Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF tukkeutuu läppäoperaation jälkeen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hopeanuoli
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 211
    • Helsinki

    DPF tukkeutuu läppäoperaation jälkeen!

    Pitäisi kai uskoa että don't fix it if it ain't broken... Elikkä potilas on e90 330d pre-lci, ajettu 170 tkm. Toimi kuin junan vessa ennenkuin päätin varmuuden vuoksi poistaa imusarjan surullisen kuuluisat läpät ja vaihtaa samalla hehkut + hehkuboksin + ilmansuodattimen. Nyt sitten läppäoperaation jälkeen DPF tukkeutuu n. 50-100 kilsan välein siinä määrin, että puhdistuspoltto menee päälle! Aiemmin polttoväli oli normaali n. kerta / tankillinen.

    Vika on ollut päällä jo n. 3 tkm, mutta ei vikakoodeja muutakuin varoitus liian tiheästä polttovälistä. Livedataa on seurattu harva se päivä ja minusta kaikki näyttäisi olevan kunnossa: ahtopaine seuraa kiltisti pyyntiä, tosin jää tyhjäkäynnillä tyypillisesti vähän koholleen pyyntiin nähden. Suutinten korjausarvot alle 0.5, ruiskutuspaineet ja määrät tarkasti pyynneissä. Erityisesti lambda-arvo ei laske alle 1.3 oikeastaan missään tilanteessa, joten ei tuo tunnu rikkaalla käyvän ja sitä kautta nokeavan. Satasen vauhdissa maantieajossa lambda on n. 1.4-1.5, ja tyhjäkäynnillä 4 - 5.5. Eivätkös nämä ole ihan normaaleja arvoja?

    Koska happea jää vielä reilusti yli pakosarjalle asti, olin jo melkein varma että joku imusarjan tiiviste tai peiteläppä siellä vuotaa ja hukkaa ilmaa joltain yksittäiseltä sylinteriltä. No, ei kun imusarja uudestaan irti ja ihmettelemään. Ja yllätys yllätys, kaikki näyttää olevan kunnossa...! Imusarja ei ole öljyinen miltään kantilta (ulkopuolelta...), peiteläpät näyttävät tiiviiltä ja imusarjan tiivisteet eivät ole falskanneet. Nyt alkaa konstit loppua...

    Ei kai se läppien vaikutus nokeamiseen noin suuri voi olla, vai pitääkö tässä vaihtaa vielä läpällinen imusarja takaisin paikalleen?! Vinkkejä mikä voisi olla vialla??
    e90 330d -05
  • jumuli
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2010
    • 496
    • Seinäjoki

    #2
    Itse suosittelen auton ohjelmointia jonka yhteydessä egrn ja dpfn poistoa!

    Saat lisää tehoa pienemmän polttoaine kulutuksen puhtaamman imusarjan eikä dpfn polttoakaan tarvitse ikinä miettiä!
    Nyt
    Porsche Cayenne E-Hybrid XVS-900
    Ex
    F25 30d M-sport GNA-500
    E93 335i M-Sport N54 CLJ-585
    F20 LCI 118i M-Sport UZG-218
    E90 LCI 335d M-Sport VZR-604
    F25 20d M-Sport UZV-655
    Audi B8 S4 ILM-448
    F31 330d M-Sport VYZ-717
    E90 LCI 335i M-Sport N55 KNP-585
    E60 LCI 530d M-Sport CJT-868
    F30 320d M-Sport VXU-494
    E91 LCI 335d M-Sport CJT-859
    E91 335i M-Sport N54 CJT-858
    E91 335d M-Sport NJN-958
    E91 330d M-Sport GJB-752
    E46 330d Touring M-Sport II EUI-403
    E36 2.8 Coupe M-Sport MKE-141

    Comment

    • hopeanuoli
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 211
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by jumuli View Post
      Itse suosittelen auton ohjelmointia jonka yhteydessä egrn ja dpfn poistoa!

      Saat lisää tehoa pienemmän polttoaine kulutuksen puhtaamman imusarjan eikä dpfn polttoakaan tarvitse ikinä miettiä!

      No joo, mutta joku vikahan tuolla on mikä pitäisi joka tapauksessa korjata. EGR on tuskin syntipukki, koska tarkistettu ja sulkeutuu kunnolla sekä liikkuu ihan ok alipaineella manuaalisesti kokeillen. Eikä anna virhekoodia.

      Pyörittelin vielä imusarjaa tuossa päivänvalossa, ja ehkä 1-sylinterin peiteläppä on voinut hituraisen vuotaa. Oli kerännyt mustaa mönjää toiselle puolelle jonkin verran. Voi olla kyllä asennusvaseliiniakin, mutta tuossa läpässä sitä oli enemmän kuin muissa.

      Mutta siis jos joku voisi vahvistaa, ettei läppien poistaminen yleensä lyhennä ainakaan merkittävästi DPF:n polttoväliä...? BMW väittää jossain koulutusmateriaalissaan että läpät vähentäisivät NOxien lisäksi myös hiukkaspäästöjä (siis ennen DPF:ää). Mitkä ovat porukan käytännön kokemukset?
      e90 330d -05

      Comment

      • Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5419
        • S:t Karins

        #4
        Minä en kyllä ymmärrä miten läppien poisto vaikuttaa DPF:n tukkiintumiseen...:think
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2857
          • Tampere

          #5
          Edit. Eipä sittenkään mitään.
          Last edited by böntti; 12-09-2014, 15:28.
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          • hopeanuoli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 211
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Tommix View Post
            Minä en kyllä ymmärrä miten läppien poisto vaikuttaa DPF:n tukkiintumiseen...:think
            No periaatteessa BMW valistaa meitä tähän tyyliin:

            "Swirl flaps ensure better swirl of the incoming air during the intake
            and compression cycles. This method of air control works in
            conjunction with the piston geometry to ensure more complete
            mixture formation.
            By controlling “swirl” within the combustion chamber, significant
            reductions in NOx and particulate emissions are possible."

            Eli siis väittävät että vaikuttaa nokihiukkasten muodostumiseenkin. Tiedä sitten mihin tässä uskoa. Mutta ei taida olla kuitenkaan normaalia, että DPF:n polttosykli tihenee läppien poiston vuoksi, vai kuinka??
            e90 330d -05

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              #7
              Ei varmasti merkittävää vaikutusta polttosykliin ole poistolla. Ite oon nuita poistoja useita tehny ja moni muu vaikka kuinka paljon. Moottorin lämmöt lienee kuosissaan yms asiat koska poltot siis lähtee päälle ja ilmeisesti myös polttaa loppuun asti. Ettei vaan ois niin paska tuuri että dpf on tullu tiensä päähän samaan aikaan ku läpät poistit. Jos esim aiemmin käynyt pitkään kylmänä eikä oo poltellu...
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • hopeanuoli
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 211
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Kissvesala View Post
                Ei varmasti merkittävää vaikutusta polttosykliin ole poistolla. Ite oon nuita poistoja useita tehny ja moni muu vaikka kuinka paljon. Moottorin lämmöt lienee kuosissaan yms asiat koska poltot siis lähtee päälle ja ilmeisesti myös polttaa loppuun asti. Ettei vaan ois niin paska tuuri että dpf on tullu tiensä päähän samaan aikaan ku läpät poistit. Jos esim aiemmin käynyt pitkään kylmänä eikä oo poltellu...
                No joo, kaiken järjen mukaan ainakin näin ison muutoksen moni olisi jo huomannut, onhan noita läppiä kastroitu jo kotimaassakin varmaan tuhansia.

                Termarit on kunnossa eli lämmöt nousee yli 90 asteen. Poltot tosiaan lähtee päälle ja pysyvät päällä kunnes 'measured soot mass' laskee nollaan. DPF on kaiketi edelleen aivan kunnossa, koska aina polton jälkeen vastapaine on tyhjäkäynnillä noin 5 mbar, jopa alle. Mutta ei tarvi ajaa kuin muutama kymmenen kilometriä, niin tyhjäkäynnin vastapaine nousee yli kymmenen millibaarin, ja kun se saavuttaa tason 15-20 mbar (ja measured soot mass n. 40-45 grammaa), lähtee uusi poltto taas päälle. Testolla olen noita seuraillut, kiitokset muuten Phenolle aivan loistavasta loggerisoftasta!
                e90 330d -05

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5419
                  • S:t Karins

                  #9
                  Originally posted by hopeanuoli View Post
                  No periaatteessa BMW valistaa meitä tähän tyyliin:

                  "Swirl flaps ensure better swirl of the incoming air during the intake
                  and compression cycles. This method of air control works in
                  conjunction with the piston geometry to ensure more complete
                  mixture formation.
                  By controlling “swirl” within the combustion chamber, significant
                  reductions in NOx and particulate emissions are possible."

                  Eli siis väittävät että vaikuttaa nokihiukkasten muodostumiseenkin. Tiedä sitten mihin tässä uskoa. Mutta ei taida olla kuitenkaan normaalia, että DPF:n polttosykli tihenee läppien poiston vuoksi, vai kuinka??
                  Ei satavarmasti aiheuta DPF:n tukkintumista. Kyllä siellä nyt vaan on tullut kikkara tiensä päähän. Kuten todettua tsekkaa lämmöt jne...
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • Kissvesala
                    Moderator
                    • Jun 2010
                    • 3110
                    • Liminka

                    #10
                    Mitä ne vastapaineet näyttää ajossa esim tasakaasulla tai täyskaasulla? Äkkiseltään tuntus että tukossa se on jos se kerran muutaman kymmenen kilsan matkalla alkaa ahistaan niin paljon että poltto lähtee uudelleen eikä auto pitäs kyllä nuilla Lambda arvoilla ainakaan savuttaa!
                    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                    Kissvesala.fi
                    Priva tai o443424479

                    Comment

                    • hopeanuoli
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 211
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Kissvesala View Post
                      Mitä ne vastapaineet näyttää ajossa esim tasakaasulla tai täyskaasulla? Äkkiseltään tuntus että tukossa se on jos se kerran muutaman kymmenen kilsan matkalla alkaa ahistaan niin paljon että poltto lähtee uudelleen eikä auto pitäs kyllä nuilla Lambda arvoilla ainakaan savuttaa!
                      Elikkäs just polton jälkeen vastapaineet on tyhjäkäynnillä se noin 5 mbar ja tasaisessa satasen vauhdissa suurin piirtein 20 - 25 mbar. Täyskaasulla en ole heti polton jälkeen vielä kokeillut, mutta minusta nämä luvut vaikuttavat siltä että DPF olisi kuitenkin kunnossa, vai kuinka? Muutaman kymmenen kilsan jälkeen tosiaan tyhjäkäynnillä n. 15 mbar, tasaisessa satasen vauhdissa ehkä jotain 50-70 mbar, ja täyskaasulla ahtojen noustua sinne 1.5 baariin vastapaine on luokkaa 250-350 mbar. Yleensä tuossa vaiheessa pistää polton hetikohta päälle, mutta vaikka ajelee hissukseenkin niin kyllä se putsaussykli sieltä tulee aika pian.

                      On tämä kumma vika, kun just luulis että noilla lambda-arvoilla ei voi savuttaa. Itse asiassa ehdin vaihtaa jo lambdankin, kun epäilin sen vikaantuneen. No, uusi näytti jotakuinkin samoja arvoja kuin vanha... Mutta lambda-arvohan ei välttämättä kerro jonkin yksittäisen sylinterin seossuhteesta mitään, ja siksi itse epäilin jonkinlaista imusarjan ahtovuotoa, joka veisi happea yhdeltä sylinteriltä. Eli siis esim. melko iso vuoto imusarjan jonkun tiivisteen kohdalta. Mutta eipä sieltä oikein mitään selkeää merkkiä löytynyt. Pitää vielä pestä kone huolella, jotta näkisi pienemmätkin ahtovuotojen jättämät öljytahrat jatkossa.

                      Voisikohan katti olla ottanut jostain siipeensä? Sehän on ennen PDF:ää, ja vissiin myös omalta osaltaan polttelee nokihiukkasia pois. Semmoinen pointti vielä että lämmöt katilla ja PDF:llä nousee normiajossa yli kolmensadan asteen ja regeneroinnissa sinne kuuteensataan, eli näidenkin pitäisi olla ok. Kaikki lämpöanturit antavat myös järkeviä lukemia koneen ollessa kylmä.
                      e90 330d -05

                      Comment

                      • elreino
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2009
                        • 90
                        • s-joki

                        #12
                        tahän on nyt pakko puuttua koska suuri yleisö ei näytä tietävän miksi ne läpät on imusarjassa
                        pakokaasun kierrätyksen päällä ollessaan suljetaan läpällä toista imukanavaa jotta saadaan palotilaan pyörre joka sekoittaa putaan ilman ja sen egr puolelta tulevan saasteen tehokkaasti
                        nyt kun on molemmat kanavat auki niin eipä sekoitu enää niin hyvin ja palotapahtumasta jää hiukkasia normaalia enempi jäljelle

                        suurin syy koko dpf pöntön olemiseen on juurikin pakokaasun kierrätys
                        silloin kun kierrätys on päällä niin se laskee palotapahtuman lämpötilaa ja
                        silloin ei palaminen ole tehokasta ja jäljelle jää hiukkasia

                        oma havainto ecu ohjelmissa on kun dpf pöntöt tuli niin auton valmistajat pystyivät vielä lisäämään kierrätystä entisestä

                        jos aikoo sen dpf pöntön pitää autossa läppien poiston jälkeen niin kannattaa egr ohjelmoituttaa pois toki läpällisessäkin autossa se lisää pöntön elin aikaa kun hiukkaskuormitus tippuu
                        tai sitten molemmat pois ja samalla lisää potkua pannuun

                        Comment

                        • Kissvesala
                          Moderator
                          • Jun 2010
                          • 3110
                          • Liminka

                          #13
                          Tuossa oot elreino ihan oikiasa että molemmat vaan mettään sieltä ja vetoja nii että tuntuu
                          Muttamutta...
                          Merkittävästi se läppien poisto ei hiukkasten määrää lisää (vähä kylläkin). Ei suinkaan niin että ehyt pönttö alkaa polttamaan 50km syklein. Siihen on varmasti vika ite pöntössä joten siinähän nyt topikin alottaja miettii mihin ratkaisuun tulee.
                          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                          Kissvesala.fi
                          Priva tai o443424479

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            #14
                            Onko aloittajan autosta EGR:n toiminta todettu oikeaksi, ettei jumittele tai jää auki (kokeile väliaikaista tulppausta, koska pystyy ajelemaan ainakin 10km ennenkuin syttyy valot ja vaikka syttyykin niin toiminta on normaalia) Entä alipaineletkut? Eropaineanturi joltain lainaan.

                            Tuollaisessa tapauksessa olisi hyvä kun olisi ylimääräinen dpf korvausputki niin näkisi, että pölyttääkö vai ei vai onko vaan yksinkertaisesti dpf loppu. Toki samalla vaivalla kun se pönttö on lattialla niin... Mutta ei kaikki sitä halua poistaa.
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • ockelbo4500
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 924
                              • Sotkamo--Oulu

                              #15
                              Tässä varmaan kannattaa muistaa, että jos ja kun auto kerran pelasi normaalisti ennen remonttia niin tuskin menee dpf yhtä-äkkiä saman tien "tiensä päähän"

                              EGR on siellä moottorissa pääasissa vähentämässä NOx eli typenoksidipäästöjä. Noxeja muodostuu sitä enemmän, mitä korkeammassa lämpötilassa palaminen tapahtuu eli pakokaasua kierrättämällä saadaan tuota lämpötilaa alaspäin. Samalla toki puhtaan hapen määrä sylinterissä vähenee ja sitä kautta varsinkin maksimitehoilla ollaan lähempänä savutusrajaa. DPF kerää palamisessa syntyvän noen ja aika ajoin se noki poltetaan renegerointisyklissä tuhkaksi, joka sekin jää sinne dpf:ään. Eli kestoikä on sinällään aina rajallinen.
                              Sinällään tuo EGR on huono konsti noiden NOxien torjumiseen, mutta se on valmistajalle edullinen. Pidän huomattavasti parempana nykyisiä Adblue laitteistoja ( teoreettisen toiminnan kannalta), joissa ei välttämättä EGR:llä niin paljon tarvitse pelleillä, saadaan moottorista enemmän irti ja typpioksidit poistuu tehokkaasti urean avulla.
                              Syy siihen miksi nuo NOxit pitää saada pois on se, että kyseessä on huomattavasti CO2:ta voimakkaampi kasvihuonekaasu sekä aiheuttaa ihmisille hengitystieoireita

                              No mutta asiaan eli tässä puhuttiin myös Lambda arvosta. Huomatkaa, että dieselissä lambda arvo 1 tarkoittaa yleensä aina todella rankkaa savutusta. Tuo 1.3 täyskaasuvedossa kuulostaa olevan ok ja siinäkin tilanteessa nokea jo hieman muodostunee.
                              Näissähän ei mielestäni ole mitään "kaasuläppää", joka rajoittaisi moottoriin sisään otettavan ilman määrää. Siinä mielessä tuo 100km/h vauhdissa oleva lambda 1.4- 1.5 kuulostaa mielestäni matalalta. Muut voinevat vahvistaa, onko se näissä normaalia. Kuitenkin siis käytännössä tuohon lambdaan päätyminen 100km/h nopeudessa ( ruiskutettava polttoainemäärä pieni) tarkoittaa, että ilmasta aika iso osa tulee EGR:n kautta. Oisko siinä EGR:n toiminnassa nyt kuitenkin jotain häiriötä ?
                              BMW E84 X1 18dXdrive -14

                              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                              Ex, E46 320 d Touring -01
                              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎