Announcement

Collapse
No announcement yet.

330DA pitää jumputtavaa ääntä (Syy: EGR:n alipaineohjain)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alpha 13
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 61
    • Helsinki

    330DA pitää jumputtavaa ääntä (Syy: EGR:n alipaineohjain)

    Ajelin juuri uuden ajokkini kanssa kotiin ja pihaan tullessa huomasin että tyhjäkäynnillä apulaitehihna pitää jumputtavaa ääntä. Hihna pyörii normaalisti mutta laturin kulmalla välillä "nyppäsee" ja kuuluu tumps-ääni. Laturikin hieman heilahtaa. Rullat, kiristin vai laturi vaihtoon?

    edit: ratkesi, EGR:n alipaineohjain vikana
    Last edited by Alpha 13; 19-06-2014, 10:49.
    E90 330DA M-Sport
    EX: Astra H OPC Z20LEH EDS, Vectra C GTS Z20NET BSR, Astra G Wagon X18XE1
  • N.u.t
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 202
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by Alpha 13 View Post
    Ajelin juuri uuden ajokkini kanssa kotiin ja pihaan tullessa huomasin että tyhjäkäynnillä apulaitehihna pitää jumputtavaa ääntä. Hihna pyörii normaalisti mutta laturin kulmalla välillä "nyppäsee" ja kuuluu tumps-ääni. Laturikin hieman heilahtaa. Rullat, kiristin vai laturi vaihtoon?
    Hihna pois ja tarkistat rullat/kiristimen/laturin vapaapyörän.
    Laturin vapaapyörähän luistaa toiseen suuntaan, yleensä koko laitos jumittuu. Siis jos sellainen löytyy.

    Comment

    • Alpha 13
      Bimmer Rookie
      • Apr 2014
      • 61
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by N.u.t View Post
      Hihna pois ja tarkistat rullat/kiristimen/laturin vapaapyörän.
      Laturin vapaapyörähän luistaa toiseen suuntaan, yleensä koko laitos jumittuu. Siis jos sellainen löytyy.
      Kärsiikö tuolla ajella minkä verran? Huomenna olis semmonen meno että olisi pakko noin 200km ajella motaria.
      E90 330DA M-Sport
      EX: Astra H OPC Z20LEH EDS, Vectra C GTS Z20NET BSR, Astra G Wagon X18XE1

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Minkäs ikäinen tämä pirssi oli eli mikä moottori? M57N2:ssa ei ainakaan ole vapaakytkintä laturissa, enkä usko että N57:ssäkään on.

        Hihna, kiristin ja rulla kaikki vaihtoon, ei tartte miettiä. Samoin ilmastoinnin kompuran osalta.

        Comment

        • Alpha 13
          Bimmer Rookie
          • Apr 2014
          • 61
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by MNi View Post
          Minkäs ikäinen tämä pirssi oli eli mikä moottori? M57N2:ssa ei ainakaan ole vapaakytkintä laturissa, enkä usko että N57:ssäkään on.

          Hihna, kiristin ja rulla kaikki vaihtoon, ei tartte miettiä. Samoin ilmastoinnin kompuran osalta.
          Pre-LCI, eli M57N2. Onko vesipumppu tossa hihnassa vai ketjussa? Lähinnä että uskallanko ajella.
          E90 330DA M-Sport
          EX: Astra H OPC Z20LEH EDS, Vectra C GTS Z20NET BSR, Astra G Wagon X18XE1

          Comment

          • Alpha 13
            Bimmer Rookie
            • Apr 2014
            • 61
            • Helsinki

            #6
            Juu elikkäs kävin sitten heti aamusta näyttämässä merkkiliikkeen pikahuollossa, Autokeskus Helsinki Konala. Jonoon ehti pari autoa ennen minua joten jätin sinne ja hain puoliltapäivin.

            Oirekuvaukseni työmääräykseen oli näin:
            Koneen ollessa lämmin, tyhjäkäynnillä apulaitehihna pitää jumputtavaa ääntä. Hihna pyörii normaalisti. Vian diagnosointi + korjaus jos mahdollinen.

            Hakiessani autoa saan "diagnoosin", sanasta sanaan tässä:
            "Moottorin ollessa kylmä ylimääräistä ääntä ei kuulunut, mutta kun moottori lämpeää ääni saatu esille. "

            Ihanko totta!? Tämmöistä palvelua voisi itsekin toimittaa ja miksei aavistuksen halvemmallakin niin tuotto olisi vielä taattu. Lysti nimittäin kustanti sen minimi tunnin veloituksen eli 118,88€.

            Ehdotuksia PK-seudulla paikasta, jossa joku ymmärtää jotain näistä moottoreista?
            E90 330DA M-Sport
            EX: Astra H OPC Z20LEH EDS, Vectra C GTS Z20NET BSR, Astra G Wagon X18XE1

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #7
              Otetaas nyt vielä se pirssin ikä eli valmistusvuosi ja -kuukausi. Josset tiedä, etsi runkonumeron 7 viimeisellä merkillä vaikka WebETK:sta: KLIK.

              Vesipumppu on hihnakäyttöinen: KLIK. Esimerkkinä 07/2006 pirssi kun ei ole muuta tietoa.

              Itse en jäänyt odottamaan potentiaalisia ongelmakohtia vaan 8 vuoden kohdalla suosiosta vaihdatin E46 M57N:ään vesipumpun, termostaatin, molemmat hihnat, kiristimet ja rullat. Hankin itse osat ja vein läjän korjaamolle.

              Termostaatiksi kannattaa harkita vain alkuperäistä kun sen hinta ei päätä huimaa: KLIK eli 47€. Termostaatissa pitäisi tulla tiivisteet mukaan eli osan 4 mukana: KLIK. Metallitiivari pumpun ja lohkon väliin 6€: KLIK. Vesipumpuksi myös alkuperäinen GP:n hinnoilla: KLIK eli 87€. Kiristin on suhteessa arvokas eli 82€ orkkiksena: KLIK. Ohjainrulla 33€: KLIK. Moniurahihna 11287790450 eli Gates 6PK1835 noin 20€. Ilmastoinnin moniurahihna 11287794070 eli Gates 4PK790SF noin 12€. Osat siis ~290€ plus postikulut eli noin 310€ jos haet hihnat jostain varaosaliikkeestä. Genuine Partsilta ehkä pultit ja ja hihnapyöränsuoja pari euroa päälle(osat 4,6 ja 7): KLIK.

              Nämä kun viet ja pyydät vaihtamaan plus tietty jäähdytinnesteet niin ei tartte arpoa diagnoosin kanssa. Työtä menee ehkä virallisen kaavan mukaan 2-3 tuntia.

              Tarkistat tietty osanumerot etkä luota satunnaiseen kirjoittelijaan.

              Comment

              • Alpha 13
                Bimmer Rookie
                • Apr 2014
                • 61
                • Helsinki

                #8
                Syyksi paljastui EGR, joten aika pienellä päästiin tässä asiassa.
                E90 330DA M-Sport
                EX: Astra H OPC Z20LEH EDS, Vectra C GTS Z20NET BSR, Astra G Wagon X18XE1

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Hyvä että löytyi.

                  Mites EGR vaikutti asiaan? EGR:n termostaatin juurelta lievä jäähdytinnestevuoto hihnan päälle?

                  Comment

                  • Alpha 13
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2014
                    • 61
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by MNi View Post
                    Hyvä että löytyi.

                    Mites EGR vaikutti asiaan? EGR:n termostaatin juurelta lievä jäähdytinnestevuoto hihnan päälle?
                    Auto kävi siis Bemulla Tuusulassa ja osasivat sanoa heti ettei ole hihna vaan jokin muu. Imusarjassa oleva ohjainventtiili jotenkin jumittaa ja siksi kuuluu se jumputus. Nyt odottelen osaa ja samalla sitten pitää tulpata läppien reiät uusiksi niin ei tihku enää löpöä lohkon kylkeen.
                    E90 330DA M-Sport
                    EX: Astra H OPC Z20LEH EDS, Vectra C GTS Z20NET BSR, Astra G Wagon X18XE1

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #11
                      Eli siis todennäköisesti EGR-venttiilin alipaineohjain eli osa 1 täältä: KLIK. Vai itse EGR-venttiili?

                      Oliko läppien poistossa imusarjan alipaineohjaimelta otettu letkut pois? Jakotukilta lähtevä letkun lähtö on syytä tulpata jakotukin päästä eli osa 2 täältä: KLIK.

                      Comment

                      • Alpha 13
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2014
                        • 61
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by MNi View Post
                        Eli siis todennäköisesti EGR-venttiilin alipaineohjain eli osa 1 täältä: KLIK. Vai itse EGR-venttiili?

                        Oliko läppien poistossa imusarjan alipaineohjaimelta otettu letkut pois? Jakotukilta lähtevä letkun lähtö on syytä tulpata jakotukin päästä eli osa 2 täältä: KLIK.
                        Juuri tuo alipaineohjain oli kyseessä. Nyt ei enää jumputa. Läppien "runkoihin" ostin tällaiset tulpat (http://www.ebay.co.uk/itm/1709790302...84.m1497.l2649). Pitää vielä tarkistaa tuo letku mistä mainitsit.

                        Mitä mieltä itse EGR:n tulppaamisesta, tai siis oikeastaan sen vaihtamisesta tällaiseen "tulpattuun" versioon (http://www.ebay.co.uk/itm/1814244912....m1423.l2649)?
                        E90 330DA M-Sport
                        EX: Astra H OPC Z20LEH EDS, Vectra C GTS Z20NET BSR, Astra G Wagon X18XE1

                        Comment

                        • OLU
                          Newbiemmer
                          • Aug 2012
                          • 7
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Kuuluuko tuo ääni itse alipaineohjaimesta vai mistä?

                          Itsellä kuuluu samanlainen jumputtava ääni, kun moottori on lämmin, mutta ääni kuuluu moottori takanurkasta kuskinpuolelta. Eikös alipaineohjain ole justiin toisellapuolella konetta? 330D, E91 auto on kyseessä.

                          Comment

                          • Alpha 13
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2014
                            • 61
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by OLU View Post
                            Kuuluuko tuo ääni itse alipaineohjaimesta vai mistä?

                            Itsellä kuuluu samanlainen jumputtava ääni, kun moottori on lämmin, mutta ääni kuuluu moottori takanurkasta kuskinpuolelta. Eikös alipaineohjain ole justiin toisellapuolella konetta? 330D, E91 auto on kyseessä.
                            Ohjaimesta juu. Kyllä se imusarjassa on kuskin puolella, kuten tuossa kaaviokuvassakin on näytetty aikaisemmassa viestissä.

                            Mulla on videokin tuosta jumputuksesta, mutta siitä saa aika huonosti selvää.
                            E90 330DA M-Sport
                            EX: Astra H OPC Z20LEH EDS, Vectra C GTS Z20NET BSR, Astra G Wagon X18XE1

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎