Announcement

Collapse
No announcement yet.

E93 Miten huoltaa/pitää katto kunnossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarppa63
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 758
    • Kerava

    #31
    Originally posted by 325tds View Post
    Onko tätä tai vastaavaa löytynyt lähempää.


    Hinta amerikasta yli 50€ tuubi
    Löytyy ihan sukellus -kaupoista. Purkin koosta kiinni: 17€-30€
    Happirasva taitaa olla suomalainen nimi.
    En muita ole kokeillut, kuin Du Pontin Krytoxia, niin en laadusta osaa sanoa.

    Jarppa
    BMW i4M50 individual -23
    exiä: BMW 545e -21
    BMW F33 435xd -15
    M550xd-12
    e93 330da -08
    Dodge Stealth RT/TT -91
    Ford Thunderbird SC -91
    Olds Supreme avo -71
    Chevy Chevelle 2d HT -72

    Comment

    • 325tds
      BTCF Member
      • Aug 2004
      • 293

      #32
      Originally posted by Jarppa63 View Post
      Löytyy ihan sukellus -kaupoista. Purkin koosta kiinni: 17€-30€
      Happirasva taitaa olla suomalainen nimi.
      En muita ole kokeillut, kuin Du Pontin Krytoxia, niin en laadusta osaa sanoa.

      Jarppa

      Happirasvaa löytyy mutta ei Krytoksia.
      Sukelluskaupoissa Krytoksia on joskus ollut mutta nyt en kyllä ole löytänyt
      E93 vaimon
      ex
      E70 3.0 SD
      E46x2
      M5 E39
      325tds E36
      M535i E28
      323i E30
      323 E21




      BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

      Comment

      • jabneee
        Newbiemmer
        • Apr 2018
        • 12
        • Turku

        #33
        Originally posted by 325tds View Post
        Onko tätä tai vastaavaa löytynyt lähempää.


        Hinta amerikasta yli 50€ tuubi
        Raision autokeskuksesta ainakin sai krytoxia tai ainakin väittivät krytoxiksi, pieni tuubi 30€ kieppeillä

        Comment

        • 325tds
          BTCF Member
          • Aug 2004
          • 293

          #34
          Originally posted by jabneee View Post
          Raision autokeskuksesta ainakin sai krytoxia tai ainakin väittivät krytoxiksi, pieni tuubi 30€ kieppeillä

          Olipa sielläkin hinta pompsahtanut





          BMW special lubricant Krytox 30ml, osanumero 83199408523 svh.61,00e
          Ulkomaantilaus. Tilaus tehtävä toimipisteemme varaosatiskillä, tuotteella ennakkomaksu.
          Saatavuus Raisioon 3 arkipäivää tilauksesta.
          E93 vaimon
          ex
          E70 3.0 SD
          E46x2
          M5 E39
          325tds E36
          M535i E28
          323i E30
          323 E21




          BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

          Comment

          • 325tds
            BTCF Member
            • Aug 2004
            • 293

            #35
            Tuolta tilattiin Krytox https://www.amazon.com/Chemours-D124.../dp/B073Y4557Y


            2oz n.56g tuubi n.60€ riittää noin neljään käsittelyyn
            E93 vaimon
            ex
            E70 3.0 SD
            E46x2
            M5 E39
            325tds E36
            M535i E28
            323i E30
            323 E21




            BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

            Comment

            • H202H
              Newbiemmer
              • Nov 2018
              • 17
              • Finland

              #36
              e93 kattomekanismi

              Hei, olen tässä muutaman viikon vähän jäänyt miettimään e93 kattomekanismia ja sen luotettavuutta. Onko täällä ihmisiä joilla olisi kokemuksia tästä autosta myös talvella? Olen aiheesta lukenut ja saanut kahdenlaista tietoa vähän eri tahoilta. Osa sanoo että tuo mekaniikka on varma toiminen ja osa sanoo, että yli 10 vuotta vanhoissa saattaa jo tulla erittäin kalliita vikoja ( tuhansia€). Yritin löytää kattoon varaosia/ohjeita aika huonolla menestyksellä, ei taida e93 omistajat paljoa siitä kirjoitella nettiin.
              Eli tässä olis nyt tarkoituksena olisi ostaa e93 kohtuu halvalla, eli melkein 200tkm ajettuna. Osaisitteko kertoa miten pomminvarma tuo e93 kattomekanismi on ? Sehän on bmw ensimmäinen kovakattoinen mekaniikka, joten sen takia tuo vähän mietityttää. Tietysti osto vaiheessa rullata sitä ja katsoa että toimii varmasti eikä pidä ihme ääniä yms, mutta jatkon kannalta mietin miten varma toiminen se on. Auto tulisi ympärivuotiseen käyttöön ja ainoaksi autoksi. Mielipiteitä ja vinkkejä?

              Comment

              • Jarppa63
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 758
                • Kerava

                #37
                Originally posted by H202H View Post
                Hei, olen tässä muutaman viikon vähän jäänyt miettimään e93 kattomekanismia ja sen luotettavuutta. Onko täällä ihmisiä joilla olisi kokemuksia tästä autosta myös talvella? Olen aiheesta lukenut ja saanut kahdenlaista tietoa vähän eri tahoilta. Osa sanoo että tuo mekaniikka on varma toiminen ja osa sanoo, että yli 10 vuotta vanhoissa saattaa jo tulla erittäin kalliita vikoja ( tuhansia€). Yritin löytää kattoon varaosia/ohjeita aika huonolla menestyksellä, ei taida e93 omistajat paljoa siitä kirjoitella nettiin.
                Eli tässä olis nyt tarkoituksena olisi ostaa e93 kohtuu halvalla, eli melkein 200tkm ajettuna. Osaisitteko kertoa miten pomminvarma tuo e93 kattomekanismi on ? Sehän on bmw ensimmäinen kovakattoinen mekaniikka, joten sen takia tuo vähän mietityttää. Tietysti osto vaiheessa rullata sitä ja katsoa että toimii varmasti eikä pidä ihme ääniä yms, mutta jatkon kannalta mietin miten varma toiminen se on. Auto tulisi ympärivuotiseen käyttöön ja ainoaksi autoksi. Mielipiteitä ja vinkkejä?
                Mulla on ollut e93 yli viisi vuotta ympärivuotisessa käytössä. Kilsoja jo vähän yli 200t.
                Katon mekanismin ja tiivisteet kun huoltaa säännöllisesti niin ei siinä mitää ongelmia ole. Ei suhise, ei vuoda ja ei pidä ylimääräisiä ääniä laskettaessa/nostettaessa.

                Jarppa
                BMW i4M50 individual -23
                exiä: BMW 545e -21
                BMW F33 435xd -15
                M550xd-12
                e93 330da -08
                Dodge Stealth RT/TT -91
                Ford Thunderbird SC -91
                Olds Supreme avo -71
                Chevy Chevelle 2d HT -72

                Comment

                • Jarppa63
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 758
                  • Kerava

                  #38
                  Originally posted by Jarppa63 View Post
                  Löytyy ihan sukellus -kaupoista. Purkin koosta kiinni: 17€-30€
                  Happirasva taitaa olla suomalainen nimi.
                  En muita ole kokeillut, kuin Du Pontin Krytoxia, niin en laadusta osaa sanoa.

                  Jarppa
                  Villi veikkaus sitoumuksetta, että tämä on lähellä Du Pontin Krytox gpl 205:


                  Jarppa
                  BMW i4M50 individual -23
                  exiä: BMW 545e -21
                  BMW F33 435xd -15
                  M550xd-12
                  e93 330da -08
                  Dodge Stealth RT/TT -91
                  Ford Thunderbird SC -91
                  Olds Supreme avo -71
                  Chevy Chevelle 2d HT -72

                  Comment

                  • 325tds
                    BTCF Member
                    • Aug 2004
                    • 293

                    #39
                    Originally posted by H202H View Post
                    Hei, olen tässä muutaman viikon vähän jäänyt miettimään e93 kattomekanismia ja sen luotettavuutta. Onko täällä ihmisiä joilla olisi kokemuksia tästä autosta myös talvella? Olen aiheesta lukenut ja saanut kahdenlaista tietoa vähän eri tahoilta. Osa sanoo että tuo mekaniikka on varma toiminen ja osa sanoo, että yli 10 vuotta vanhoissa saattaa jo tulla erittäin kalliita vikoja ( tuhansia€). Yritin löytää kattoon varaosia/ohjeita aika huonolla menestyksellä, ei taida e93 omistajat paljoa siitä kirjoitella nettiin.
                    Eli tässä olis nyt tarkoituksena olisi ostaa e93 kohtuu halvalla, eli melkein 200tkm ajettuna. Osaisitteko kertoa miten pomminvarma tuo e93 kattomekanismi on ? Sehän on bmw ensimmäinen kovakattoinen mekaniikka, joten sen takia tuo vähän mietityttää. Tietysti osto vaiheessa rullata sitä ja katsoa että toimii varmasti eikä pidä ihme ääniä yms, mutta jatkon kannalta mietin miten varma toiminen se on. Auto tulisi ympärivuotiseen käyttöön ja ainoaksi autoksi. Mielipiteitä ja vinkkejä?




                    Täysin hydraulisesti toimiva käsittääkseni aika idioottivarma.
                    Meillä ollut mammalla kuusivuotta osittain talvikäytössä ei mitään isompaa ongelmaa.
                    Ainoa miinus talvella että lasi voi jäätyä eikä laskeennu sitä senttiä niin ovi ei aukea mutta tämä taitaa olla muidenkin karmittomien ovien ongelma.
                    Ei muutakuin ostohousut jalkaan tämä on kiva auto kesällä
                    E93 vaimon
                    ex
                    E70 3.0 SD
                    E46x2
                    M5 E39
                    325tds E36
                    M535i E28
                    323i E30
                    323 E21




                    BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                    Comment

                    • 325tds
                      BTCF Member
                      • Aug 2004
                      • 293

                      #40
                      Originally posted by 325tds View Post
                      Tuolta tilattiin Krytox https://www.amazon.com/Chemours-D124.../dp/B073Y4557Y


                      2oz n.56g tuubi n.60€ riittää noin neljään käsittelyyn

                      Postipoika toi eilen Krytoksin.


                      Hintaa kerty rahteineen $74,90
                      E93 vaimon
                      ex
                      E70 3.0 SD
                      E46x2
                      M5 E39
                      325tds E36
                      M535i E28
                      323i E30
                      323 E21




                      BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1898
                        • Turku

                        #41
                        Nyt tuli ongelma, kun katto ei sulkeudu. Kun kattoa lähtee sulkemaan, niin takaluukku kyllä aukeaa, mutta sitten kun se on auki, niin katto ei lähde lainkaan liikkeelle ja keskikonsolissa olevan katon kytkimen viereen syttyy punainan valo ja iDrive herjaa "roof problem". Takaluukku menee taas kyllä kiinni, kun "avaa" katon.

                        Hydrauliikka kyllä siis toimii ainakin osittain, mutta itse katto ei lähde lainkaan liikkeelle.

                        Carly ei kerro mitään virhekoodeja. Pystyykö tuosta Carlyllä ottamaan livedataa, että saisi ongelmaa paremmin rajattua?

                        Aika moneen kertaan tuota yritin sekä kaukosäätimellä, että keskikonsolin kytkimellä ja moottori käynnissä tai ei. Mutta ei vain toimi.

                        Ihan varma en ole siitä olisiko tuo katto (takaluukun lisäksi) ihan ekalla yrityksellä liikahtanut hieman, mutta sen muistan että ainakin matkustajan puoleinen ikkuna jäi ensiyrittämällä kokonaan ylös, enkä meinannut sitä saada ensin kokonaan alas. Etuikkunoiden kohdalla on jo jonkin aikaa ollut se ongelma, että ne eivät aina sulkeudu kerralla vaan saattavat 5 senttiä ennen sulkeutumista palata alas. Uudella yrityksellä ovat aina sulkeutuneet.

                        Saako tuota kattoa mitenkään manuaalisesti suljettua? Nyt kun se on alhaalla siellä kontissa, niin se aika hyvin peittää kaiken mekanismin, hydrauliikan yms. alleen.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • e36coupe
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 722
                          • Nokia

                          #42
                          Originally posted by Silmaauki View Post
                          Nyt tuli ongelma, kun katto ei sulkeudu. Kun kattoa lähtee sulkemaan, niin takaluukku kyllä aukeaa, mutta sitten kun se on auki, niin katto ei lähde lainkaan liikkeelle ja keskikonsolissa olevan katon kytkimen viereen syttyy punainan valo ja iDrive herjaa "roof problem". Takaluukku menee taas kyllä kiinni, kun "avaa" katon.

                          Hydrauliikka kyllä siis toimii ainakin osittain, mutta itse katto ei lähde lainkaan liikkeelle.

                          Carly ei kerro mitään virhekoodeja. Pystyykö tuosta Carlyllä ottamaan livedataa, että saisi ongelmaa paremmin rajattua?

                          Aika moneen kertaan tuota yritin sekä kaukosäätimellä, että keskikonsolin kytkimellä ja moottori käynnissä tai ei. Mutta ei vain toimi.

                          Ihan varma en ole siitä olisiko tuo katto (takaluukun lisäksi) ihan ekalla yrityksellä liikahtanut hieman, mutta sen muistan että ainakin matkustajan puoleinen ikkuna jäi ensiyrittämällä kokonaan ylös, enkä meinannut sitä saada ensin kokonaan alas. Etuikkunoiden kohdalla on jo jonkin aikaa ollut se ongelma, että ne eivät aina sulkeudu kerralla vaan saattavat 5 senttiä ennen sulkeutumista palata alas. Uudella yrityksellä ovat aina sulkeutuneet.

                          Saako tuota kattoa mitenkään manuaalisesti suljettua? Nyt kun se on alhaalla siellä kontissa, niin se aika hyvin peittää kaiken mekanismin, hydrauliikan yms. alleen.
                          Auttaisko tuosta kuvalliset ohjeet:

                          Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                          Työn alla: E21 320/6
                          Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1898
                            • Turku

                            #43
                            Kiitokset. Tuollaisia ohjeita en löytänytkään aiemmin. Pitää tutkailla noita vielä tarkemmin iltasella. Pikaisesti katsottuna ongelmana voi olla noi heti alussa mainitut erikoistyökalut.

                            Tässä hieman asiaa lisää mietittyäni tulin ajatelleeksi, että katto on taas viime aikoina kattoa aukaistaessa herjannut "trunk partition erroria" ja siitä on selvinnyt sillä, että on sitä takaluukun liikkuvaa välilevyn asentoa yrittänyt parantaa. Jo vuosi sitten se oli ongelma, mutta silloin asia korjaantui laittamalla prikka sinne yhteen väliin, jotta magneettitunnistin otti kytkennän. Ehkä tuo kytkin on nyt taas se ongelma. Pitää katsoa saisko tuon jollakin vippaskonstilla ymmärtämään, että kyllä se levy on paikallaan.
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • Silmaauki
                              BTCF Member
                              • Jan 2015
                              • 1898
                              • Turku

                              #44
                              Onkos muuten kenelläkään tietoa siitä onko tuo takaluukun välilevyn (trunk partition) asentotunnistimen kytkin semmoinen, että kun välilevy on paikallaan, niin onko silloin virtapiiri suljettu vai avoinna?

                              Mietin sitä, että jos toi on nyt rikki, niin sen voisi ehkä ohittaa katkomalla sinne menevät johdot (virtapiiri avoinna) ja tarvittaessa kytkemään ne yhteen (virtapiiri suljettu), jotta saa katon taas liikkeelle.

                              Ensin toki pitäisi päästä käsiksi siihen johtoon (ja tunnistaa oikea johto).
                              E93 335i Aarre, Montego blue
                              E90 318i talvipulkka

                              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                              Comment

                              • Clavurion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 9159
                                • Oulu

                                #45
                                Siitä ihmettelemään katon toimintaa.

                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎