Pitäisi kai uskoa että don't fix it if it ain't broken... Elikkä potilas on e90 330d pre-lci, ajettu 170 tkm. Toimi kuin junan vessa ennenkuin päätin varmuuden vuoksi poistaa imusarjan surullisen kuuluisat läpät ja vaihtaa samalla hehkut + hehkuboksin + ilmansuodattimen. Nyt sitten läppäoperaation jälkeen DPF tukkeutuu n. 50-100 kilsan välein siinä määrin, että puhdistuspoltto menee päälle! Aiemmin polttoväli oli normaali n. kerta / tankillinen.
Vika on ollut päällä jo n. 3 tkm, mutta ei vikakoodeja muutakuin varoitus liian tiheästä polttovälistä. Livedataa on seurattu harva se päivä ja minusta kaikki näyttäisi olevan kunnossa: ahtopaine seuraa kiltisti pyyntiä, tosin jää tyhjäkäynnillä tyypillisesti vähän koholleen pyyntiin nähden. Suutinten korjausarvot alle 0.5, ruiskutuspaineet ja määrät tarkasti pyynneissä. Erityisesti lambda-arvo ei laske alle 1.3 oikeastaan missään tilanteessa, joten ei tuo tunnu rikkaalla käyvän ja sitä kautta nokeavan. Satasen vauhdissa maantieajossa lambda on n. 1.4-1.5, ja tyhjäkäynnillä 4 - 5.5. Eivätkös nämä ole ihan normaaleja arvoja?
Koska happea jää vielä reilusti yli pakosarjalle asti, olin jo melkein varma että joku imusarjan tiiviste tai peiteläppä siellä vuotaa ja hukkaa ilmaa joltain yksittäiseltä sylinteriltä. No, ei kun imusarja uudestaan irti ja ihmettelemään. Ja yllätys yllätys, kaikki näyttää olevan kunnossa...! Imusarja ei ole öljyinen miltään kantilta (ulkopuolelta...), peiteläpät näyttävät tiiviiltä ja imusarjan tiivisteet eivät ole falskanneet. Nyt alkaa konstit loppua...
Ei kai se läppien vaikutus nokeamiseen noin suuri voi olla, vai pitääkö tässä vaihtaa vielä läpällinen imusarja takaisin paikalleen?! Vinkkejä mikä voisi olla vialla??
Vika on ollut päällä jo n. 3 tkm, mutta ei vikakoodeja muutakuin varoitus liian tiheästä polttovälistä. Livedataa on seurattu harva se päivä ja minusta kaikki näyttäisi olevan kunnossa: ahtopaine seuraa kiltisti pyyntiä, tosin jää tyhjäkäynnillä tyypillisesti vähän koholleen pyyntiin nähden. Suutinten korjausarvot alle 0.5, ruiskutuspaineet ja määrät tarkasti pyynneissä. Erityisesti lambda-arvo ei laske alle 1.3 oikeastaan missään tilanteessa, joten ei tuo tunnu rikkaalla käyvän ja sitä kautta nokeavan. Satasen vauhdissa maantieajossa lambda on n. 1.4-1.5, ja tyhjäkäynnillä 4 - 5.5. Eivätkös nämä ole ihan normaaleja arvoja?
Koska happea jää vielä reilusti yli pakosarjalle asti, olin jo melkein varma että joku imusarjan tiiviste tai peiteläppä siellä vuotaa ja hukkaa ilmaa joltain yksittäiseltä sylinteriltä. No, ei kun imusarja uudestaan irti ja ihmettelemään. Ja yllätys yllätys, kaikki näyttää olevan kunnossa...! Imusarja ei ole öljyinen miltään kantilta (ulkopuolelta...), peiteläpät näyttävät tiiviiltä ja imusarjan tiivisteet eivät ole falskanneet. Nyt alkaa konstit loppua...
Ei kai se läppien vaikutus nokeamiseen noin suuri voi olla, vai pitääkö tässä vaihtaa vielä läpällinen imusarja takaisin paikalleen?! Vinkkejä mikä voisi olla vialla??
Comment