...no tosiaan tuossahan se tulikin. Se on niissä raja-arvoissa missä se menee katsastuksesta läpi, joten turha niitä on silloin alkaa hieromaan ellei välttämättä halua turhaan tehdä elämästään vaikeampaa.
Kyseisen ajoneuvon katalysaattori(T) eivät toimi koska siellä ei ole esikatteja. Jos katalysaattoria ei ole, se ei voi toimia. Se on ilmeinen vika. Jos siitä viasta haluaa eroon, niin ainoa korjaus mikä autoon voidaan tehdä on asentaa sinne alkuperäiset katilliset downpipet.
Jos kuitenkin haluaa katsastuksesta läpi ja jatkaa viritetyn auton kanssa elämistä, niin kannattaa ensimmäiseksi toimia minun ohjeiden mukaan, koska se on halpaa ja se mitä todennäköisemmin ratkaisee suorilla "ongelman".
Mulle on aivan sama miten se takakatin tai putkiston lämpeäminen teknisesti vaikuttaa siihen lambda-arvoon, mutta itsellä se nousi 0.979:stä 0.998:iin kuumentamisen jälkeen joka tapauksessa. Se ei ole teoriaa vaan se on empiirinen fakta. Olkoon vaikka noituutta sitten. Mistäpä näistä tietää.
Edit: Niin ja walde hyvä homma, että tunnet tekniikkaa ja olet valmis auttamaan miestä hädässä. Arvostan sitä. Itse vaan menen nyt kokemuspohjalla ja niillä viisaampien neuvoilla joilla itse ratkaisin ihan saman ongelman joka oli ihan vastaavassa autossa ja johtui ihan samoista osista. Ja sanosin, että yleensä kannattaa ongelmat ratkaista helpoimman kautta eikä ainakaan lotolla alkaa osia, kuten tulppia, vaihtamaan.
Joo, ei ollut tarkoitus ilkeillä, ehkä vähän kärkkääseen tyylin kirjoitin siltä pohjalta, mitä mitatut päästöt mielestäni kertoivat. Sulla omakohtainen kokemus taustalla, ymmärrän kyllä pointtisi myös. No hard feelings
Viimeinen pilkunhinkkaus: Kyllä, reduktio on väärä sana kuvaamaan kyseisiä kemiallisia reaktioita. Olen tottunut käyttämään sitä yleisesti tarkoittamaan sitä, kun jollain prosessilla vähennetään haluttuja osia sisään tulevasta aineesta. Ollaan varmasti yhtä mieltä siitä, että alhainen lambda heikentää katin toimintaa (juuri hapetusreaktioiden osalta) merkittävästi. Olen kuitenkin aika varma siitä, että hapetusta tapahtuu 0,98 lambdalla ja sen allekin, mutta siinä kohtaa kyllä toimintakyky heikkenee dramaattisesti (erityisesti CO:n osalta). Ja kyllä, putken päästä mitattu lambda on eri juttu kuin diagnostiikassa käytetty tai anturin antama arvo.
Ehkä voidaan siirtyä antamaan kysyjälle niitä kaivattuja vinkkejä ja kerrotaan mistä se hapetusongelma johtuu :think. Hapetusongelmahan tuossa tietysti on kyseessä - oli sitten syynä katalysaattorin liian alhainen lämpötila tai "vääränlaiset" raakapäästöt (HC-ylijäämä joka kuluttaa kaiken hapen) - ellei jopa molemmat. Täydellinen jäännöshapen puute (jos tosiaan 0,0% O2), alhainen lambda ja korkea HC kyllä kieltämättä voivat kertoa että poppakonstit eivät auta, vaan pitää etsiä syy paksulla käymiselle.
Yleensä ottaen ei viitsi ohjeistaa ensimmäisenä vaihtamaan kalliita lambdoja, ennen kuin ollaan varmoja että syy on siellä. Empiiristen havaintojen pohjalta esikatin puuttuessa hönkää tarvitaan oikein kunnolla, koska pääkatti ei tuollaisessa 2000rpm testissä välttämättä ole toimintalämpötilassaan ja lisäksi sen pitäisi hoitaa myös esikatin tehtävät mitä tulee hapetusreaktioihin. Lämmittäminen kannattaa kokeilla, koska se ei maksa oikeastaan mitään. Mutta tässäkään tapauksessa se ei välttämättä auta.
Noniin, kävin Ahokkaalla hakemassa päästölapun, vaati todella rankkaa kenkimistä ja lämmittelyajoa että CO meni rajoille, HC oli reippaasti rajojen alla kun oli todella kuuma. Hyvää palvelua ja voin suositella. Niillä lapuilla menikin jälkitarkastus läpi.
Täydellinen jäännöshapen puute (jos tosiaan 0,0% O2), alhainen lambda ja korkea HC kyllä kieltämättä voivat kertoa että poppakonstit eivät auta, vaan pitää etsiä syy paksulla käymiselle.
Varsinainen ongelma ei ole takakatin lämpiäminen toimintakuntoon vaan sen esikatin puute, eli lähes järjestään esikatit on moottoreissa mukana vain hapettamassa ja moottoria ajetaan nollajäännöshapelle esikatin jälkeiselle lambda-anturilla. Nyt kun esikatti heitetään mäkeen moottoria ajetaan nollajäännöshapelle moottorin polttotapahtuman jäljiltä mikä ajaa seossuhdetta rikkaammalle.
Moottori erittäin kuumana saanee päästöt nippanappa läpi mutta jos pystyy niin tuon voisi ohjelmoida myös oikealle lambda-arvolle eli seossuhteen tavoitteena ennen katalysaattoria pitäisi olla pieni jäännöshappimäärä......
Comment