Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine retrofit -kitti plus popit rikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Veeksi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2177
    • Kuopio

    Alpine retrofit -kitti plus popit rikki

    Eli vaimon '07 E91 kyseessä. Siihen pistettiin joulukuussa 2013 Alpine retrofit -kitti kiinni parantamaan perus business kikkareita (paikallinen marmori asenti, schmiedmann möi osat). Sointi paranikin silloin aivan huimasti. Tuntui, ettei oma L7 edes niin kauheasti parempi ole.

    Mutta...noin kuukausi sitten vaimoke alkoi valittelemaan, että bassot on hävinny ja kuuluu outoa napsetta. Menin sitten koekuuntelemaan ja tosiaan. Tuntui että subbari vaan pohjasi mutta ei soinut. Napsunta tuntui persuuksissa asti.

    Vietiin auto sitten taas BMW-huoltoon kun siellä olivat asentaneetkin setin joka on kuitenkin OEM BMW:n osia. Vika-analyysi olikin onneksi ilmainen ja analyysiksi tuli, että vahvari on rikki, mutta eivät pysty hoitamaan takuuasiaa, koska se kuuluu Schmiedmannille. Minkä jollain asteella ymmärrän, mutta toisaalta en (kun ovat alkuperäisvalmistajan virallinen edustus). Schmiedmannilta ASPA toimi oikein hyvin ja sujuvasti ja lupasivat laittaa uuden vahvarin ilmaiseksi heti. Ainoa, että heistä riippumattomista syistä heti, eli osien saatavuus, oli 3-4 viikkoa. Ja se siinä ainakin meni. Pitkä aika ajella ilman poppeja, mutta minkäs teet.

    Nyt sitten vahvari tuli ja heitin sen omatoimisesti paikalleen koska johtojen irroittaminen ja uudestaan kiinnittäminen ei ole liian paha paikka edes minulle. Siitä huolimatta, että joutui irroittamaan pari veemäistä sisustus klipsiä, missä ei näköjään nykyään ole edes ruuvarin paikkaa (ettei niitä saisi irti). Bassot tuli takaisin, vaikka väittäisin ettei toista lähellekään niin hyvin kuin ennen. Nyt L7 toistaa aivan perkeleen paljon paremmin matalat bassot. No, etin sit vielä jotain Lil Jon Get Lowta varmistaakseni, että varmasti nyt tulee testattua ne matalatkin bassot. Ja mitäs muuta sieltä perseen alta alkoi kuulumaan kuin napsuntaa . Ilmankos ei kuulosta enää yhtä hyvältä.

    ...eli onko nyt näin, että meillä on rikkinäinen subbari?

    Kumpi oli ensiks, rikkinäinen vahvari, vai onko se edes rikkinäinen? Vai rikkinäinen subbari alunperinkin? Tai kumpi hajoitti kumman? Ja kukahan mahtaa maksaa viulut?

    Jotenkin kun minusta paikallinen BMW:n huolto ja varaosamyynti saisi olla kaiken järjen mukaan vastuussa OEM osien takuista ylipäätäänkin. Vaikka ne olis muualta ostettukin. Ihmettelen syvästi, jos ei ala jo homma toimimaan suoraan sieltä.

    Edit: Niin ja muistin asentaessa myös kytkeä vahvistimesta 1:n päälle. Muita jippojahan tässä ei ollutkaan?
    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
    BMW E63 630iA '05
  • TuomoA
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 538
    • Krs

    #2
    Originally posted by Veeksi View Post
    Eli vaimon '07 E91 kyseessä. Siihen pistettiin joulukuussa 2013 Alpine retrofit -kitti kiinni parantamaan perus business kikkareita (paikallinen marmori asenti, schmiedmann möi osat). Sointi paranikin silloin aivan huimasti. Tuntui, ettei oma L7 edes niin kauheasti parempi ole.

    Mutta...noin kuukausi sitten vaimoke alkoi valittelemaan, että bassot on hävinny ja kuuluu outoa napsetta. Menin sitten koekuuntelemaan ja tosiaan. Tuntui että subbari vaan pohjasi mutta ei soinut. Napsunta tuntui persuuksissa asti.

    Vietiin auto sitten taas BMW-huoltoon kun siellä olivat asentaneetkin setin joka on kuitenkin OEM BMW:n osia. Vika-analyysi olikin onneksi ilmainen ja analyysiksi tuli, että vahvari on rikki, mutta eivät pysty hoitamaan takuuasiaa, koska se kuuluu Schmiedmannille. Minkä jollain asteella ymmärrän, mutta toisaalta en (kun ovat alkuperäisvalmistajan virallinen edustus). Schmiedmannilta ASPA toimi oikein hyvin ja sujuvasti ja lupasivat laittaa uuden vahvarin ilmaiseksi heti. Ainoa, että heistä riippumattomista syistä heti, eli osien saatavuus, oli 3-4 viikkoa. Ja se siinä ainakin meni. Pitkä aika ajella ilman poppeja, mutta minkäs teet.

    Nyt sitten vahvari tuli ja heitin sen omatoimisesti paikalleen koska johtojen irroittaminen ja uudestaan kiinnittäminen ei ole liian paha paikka edes minulle. Siitä huolimatta, että joutui irroittamaan pari veemäistä sisustus klipsiä, missä ei näköjään nykyään ole edes ruuvarin paikkaa (ettei niitä saisi irti). Bassot tuli takaisin, vaikka väittäisin ettei toista lähellekään niin hyvin kuin ennen. Nyt L7 toistaa aivan perkeleen paljon paremmin matalat bassot. No, etin sit vielä jotain Lil Jon Get Lowta varmistaakseni, että varmasti nyt tulee testattua ne matalatkin bassot. Ja mitäs muuta sieltä perseen alta alkoi kuulumaan kuin napsuntaa . Ilmankos ei kuulosta enää yhtä hyvältä.

    ...eli onko nyt näin, että meillä on rikkinäinen subbari?

    Kumpi oli ensiks, rikkinäinen vahvari, vai onko se edes rikkinäinen? Vai rikkinäinen subbari alunperinkin? Tai kumpi hajoitti kumman? Ja kukahan mahtaa maksaa viulut?

    Jotenkin kun minusta paikallinen BMW:n huolto ja varaosamyynti saisi olla kaiken järjen mukaan vastuussa OEM osien takuista ylipäätäänkin. Vaikka ne olis muualta ostettukin. Ihmettelen syvästi, jos ei ala jo homma toimimaan suoraan sieltä.

    Edit: Niin ja muistin asentaessa myös kytkeä vahvistimesta 1:n päälle. Muita jippojahan tässä ei ollutkaan?
    Melkein veikkaisin että syystä tai toisesta subbari on pohjannut ja pilalla. Helppohan tuo on tarkistaa, penkki irti ja ritilän ruuvit veke.
    Voisko olla asennusvirhe? Ja oliko näitä retrofit kittejä kahta erilaista. Autoille ennen 2009 ja jälkeen => onko varmasti oikea nyt käytössä? Itselläni on molemmissa tuo kit ja toiminut moitteetta. Itse tosin asentanut ja johdot juottaen kutistesukatut, eikä puristusliittimillä kuten ohjeessa.
    Nyt kun mainosti toimivina, niin varmaan huomenna hajoaa molemmat : D
    G26 420iA Msport SanremoGreen
    F22 220iA Msport EstorilBlau
    F20 118i MsportValenciaOrange
    E82 118dA TitanSilber

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      #3
      Minä tutkinut teoriassa tuota kittiä, joskaan en ole saanut hommattua itselle.

      Mutta tuossa alpinen kitissä ei tainnut vaihtua penkinalus kaiuttimet.

      Tietääkseni alkuperäiset on hieman luvalla sanoen kehnot keskiäänet...

      Luulen pahasti, että jos tuota vähänkään vahvistimella "käskee" niin antautuu...

      Varmaan muutenkin äänenlaatu paranee kun vaihtaa penkin alle kunnon ämyrit.
      Tosin tilaahan siellä on vähän joten kaikki ei sinne käy...
      Ainakin ground zerolta taisi löytyä tarpeeksi matala elementti.

      Muistaakseni tuossa kitissä oli vielä ongelmallinen/ hämmennnystä herättävät ohjeet vahvarin asetuksille... onkä nämä nyt asetettu oikein?
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • Veeksi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2177
        • Kuopio

        #4
        En tiedä mutta mielenkiintoista tästä varmasti tulee loppujen lopuksi siinä mielessä, että kuka maksaa mitä.

        Schmiedmannilta tuumittiin ettei rikkinäinen vahvari riko subbareita, mutta rikkonainen subbari voi rikkoo vahvareita. Ja jos vika oliskin pelkässä rikkonaisessa subbarissa, niin BMW ei korvaa sitä Schmiedmannille ja ymmärrettävästi tästä he eivät olisi kovin iloisia. Toinen teoreettinen mahdollisuus olis tällöin sille, että rikkonainen subbari olis saattanut jo rikkoa toisenkin vahvarin. Jos se nyt kovin herkästi tapahtuu. Ja auton alkuperäisellä subbarilla ei tietysti ole takuuta enää, joten... kuka vastaa jos sellainen subbari rikkois noita vahvareita yks tai kaks. Varmaan minä?

        Torstaina taas marmorille selvittelemään. Ei se näköjään aina oo helppoo vaikka olis OEM-osia ja marmorilla asennettu. Tietysti helpompaa olis jos olis marmorilta ostetut osat. Mutta näin tästä kyllä tuli melkoinen farssi. Autoa saa nyt varmasti ainakin kolmesti käyttää huollossa (2 vika-analyysia plus korjaus?) ja aikaa menee varmasti yhteensä ainakin 1,5kk, että ei ole voinut musiikkia kuunnella. Plus, että BMW ei vaan vois suoraan hoitaa noita omien v***n osien takuitaan omien v***n jälleenmyyntien kautta.
        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
        BMW E63 630iA '05

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          #5
          Vaimo popittanut vähän rajummin säröllä, ja mennyt elementti paskaksi?

          Pieni vahvari ja jos on bassoja korostettu reilusti, niin melko helposti saa rikki. Varmaan aika nihkeästi menee elementit takuuseen, jos ei löydy selkeä valmistusvirhe.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by bemu2000 View Post
            Vaimo popittanut vähän rajummin säröllä, ja mennyt elementti paskaksi?

            Pieni vahvari ja jos on bassoja korostettu reilusti, niin melko helposti saa rikki. Varmaan aika nihkeästi menee elementit takuuseen, jos ei löydy selkeä valmistusvirhe.
            ...no sitä mäkin aluksi tuumailin, mutta toisaalta Schmiedmanniltakin kyllä sanottiin, että ei niitä pitäis saada soitettua rikki ihan vahingossa. Pitäis olla siten mitoitettu. Ja kyllä toi vaimokin väittää, että se tajuaa olla huudattamatta niin kovaa että alkaisi särkemään.

            Itsekin kyllä hivenen ihmettelisin jos ei jouduttais maksumieheks. Olipa nyt syy missä tahansa.
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • TuomoA
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 538
              • Krs

              #7
              Originally posted by bemu2000 View Post
              Vaimo popittanut vähän rajummin säröllä, ja mennyt elementti paskaksi?

              Pieni vahvari ja jos on bassoja korostettu reilusti, niin melko helposti saa rikki. Varmaan aika nihkeästi menee elementit takuuseen, jos ei löydy selkeä valmistusvirhe.
              Tuossa retrofit vahvistimessa ei ole mitään säätöjä joita asentaja/käyttäjä voisi säätää eli ei voi korostaa bassoja yli, eikä ne tuolla setupilla mitkään megamättöbassot ole.
              G26 420iA Msport SanremoGreen
              F22 220iA Msport EstorilBlau
              F20 118i MsportValenciaOrange
              E82 118dA TitanSilber

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                Originally posted by TuomoA View Post
                Tuossa retrofit vahvistimessa ei ole mitään säätöjä joita asentaja/käyttäjä voisi säätää eli ei voi korostaa bassoja yli, eikä ne tuolla setupilla mitkään megamättöbassot ole.

                Tarkoitin kyllä bassojen korostusta soittimesta. Ei tarvitse olla mitkään megamättöbassot, että menee särölle.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2177
                  • Kuopio

                  #9
                  Joo kyllä siellä oli vänkärin penkin alta subi paskana, mutta myös se alkuperäinen Alpine-vahvari oli särki. Ja vissiin aika tyypillistä noissa Alpine-vahvareissa että siihen kytkimen piirilevyyn syntyy ajan kanssa kylmiä juotoksia. Eli jos jollain sattuu oireilemaan mokoma, niin se kannattaa katsoa ekaksi. Helppo korjata.
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • bmw323it
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1828
                    • N/A

                    #10
                    Originally posted by Veeksi View Post
                    Joo kyllä siellä oli vänkärin penkin alta subi paskana, mutta myös se alkuperäinen Alpine-vahvari oli särki. Ja vissiin aika tyypillistä noissa Alpine-vahvareissa että siihen kytkimen piirilevyyn syntyy ajan kanssa kylmiä juotoksia. Eli jos jollain sattuu oireilemaan mokoma, niin se kannattaa katsoa ekaksi. Helppo korjata.
                    Pilkunviilausta, mutta taitaa ne kylmäjuotokset syntyä jo valmistusprosessissa eikä vasta jälkikäteen. Kertoo Alpinen huonosta valmistuksen laadusta.
                    Nyt:
                    BMW 530e (g30)
                    BMW 335i (e90)
                    BMW 323iC (e36)
                    BMW 850i (e31)
                    Golf GTE
                    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                    Comment

                    • Veeksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2177
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by bmw323it View Post
                      Pilkunviilausta, mutta taitaa ne kylmäjuotokset syntyä jo valmistusprosessissa eikä vasta jälkikäteen. Kertoo Alpinen huonosta valmistuksen laadusta.
                      Jep. Ihan oikein, varsinainen vika on tehtaan jäljiltä jo mutta aika ja kosteus pahentaa ja laukaisee tilanteen.
                      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                      BMW E63 630iA '05

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎