Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 BMW 330CiA Ajonvakautuksen/luistoneston ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kauke
    Newbiemmer
    • Aug 2013
    • 6
    • Vantaa

    E46 BMW 330CiA Ajonvakautuksen/luistoneston ongelma

    Auto on siis E46 330CiA vm. 04/2003.

    Ajonvakautus välkyttää vasemmalle käännettäessä kun painaa vähänkin kaasua. Nyt puhutaan hyvin hitaista nopeuksista, eikä oikealle käännettäessä ole vastaavaa ongelmaa.
    Mutkan voi ajaa vasemmalle ilman kaasua ongelmitta, mutta heti vilkutellaan kun painetaan kaasua. Hankala liittyä liikenteeseen, kun ei saa mitään tehoja autosta, paitsi jos ottaa luistoneston pois..

    Voisiko tilanteen aiheuttaa puuttuva jarrulevyjen kulumisanturi, joka vahvasti näyttää menettäneen anturinsa kokonaisuudessaan. Vai tuleeko alemman kuvan piuhan (punainen, jatkolta näyttävä pää) möllöttää kiinni vain kannattimessaan?



    Kiitos!
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9081
    • Oulu

    #2
    Jarrupalojen kuluneisuusanturilla ei ole mitään tekemistä ongelman kanssa. Varmistetaan nyt ensin, että renkaat ovat oikean/saman kokoiset ja ilmanpaineet ovat oikeat. Vikakoodit lukuun, samalla ohjauskulma-anturin asetus kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa asettaa uudelleen.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Kauke
      Newbiemmer
      • Aug 2013
      • 6
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Jarrupalojen kuluneisuusanturilla ei ole mitään tekemistä ongelman kanssa. Varmistetaan nyt ensin, että renkaat ovat oikean/saman kokoiset ja ilmanpaineet ovat oikeat. Vikakoodit lukuun, samalla ohjauskulma-anturin asetus kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa asettaa uudelleen.
      Kiitos vinkeistä!
      Tosiaan unohtui mainita, että tarkistin ilmanpaineet ja olivat OK. Sama tapahtuu kesä- ja talvirenkailla. Kesänakit 18" 225/40 ja talvi 17" 205/50.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Kauke View Post
        Kiitos vinkeistä!
        Tosiaan unohtui mainita, että tarkistin ilmanpaineet ja olivat OK. Sama tapahtuu kesä- ja talvirenkailla. Kesänakit 18" 225/40 ja talvi 17" 205/50.
        Ohjauskulma-anturin kalibrointi tai alustakulmien säätö poistanee ongelman.

        Comment

        • JOKERI87
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 70

          #5
          Itsellä nollattiin ratissa oleva anturi, joka väitti, että rattia olisi pyöritetty 5 kierrosta oikealle, tämän jälkeen pelannut luistonesto hyvin.

          Vikakoodinlukijana ja nollaajana toimi Morgai (tre alueella)
          Kyllä onnnistuu!

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3142
            • Tampere

            #6
            Varmaankin tarkoitit nimimerkkiä Morkai.

            Comment

            • JOKERI87
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 70

              #7
              Originally posted by MNi View Post
              Varmaankin tarkoitit nimimerkkiä Morkai.
              Joo sitähän minä tarkoitin

              Oon vaan puhelimeen tallentanut sen väärin, niin menee sekasin koko ajan
              Kyllä onnnistuu!

              Comment

              • kimmog
                Bimmer Rookie
                • Nov 2011
                • 67
                • Salo

                #8
                Mikä mahtaa olla vialla kun vastaavasti ASC-nappia painamalla mitään ei tapahdu? Eli luistonestoa ei saa kytkettyä pois.

                Myöskään takalasin verho ei toimi, jonka nappi luistoneston vieressä. Kesällä molemmat vielä toimivat, hansikaslokeron sulakkeet ehjät.

                Ajatuksia missä vika voisi olla?
                Ex
                E60 530d
                E46 330d touring M-sport
                E46 325Ci M-Sport
                E39 530i M-Sport

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3142
                  • Tampere

                  #9
                  Nappirivistö irti ja tarkastamaan liitin + kaapelointi. Katso E46 FAQ osiosta Bentley manual, sivu 1074.

                  Comment

                  • Kauke
                    Newbiemmer
                    • Aug 2013
                    • 6
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Ohjauskulma-anturin kalibrointi tai alustakulmien säätö poistanee ongelman.
                    Onnistuuko kotikonstein tuo ohjauskulma-anturin kalibrointi?

                    INPA:lla selvitin vikoja ja sain (valitettavasti ainoastaan saksaksi):
                    Voisiko näiden perusteella vaihdattaa vain oikea taka ABS-anturi, jos se korjaisi vian?

                    EDIT: Laitoin DSC pois päältä ja kiihdytin vähän reippaammin, niin tämän jälkeen syttyivät DSC ABS ja käijarruvalo(punaisena) palamaan. Valot katoavat, kun sammuttaa auton, käynnistää ja lähtee uudelleen ajamaan. Valot syttyivät myös päälle normaalissa 100-120km/h motariajossa, kun DSC oli kytketty pois päältä.
                    DSC päällä ajaminen on erittäin ärsyttävää tällä hetkellä, kun moottoritieajossa vakkaripäälläkin vilkuttaa DSC:n valoa ja itse asiassa auto napsauttaa tämän jälkeen vakkarin pois päältä../EDIT

                    Variante : DSC_MK60.PRG - Dynamische Stabilitätskontrolle
                    Version : 1.15 Dynamische Stabilitaets Control DSC E46,R50,E85
                    ERGEBNIS : 1 Fehler im Fehlerspeicher
                    -------------------------------------------------------------------------------

                    0x5DC1 Drehzahlfühler hinten rechts Extrapolation

                    Fehlerhäufigkeit: 2
                    Logistikzähler : 40

                    Kilometerstand 170550 km
                    Fahrzeuggeschwindigkeit 67.00 km/h
                    Bremslichtschalter 1.00 0/1
                    Bremsfluessigkeitsschalter 0.00 0/1
                    ASC/DSC_aktiv (Tasterfunktion) 1.00 0/1
                    Bremsdruck erkannt 0.00 0/1
                    ABS-Regelung 0.00 0/1
                    ASC-Regelung (BMR) 0.00 0/1
                    ASC-Regelung (AMR) 0.00 0/1
                    GMR-Regelung (GMR) 0.00 0/1
                    GMR-Regelung (MMR) 0.00 0/1
                    CBC-Regelung 0.00 0/1
                    MSR-Regelung 0.00 0/1
                    TDR-Regelung 0.00 0/1
                    SDR-Regelung 0.00 0/1
                    DBC-Regelung 0.00 0/1
                    RTA aktiv 1.00 0/1
                    Run-Up Mode 0.00 0/1

                    kein passendes Fehlersymptom
                    Testbedingungen erfuellt
                    Fehler momentan nicht vorhanden, aber bereits gespeichert
                    Fehler wuerde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen

                    Fehlercode: 5D C1 A0 02 28 42 9F 43 09 00 04
                    ================================================== ===========
                    Variante : GS8604.PRG - Getriebesteuergerät
                    Version : 1.7 Getriebesteuerung GS8.60.4 fuer E38, E39, E46, E85
                    ERGEBNIS : 1 Fehler im Fehlerspeicher

                    Fehlerort : 0x0095: CAN Raddrehzahlen
                    Fehlerhäufigkeit: 2
                    Logistikzähler : 59

                    Fehler 1. mal aufgetreten bei:

                    km-Stand 170550.00 km
                    Schaltung laeuft 0.00 0/1
                    Gangeinlegen 0.00 0/1
                    Letzte Schaltung: Hochschaltung 4->5 37.00 0-n
                    Batteriespannung 13.82 Volt
                    Abbtriebsdrehzahl 1952.00 1/min

                    Fehler 2. mal aufgetreten bei:

                    km-Stand 170630.00 km
                    Schaltung laeuft 0.00 0/1
                    Gangeinlegen 0.00 0/1
                    Letzte Schaltung: Rueckschaltung 4->3 20.00 0-n
                    Batteriespannung 13.98 Volt
                    Abbtriebsdrehzahl 3712.00 1/min

                    allg. Fehler
                    --
                    sporadischer Fehler
                    Ersatzfunktion aktiv
                    Fehler momentan vorhanden
                    Fehlercode: 95 E0 02 3B 25 AB 3D 42 9F 14 AD 74 42 A7 00 00
                    00 00 00
                    ================================================== =
                    0x5e43 lenkwinkel sensor intern
                    fehlerhäufigkeit 13
                    logistikzähler 1
                    asc/Dsc_aktiv (tasterfunktion) 1
                    ASC-regelung (BMR) 1
                    ASC-regelung (AMR) 1
                    GMR-regelung (gmr)
                    GMR-Regelung (MMR)
                    TDR-Regelung 1
                    RTA aktiv 1

                    kein passendes Fehlersymptom
                    Testbedingungen erfuellt
                    Fehler momentan nicht vorhanden, aber bereits gespeichert
                    Fehler wuerde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen

                    fehlercode 5e 43 a0 0d 01 41 a4 19 08 00 04
                    Last edited by Kauke; 09-02-2014, 21:10.

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3142
                      • Tampere

                      #11
                      Arvaisin näin laajennetulla korkkarisaksalla:

                      0x5DC1 Drehzahlfühler hinten rechts Extrapolation

                      ABS-anturi takaa vasen ei sallituissa rajoissa

                      Variante : GS8604.PRG - GetriebesteuergerätFehlerort : 0x0095: CAN Raddrehzahlen

                      Automaattilaatikon ohjain ei saa CAN-väylältä nopeustietoa --> lyö vakkarin pois päältä.

                      0x5e43 lenkwinkel sensor intern

                      Ohjauskulma-anturin sisäinen virhe

                      Vasen taka-ABS -anturi tutkintaan, voi olla pelkästään liitin/kaapelointivika. Tosin jos olisi maissa niin siitä pitäisi tulla short circuit -virhettä. Jos/kun joudut ABS-anturin vaihtamaan niin vain OEM-valmistaja (todennäköisesti Bosch) tai BMW. Motonet-anturia ei kannata kokeilla.

                      Ohjauskulma-anturi ensin kalibrointiin, jos ei auta niin uusksi. Tietty liitin ja johtimet kannattaa vilkaista.

                      Comment

                      • Kauke
                        Newbiemmer
                        • Aug 2013
                        • 6
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by MNi View Post
                        Arvaisin näin laajennetulla korkkarisaksalla:

                        0x5DC1 Drehzahlfühler hinten rechts Extrapolation

                        ABS-anturi takaa vasen ei sallituissa rajoissa

                        Variante : GS8604.PRG - GetriebesteuergerätFehlerort : 0x0095: CAN Raddrehzahlen

                        Automaattilaatikon ohjain ei saa CAN-väylältä nopeustietoa --> lyö vakkarin pois päältä.

                        0x5e43 lenkwinkel sensor intern

                        Ohjauskulma-anturin sisäinen virhe

                        Vasen taka-ABS -anturi tutkintaan, voi olla pelkästään liitin/kaapelointivika. Tosin jos olisi maissa niin siitä pitäisi tulla short circuit -virhettä. Jos/kun joudut ABS-anturin vaihtamaan niin vain OEM-valmistaja (todennäköisesti Bosch) tai BMW. Motonet-anturia ei kannata kokeilla.

                        Ohjauskulma-anturi ensin kalibrointiin, jos ei auta niin uusksi. Tietty liitin ja johtimet kannattaa vilkaista.
                        Moro,

                        Kiitos neuvoista.

                        Tarkoitit varmaan oikea (rechts) taka..?

                        Mitenkäs tuon kalibroinnin laita? Lukaisin toiselta foorumilta, että akun napa irti 15minuutiksi ja sitten lukosta lukkoon ja homma ok. Voiko mennä näin yksinkertaisesti?

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3142
                          • Tampere

                          #13
                          Oikea tietty, pätkii...

                          Comment

                          • Kauke
                            Newbiemmer
                            • Aug 2013
                            • 6
                            • Vantaa

                            #14
                            Vielä tuli yksi asia mieleen...
                            Vaihdatin takaiskarit tuossa syksymmällä autoon ja nyt en jaksa muistaa, oliko vika jo ennen tätä operaatiota.
                            Voiko "täydellinen ammattilainen" vaihtaa iskarit siten, että takarenkaiden kulmat menisivät keturalleen?

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              #15
                              Ei, edes amatööri ei saa kulmia pieleen kun iskarit vaihdetaan taakse.
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎