Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moniurahihna ja hinnankiristin väpättää (E91) - RATKAISTU

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ducatirocks
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 200
    • Lempäälä

    Moniurahihna ja hinnankiristin väpättää (E91) - RATKAISTU

    Eli huomasin tuossa juuri, että moniurahihna ja hihnankiristin väpättää voimakkaasti. Kiristinrullassa väpätystä on ehkä 2 mm! Väpätys kuitenkin lakkaa heti kun kierrrokset yli 1500. Huomasin asian kun vaihdoin uuden hihnan. Väpätys oli sama uudella ja vanhalla hihnalla.

    Niin, että mistäköhän kiikastaa? (kiristäjää ei ole vaihdettu ilmeisesti koskaaan).
    Last edited by ducatirocks; 19-06-2014, 10:19.
    - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Kokeilitko rullia käsin kun hihna oli pois?
    Monesti ne rullien laakerit on loppu samoilla kilsoilla kun hihnakin, jos ei malta suorilta uusia niin kokeile välystä käsin, ja pyörittelemällä.

    Testaa myöskin vesipumpun laakerointi, ja miksei muutkin mitä hihnalla kulkee.

    Jos 2mm heiluu hihna, syyllinen löytyy kyllä aika nopeasti kun hihna on pois.

    Comment

    • ducatirocks
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 200
      • Lempäälä

      #3
      Kiristysrulla (siis koko pakka) on nyt vaihdettu uuteen mutta mitenkään merkittävästi väpätys ei vaimentunut. Äänet ehkä hieman pieneni koska vanha rulla oli jo tiensä päässä.

      Kampuran päässä oleva moniurahihnapyörä (11237805696) tähän on vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten ja luulen, että vapina johtuu nyt siitä. Hihnapyörässä tuntuu pientä värinää kun puukepillä kokeilee tyhjäkäynnin aikana. Missään muussa (apulaitteen) hihapyörässä ei vapinaa tunnu. Itse kiritysrulla väpättää tosiaan n. 1-2 mm verran mikä on mielestäni kyllä liikaa (mu-tu).

      Omituista tässä on se, että väpätys loppuu (tai ainakin vaimenee oleellisesti) kun moottori lämpiää. Väpätys häviää myös kylmällä koneella suuremmilla kierroksilla (>1500).

      Voisiko tuo kampuran pään hihnapyörä olla susi? Siinähän pienikin heitto tekee paljon remmin pituudessa joka näkyy isona tietysti pienessä kiristysrullassa. Tuota em. väpätyksen häviämistä en ymmärrä.
      - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

      Comment

      • ducatirocks
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2009
        • 200
        • Lempäälä

        #4
        Tohon edelliseen tuli vielä mieleen... Voisko joku noista apulaitteista aiheuttaa "sykkivää" kuormitusta joka näkyis sitten tossa hihnapyörässä (värinävaimennettu) ja edelleen kiristinrullassa. Joku jossa "sykkivä" kuorma sitten pienenisi kun moottori lämpiää.... No tulipahan mieleen.
        - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

        Comment

        • ducatirocks
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2009
          • 200
          • Lempäälä

          #5
          ... Vielä pyytäisin, että m47 moottoreita omistavat (320d) katsoisivat minkäverran kiristysrulla väpättää heti käynnistyksen jälkeen ja kommentoisivat onko samaa ilmiötä. Väpätys pitäisi näkyä ihan lampulla katsomalla ja suojamuoveja irroittamatta.
          - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

          Comment

          • ducatirocks
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2009
            • 200
            • Lempäälä

            #6
            RATKAISU:

            Kampiakselinpään moniurahihnapyörä (vibration damper) vaihdettiin uuteen ja ilmiö hävisi. Hihnapyörä näytti päällepäin täysin ehjältä!
            - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎