Announcement

Collapse
No announcement yet.

E92 320d sähkövikoja: akku tyhjenee, IBS, sammuu kesken ajon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • manror
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 45
    • PKS

    E92 320d sähkövikoja: akku tyhjenee, IBS, sammuu kesken ajon

    Nyt auto on ajossa, mutta akkuviat vaivaavat edelleen...
    Akku tyhjenee, jopa 3 min webaston käyttöä niin ei enää jaksa startti pyörittää, akku ei myöskään taida latautua ajon aikana...

    Tässä logia mitä akku nykyisellään puuhaa:


    Vahasti tuosta 575 A käynnistysvirrasta voisi päätellä että Boshin S6 akku on vajaassa vuodessa mennyt ihan entiseksi kun pitäisi tulla 950 A.
    Sitä sitten että johtuuko tää kaikki akusta on eri asia - osaako joku sanoa tähän jotain?

    Kannattaisiko suosiolla akku vaihtaa ja sitten tapella takuun kanssa siitä kun alle vuoden vanha? Ja minkäslainen akku tuonne kannattaisi laittaa?
    BMW omat akut maksaa kultaa ja hunajaa. BMW:n mukaan tosin ainakaan Bosh ei heidän omia akkujaan tee...

    Wanha teksti alkuperäisestä ongelmasta, joka ratkesi jo:
    Tulipas siten ihan urakalla sähkövikoja tähän 2010 loppuvuoden ajokkiini. Faceliftattu 320d coupe siis.

    Oli ensin kahtena yönä peräkkäin tyhjentynyt akku. Sen verran oli, että valot paloi ja webasto pyöri, mutta statti ei sitten enää pyörinytkään. Laitoin kaapeleilla käymään eikä mitään ongelmaa sen jälkeen päiväsaikaan.
    Akkutesteri sanoi pitkän ajamisen jälkeen akun varaustasoksi puolen ja akun terveydeksi reilut 70 % vaikka on vajaan vuoden ikäinen AGM akku.

    Kävin lukemassa liikkeessa vikakoodit ja sieltä tuli IBS (intelligent Battery Sensor) virhettä jota oli liike jo puhelimessa epäillytkin sekä kasa muita, jotka nekin kuulemma johtuivat IBS:sästä.

    Lähdin siten jatkamaan menoa eikä aikaakaan kun kesken ajon tuli virhe "Engine Fault. Reduced power." -joka tarkoitti että moottori sammui kesken ajon!
    Jouduin hinauttamaan auton takaisin liikkeeseen jossa testeri uudelleen kiinni ja tuli kuulemma kaikki mahdolliset virheet eikä moottorinohjausjärjestelmääkän löytynyt ollenkaan! Myös akku loppui autosta kesken testauksen, vaikka edeltävien tuntien aikana olin ajanut lähes 300 km!

    Annettaessa apuvirtaa löytyi taas moottorinohjausjärjestelmäkin ja kaikki edeltävät virheet. Nyt on auto liikkeessä odottelemassa että sähkömies alkaa tutkia.

    Osaisiko täällä joku antaa jotain vinkkiä mitä tässä kannattaisi tehdä?
    Kuinkahan kalliiksi mahtaa tulla? Kaupasta on aikaa jo 9 kk joten ei enää varmasti mene liikkeenkään piikkiin.
    Soitin myös akun myyneelle liikkeelle ja sanoivat että akun terveys viittaa vielliseen akkuun. Mutta voiko tämä muka aiheuttaa tällaisia?
    Jotain mahollista jelppiä, anyone?
    Last edited by manror; 17-11-2014, 22:59.
  • manror
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 45
    • PKS

    #2
    Moottorinohjausyksikkö hukassa

    Sitten on IBS vaihdettu. Jäi vaan yksi tommoinen pikkujuttu jäljelle:
    Moottorinohjausyksikköä ei löydy.

    Mitään ajatusta mitä tälle kannattaisi tehdä?

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1017
      • Pikis

      #3
      En ihan ymmärtänyt mikä auton tila on tällä hetkellä mutta tsekkaa ainakin tämä thread:

      E91 320D Ei käynnisty akun tyhjenemisen jälkeen
      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • manror
        Bimmer Rookie
        • Nov 2013
        • 45
        • PKS

        #4
        Originally posted by kooma View Post
        En ihan ymmärtänyt mikä auton tila on tällä hetkellä mutta tsekkaa ainakin tämä thread:

        E91 320D Ei käynnisty akun tyhjenemisen jälkeen
        Nyt siis auto on liikkeessä ja IBS he ovat vaihtaneet.

        Starttaa muttei käynnisty.
        Vikakoodeista ei tietoa.
        Moottorinohjausyksikköön ei saa mitään yhteyttä testerillä OBD-portin kautta.
        Sulakkeita ei ollut kuulemma palanut, eli tästä ei johdu.

        Tiistaina tutkitaan lisää.

        Comment

        • JP-76
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 1060
          • Kanta-Häme

          #5
          Originally posted by manror View Post
          Nyt siis auto on liikkeessä ja IBS he ovat vaihtaneet.

          Starttaa muttei käynnisty.
          Vikakoodeista ei tietoa.
          Moottorinohjausyksikköön ei saa mitään yhteyttä testerillä OBD-portin kautta.
          Sulakkeita ei ollut kuulemma palanut, eli tästä ei johdu.

          Tiistaina tutkitaan lisää.
          Käy salaa juottamassa autolle naftaa, josko sillä taas jaksaisi käynnistyä ja maagisesti "löytyisi" tuo DDE:kin
          Kalusto:
          BMW 550i xDrive -14
          BMW S1000R -17
          Toyota Proace -15

          Comment

          • manror
            Bimmer Rookie
            • Nov 2013
            • 45
            • PKS

            #6
            Originally posted by JP-76 View Post
            Käy salaa juottamassa autolle naftaa, josko sillä taas jaksaisi käynnistyä ja maagisesti "löytyisi" tuo DDE:kin
            Näin suunnittelin huomenna kokeilevani, kun ilmeisesti tänään liike ei näin ohjeistani huolimatta tehnyt. Raportoin sitten tänne kuinka kävi.
            Last edited by manror; 03-10-2014, 15:33.

            Comment

            • manror
              Bimmer Rookie
              • Nov 2013
              • 45
              • PKS

              #7
              Enpäs päässytkään vielä käymään. Sen sijaan soittivat lliikkeestä, että auto käy, mutta antaa useaa moottorinohjausyksikköön liittyvää vikakoodia =(
              Last edited by manror; 03-10-2014, 15:34.

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                #8
                Originally posted by manror View Post
                Enpäs päässytkään vielä käymään. Sen sijaan soittivat lliikkeestä, että auto käy, mutta antaa useaa moottorinohjausyksikköön liittyvää vikakoodia =(
                Jos päätyvät siihen, että uusi DDE olisi hankintalistalla niin älä osta uutta (~1500€) vaan käytetty (200-300€) ja kloonaa sen vanhan. Noissa on usein hapettumaa ecun liittimissä, jotka aiheuttavat kaikkea kivaa.
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • manror
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2013
                  • 45
                  • PKS

                  #9
                  Originally posted by VolvoTDi View Post
                  Jos päätyvät siihen, että uusi DDE olisi hankintalistalla niin älä osta uutta (~1500€) vaan käytetty (200-300€) ja kloonaa sen vanhan. Noissa on usein hapettumaa ecun liittimissä, jotka aiheuttavat kaikkea kivaa.
                  Mitäs kanavia kannattaisi hankkimiseen käyttää? Ebay? Jotkut purkaamot?

                  Mitenkäs sitten toi ohjelmointi ja/tai kloonaus? Käsiteykseni mukaan vain merkkiliike saa _ohjelmoitua_ uuden boksin autoon.

                  Entäs sitten kun on AJ-Techin ohjelma sisällä tuossa mun boksissa?

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    #10
                    Originally posted by manror View Post
                    Mitäs kanavia kannattaisi hankkimiseen käyttää? Ebay? Jotkut purkaamot?

                    Mitenkäs sitten toi ohjelmointi ja/tai kloonaus? Käsiteykseni mukaan vain merkkiliike saa _ohjelmoitua_ uuden boksin autoon.

                    Entäs sitten kun on AJ-Techin ohjelma sisällä tuossa mun boksissa?
                    Hajottamo tai Ebay käy, kunhan pitää huolen, että joko Boschin varaosanumero on sama tai hw-numero. Minä saan kloonattua autoon uuden tai käytetyn boksin oli siinä virisofta tai ei. Eli tapauksessasi virisofta säilyy vaikka DDE vaihtuu.
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    • manror
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2013
                      • 45
                      • PKS

                      #11
                      Nytpäs muuten pamahti! Soitin tänään päivällä Laakkoselle kyselläkseni aikoja ja sanoivat mulle vikadiagnoosin puhelimessa kun olin kertonut vasta puolet oireista! Sitten täydensivät loput puolet, kuten että sammuu ajossa eikä lähde käymään kuin satunnaisesti.
                      Useampi tällainen heillä ollut ja aina sama vika.

                      Vikadiagnoosi: hapettunut päävirtakaapelin kampaliitin hanttarin jalkatilassa.
                      Korjaantuu liittimen putsauksella. Tunnin homma pitäisi olla.
                      Päivitys: kyseistä liitintä ei ole olemassa. Päävirtakaapeli on autossani yhtenäinen! Katsottu tänään perjantaina.

                      Huomenna toivottavasti pääsee kokeilee ja katsoo miltä näyttää.
                      Last edited by manror; 03-10-2014, 15:39.

                      Comment

                      • manror
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2013
                        • 45
                        • PKS

                        #12
                        Jahas, eli auto käy ja kukkuu!

                        Liike nosti tänään hanskat tiskiin kun auto ei vieläkään käynnistynyt ja näytti kaikkia vikavaloja. Auto työnnettiin pihalle, ohjeena hinata merkkihuoltoon.

                        Tässä kohtaa tuli sitten mieleen, että antamastani ohjeesta huolimatta liike ei ollut juottanut autolle ylimääräistä naftaa. Vittuuntuneena ajattelin kokeilla tätä ennen hinurille soittoa.

                        Tankkasin auton kanistereista ja menin painamaan starttinappia.
                        Auto hörähti käyntiin!
                        Kojetaulu oli edelleen kuin joulukuusi mutta kun 30 s oli ollut auto käynnissä sammuivat vikavalot yksitellen ja ajotietokone sanoi: "No faults."

                        Auto on toiminut tämän jälkeen täysin normaalisti!

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Hyvä jos vika oli siinä, se ettei moottorinohjaukseen ole päästy kiinni viittaa kuitenkin joko huonoon testeriin, tai siihen ettei sininen rele eboxissa anna virtaa ohjainlaitteelle. (myös hapettumat mahdollisia mutta epätodennäköisiä, tällainen ohjainlaite olisi myös täysin korjattavissa). Kuitenkin jos vika uusii tarkista / vaihda sininen rele. On yllättävänkin tyypillinen vika, usemammassakin eri bmw mallissa..

                          Comment

                          • manror
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2013
                            • 45
                            • PKS

                            #14
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Hyvä jos vika oli siinä, se ettei moottorinohjaukseen ole päästy kiinni viittaa kuitenkin joko huonoon testeriin, tai siihen ettei sininen rele eboxissa anna virtaa ohjainlaitteelle. (myös hapettumat mahdollisia mutta epätodennäköisiä, tällainen ohjainlaite olisi myös täysin korjattavissa). Kuitenkin jos vika uusii tarkista / vaihda sininen rele. On yllättävänkin tyypillinen vika, usemammassakin eri bmw mallissa..
                            Mittasivat jonkin releen konetilasta ja totesivat sen olevan kunnossa - ilmeisesti sen sijaan että olisivat lisänneet tavaraa tankkiin kuten ohjeistin.

                            Comment

                            • Limit
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 144
                              • Tsuomi

                              #15
                              Originally posted by manror View Post
                              Mittasivat jonkin releen konetilasta ja totesivat sen olevan kunnossa - ilmeisesti sen sijaan että olisivat lisänneet tavaraa tankkiin kuten ohjeistin.
                              Olitpa kuivaksi auton ajannut.
                              Itselläni kävi auton kanssa niin, että eräässä huolto firmassa minulle sanottiin polttoainemittarin olevan rikki.
                              Olin kysymysmerkkinä. Laitettiin autoon virrat päälle, kaveri tuumi että mittari rikki.
                              Totesin, että tankki on aina mulla täynnä . Eli tottunut varmaankin aina siihen, että tankit on aina tyhjiä, hah.
                              Limits in life

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎