n vartissa eikä vaeltaa minnekään. Jos lämmöt putoaa, sähkölämppäri vie virtaa jaksottain ja kuluttaa akkua --> akku hyytyy ajan kanssa.

        Starttiongelmissa myös startti voi olla kaput. Pitää käynnistyä rivakasti ihan sekunnissa-parissa näillä keleillä. Oma E46 330d pirssi alkoi käynnistyä kunnolla vasta termareiden+akun+startin vaihtoruljanssin jälkeen.

        3. Vedon puute kuulostaisi ilmamassamittarivialta, lisää täältä: KLIK. Kannattaa kokeilla ilman MAFfia ottamalla vaan piuha irti. Jos toimii tasaisemmin niin vika on MAFfissa. Voisi olla myös vuotava suutin.

        INPA:lla lukemaan livedataa ja vikakoodeja, kertoo paremmin kuin Autocom.
        Last edited by MNi; 21-10-2013, 04:15.

        Comment

        • oxy
          Newbiemmer
          • Jul 2013
          • 10
          • Laihia

          #5
          Originally posted by MNi View Post
          1. Valojen välkkyminen. Valomoduuli eli LSZ eli LCM haistelee jatkuvasti onko jokin valo palanut. Moduuli odottaa että joka paikassa on hehkulangalliset polttimot. Näitä voi testata nopealla pulssilla, joka on mitattavissa. Pulssin energiamäärä ei sytytä hehkulangaa mutta voi vilkuttaa kylläkin ledejä. Tämän takia korvaavissa ledivaloissa tulee olla sopiva vastus joka hukkaa tämän testipulssin.

          2. Akun tyhjeneminen. Foorumilta löytyy montakin keskustelua, esim tämä: KLIK. Ovet kiinni, takakontti auki, huijataan auto kuvittelemaan että kontti on kiinni sulkemalla ruuvimeisselillä takaluukun lukon kieli, odotellaan 16 min että auto uinahtaa ja mittaamaan lepovirta: KLIK. Jos on yli 40 mA, jossain joku vie virtaa liikaa. Pihtivirtamittari helpottaa. Sulakkeita yksi kerrallaan pois niin löytyy syyllinen. Tyypillisesti puhaltimen etuvastussiili.

          EDIT: löytyykös konehuoneesta tuollainen sähkökäyttöinen lisälämmitin: KLIK? Jos on ja lämmöt nousee hitaasti niin epäilisin päätermaria ja EGR-termaria. Kun lähdetään kylmästä, sähkölämppäri auttaa jäähdytysnesteen lämmityksessä ja vie sähköä akusta. Normaalisti kovilla pakkasillakin moottorin lämpömittarin tulee nousta tasan klo 12:n vartissa eikä vaeltaa minnekään. Jos lämmöt putoaa, sähkölämppäri vie virtaa jaksottain ja kuluttaa akkua --> akku hyytyy ajan kanssa.

          Starttiongelmissa myös startti voi olla kaput. Pitää käynnistyä rivakasti ihan sekunnissa-parissa näillä keleillä. Oma E46 330d pirssi alkoi käynnistyä kunnolla vasta termareiden+akun+startin vaihtoruljanssin jälkeen.

          3. Vedon puute kuulostaisi ilmamassamittarivialta, lisää täältä: KLIK. Kannattaa kokeilla ilman MAFfia ottamalla vaan piuha irti. Jos toimii tasaisemmin niin vika on MAFfissa. Voisi olla myös vuotava suutin.

          INPA:lla lukemaan livedataa ja vikakoodeja, kertoo paremmin kuin Autocom.
          1. Juu sitä valomodulin haistelua epäilinkin syylliseksi, mutta näyttäisi piuhoissa olevan vastus(?) liekö sitten liian pieni?

          2. Juu, startissa tuskin on vikaa kun ei pidä mitään erikoisia ääniä ja jos on virtaa niin pyörittää kyllä hyvin. Jos tuo lämmitin mötikkä on se joka on tuossa apukuskinpuolella heti rintapellin jälkeen pienessä lokerossa, kyllä löytyy. Ja auto lämpeneekin todella nopeasti, kymmenen minuuttia kun ajaa niin puhkuu lämmintä.
          -00 BMW E46 320d
          -00 BMW E46 320d Touring
          -89 BMW E34 535i
          -92 BMW E32 750iAL
          -84 Toyota Starlet KP62 5K
          -78 Ford Escort 1300
          -84 Toyota Corolla GT
          -97 Volvo S40 T4
          -08 Mitsubishi Lancer Evo X
          -85 MB W123 250

          Comment

          • oxy
            Newbiemmer
            • Jul 2013
            • 10
            • Laihia

            #6
            Nooooin, on vähä aihe jäänyt. Mutta viatkin karsiutuneet.

            Eli akun tyhjääminen löytyi tuossa kun alkoi varsinaisesti lunta tulemaan. Konepellillä apukuskin puolella, pyöreä kohta josta lumi ja jää sulanut, muualla lunta niin perkeleesti kun yön aikana sitä tuli. Lämmittimeltä piuhat irti ja ei tyhjäilly akkua enää sen jälkeen.

            Öljyvuotokin löytyi, oli niinkuin epäilin, turbon öljyletkusta. Ahtimen päästä öljyletku ja sieltä kupariprikka hajonnut. 50 sentin kupariprikka liikkeestä ja kiinni. Ei vuoda enää.

            Kulkukin parani kun vaihdoin MAFfin. Ja ilmeisesti olis tarvetta ohjelmoinnille(?) osanumeroita en nyt muista, saatika valmistajia. Nyt kun ajaa pieni savu tulee polkasulla putkesta ja kun kylmänä käynnistää ja painaa kaasua, niin ei mihinkään. 5sek ja auto kulkee mutta siis tämä ilmenee niin että jos auto vaikka mäessä niin D päälle ja kaasua niin ei mihinkään. Yrittää mutta ei, sen viiden sekunnin jälkeen lähtee reippaasti ja ongelmitta.

            Johtuuko tämä siitä että kone ei MAFfia tunnista? ja nyt vetelee jollain ihan perusarvoilla?

            Sitten ainut ongelma joka nyt sillälailla enempi vituttaa, niin auto käyntiin ja alkaa kunnon ryminä tyhjäkäynnillä. Vähääkään koskee kaasuun niin ääni katoaa. Tulee moniurahihnalta, mutta kiristin-, ohjainpyörä, hihna alle 6kk vanhoja. Just äskein vaihdoin sen hydraulisen värinänvaimentimen siihen kiristimeen. Ei vaikutusta ääniin. Moottorivaihdon yhteydessä laittoivat korjaamolla uuden kampuran hihnapyörän. Onko jollain muulla ollut moista ongelmaa?
            -00 BMW E46 320d
            -00 BMW E46 320d Touring
            -89 BMW E34 535i
            -92 BMW E32 750iAL
            -84 Toyota Starlet KP62 5K
            -78 Ford Escort 1300
            -84 Toyota Corolla GT
            -97 Volvo S40 T4
            -08 Mitsubishi Lancer Evo X
            -85 MB W123 250

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎