Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d N47 ongelma jäähdytinnesteiden kanssa / lohko halki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LauriV
    Newbiemmer
    • Mar 2014
    • 2
    • Espoo

    E91 320d N47 ongelma jäähdytinnesteiden kanssa / lohko halki?

    Autona vm. 2008 320dA N47D20A koneella. Ajettu 150tkm.

    Hieman isompaa ongelmaa taitaa pukata. Alla lyhyt vikakuvaus:

    - Koneen lämmöt seilaa 89-102 C normaalissa ajossa. Lämmintä ilmaa ei enää tule ohjaamoon -> auto pajalle
    - Jäähdytysjärjestelmää tutkittu. Painetesti tehty, termostaatti vaihdettu, nesteet vaihdettu.
    - Tutkimuksista huolimatta vikaa ei tahdo löytyä
    - Termostaatti ei aukea
    - Ei ilmaannu oikein millään

    Auto ajoon em. toimenpiteiden jälkeen:
    - Koneen lämmöt ok aluksi, puhaltaa lämmintä sisälle
    - Noin viikon ajojen (300 km) jälkeen lämmintä ei enää tule sisälle. Paisuntasäiliö porisee ajon jälkeen ja lopuksi työntää nesteitä pihalle sitä kautta.
    - Lämmöt seilaa taas.
    - Eipä juuri viitsi ajaa enää.

    Yksi valistunut arvaus kokeneemmalta asentajalta oli ollut, että lohko saattaa olla halki 2. ja 3. sylinterin välistä. 5-10 tapausta oli tullut vastaan aiemmin ko. koneissa.

    Jakopääremppaa ei ole tehty, koneen äänet normaalit..

    Hyviä ideoita?
  • Palehti
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 149
    • Klaukkala

    #2
    Kyllä mie vaihdattaisin vielä vesipumpun, jos se toimii ihmeellisesti/on rikki, niin minun maalaisjärkeni mukaan selittäisi monta oiretta.

    Eikä maksa paljomittään...tai ainakaa, M57 sukuisiin ei maksa.

    Muita neuvoja ei juurikaan ole heittää. 5-10 haljennutta lohkoa kuulostaa aika paljolta (yhden korjaajan suusta)
    i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
    ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

    Comment

    • LauriV
      Newbiemmer
      • Mar 2014
      • 2
      • Espoo

      #3
      Vesipumppukin taidettiin tsekata, pitää vielä varmistaa.

      Tuo 5-10 kpl oli ilmeisesti tietoon tulleet tapaukset.. Eivät siis kaikki osuneet yhdelle asentajalle käsittääkseni.

      Kiva kone, jakopääongelmat ja kaikenlaista tällaista pientä

      Comment

      • Ruot0
        Newbiemmer
        • Mar 2007
        • 16
        • Hamina

        #4
        Omasta laitteesta hajosi viime kesän loppupuolella 2. sylinteriputki. Auto ei oireillut millään tavalla ennakkoon ennenkuin ilmoitti ensimmäisen kerran jäähdyysnesteen pinnan alenemisesta.. nyt on uusi moottori ja tuli hävitettyä samalla huoli mahdollisista jakopää ongelmista

        Tarkkaa syytä ei saatu ikinä selville mikä oli aiheuttanut halkeamisen.. paskaa laatua sanon minä..

        autohan oli specseiltään käytännössä identtinen omasi kanssa

        Comment

        • janne[l
          BTCF Member
          • Apr 2011
          • 861
          • Ylöjärvi

          #5
          kyllä toi N koneen maine paranee vain kokoajan. On toi laatu kyllä aivan uskomatonta, ja tosi huonoo säkää jos sulla sattuu se sylinteriputki rikki olevan !
          e46 330i cabriolet
          e91 320d
          e36 328 törpö

          Comment

          • Muuli
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 115

            #6
            Mutta jos lohko olisi halki ja nestettä kuluttaa.Niin luulisi että sinne olisi tullut
            "vesipuristus".
            Onko sylintereihin katsottu endoskoopilla?

            Comment

            • RQQP3
              Bimmer Rookie
              • Jan 2014
              • 51
              • Suomi

              #7
              Mitenkäs toi puolien vaihto niin nyt kun on kampanja käynnissä niin mitä se oikeestaan meinaa? Joudunko siis itse pulittamaan jostakin vai vaihdetaanko ne veloituksetta?

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3144
                • Tampere

                #8
                Se kannattaa nimenomaan kysyä suoraan marmorilta, joissakin aktioissa on työt mukana, toisissa ei.

                Ei kuvittelisi että puolien vaihtoon menee kovin paljoa aikaa joten materiaalikulut lienevät se suurin menoerä.

                Mutta tuliko tää kyssäri nyt oikeeseen paikkaan, puolat viittaa bensakoneiseen ja tämä on nelimukisen dieselin threadi?

                Comment

                • maggis
                  Newbiemmer
                  • Nov 2013
                  • 13
                  • oulu

                  #9
                  kuulostaa siltä että sylinterinputki irronnut!! näitä on tullut samoilla oireilla jo useampi vastaan

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1367
                    • Lempäälä

                    #10
                    Pitäisi käyä tämmöisillä oireilla olevaa autoa katsomassa, mutta :

                    Autossa on vaihtomoottori (vanhaan tullut kankikaikkonen lohkosta kuikuilemaan, syy tähän ei ole tiedossa).

                    Vaihtomoottorilla kaiketi heti startista rupeaa nostamaan paisariin kuplaa.

                    Ite mietin että voisiko EGR-cooleri olla sökönä, vai onko näissä joku "että se on aina se lohko rikki" vai kuis ?
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      #11
                      Originally posted by repsa View Post
                      Pitäisi käyä tämmöisillä oireilla olevaa autoa katsomassa, mutta :

                      Autossa on vaihtomoottori (vanhaan tullut kankikaikkonen lohkosta kuikuilemaan, syy tähän ei ole tiedossa).

                      Vaihtomoottorilla kaiketi heti startista rupeaa nostamaan paisariin kuplaa.

                      Ite mietin että voisiko EGR-cooleri olla sökönä, vai onko näissä joku "että se on aina se lohko rikki" vai kuis ?
                      Mä en lähtis tuohon moottorityyppiin ylipäätään ikinä tai koskaan, mutta koska BMW, voisin rikkoa säännön Käy sillä vehkeellä Helsingissä ja takaisin ja jos geräte pelaa, teet kaupan ja ajat mutkattomiin maisemiin.
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1367
                        • Lempäälä

                        #12
                        No, en itselleni kyllä 4zyl pahuutta ole katsomassa. Mutta eipä se nyt tässä ollutkaan se pointti.

                        Täytyy siis mennä kuikuilemaan omilla arvauksilla, joskoha sieltä jottai selkeis.
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1367
                          • Lempäälä

                          #13
                          No, jos jollain muulla on samanlaisia ongelmia niin täyteen varmuuteen pääsemiseen on muutama konsti.

                          Oireena potilaassa oli porina paisarissa ja melko nopeasti kovaksi menevät vesiletkut jos paisarin korkki oli kiinni (n20sec). Tämä siis ~20c moottoria käyttäessä.

                          Moottori kävi tosi hienosti neljällä, käyntiäänestä en uskonut että siinä ois ollu mitään vikaa. Suihkutasapainoja katsoessa kyllä hyppäs yhden sylinterin lukema silmille, korjauskerroin oli +5 piikkinä.

                          Enste kannattaa katsoa pakokaasuanalysaattorilla paisarista tulevan ilman koostumus. Jos siellä on CO / CO2 / HC-päästöjä, voi olla syytä epäillä vikaa.

                          Jos kuitenkin haluaa laskea mahdollisen EGR-coolerin pois laskuista, niin sitten pakosarjalta se joustoliitos egr-coolerille irti + alipainekellon liitin irti läpästä. Laite tulille -> jos porina loppuu niin vika vois olla sielläpäin.
                          Jos ei, niinkuin tässä tapauksessa pitää edetä vielä vähän pidemmälle

                          Seuraavaksi irti yks suuttimen johto kerrallaan ja käyntiin - samalla katsoen että mitä käy paisarissa. No tässä casessa kävi sillain että se sylinteri missä oli iso korjauskerroin, niin sen suuttimen piuhan irroittaessa ja auto käyntiin -> porina hävisi.

                          No, lopputarina tästä etenee täällä / tuolla omaan tahtiin, mutta tälläinen vianhaun pro-tip voi olla muillekin joskus hyödyksi.
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • Pugi
                            Newbiemmer
                            • Nov 2013
                            • 14
                            • Kajaani

                            #14
                            Jos jollakin tosisaan on lohko halki tälläisestä niin mulla olisi tallissa ehjä lohko liikkuvilla, hinnasta varmasti päästään sopuun.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎