Turbon vaihto mallia ei niin Strömsössä: loppu hyvin, kaikki hyvin.
Tässä jutussa käsitellään oman autoni vuosimallin 2006 automaattiaskisen E91 320d:n turbo-ongelmia, ahtimen vaihtoa ja sen jälkeisiä vääntöjä, jotka auton kannalta päättyivät onnellisesti, vaikka rahapussi keveni ja apuja tarvittiin sieltä sun täältä. Tässä samalla käsitellään hyvää ja huonoa autokorjaamotoimintaa Oulun talousalueella, jonka nyt rajaan niin, että mielestäni huonoa palvelua antanut korjaamo ja tavarat hukannut osatoimittaja jääköön nimeämättä, mutta hyvää palvelua antaneet tahot ovat tässä mainittuina. Toivottavasti tästä on hyötyä joillekin ahdinongelmista kärsiville jatkossa (ja korjaamoille), sillä ahtimen vaihtoprosessiin kuuluu myös auton saattaminen kuntoon ahtimen osalta. Eri asia on tietysti se, jos ahdin olisi ollut rikkinäinen jo valmiiksi.
Auto on siis M47-sarjan 120kW:n koneella, jossa turbovikoja (muitakin malleja/tyyppejä koskeva) onkin ilmeisen paljon ja voidaan luokitella varteenotettavaksi tyyppiviaksi. Ahdin on myös moottorin kannalta nopealla aikataululla kestämättömät kustannukset aiheuttava riskitekijä hajotessaan.Autossa oli 162000 km lasissa, kun turbo ensimmäisen kerran osoitti rikkoutumisen merkkejä: moottoritiellä tehdessä ohitusta, alkoi kuulua epämääräinen ambulanssin sireeniä muistuttava ääni, jonka yhteydessä myös auton kulku muuttui reippaasti. Poistuin moottoritieltä ja köröttelin parkkipaikalle kuuntelemaan ääntä. Parkkipaikalla tyhjäkäynnillä ääni katosi ja lähdin liikkeelle varovasti. Ahdot olivat palanneet ja ”kaikki kunnossa”. Seuraavina aamuina ekan startin yhteydessä saattoi kuulla pientä vinkunaa, mutta en osannut sitä pitää vakavana. Luin foorumia ja löysin viestiketjuja, joissa toiset pelottelevat ja toiset vähättelevät ongelman suhteen. En uskonut, että tuo puhallin nyt ihan hetkessä hajoaisi.
Olin ehtinyt varata normaalin öljyn-, raitisilma-, ja koneen ilmasuodattimen vaihtotyön Haukiputaalla toimivalle Autokorjamo M. Heleniukselle. Työn Helenius hoiti nopeasti ja ripeästi, mikä tässä on sivuseikka, sillä startatessani autoa ja alkaessani peruuttamaan ulos, Mika käski avata pellin uudelleen. Pitkittäisvälystä akselissa ainakin 2mm. ”Et muuten aja tätä enää metriäkään tällä turbolla”, oli tuomio. Olin seuraavana viikonloppuna lähdössä autolla etelään ja nyt on sitte turbo rikki. No siinä sitten hetki kinattiin, että ajanko vaiko en, mutta käskin lopulta kasaamaan auton pakettiin ja ajelin kotiin.
Valitettavasti Heleniuksella ei ollut aikoja tarpeeksi nopeasti sillä hetkellä vaihtotyölle, joten jouduin kyselemään apuja muualta. Joka tapauksessa Mika löysi vian ja kertoi minulle sen vakavuuden ja seuraukset. Myöhemmin entisen ahtimen kunnon suhteen saamani kommenttien perusteella sanon, että Helenius pelasti mut hurjalta remontilta. Kiitokset siitä hänelle ja voin sanoa, että asiakkuussuhde kyllä jatkuu Mikan kanssa. Rehti ammattilainen.
Lomarahat oli varattu jo ihan muuhun, eikä tätä lisäkulua ollut otettu huomioon. Turbon tilasin välittömästi löydettyäni edullisimman ei kiinan turboa tarjoavan toimittajan. Tarjouksia sain uusista ja tehdaskunnostetuista hintahaarukassa 600-1400 euroa. 600 euron Saksassa kunnostettu turbo siis oli nyt tulossa osatoimittajan mukaan 3-4 arkipäivässä (nettisivulla mainittu 4-6 arkipäivää). Turbolle sain vaihtoajan muiden kehumassa ja kohtuullisen kokoisessa korjaamossa. Asiat tuntuivat järjestyvän. Auton köröttelin korjaamolle ahtimen irrotukseen. Huoltoesimies antoi minulle hinta-arviolomakkeen, jonka allekirjoitin. Se oli 308 euroa, joka on mielestäni kohtuullinen hinta vaihdolle. Turboa vaan ei kuulunut. Eikä kuulunut. Olin jo ehtinyt tehdä vuokra-autolla kesälomareissun, koska puhallinta ei vaan millään saatu Saksasta Ouluun. Oli jo kahdeksas arkipäivä menossa. Toimittaja ei vastaa puhelimeen, sähköposteihin, eikä tekstiviesteihin. Lopulta hermot pettivät ja laitoin viestin, jossa peruin tilauksen. Siihen toki tuli vastaus minuutin sisällä, mutta päätös oli tehty. Osatoimittajaa en mainitse, koska se tietää varmasti aiheuttamansa ongelman ja aikoi jotenkin hyvittää aiheuttamansa viivästykset. Odottelen vielä sitä hyvitystä.
Uusi kierros ahtimen etsinnässä johti siihen, että tilasin Virtala Racingilta heidän itse suomessa kunnostamansa turbon hintaan 690 euroa + postikulut. Tilauksen jälkeen meni 15 minuuttia ja minulla oli seurantakoodi sähköpostissa. Aamulla hainkin jo uutta puhallinta matkahuollosta ja toimitin sen suoraan korjaamolle. Ahdin oli hyvin pakattu ja sen mukana oli ohje säädölle. Ahtimen todettiin olevan, kuten pitääkin, eli vaihto voitiin toteuttaa. Loistavaa toimintaa Virtala Racingilta!
Nyt pallo oli korjaamolla. Turbo oli siis tarkastettu ja hyväksi todettu. Turbon mukana tuli Virtala Racingin säätöohje, jossa luki ”Jos turbo ei pelaa täysin oikein, säädä nollakohtaa 1-2%. Soita, jos kysyttävää.”. Huoltoesimies sanoi, että ahdin pitäisi olla valmiiksi säädetty. Itse kuitenkin katsoin tämän ihan selväksi tehtäväksi vaihtotyön yhteydessä. Vaihtaahan se ahdin piti ja vakuuttelut sain, että viikon loppuun mennessä on kaikki jees.
Seuraavana päivänä korjaamolta soitettiin puolen päivän aikaan, että auto on valmiina, mutta turbo kärsii tukkeutumisesta partikkelisuodattimessa. Väitettiin, että öljyä on mennyt DPF:n sisään viallisen turbon vuoksi (joka osoittautui virheelliseksi tiedoksi, sillä vasta akselin mentyä poikki turbossa, pääsee öljyä väärään paikkaan). Menin hakemaan autoa ja esimies käski käydä ajamassa moottoritiellä 50km 3-vaihe silmässä 4000 kierrosta lasissa. Ideana oli ilmeisesti se, että pakokaasut saataisiin hiukkassuodattimen läpi mahdollisimman kuumaksi ja öljyt palamaan pöntössä. Auton saatuani se ei kulkenut mihinkään. Kickdown ei onnistunut. Sain jonkinlaiset ahdot aikaiseksi painamalla kaasua, jonka jälkeen löysäsin ja taas lisäsin kaasua. Menohan oli, kuin kiikkutuolissa. Moottoritieltä ”öljynpolttoreissulta”poistuttuani Haukiputaalla ilmestyi dpf-hälytys. Takaisin Ouluun ajaessani sitten tuli moottorivika tauluun. Soitin korjaamolle ja kysyin mitä tehdä. Sanottiin, että aja vaan, sillä viat kuittautuvat itsestään ja dpf pitää saada polttamaan. Tässäkin virheellistä tietoa, sillä dpf ei voi polttaa, mikäli ei ole yli 10 litraa dieseliä tankissa, vauhtia yli 70km/h, eikä saa olla moottoriin liittyviä hälyjä päällä. Samalla oltiin jo tarjoamassa dpf-tyhjennystä 200 euron hintaan. Mukava viikonloppu…
En jaksanut odottaa maanantaihin asti, sillä olin sen verran huolissani auton moottorivikavalosta. Laitoin foorumille viestiketjun pystyyn koskien dpf:n tyhjennystä ja minulle ilmoittautuikin käyttäjä Kissvesala. Siinä sitten soiteltiin ja sovittiin sunnuntaiksi käynti testerillä. Vikakoodia ilmoitti ainakin ilmamassamittari ja partikkelisuodatin. Ne nollattiin ja autoa rukkailtiin parempaan iskuun seuraavanlaisin toimenpitein: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=305085 Samassa ketjussahan siis on tämäkin juttu pähkinänkuoressa.
Vietettiin jokunen tunti Kissvesalan kanssa auton parissa ja lopussa totesimme, että vika on oltava turbon servon säädössä. Säädön olisi pitänyt ehdottomasti tehdä autokorjaamo. Hyvillä mielin siis ajelin sunnuntai-iltana kotiin, sillä seuraavana aamuna olisi helppo mennä korjaamolle ”kättä pidemmän” kanssa.
Mutta mitä korjaamolla sanotaankaan: ”Sulle tulee tosi kalliiksi jos me säädetään turbo. Sun kannattaa tehdä itse se. Säätö ei kuulu turbon vaihtoon.”. Menin ihan hämilleni. Mietin, voiko se olla niin ihmeellinen toimenpide. Soitin Virtala Racingille ja kysyin turbon säädöstä, johon hän vastasi, että jos korjaamo ei ole yhteistyökykyinen, niin soita joko Autokorjaamo Vepsäläiselle, tai Huoltoplussaan, sillä he tekevät homman vartissa. Tällä perusteella uskallan sanoa, että turbojaan vaihdattavat voivat viedä noihin liikkeisiin ainakin ahtimiaan vaihdettavaksi, toisin kuin tähän autoon vaihdon tehnyt kohtuullisen kokoinen ja monen kehuma korjaamo… Itse olen teknisellä alalla työnjohto- ja palvelutyössä ja voin sanoa, että ainakaan minulla ei ole ikinä varaa toimia noin. Asiakas jätetään keskeneräisen työn kanssa ja ylimielisen kommenttien kera, kuin nallin kalliolle. Suurin osa ihmisistä, jotka vaihtavat automerkkiä, ovat saaneet tietämättään surkeaa palvelua ja hyvä auto on hajotettu korjaamolta käsin, kun taidot ja asenne on ollut hakusessa.
Otin kuitenkin härkää sarvista ja soitin uudelleen Kissvesalalle ja sovittiinkin pian, että ajelen hänen pihaansa Liminkaan. Kissvesala soitti Virtala Racingiin ja selvitti hiukan säätöön liittyviä asioita. Säätötyössä meni ehkä 10 minuuttia ja toiminta oli sen jälkeen täydellistä. Samalla sain muutenkin hyviä parannuksia autoon (uutta softaa ym). Paras reissuni auton suhteen ehdottomasti.
Soitin vielä Virtala Racingille ja kiittelin hienosti toimivasta laitteesta ja samalla kysyin, onko turbon säädöstä kysytty hommat kesken jättäneen pajan toimesta. Eivät olleet vaivautuneet. Lisäksi tämä samainen paja kehtasi laskuttaa 360 euroa työstä, vaikka arvio oli allekirjoittamani 308 euroa.
Lopuksi pikku summaukset omista kokemuksista ja turbon vaihdon muistilista
Hyvät asiat:
- Auto on turbon säätöjen löytämisen, sekä softapäivitysten jälkeen huomattavasti paremmin toimiva, kuin ostaessani sen.
- Löytyi osaavia korjaamoita ja ihmisiä, jotka palauttivat uskon koko merkkiin
- Löytyi korjaamo, jonka ylimielisen asenteen ja kesken jätetyn työn aiheuttama kierre ei ainakaan minua enää vaivaa
- Rehellisiäkin ihmisiä on olemassa
Turbon vaihtajan muistilista:
- Jos ylimääräistä ääntä, tarkistuta, vaikka ahtoja olisi
- Jos tarkastuksessa ahtimessa akselin pitkittäisvälystä, tilaa heti uusi turbo
- Jos turbo vaihdetaan, varmistu, että säätö tehdään. Auto ei saa käyttäytyä erillä tavalla, kuin olet siihen tottunut
- Osta turbo sellaiselta taholta, johon voi saada yhteyden ja jolta saa teknistä tukea tarvittaessa
- Pyydä useampi mielipide, kun joltain taholta ehdotellaan jatkokorjauksia. Vikadiagnoosi voi olla väärä ja johtaa turhiin osiin ja töihin
- Älä pitkitä ongelmia ennen vaihtoa, äläkä vikatilanteissa vaihdon jälkeen. Selvitä syy turhien kulujen välttämiseksi
Tässä jutussa käsitellään oman autoni vuosimallin 2006 automaattiaskisen E91 320d:n turbo-ongelmia, ahtimen vaihtoa ja sen jälkeisiä vääntöjä, jotka auton kannalta päättyivät onnellisesti, vaikka rahapussi keveni ja apuja tarvittiin sieltä sun täältä. Tässä samalla käsitellään hyvää ja huonoa autokorjaamotoimintaa Oulun talousalueella, jonka nyt rajaan niin, että mielestäni huonoa palvelua antanut korjaamo ja tavarat hukannut osatoimittaja jääköön nimeämättä, mutta hyvää palvelua antaneet tahot ovat tässä mainittuina. Toivottavasti tästä on hyötyä joillekin ahdinongelmista kärsiville jatkossa (ja korjaamoille), sillä ahtimen vaihtoprosessiin kuuluu myös auton saattaminen kuntoon ahtimen osalta. Eri asia on tietysti se, jos ahdin olisi ollut rikkinäinen jo valmiiksi.
Auto on siis M47-sarjan 120kW:n koneella, jossa turbovikoja (muitakin malleja/tyyppejä koskeva) onkin ilmeisen paljon ja voidaan luokitella varteenotettavaksi tyyppiviaksi. Ahdin on myös moottorin kannalta nopealla aikataululla kestämättömät kustannukset aiheuttava riskitekijä hajotessaan.Autossa oli 162000 km lasissa, kun turbo ensimmäisen kerran osoitti rikkoutumisen merkkejä: moottoritiellä tehdessä ohitusta, alkoi kuulua epämääräinen ambulanssin sireeniä muistuttava ääni, jonka yhteydessä myös auton kulku muuttui reippaasti. Poistuin moottoritieltä ja köröttelin parkkipaikalle kuuntelemaan ääntä. Parkkipaikalla tyhjäkäynnillä ääni katosi ja lähdin liikkeelle varovasti. Ahdot olivat palanneet ja ”kaikki kunnossa”. Seuraavina aamuina ekan startin yhteydessä saattoi kuulla pientä vinkunaa, mutta en osannut sitä pitää vakavana. Luin foorumia ja löysin viestiketjuja, joissa toiset pelottelevat ja toiset vähättelevät ongelman suhteen. En uskonut, että tuo puhallin nyt ihan hetkessä hajoaisi.
Olin ehtinyt varata normaalin öljyn-, raitisilma-, ja koneen ilmasuodattimen vaihtotyön Haukiputaalla toimivalle Autokorjamo M. Heleniukselle. Työn Helenius hoiti nopeasti ja ripeästi, mikä tässä on sivuseikka, sillä startatessani autoa ja alkaessani peruuttamaan ulos, Mika käski avata pellin uudelleen. Pitkittäisvälystä akselissa ainakin 2mm. ”Et muuten aja tätä enää metriäkään tällä turbolla”, oli tuomio. Olin seuraavana viikonloppuna lähdössä autolla etelään ja nyt on sitte turbo rikki. No siinä sitten hetki kinattiin, että ajanko vaiko en, mutta käskin lopulta kasaamaan auton pakettiin ja ajelin kotiin.
Valitettavasti Heleniuksella ei ollut aikoja tarpeeksi nopeasti sillä hetkellä vaihtotyölle, joten jouduin kyselemään apuja muualta. Joka tapauksessa Mika löysi vian ja kertoi minulle sen vakavuuden ja seuraukset. Myöhemmin entisen ahtimen kunnon suhteen saamani kommenttien perusteella sanon, että Helenius pelasti mut hurjalta remontilta. Kiitokset siitä hänelle ja voin sanoa, että asiakkuussuhde kyllä jatkuu Mikan kanssa. Rehti ammattilainen.
Lomarahat oli varattu jo ihan muuhun, eikä tätä lisäkulua ollut otettu huomioon. Turbon tilasin välittömästi löydettyäni edullisimman ei kiinan turboa tarjoavan toimittajan. Tarjouksia sain uusista ja tehdaskunnostetuista hintahaarukassa 600-1400 euroa. 600 euron Saksassa kunnostettu turbo siis oli nyt tulossa osatoimittajan mukaan 3-4 arkipäivässä (nettisivulla mainittu 4-6 arkipäivää). Turbolle sain vaihtoajan muiden kehumassa ja kohtuullisen kokoisessa korjaamossa. Asiat tuntuivat järjestyvän. Auton köröttelin korjaamolle ahtimen irrotukseen. Huoltoesimies antoi minulle hinta-arviolomakkeen, jonka allekirjoitin. Se oli 308 euroa, joka on mielestäni kohtuullinen hinta vaihdolle. Turboa vaan ei kuulunut. Eikä kuulunut. Olin jo ehtinyt tehdä vuokra-autolla kesälomareissun, koska puhallinta ei vaan millään saatu Saksasta Ouluun. Oli jo kahdeksas arkipäivä menossa. Toimittaja ei vastaa puhelimeen, sähköposteihin, eikä tekstiviesteihin. Lopulta hermot pettivät ja laitoin viestin, jossa peruin tilauksen. Siihen toki tuli vastaus minuutin sisällä, mutta päätös oli tehty. Osatoimittajaa en mainitse, koska se tietää varmasti aiheuttamansa ongelman ja aikoi jotenkin hyvittää aiheuttamansa viivästykset. Odottelen vielä sitä hyvitystä.
Uusi kierros ahtimen etsinnässä johti siihen, että tilasin Virtala Racingilta heidän itse suomessa kunnostamansa turbon hintaan 690 euroa + postikulut. Tilauksen jälkeen meni 15 minuuttia ja minulla oli seurantakoodi sähköpostissa. Aamulla hainkin jo uutta puhallinta matkahuollosta ja toimitin sen suoraan korjaamolle. Ahdin oli hyvin pakattu ja sen mukana oli ohje säädölle. Ahtimen todettiin olevan, kuten pitääkin, eli vaihto voitiin toteuttaa. Loistavaa toimintaa Virtala Racingilta!
Nyt pallo oli korjaamolla. Turbo oli siis tarkastettu ja hyväksi todettu. Turbon mukana tuli Virtala Racingin säätöohje, jossa luki ”Jos turbo ei pelaa täysin oikein, säädä nollakohtaa 1-2%. Soita, jos kysyttävää.”. Huoltoesimies sanoi, että ahdin pitäisi olla valmiiksi säädetty. Itse kuitenkin katsoin tämän ihan selväksi tehtäväksi vaihtotyön yhteydessä. Vaihtaahan se ahdin piti ja vakuuttelut sain, että viikon loppuun mennessä on kaikki jees.
Seuraavana päivänä korjaamolta soitettiin puolen päivän aikaan, että auto on valmiina, mutta turbo kärsii tukkeutumisesta partikkelisuodattimessa. Väitettiin, että öljyä on mennyt DPF:n sisään viallisen turbon vuoksi (joka osoittautui virheelliseksi tiedoksi, sillä vasta akselin mentyä poikki turbossa, pääsee öljyä väärään paikkaan). Menin hakemaan autoa ja esimies käski käydä ajamassa moottoritiellä 50km 3-vaihe silmässä 4000 kierrosta lasissa. Ideana oli ilmeisesti se, että pakokaasut saataisiin hiukkassuodattimen läpi mahdollisimman kuumaksi ja öljyt palamaan pöntössä. Auton saatuani se ei kulkenut mihinkään. Kickdown ei onnistunut. Sain jonkinlaiset ahdot aikaiseksi painamalla kaasua, jonka jälkeen löysäsin ja taas lisäsin kaasua. Menohan oli, kuin kiikkutuolissa. Moottoritieltä ”öljynpolttoreissulta”poistuttuani Haukiputaalla ilmestyi dpf-hälytys. Takaisin Ouluun ajaessani sitten tuli moottorivika tauluun. Soitin korjaamolle ja kysyin mitä tehdä. Sanottiin, että aja vaan, sillä viat kuittautuvat itsestään ja dpf pitää saada polttamaan. Tässäkin virheellistä tietoa, sillä dpf ei voi polttaa, mikäli ei ole yli 10 litraa dieseliä tankissa, vauhtia yli 70km/h, eikä saa olla moottoriin liittyviä hälyjä päällä. Samalla oltiin jo tarjoamassa dpf-tyhjennystä 200 euron hintaan. Mukava viikonloppu…
En jaksanut odottaa maanantaihin asti, sillä olin sen verran huolissani auton moottorivikavalosta. Laitoin foorumille viestiketjun pystyyn koskien dpf:n tyhjennystä ja minulle ilmoittautuikin käyttäjä Kissvesala. Siinä sitten soiteltiin ja sovittiin sunnuntaiksi käynti testerillä. Vikakoodia ilmoitti ainakin ilmamassamittari ja partikkelisuodatin. Ne nollattiin ja autoa rukkailtiin parempaan iskuun seuraavanlaisin toimenpitein: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=305085 Samassa ketjussahan siis on tämäkin juttu pähkinänkuoressa.
Vietettiin jokunen tunti Kissvesalan kanssa auton parissa ja lopussa totesimme, että vika on oltava turbon servon säädössä. Säädön olisi pitänyt ehdottomasti tehdä autokorjaamo. Hyvillä mielin siis ajelin sunnuntai-iltana kotiin, sillä seuraavana aamuna olisi helppo mennä korjaamolle ”kättä pidemmän” kanssa.
Mutta mitä korjaamolla sanotaankaan: ”Sulle tulee tosi kalliiksi jos me säädetään turbo. Sun kannattaa tehdä itse se. Säätö ei kuulu turbon vaihtoon.”. Menin ihan hämilleni. Mietin, voiko se olla niin ihmeellinen toimenpide. Soitin Virtala Racingille ja kysyin turbon säädöstä, johon hän vastasi, että jos korjaamo ei ole yhteistyökykyinen, niin soita joko Autokorjaamo Vepsäläiselle, tai Huoltoplussaan, sillä he tekevät homman vartissa. Tällä perusteella uskallan sanoa, että turbojaan vaihdattavat voivat viedä noihin liikkeisiin ainakin ahtimiaan vaihdettavaksi, toisin kuin tähän autoon vaihdon tehnyt kohtuullisen kokoinen ja monen kehuma korjaamo… Itse olen teknisellä alalla työnjohto- ja palvelutyössä ja voin sanoa, että ainakaan minulla ei ole ikinä varaa toimia noin. Asiakas jätetään keskeneräisen työn kanssa ja ylimielisen kommenttien kera, kuin nallin kalliolle. Suurin osa ihmisistä, jotka vaihtavat automerkkiä, ovat saaneet tietämättään surkeaa palvelua ja hyvä auto on hajotettu korjaamolta käsin, kun taidot ja asenne on ollut hakusessa.
Otin kuitenkin härkää sarvista ja soitin uudelleen Kissvesalalle ja sovittiinkin pian, että ajelen hänen pihaansa Liminkaan. Kissvesala soitti Virtala Racingiin ja selvitti hiukan säätöön liittyviä asioita. Säätötyössä meni ehkä 10 minuuttia ja toiminta oli sen jälkeen täydellistä. Samalla sain muutenkin hyviä parannuksia autoon (uutta softaa ym). Paras reissuni auton suhteen ehdottomasti.
Soitin vielä Virtala Racingille ja kiittelin hienosti toimivasta laitteesta ja samalla kysyin, onko turbon säädöstä kysytty hommat kesken jättäneen pajan toimesta. Eivät olleet vaivautuneet. Lisäksi tämä samainen paja kehtasi laskuttaa 360 euroa työstä, vaikka arvio oli allekirjoittamani 308 euroa.
Lopuksi pikku summaukset omista kokemuksista ja turbon vaihdon muistilista
Hyvät asiat:
- Auto on turbon säätöjen löytämisen, sekä softapäivitysten jälkeen huomattavasti paremmin toimiva, kuin ostaessani sen.
- Löytyi osaavia korjaamoita ja ihmisiä, jotka palauttivat uskon koko merkkiin
- Löytyi korjaamo, jonka ylimielisen asenteen ja kesken jätetyn työn aiheuttama kierre ei ainakaan minua enää vaivaa
- Rehellisiäkin ihmisiä on olemassa
Turbon vaihtajan muistilista:
- Jos ylimääräistä ääntä, tarkistuta, vaikka ahtoja olisi
- Jos tarkastuksessa ahtimessa akselin pitkittäisvälystä, tilaa heti uusi turbo
- Jos turbo vaihdetaan, varmistu, että säätö tehdään. Auto ei saa käyttäytyä erillä tavalla, kuin olet siihen tottunut
- Osta turbo sellaiselta taholta, johon voi saada yhteyden ja jolta saa teknistä tukea tarvittaessa
- Pyydä useampi mielipide, kun joltain taholta ehdotellaan jatkokorjauksia. Vikadiagnoosi voi olla väärä ja johtaa turhiin osiin ja töihin
- Älä pitkitä ongelmia ennen vaihtoa, äläkä vikatilanteissa vaihdon jälkeen. Selvitä syy turhien kulujen välttämiseksi
Comment