Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF tukkeutuu läppäoperaation jälkeen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #46
    Originally posted by suppari View Post
    Taitaapi olla ahtopaineen säätimellä tunnit täynnä.
    Eikös tuossa ole sähkösäätö eli jos ei toimi niin ilmoitusta tulee välittömästi mittaristoon.

    Mutta onko testattu sammutinläppä (kaasuläppä, pyörteilyläppä, jne mikä lienee oikea nimitys)? Tuo ei vioittuessaan anna mittaristoon hälyä, mutta testerillä koodia kyllä antaa.
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • hopeanuoli
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 211
      • Helsinki

      #47
      Originally posted by VolvoTDi View Post
      Eikös tuossa ole sähkösäätö eli jos ei toimi niin ilmoitusta tulee välittömästi mittaristoon.

      Mutta onko testattu sammutinläppä (kaasuläppä, pyörteilyläppä, jne mikä lienee oikea nimitys)? Tuo ei vioittuessaan anna mittaristoon hälyä, mutta testerillä koodia kyllä antaa.
      Joo sähkösäätöinen ahdin, en sitten tiedä kuinka herkästi koodia pitäisi tuosta siipien säädöstä tulla jos jokin mättää. Ainakin ISTA:lla liikutettaessa servo tuntuu liikkuvan ok, vivustossa on tosin jonkin verran väljää tuntua. Homman selvittämistä ei helpota sekään, että mitään vikakoodeja ei ole tullut muutakuin pari kertaa viimeisen vuoden aikana koodi DPF:n liian tiheästä polttovälistä.

      Kaasuläppäkin vaikuttaisi olevan kunnossa, olen sitä ISTA:n kanssa liikutellut ja toimii ainakin silloin kuten pitääkin. Lisäksi kone sammuu nätisti eli ei rytkäytä ja DPF:n poltot toimivat myös normaalisti, näissähän kaasuläppää liikutellaan. Tuntuisi, että jos muuten ajon aikana yrittäisi mennä kiinni, niin ahtopaineissa pitäisi näkyä ajoittain iso pudotus, mutta sellaista en ole nähnyt missään vaiheessa vaikka livedataa on Testolla tallennettu pitkät pätkät.
      e90 330d -05

      Comment

      • Lallevihtinen
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 690
        • Tampere

        #48
        On varmaan jo tutkittukkin mutta eihän sielä ole ahtovuotoa?:think
        sigpic
        BMW E93 335i & BMW M550Dx
        EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
        XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #49
          Yksi volkkari oli vähän vastaava ja siinä piiitkien etsintöjen jälkeen syyksi paljastui turbon lämpötila-anturi, joka näytti liian korkeata lämpötilaa kun pikkasen antoi happea. Vikatilarajoja se ei kuitenkaan ylittänyt, mutta sekaisin sai koko järjestelmän. Livedataa vaan seuraamaan, kyllä se vielä löytyy 👍
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • -=DmR=-
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 152
            • Mikkeli

            #50
            Täällä on yksi samanlainen tapaus, autona E60 535d LCI. Eli aikaisemmin poltot tapahtui noin kerran tankillisella ja kun läpät otin pois, niin polttoja tulee todella tiheään, about 100km välein. Mutta bmwhat:lla kun katsoo regeneration actionia, niin siinä lukee "1", kun aikaisemmin ennen läppien poistoa siinä oli polton päällä ollessa "4". Mitä nuo numerot nyt siis tuossa meinaa?
            Last edited by -=DmR=-; 04-09-2015, 04:57.
            BMW 520d F11 LCI

            Comment

            • hopeanuoli
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 211
              • Helsinki

              #51
              Originally posted by Lallevihtinen View Post
              On varmaan jo tutkittukkin mutta eihän sielä ole ahtovuotoa?:think
              Joo ei ole ahtovuotoa, näissähän ahtoputkisto on aina sen verran öljyinen sisältä että ahtovuoto näkyy käytännössä öljyvuotona. Pesin jo viime vuonna koneen jotta vuodot näkyisivät paremmin, ja vieläkin ovat kaikki paikat puhtaita. No jos tarkkoja ollaan niin turbon ja välijäähyt välinen putki hikoilee hieman turbon pään liitoksestaan, mutta tuo tuntuu olevan näissä tyyppivika. Sen liitoksen tiivistekumia on valmistaja päivittänytkin jossain vaiheessa, mutta eipä tuosta tunnu tulevan päivitetyllä tiivisteelläkään aivan pitävää.
              e90 330d -05

              Comment

              • hopeanuoli
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 211
                • Helsinki

                #52
                Originally posted by VolvoTDi View Post
                Yksi volkkari oli vähän vastaava ja siinä piiitkien etsintöjen jälkeen syyksi paljastui turbon lämpötila-anturi, joka näytti liian korkeata lämpötilaa kun pikkasen antoi happea. Vikatilarajoja se ei kuitenkaan ylittänyt, mutta sekaisin sai koko järjestelmän. Livedataa vaan seuraamaan, kyllä se vielä löytyy 👍
                Nää on tosiaan joskus vähän visaisia. Itse asiassa huomasin tuossa juuri hieman reipashenkisemmän ajolenkin jälkeen, että jostain kuuluu vaimeaa ulinaa hitaissa nopeuksissa... Eli jokohan tuli ns. ajettua vika ulos Taitaa siis turbo vihellellä viimeisiään. Onneksi ei lauennut totaalisesti Pitää tsekata huomenna ahtimen välykset käsikopelolla. Joskus aiemmin ne jo kokeilin ja ainakaan päittäisklappia ei ollut, mutta nyt saattais jo jotain löytyä.
                e90 330d -05

                Comment

                • hopeanuoli
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 211
                  • Helsinki

                  #53
                  Joopa joo, turbo näyttäisi tosiaan olevan heikossa hapessa. Ohessa kuva jonka nappasin kompressoripuolen siivistä. Siivet ovat kaiketi ottaneet kiinni turbon koteloon, koska siinä näkyy tuo harmaa rengas siipien kohdalla. Poikittaisvälystä oli näppituntumalla reilu milli, pitkittäistä vain aavistus.

                  Olisiko heikon ahtopaineen nousun syynä siis se, että siivet hankaavat jonkin verran turbon koteloon ja turbo ei saa kerättyä kierroksia tarpeeksi hereästi?

                  Ei kai tässä auta kuin alkaa uutta turboa etsimään. Mistä kannattaisi hankkia, Turbolader.net vissiin on hyvä? Entäs vaihto, BMW ohjeistaa että pakoputkisto ja DPF irti ja samoin oikea moottorin tuki? Vai tuleeko turbo takavetoisessa alakautta irti ilman moottorin tuen irrottamista?
                  Attached Files
                  e90 330d -05

                  Comment

                  • hopeanuoli
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 211
                    • Helsinki

                    #54
                    Jatkoa vielä edellisiin... Turbon vaihtokaan ei auttanut loppupeleissä savutukseen, muuta kuin talven ajaksi. Toukokuussa ilmojen lämmettyä sama show taas päällä... Eli näyttää siltä, että kun ulkolämpötila nousee n. 10 asteen yläpuolelle, lambda-arvo tippuu matka-ajossa noin kakkosesta arvoihin 1.4-1.6, ja kone alkaa tuupata DPF:ää pikkuhiljaa tukkoon. Villi veikkaus muuten, että tuo liittyy EGR-kierrätyksen lisäämiseen tarkoituksellisesti lämpimämmässä... Nythän viime aikoina näitä saksalaismerkkejäkin on narahtanut moisesta kiinni

                    Noilla ~1.5 lambda-arvoillakaan savua ei pitäisi juuri tulla ellei jonkin sylinterin seossuhde poikkea selvästi keskiarvosta. Pitänee siis kääntää huomio kuitenkin suuttimiin, vaikka korjausarvot ovat olleet kunnossa ja mitään käyntihäiriöihin viittaavaa ei ole ollut. Mittasin juuri suuttimien ohivuodot, 2 min tyhjäkäynnillä kone kylmänä kaikki vuosivat 6-7 ml, eli kunnossa näyttäisivät olevan tuolta osin.

                    Suuttimien korjausarvot ovat siis tyhjäkäynnillä ja monoa annettaessakin yleensä pieniä, luokkaa plus miinus 0.5 tai pienempiä. Silloin tällöin ajon aikana ykkössuuttimen korjaus nousee joksikin aikaa arvoihin +1.0 - +1.2, ja nelossuutin korjaa välillä jopa -1.9 asti. Voiko tuosta nelosen melko isosta negatiivisesta korjauksesta päätellä jotain?

                    Voiko joku suutin vuotaa sylinteriin päin ilman että se näkyisi selkeämmin korjausarvoissa tai ohivuodossa? Ja millähän konstilla viallisen suuttimen voisi paikallistaa korjausarvojen ja ohivuotomittauksen lisäksi? Vinkkejä?
                    e90 330d -05

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      #55
                      Noilla perusteilla suuttimet ovat kunnossa. Ohjelmoituta EGR pois pelistä, tuolla konstin olen jokaisen saanut toimimaan jos on ollut DPF herjoja tämän tästä, ei ole sen koommin näkynyt hälyjä yhdessäkään.
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • hopeanuoli
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 211
                        • Helsinki

                        #56
                        Kyllä tuo varmaan EGR:n 'tulppaamisella' savuttamisen lopettaisikin, mutta olis kivempi saada se vika sieltä korjattua eikä vaan poistettua oireet. Jokuhan tuolla on rikki menossa/mennyt, ja huonolla tuurilla se on vaikkapa juuri vuotava suutin. Pahimmillaan paistaa kohta päivänvalo männän läpi...

                        Vielä suuttimien korjausarvoista: Voiko ajatella niin, että jos suutin vuotaa sylinteriin päin, niin korjausarvo tulee negatiiviseksi, ja jos taas vuoto on paluulinjaan, on korjausarvo yleensä positiivinen (jos vuoto sen verran iso että paine suuttimella laskee)?
                        e90 330d -05

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          #57
                          Originally posted by hopeanuoli View Post
                          Kyllä tuo varmaan EGR:n 'tulppaamisella' savuttamisen lopettaisikin, mutta olis kivempi saada se vika sieltä korjattua eikä vaan poistettua oireet. Jokuhan tuolla on rikki menossa/mennyt, ja huonolla tuurilla se on vaikkapa juuri vuotava suutin. Pahimmillaan paistaa kohta päivänvalo männän läpi...

                          Vielä suuttimien korjausarvoista: Voiko ajatella niin, että jos suutin vuotaa sylinteriin päin, niin korjausarvo tulee negatiiviseksi, ja jos taas vuoto on paluulinjaan, on korjausarvo yleensä positiivinen (jos vuoto sen verran iso että paine suuttimella laskee)?
                          Ulospäin vuotaessa niinkuin sanoit, mutta sisäänpäin vuotaessa voi riippua jo niin paljon siitä vuotaako kokoajan vai avautuessa/sulkeutuessa jne ettei välttämättä mitään nyrkkisääntöä voi soveltaa. Jokatapauksessa näkyy korjausarvoissa tavalla tai toisella.
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            #58
                            Originally posted by hopeanuoli View Post
                            Kyllä tuo varmaan EGR:n 'tulppaamisella' savuttamisen lopettaisikin, mutta olis kivempi saada se vika sieltä korjattua eikä vaan poistettua oireet. Jokuhan tuolla on rikki menossa/mennyt, ja huonolla tuurilla se on vaikkapa juuri vuotava suutin. Pahimmillaan paistaa kohta päivänvalo männän läpi...

                            Vielä suuttimien korjausarvoista: Voiko ajatella niin, että jos suutin vuotaa sylinteriin päin, niin korjausarvo tulee negatiiviseksi, ja jos taas vuoto on paluulinjaan, on korjausarvo yleensä positiivinen (jos vuoto sen verran iso että paine suuttimella laskee)?
                            Kyllä se savutus loppuu kun EGR tulpataan JOS siinä on se vika, muuten et huomaa eroa, muussa kuin polttoväleissä, jotka kasvavat. Käännetään toisinpäin, jos suuttimen vuoksi savuttaa ja sen vuoksi DPF tukkeutuu niin EGR ei liity asiasn mitenkään, se osa nyt vaan on sellainen mitä ei tarvita ja monet asiat ovat tulleet kuntoon tuon poistolla.

                            Vie suuttimet testattavaksi niin ei tarvitse pohtia asiaa, pääset helpommalla.
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              #59
                              Mites tämä keissi, ratkesiko koskaan?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎