Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kieroutuvat etujarrut, ebc redstuff ongelma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • parviainenp
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 57
    • espoo

    Kieroutuvat etujarrut, ebc redstuff ongelma?

    Onkos kellään kokemusta aina vaan kieroutuvista levyistä e46:ssa?
    Itselläni olisi seuraavanlainen keissi takana:

    Eli auto uitetetu omasta toimesta 2010 saksasta. Auto on siis e46 330d 150kw touringki. Teetin sitten alkuunsa reilummalla kädellä remppaa, lähinnä kuluvaa osaa vaihdettiin mm. iskarit ja jarrut jne. Päätin sitten samalla siinä, että vois vaikka vähän upgradettaa jarrutehoa ja ostin ebc:n redstuffit laitettavaksi kun kaveri oli kehaissut niitä. Eipä siinä - auto tuli pajalta ja siinä sitten noin kuukauden ajelin typerä virne naamalla. Oli hyvä ajaa ja tuntui pysähtyvän kuin seinään. Olisikohan tullut mittariin jotain 5000 lisää ja vähitellen oli kehittynyt reilummainen jarrutärinä. Vein auton ystävän luo laakkoselle ja todettiin, että etulevy olivat aivan vtun sikakierot... muistaakseni jotain 0,25mm näytti heittokello lukemia. Eipä mitään, levyt irti ja jarrulevyt kaverille, joka toimi cnc-sorvarina. Sadasosamillin tarkkuuteen sorvaus ja avot homma lähti taas toimimaan ilman minkäänlaisia tärinöitä. Tuli talvi ja taas noin 5000 kilsaa, ja taas täristää. Ajelin siinä talven ja vielä kesänkin, ja sitten otettiin homma taas käsittelyyn. Irrotellessa satuloita, tipahti siinä toiselta puolelta toisesta jarrupalasta itse kitkamateriaali omana osanaan irrallaan siitä laippaosasta. Ihan kuin olisivat saaneet vähän turhan kuumaa joskus? vai muuten vain heikko laatu? Levyt sorviin, kuitenkin nyt olivat sitten jo vissiin muualtakin kuin kitkapinnoilta kierot, kun ei niistä tuntunut suoria saavan millään enää. Kävelin schmiedmanille ja tilasin kaiken uutta: navat, satulat, levyt, palat. Tiukan asennussession jälkeen ajelin taas tärinättömällä jarruilla... taaskin kylläkin vain kuukauden. Jotenkin rupeaa epäillyttämään, että jossain kusee pahasti. Itse ajelen aika moottorijarrutuspainotteisesti ja välillä vähän kurvaillessa tulee jarruteltua reilummin, muttei koskaan mitään överi repimistä. Konfiguraatio on ollut aina redstuffit ja "tarvike levyt" - ensimmäisellä kerralla ebc:n perus levyt, toisella kerralla schmiedmanin perus levyt. Ennen ensimmäistä jarruremppaa ajelin ihan orginaali kamoilla ja mitään tällaista ei koskaan ollut. Lisäksi nuo ebc:t kitisee enemmän kuin emäntä kotona. Olisikohan jollain kokemusta näistä redstuffeista ja mahdollisista epäyhteensopivuuksista ... ja ehdotuksia ehkäpä seuraaviksi levyiksi ja paloiksi. Schmiedmanilta tarjottiin zimmermannin reikälevyjä ja (arvatkaapa) ... redstuffeja . Kuulemma kestävät paremmin lämpökuormaa? ja estävät palojen lasittumista?

    Jotenkin vaan ei enää hotsittais redstuffit, mutta kuitenkin olisi mukava kun olisi vähän orginaalia paremi jarruvoima käytettävissä.

    Siispä paskaa laatua vai paska kuski? mitä seuraavaksi? apuja kaipaillaan. Kiitos.
    BMW e46 330D Touring -03
  • M325i
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 1529
    • Etelä-pohjanmaa

    #2
    Onko etunavat puhdistettu huolellisesti ennen uusien levyjen asennusta hiekkapaperilla? Onko alatukivarsien takapuslat kunnossa,tämä nyt ei levyjen kieroutumiseen vaikuta mutta täristykseen jarruttaessa kyllä.
    E30 ja E46 ///M

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      E39:ssä 2 sarjaa levyjä kieroksi Redstuffien kanssa. Ulkomaisia foorumeita lukeneena jonkin verran jarrutärinöitä tullut eri autoihin Redstuffeilla. Ilmeisesti Redstuff pala ei siirrä lämpöä riittävästi vaan jää kuumaksi. Auto parkkiin ja kuuma pala kuumentaa levyä yhdestä kohtaa->kieroksi. Kyllähän nuo tuntui purevan paremmin kuin normipala, mutta pysähtymismatkassa tuskin on eroa.

      Nyt menty Zimmermanin paloilla pitkän aikaa eikä jarrut täristä.

      Comment

      • parviainenp
        Bimmer Rookie
        • Nov 2007
        • 57
        • espoo

        #4
        Originally posted by M325i View Post
        Onko etunavat puhdistettu huolellisesti ennen uusien levyjen asennusta hiekkapaperilla? Onko atukivarsien takapuslat kunnossa,tämä nyt ei levyjen kieroutumiseen vaikuta mutta täristykseen jarruttaessa kyllä.
        Aina on putsailtu ja tosiaan vikan kerran oli uusilla navoilla... Silloin ei sattuneesta syystä.
        Takapuslat myös vaihdettu samaan aikaan. Nyt alla HD versiot.

        Lisätäkseni alkuperäiseen postaukseen, kylmänä ei tärrää mahdottoman paljon, mutta muutama lämmittely jarrutus pohjille niin alkaa tutina käymään. Lisäksi hitaissa vauhdeissa pulssimainen hidastuvuus.
        BMW e46 330D Touring -03

        Comment

        • huppu
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2010
          • 423
          • Rovaniemi

          #5
          Itsellä mennyt kahteen kertaan vakio etulevyt kieroiksi (merkkiä Bosch)....sanoneet pajalla että tämän saattanut aiheuttaa esim. vesilätäkköön ajaminen kun levyt ovat olleet kuumat. Onko tässä sitten perää? Melko iso heitto taisi omissakin levyissä olla ainakin ekalla kerralla. Tällöin aiheutti melko kovaa tärinää ratissa jarruttaessa.
          BMW E46 318d 10/04

          Comment

          • JOKERI87
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 70

            #6
            Eihän jarrusatulat jää puristaan levyä?

            Itsellä levy pysyi suorana, mutta lämpenivät siitä kun mäntä oli hivenen jumissa. uus jarrusatula, ja ongelma kunnossa omassa autossa.

            Itse huomasin ongelman niin pian, että luulen, ettei uudet levyt kerinnyt mennä sen takia kieroon, mutta olisi varmasti mennyt siitä kuumuudesta, jos olisin jatkanut ajamista. Tärinä oli melkoinen itselläkin jarruttaessa.

            Tunkkaa piruuttas keula ylös, ja kokeile että renkaat pyörii vaivoitta
            Kyllä onnnistuu!

            Comment

            • parviainenp
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 57
              • espoo

              #7
              Originally posted by JOKERI87 View Post
              Eihän jarrusatulat jää puristaan levyä?

              Itsellä levy pysyi suorana, mutta lämpenivät siitä kun mäntä oli hivenen jumissa. uus jarrusatula, ja ongelma kunnossa omassa autossa.

              Itse huomasin ongelman niin pian, että luulen, ettei uudet levyt kerinnyt mennä sen takia kieroon, mutta olisi varmasti mennyt siitä kuumuudesta, jos olisin jatkanut ajamista. Tärinä oli melkoinen itselläkin jarruttaessa.

              Tunkkaa piruuttas keula ylös, ja kokeile että renkaat pyörii vaivoitta

              Käytin pajalla ja mittasivat heittokellolla nuo levyt. Tosiaan heittoa oli toisessa 0, 03 ja toisessa 0,1 ja bmw:n ohjeen mukaan kaikki yli 0.05 on kieroa ja käytännössä tuo tuntuu aina jos on sen 0.05 yli. Ongelma tuskin on satulassa kun vaihdoin nekin samaan aikaan muiden uusien osien kanssa.
              BMW e46 330D Touring -03

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #8
                Mulla oli yhdistelmä BMW Performance levyt ja RedStuffit. Alkuun pelasi hienosti, sitten alkoi kitinä ja vapina ja tosiaan tuo pulssimainen jarrutus. Muutaman kuukauden jaksoin, mutta sitten vaihdoin uudet EBC Ultimax palat ja nyt on ajeltu taas pitkään ilman vapinoita. Levyjä ei ole vaihdettu, eli ne on edelleen samat Performancet. V*ttumainen vika, suoraan sanottuna.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  #9
                  Mulla Black Diamondin levyt ja siihen kuuluvat Predatorin palat, pikku hiljaa alkanut mullakin jarrupoljin pumppaamaa ja juurikin muutaman jarrutuksen jälkeen.
                  Voisin laittaa Ferodo DS2500 palat tulemaan, niistä kun on hyvät kokemukset
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • parviainenp
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 57
                    • espoo

                    #10
                    Originally posted by NokiLeka View Post
                    Mulla oli yhdistelmä BMW Performance levyt ja RedStuffit. Alkuun pelasi hienosti, sitten alkoi kitinä ja vapina ja tosiaan tuo pulssimainen jarrutus. Muutaman kuukauden jaksoin, mutta sitten vaihdoin uudet EBC Ultimax palat ja nyt on ajeltu taas pitkään ilman vapinoita. Levyjä ei ole vaihdettu, eli ne on edelleen samat Performancet. V*ttumainen vika, suoraan sanottuna.
                    Mielenkiintoista... Oikeniko sun levyt jotenkin maagisesti?:think
                    Mä tein nyt vaikean päätöksen ja jätin tuninkipalat taakseni. Tilaukseen meni Ferodon premier palat ja zimmermanin reikälevyt (sain levyt edukkaasti) eli vielä semituning

                    Jos vaikka näillä olisi tärinätön vihdoin. Aamen.
                    BMW e46 330D Touring -03

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by parviainenp View Post
                      Mielenkiintoista... Oikeniko sun levyt jotenkin maagisesti?:think
                      Palamateriaali tarttuu levyyn epätasaisesti ja aiheuttaa tärinää. Paremmilla paloilla levy puhdistuu ja materiaali tarttuu tasaisemmin.

                      Comment

                      • parviainenp
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 57
                        • espoo

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Palamateriaali tarttuu levyyn epätasaisesti ja aiheuttaa tärinää. Paremmilla paloilla levy puhdistuu ja materiaali tarttuu tasaisemmin.
                        Eli periaatteessa saattais olla niin, että tuohon pintaan ois tarttunut palasta matskuu epätasaisesti ja sen takia heittokellokin näyttää heittoa. Levyn pinta kyllä oli kauniin tasavärinen eikä näyttänyt siltä että siinä olis laikkuja tms. Vai näkyykö se epätasaisuus jotenkin?
                        BMW e46 330D Touring -03

                        Comment

                        • Järppä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 1108
                          • Stadi, ladon takana.

                          #13
                          Vedättekö kuivana BMW ohjeen mukaan vai liukkarin kanssa palat paikalleen.

                          Veikkaan että kuivana asennetut palat alkavat täristä kun palat "hitsaa" itsensä kiinni liukupintoihin.
                          Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                          Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                          Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                          If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                          Top Gear review

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Originally posted by parviainenp View Post
                            Eli periaatteessa saattais olla niin, että tuohon pintaan ois tarttunut palasta matskuu epätasaisesti ja sen takia heittokellokin näyttää heittoa. Levyn pinta kyllä oli kauniin tasavärinen eikä näyttänyt siltä että siinä olis laikkuja tms. Vai näkyykö se epätasaisuus jotenkin?
                            Jos heittokellolla mitattuna on kiero, veikkaisin sen olevan oikeasti kiero. Kokeile jarruttaa todella kovaa muutaman kerran. Jos tärinät vähenee niin syy saattaa olla tuossa. Ei sitä silmällä erota, levyssä on ikäänkuin alueita joissa kitkakerroin suurempi kuin muualla. Palamateriaalissa saattaa olla epätasainen seos jolloin osa tavarasta sisältää enemmän kevlaria ja osa jotain keraamista muuta ainetta ja se aiheuttaa epätasaista kitkaa.

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              #15
                              Originally posted by parviainenp View Post
                              Mielenkiintoista... Oikeniko sun levyt jotenkin maagisesti?:think
                              Mä tein nyt vaikean päätöksen ja jätin tuninkipalat taakseni. Tilaukseen meni Ferodon premier palat ja zimmermanin reikälevyt (sain levyt edukkaasti) eli vielä semituning

                              Jos vaikka näillä olisi tärinätön vihdoin. Aamen.
                              Itse veikkaan kuitenkin omalta kohdaltani, että tärinän syy löytyi alatukivarsien takapuslista eikä niinkään paloista ja levyistä. Tuo humppaava jarrutus ja v*ttumainen vinkuminen minua kannusti vaihtamaan uudet palat. Oma veikkaukseni palojen ongelmista on kyllä melkolailla sama kuin Masterilla, eli liian kova ja ei-niin-tasalaatuinen materiaali saavat aikaan nuo ongelmat.

                              Mulla olisi sana sanottavana Zimmereistäkin, sellaiset oli alla useamman vuoden.. Pientä hiushalkeamaa oli kaikki levyt täynnä eikä meikäläinen aja edes mitään rataa, saati sitten katurataa.. Ja ne reiät on kaikenlisäksi jatkuvasti täynnä p*skaa. Mutta muutaman vuoden menevät mukavasti.

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Palamateriaalissa saattaa olla epätasainen seos jolloin osa tavarasta sisältää enemmän kevlaria ja osa jotain keraamista muuta ainetta ja se aiheuttaa epätasaista kitkaa.
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎