Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 virrat vähissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hjpl
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 199

    e91 virrat vähissä

    Kyseessä vm. 2007 e91 318i jolla ajettu 88tkm. Auto ollut perheessä vasta kuukauden eikä suurempia murheita ole ollut (onneksi). Tänään sitten vaimo sekalaisen ajon jälkeen jäi puhumaan pidempää puhelua autoon, mutta sanoi ettei ollut valoja tms. päällä. No kuitenkaan ei sitten enää startannut, eikääedes yrittänyt. Kokeili tämän jälkeen keskuslukitusta, mutta ei toiminut eikä oikein mikään muukaan. Tulin sitten paikalle n. tunnin päästä ja totesin tilanteen olevan juuri näin. Siinä sitten vähän räpläiltyä alkoi virta edelleen heiketä eli vähän parkkivalotkin himmenivät. Mittasin yleismittarilla akun napojen jännitteeksi 6V.
    Sitten kaikki loputkin virrat katosivat ja avainkin jäi virtalukkoon jumiin.

    Sain sitten apuvirtaa ja auto hyrähti heti käyntiin. Mittasimme latausjännitteen, joka oli n. 14,5 (en muista tarkkaan) eli laturissa ei ilmeisesti vikaa. Ajoin puolisen tuntia ja sitten kotipihaan. Puolen tunnin päästä mittasin akun jännitteen joka oli 12,6V. Sitten laitoin vielä akkulaturin (4A) muutamaksi tunniksi kiinni, mutta näytti ettei lataa. Irroittamisen jälkeen käytin valot pikaisesti päällä ja mittasin taas jännitteen, joka oli edelleen 12,6V

    Eli mitä tässä on nyt tapahtunut ? Onko akku sökö (saattaa olla alkuperäinen, näytti olevan BMWn oma mutta todella pieni eli 46Ah) ? Vai onko auton sähköjärjestelmässä jotain pahemmin vialla ?
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15
  • hjpl
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 199

    #2
    Nyt aamulla kävin mittaamassa akun jännitteen ja oli 12,38V eli jonkin verran näyttää sähköä katoavan jonnekin. Liekohän tuo akku nyt sitten tiensä päässä vai vuotaako virtaa jonnekin.
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15

    Comment

    • hjpl
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 199

      #3
      Päätin sitten hakea joka tapauksessa uuden akun, koska luulen nykyisen olevan alkuperäinen tuolta lähes 7 vuoden takaa. Laitoin nyt itse paikalleen pitäen apuakulla auton jännitteisenä.

      Miinuskaapeli näyttää olevan pelkkä yksittäinen paksu ruskea johto eli tässä ei varmaan sitten ole sitä IBS:ää, joten varsinainen koodaaminen ei taida olla välttämätöntä
      F31 320iA xdrive Msport -13
      F10 520dA -15

      Comment

      • Retze
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 422
        • Keski-Suomi

        #4
        Jos ei ole mustaa mötikkää miinuskengässä johon menee johtoja, ei ole ibs:sää. Ei tarvii siis koodata.
        nyk. jalkapelillä
        ex BMW 320i

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17845
          • PKS

          #5
          Kannattaa tarkistaa ainakin akun miinuskaapelin liitos koriin, sekä koneen maadoitus.

          Vaikka näyttää, että tässä tapauksessa sinun akku oli sökö - Vaikuttaa että kennoja oikarissa.
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
          ½
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • hjpl
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 199

            #6
            Miinuskaapeli tuntui olevan tukevasti kiinni, mutta mitenkä tuo moottorin maadoitus on hoidettu eli miten se fyysisesti tarkistetaan ?
            Vai onko luotettavaa mitata vaan moottorin ja rungon väliltä yleismittarilla ettei ole jännite-eroja ?
            F31 320iA xdrive Msport -13
            F10 520dA -15

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎