Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d M47N2 tehot kateissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    #16
    .
    No joo, mulla on nyt jo jonkun verran kokemusta näistä vaivoista, josta ei tule kunnollista vikakoodia.
    Luulisin että ilmamassan säätöön liittyvä vaiva, kuten täällä on aikaisemmatkin on ehdotelleet.
    Vaiva tulee ahdinta suurentamalla myös.

    Yksi työkalu moottoriin menevän ilman määrän säätelyssä on egr-venttiili.
    Se egr-venttiilin säätämä pakokaasun kierrätyshän on käytännössä hapetonta, uudelleen kiertoon otettua "korviketta", jota ohjelma ei ota huomioon varsinaisena "ilmana".
    Idea on, että järjestetään pakosarjaan korkeampi paine kun imusarjaan ja egr-venttiiliä aukaisemalla korkeamman paineen kierrätyskaasulla "korvataan" puhdasta ilmaa, sitä ei pääse moottoriin kun haluttu määrä, sille "halutulle määrälle" on sitten omat karttansa eri tilanteisiin.
    Jos egr-venttiili ei aukea, niin kuin ohjelma kuvittelee tai säätää, seuraa siitä tilanne jossa ohjelma "näkee" venttiilin olevan auki ja siitä huolimatta moottoriin menee paljon ilmaa (liikaa).
    Tästä seuraa toiminnallinen ristiriita.

    Vaivasta selviää vaihtamalla (riittävästi) uusia osia, tai poistamalla kaikki egr,n liittyvät vikakoodit ja pakottamalla venttiilin kiinni.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • Heke_01
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 49
      • Pohjois-Karjala

      #17
      Auto ei vieläkään kunnossa. Viikonloppuna vaihdettiin uusi turbo. Toimi muutaman päivän hyvin. Eilen alkoi uudelleen ongelmat. Tuntui että auto ei vastaa kaasuun kunnolla aina kun kiihdyttää. Läppäri kiinni ja livedataa tutkimaan.

      Huomasin että välillä kun kaasun höllää tasakaasulta niin toteutunut imusarjan paine laski n. 850-900 mbarin välille eli alle ympäristön paineen. Yleensä toteunut imusarjan paine ollut tyhjäkäynnillä n. 1000-1050 mbar. Auto parkkiin ja kaasuttelemaan. Imusarjan paine oli tyhjäkäynnillä hieman alle 900 mbar. Eli pientä alipainetta. Kun vapaalla painoi kaasua hieman niin ahtopaine ei lähtenytkään nousemaan vaan päinvastoin laski alle 800 mbarin tasolle. Samalla huomasin että auto savuttaa todella runsaasti ja käynti ääni muuttui normaalia matalammaksi. Ensimmäinen ajatus oli että antautuiko uusi turbo samantien. Sammutin auton ja hetkeksi ja käynnistin uudelleen. Sen jälkeen imusarjan paine taas yli 1000 mbar tyhjäkäynnillä ja kun kaasua painoi niin ahdot nousi normaalisti. Myös savutus loppui.

      Voiko imusarjassa olla oieasti alipainetta vai sekoileeko MAP anturi? Voisiko auki jumittunut EGR aiheuttaa oireet?

      Comment

      • exautisti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 1267
        • oulu

        #18
        Ilmansuodatin vaihdettu?
        -99 punane passatti

        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

        Tuikun softat
        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

        www.mcars.fi

        Kysy 041-5056506

        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

        Comment

        • Heke_01
          Bimmer Rookie
          • Oct 2010
          • 49
          • Pohjois-Karjala

          #19
          Originally posted by exautisti View Post
          Ilmansuodatin vaihdettu?
          Vaihdoin samalla kun uusin MAF:n. Edellisestä vaihdostakin oli alle vuosi.

          Comment

          • Heke_01
            Bimmer Rookie
            • Oct 2010
            • 49
            • Pohjois-Karjala

            #20
            Auto vihdoin kunnossa. Ilmeisesti alkuperäinen ongelma oli EGR venttiilissä. Venttiilin puhidstuksella, uusilla alipaineletkuilla ja EGR:n solenoidilla satunnaiset savutusongelmat loppuivat. Jumitteleva EGR varmaan aiheutti DPF:n tukkeutumisen alunperin.

            EGR:n korjauksesta huolimatta auto meni jatkuvasti vikatilaan. Inpa ei näyttänyt mitään vikakoodeja mutta tehot hävisivät. Jostain syystä tehot palautuivat heti kun nollasi vikakoodit (joita ei INPA:n mukaan edes ollut).

            Pyysin softan asentajaa palauttamaan auton vakioksi ja kävin asennuttamassa toisessa paikassa uuden softan autoon. Nyt 700 km ajettu ilman vikatiloja ja vetää paremmin kuin koskaan.
            Last edited by Heke_01; 28-12-2015, 12:47.

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #21
              Originally posted by VolvoTDi View Post
              Kokeile irroittaa maf:n liitin ja ajoon. Jos kulku paranee niin osta uusi maf. Myös EGR saattaa jumitella minkä vuoksi DPF meni tukkoon eli savuttaako tuolloin kun ei kulje kaasu pohjassa?
              Näköjään kävi, kuten yllä aluksi epäilin. Tuo on meinaan tosi yleinen yhtälö eikä vain bemarin yhteydessä. Hyvä kun nyt toimii!
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • Heke_01
                Bimmer Rookie
                • Oct 2010
                • 49
                • Pohjois-Karjala

                #22
                Originally posted by VolvoTDi View Post
                Näköjään kävi, kuten yllä aluksi epäilin. Tuo on meinaan tosi yleinen yhtälö eikä vain bemarin yhteydessä. Hyvä kun nyt toimii!
                Oikeassa olit alkuperäisestä ongelman aiheuttajasta. Hämäsi kun osa oireista johtui EGR:stä ja osa siitä että meni jatkuvasti vikatilaan huonon ohjelmoinnin takia.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎