Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 dsc+abs+init+käsijarruvalo palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lunza
    Bimmer Rookie
    • Feb 2014
    • 90
    • Vantaa

    #16
    Originally posted by Thorodos View Post
    ... auto alkaa jarruttelemaan itsestään, varsinkin sen jälkeen kun kääntyy jyrkästi...
    Eilen lauantaina alkoi autoni käyttäytyä vastaavalla tavalla. Jarruttelua ilmeni molempiin suuntiin käännyttäessä suhteellisen jyrkästi esimerkiksi poistuttaessa motarin rampeista (HML motarilta KehäIII:lle). Ihmettelin, että mistä nyt on kyse. DTC:n kun otti pois päältä, auto toimi moitteetta.

    Meni kotvan aikaa ennen kuin löysin tämän ketjun. Ei oikein ollut hahmotusta millä hakusanoilla tällaista vikaa lähtee kirjoituksista etsimään. Löydettyäni ja luettuani tämän ketjun, puhdistin tänä aamuna molemmat abs-kehät takaa vetoakseleiden päästä. Laitoin sinne likistyksiin palasen hiomasientä ja pyörittelin akselia räikällä pyörän napamutterista. Kehän olivat melkoisessa ryönässä. Nyt ovat kohtuullisen puhtaat ja testiajon perusteella auto toimii niin kuin ennenkin. Tuskinpa olisin itsekseni ilman muiden kokemuksia selvinnyt tästä haasteesta näin helposti . Seuraavan kerran kun vika ilmenee, vaihdetaan ne kehät sitten.

    Ovatko kehät vaihdettavissa itse, vai ovatko niin tiukat, että tuleeko työ teettää asiantuntevalla korjaamolla esim Schmiedmanilla?
    E90 320i -05

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #17
      Originally posted by suppari View Post
      Ootko keksinyt tuohon paineanturiin korjauskeinoa?
      No vaihdetaan joko anturi (vaikeaa saada erikseen) tai koko hydrauliikkayksikkö joka kustantaa noin 190€. vikahan toki on itse anturissa.

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #18
        Originally posted by Lunza View Post
        Eilen lauantaina alkoi autoni käyttäytyä vastaavalla tavalla. Jarruttelua ilmeni molempiin suuntiin käännyttäessä suhteellisen jyrkästi esimerkiksi poistuttaessa motarin rampeista (HML motarilta KehäIII:lle). Ihmettelin, että mistä nyt on kyse. DTC:n kun otti pois päältä, auto toimi moitteetta.

        Meni kotvan aikaa ennen kuin löysin tämän ketjun. Ei oikein ollut hahmotusta millä hakusanoilla tällaista vikaa lähtee kirjoituksista etsimään. Löydettyäni ja luettuani tämän ketjun, puhdistin tänä aamuna molemmat abs-kehät takaa vetoakseleiden päästä. Laitoin sinne likistyksiin palasen hiomasientä ja pyörittelin akselia räikällä pyörän napamutterista. Kehän olivat melkoisessa ryönässä. Nyt ovat kohtuullisen puhtaat ja testiajon perusteella auto toimii niin kuin ennenkin. Tuskinpa olisin itsekseni ilman muiden kokemuksia selvinnyt tästä haasteesta näin helposti . Seuraavan kerran kun vika ilmenee, vaihdetaan ne kehät sitten.

        Ovatko kehät vaihdettavissa itse, vai ovatko niin tiukat, että tuleeko työ teettää asiantuntevalla korjaamolla esim Schmiedmanilla?
        Kehät tulevat laakerien mukana, ei erikseen (ovat sisäänrakennettuina pyöränlaakereihin). Jos haluaa vaihtaa kehät tulee siis uusia laakerit, tarvitsee erikoistyökaluja. Toki useimmiten riittää kun kuivattaa kehällä olevan rasvaisen lian ensin ruuttaamalla sinne anturin reiästä reilusti alkoholia sisältävää jarrukliineriä esim motonetin motox ja pyörittämällä napaa samalla, ja sen jälkeen paineilmaa perään jotta jarrukliinerikäsittelystä kuivannut irtolika sinkoutuu pois, napaa pyörittäen samalla.

        Comment

        • Sallinen
          Bimmer Rookie
          • Apr 2010
          • 96
          • Kuopio

          #19
          Jarruttelua ilmeni molempiin suuntiin käännyttäessä suhteellisen jyrkästi esimerkiksi poistuttaessa motarin rampeista
          Itse olen ollut huomaavinani samaa käyttäytymistä tänä keväänä. Eli jos reilulla kaasulla kiihdyttää kaareviin motarin ramppeihin, yleensä dsc alkaa himmaamaan menoa kunnes ratti on täysin suorassa. 184 hp nelivedossa ei kuitenkaan pitäisi voiman riittää sutimiseen kuivalla pinnalla 225 / 255 kumeilla.

          Lähteekö abs-anturi ehjänä irti, jotta sen reiästä pääsisi anturikehää puhdistamaan? Reilun kolme vuotta vanha auto ja sen ikäiset anturitkin.
          e91 320dA xDrive -12
          Porsche 911
          Audi TT

          Comment

          • Lunza
            Bimmer Rookie
            • Feb 2014
            • 90
            • Vantaa

            #20
            Originally posted by WSE1 View Post
            Kehät tulevat laakerien mukana, ei erikseen (ovat sisäänrakennettuina pyöränlaakereihin). ..
            Moikka, eikö kuvauksesi sovi paremmin etupyöriin? :think Siinähän ne ovat sisäänrakennettuja pyörän navassa. Takana ne ovat taasen selvästi nähtävissä kun katsoo napaa ylhäältä päin pää pyöränkotelossa. Muun muassa Schmiedmankin myy näitä irtonaisena. Minusta ne näyttäisivät olevan tiukasti siinä vetoakselin päällä jotenkin. En päässyt irrottamaan vetoakselia kun homma jäi kiinni työkaluista. Puhdistamisessa olisin hiomasienen sijasta voinut toki kokeilla kliineriä, mutta enpä älynnyt. Takaraivossa vain takoi Mirka Mirka Mirka

            Originally posted by Sallinen
            Lähteekö abs-anturi ehjänä irti, jotta sen reiästä pääsisi anturikehää puhdistamaan? Reilun kolme vuotta vanha auto ja sen ikäiset anturitkin.
            Enpä tunne tuota uutta mallia. Mun 10v vanhasta ne lähti ruuvin irrottamalla ja sen jälkeen varovasti pihdeillä nitkuttamalla ja samalla nostamalla.
            Last edited by Lunza; 18-05-2015, 22:50.
            E90 320i -05

            Comment

            • Sallinen
              Bimmer Rookie
              • Apr 2010
              • 96
              • Kuopio

              #21
              Hyvin lähti anturit irti, eivät olleet edes tiukassa. Muutosta dsc:n käyttäytymiseen ei tullut, joten kai se sitten on niin herkkä. Vikakoodejakaan ei ole.
              e91 320dA xDrive -12
              Porsche 911
              Audi TT

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #22
                Originally posted by Lunza View Post
                Moikka, eikö kuvauksesi sovi paremmin etupyöriin? :think Siinähän ne ovat sisäänrakennettuja pyörän navassa. Takana ne ovat taasen selvästi nähtävissä kun katsoo napaa ylhäältä päin pää pyöränkotelossa. Muun muassa Schmiedmankin myy näitä irtonaisena. Minusta ne näyttäisivät olevan tiukasti siinä vetoakselin päällä jotenkin. En päässyt irrottamaan vetoakselia kun homma jäi kiinni työkaluista. Puhdistamisessa olisin hiomasienen sijasta voinut toki kokeilla kliineriä, mutta enpä älynnyt. Takaraivossa vain takoi Mirka Mirka Mirka


                Enpä tunne tuota uutta mallia. Mun 10v vanhasta ne lähti ruuvin irrottamalla ja sen jälkeen varovasti pihdeillä nitkuttamalla ja samalla nostamalla.
                No niinpä ne E9x malleissa abs kehät takana ovatkin erikseen vaihdettavissa, tullut liian harvoin tutkittua ko. mallin takapään abs toteutusta Muistelen myös että oli joskus jossain kyseinen kehä noussut korroosian vuoksi sen verran irti vetarista että pyöri joillakin kohdin liian lähellä anturia ja tämän vuoksi anturi ei saanut pulssista kunnolla selvää; joten jos puhdistus ei auta niin kannattaa tutkia kehää vielä tarkemmin.
                Last edited by WSE1; 19-05-2015, 11:46.

                Comment

                • Lunza
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2014
                  • 90
                  • Vantaa

                  #23
                  Noniin, edellinen putsaus toukokuussa auttoi näihin päiviin asti. Putsasin ne uudelleen toissapäivänä, mutta nyt tuo vika tuli päivän ajojen jälkeen takaisin. Kaipa auto on vietävä ronkittavaksi - Schmiedmann lienee pätevä abs-kehien vaihdossa. Toisaalta, ovatko kehät vaihdettavissa ilman erikoistyökalua? Vetoakselit uskon saavani pois alta itsekin.

                  Edit: Menisiköhän se tosiaan noin helposti?
                  Edit2: rinkulat meni tilaukseen :-)
                  Last edited by Lunza; 12-08-2015, 22:10. Reason: typot ja lisäys
                  E90 320i -05

                  Comment

                  • Lunza
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2014
                    • 90
                    • Vantaa

                    #24
                    ABS-rinkulat tuli todella nopeasti kirjelähetyksenä . Kysymykseni ovat:
                    1) Mikä mahtaa olla vetarin napamutterin kiristysmomentti?
                    2) Mikä on napamutterin koko eli minkälaisen hylsyn työtä varten hankin?
                    E90 320i -05

                    Comment

                    • Lunza
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2014
                      • 90
                      • Vantaa

                      #25
                      Noh, taitaa tieto olla niin sanotusti "kiven alla" .

                      Tilasin ajan tutulle korjaamolle ja samalla sovittiin noiden renkaiden vaihto. Mutta mutta ... eilen katselin sitä ABS-sensoria ja mittailin sen etäisyyttä tuohon rinkulaan. Laitoin sen sitten takaisin ja tänään - tadaa - oli mittaristo kuin joulukuusi aattoiltana . Päättelin ilmiön liittyvän tuohon takavasemmalla olevaan sensoriin ja niinpä kävin hakemassa Schmiedmanilta uuden, mutta tarvikeosan (Hella). Vaihtoon meni aikaa tasan 20 minuuttia ja kuinka ollakaan, kaikki aiemmin kabiinia valaisseet merkkivalot sammuivat ja auto kulkee toistaiseksi kuin unelma . Täytyy ajella vielä jokunen päivä, jotta tuosta "korjaantumisesta" voi vakuuttua ja vasta sitten perua edellä mainittu työtilaus. Onkohan noissa ABS-sensoreissa joku juttu, että ne ei vaan enää ajanoloon toimi niin kuin pitäisi?
                      E90 320i -05

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #26
                        Tässä joku talvi sitten kävin syvemmässä - onneksi täysin pehmeässä *kop* *kop* - lumikinoksessa. Oikean puolen rengaskotelot täyteen lunta. Mitään ei hajonnut paitsi kaikki vikavalot palaa. Ehdin jo kirota mielessä että kalliiksi taisi tulla vaikkei maalipinta edes naarmuuntunut.

                        Pihassa pääsin putsamaan ylimääräisestä lumesta, käynnistys ja sadan metrin matkalla alkoi vikavalo toisensa jälkeen pudota pois. Kyllä helpotti.

                        Ilmeisesti tiiviisti pakkautunut lumi ABS-anturin ja reluktorikehän välissä riitti tähän. Pirssi toki E46, mutta kuvastanee anturin ja kehän välisen etäisyyden herkkyyttä.

                        Comment

                        • Lunza
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2014
                          • 90
                          • Vantaa

                          #27
                          Moron,
                          Korjaamosta kertoivat, että anturin ja reluktorikehän (kansanomaisempi nimi lienee ABS-kehä) välinen rako tulisi olla 1mm. Muutoin voipi olla, että saattaa aiheuttaa häiriöitä. Huomasin, että kehä itsessään ei ole magneettinen (ainakaan nämä uudet vielä paketissa olevat). Sen sijaan anturin pää on, koska työpöydältä siihen oli tarttunut viilausjätettä.

                          Tänäänkään töihin tulessa ei autossa ollut mitään aikaisempia oireita, joten tuskin vaihdatan niitä reluktorirenkaita vetareiden päähän. Käytän siitä "säästyvät" rahat muutaman huonon maalipinnan kohdan fiksauttamiseen maalaamossa.

                          Projekti "tein itse - säästin" päättyi (toivottavasti) tällä erää suhtkoht onnellisesti ja kevyin kustannuksin. Aina ei näin ole käynyt .
                          E90 320i -05

                          Comment

                          • Eelumi
                            BTCF Member
                            • Mar 2014
                            • 22
                            • Satakunta

                            #28
                            Oman e91:n ABS/init/käsijarruvalot rupes jossain vaiheessa palamaan. Tilasin uuden anturin ja kas kummaa, ei vaikutusta, samat valot palaa ja nopeus näyttää testerillä kuskinpuolelle koko ajan 0km/h. Noh, anturi hantin puolelle-> sama 0km/h... Oletin että tullut rikkinäinen anturi? Uusi anturi tilaukseen -> asennus , ja sama rumba, ei vaikutusta.. Sama 0km/h... Aikani antureiden kanssa tapeltuani, ja vaihdettuani antureita n määrä. Löysin saksan ebaysta purkuautosta täsmälleen samanlaisen anturin kuin vanha. -> Anturi kiinni vikavalojen kuittaus, ja kas kummaa alkoi pelittämään..

                            Onko tosiaan näin, että "uudet" anturit eivät lue "vanhan"mallin abs-kehän pulsseja? Eli uudet anturit tarvitsevat aina uuden kehän? Vai meneekä arvaus ihan metsään?

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎