Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 330xd yliohjautuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peksu
    Bimmer Fanatic
    • May 2014
    • 272
    • Lähellä Tre

    e91 330xd yliohjautuu

    Missähän mahtaa olla syy, kun talvirenkailla ajettaessa tuntuu rattia enemmän käännettäessä, että auto lähtee käsistä eli kääntyy liikaa? Jos lähtee esim. ohitukseen ja kääntää toiselle kaistalle niin auto kääntyy liikaa ja takasin palatessa sama homma. Jos vielä on vauhtia se 100km/h tuntuu aika oudolle koko käännös ja tuntuu kuin perä olisi eriparia etupään kanssa:think

    Tuosta säädettiin joku aika sitten kulmat kohilleen vianorilla ja kesärenkailla oli ihan ok, joskaan ratti ei palaudu aivan suoraan koskaan ja tuntuu, että vas käännyttäessä palautuu paremmin kuin oik. Auraus jäi vas eturenkaassa 0 ja oik -4min. Takaa jouduttiin säätämään oik renkaan pystykallistumaa, mutta muuten oli kulmat vihreellä.

    Talvigummeina Conti IceContact 225/45x17 T XL ja paineita semmoset 2,5-2,6bar
    G08 LCI iX3 M Sport
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7425
    • Oulu

    #2
    Ekana kokeilisin taakse vaikka 0,3-0,4 bar lisää painetta.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Mikko-jm
      Newbiemmer
      • Oct 2014
      • 20
      • Pirkanmaa

      #3
      Avataan sanainen arkku tässä kohtaa Foorumilla.

      Ensimmäinen oma veikkaus on (kuten Petri.Kekkosellakin), että ongelma johtuu puhtaasti talvirenkaista ja niiden rengaspaineista. Erityisesti pohjoismaisissa talvirenkaissa, jotka nämä(kin) Contit ovat, renkaan runko on löysä ja kumiseos on pehmeä. Näillä saavutetaan (omalta osaltaan) hyvä talvipito, mutta kuivalla kelillä ja lämpöisellä säällä renkaiden vaste ja kaartojäykkyys tuppaa olemaan heikko.

      Oletan, että sinulla on etu- ja taka-akselilla samat rengaspaineet ja ongelma kuulostaa omaan korvaan siltä, että taka-akseli tässä tapauksessa myöhästelee. Asiaa voi helposti kokeilla lisäämällä takarenkaiden rengaspaineita kuten Petri ehdotti 0,3-0,4 bar tai jopa hieman enemmän suhteessa eturenkaisiin. Tällöin takarenkaiden vaste pitäisi parantua ja taka-akselin pitäisi reagoida kaistanvaihdossa myös paremmin.

      Tätä kannattaa lähteä kokeilemaan kuitenkin varovasti. Renkailla on merkittävä vaikutus ajoneuvon käytökseen, joten heräillä siellä ratin takana ja alkuun maltillisesti kokeilemaan

      Tämä spekulaatio puhtaasti siltä pohjalta, mitä on laskentainsinöörinä jäänyt käteen sekä rengasvalmistajalle että ajoneuvoteollisuudelle työskennelleenä... (se on toinen tarina onko tämä hyvä vai huono asia)

      Edit: Samaa vaikutusta voi toki hakea pienentämällä eturenkaiden rengaspaineita ja pitämällä takarenkaiden paineet ennallaan tai sekä vähentämällä eturenkaista että lisäämällä hieman takarenkaisiin. Paljon jos esimerkiksi takarenkaisiin paineita lisää, niin kunnon talvikelien koittaessa voi pito olla vähissä...
      Last edited by Mikko-jm; 29-10-2014, 16:23.

      Comment

      • Peksu
        Bimmer Fanatic
        • May 2014
        • 272
        • Lähellä Tre

        #4
        Originally posted by Mikko-jm View Post
        Avataan sanainen arkku tässä kohtaa Foorumilla.

        Ensimmäinen oma veikkaus on (kuten Petri.Kekkosellakin), että ongelma johtuu puhtaasti talvirenkaista ja niiden rengaspaineista. Erityisesti pohjoismaisissa talvirenkaissa, jotka nämä(kin) Contit ovat, renkaan runko on löysä ja kumiseos on pehmeä. Näillä saavutetaan (omalta osaltaan) hyvä talvipito, mutta kuivalla kelillä ja lämpöisellä säällä renkaiden vaste ja kaartojäykkyys tuppaa olemaan heikko.

        Oletan, että sinulla on etu- ja taka-akselilla samat rengaspaineet ja ongelma kuulostaa omaan korvaan siltä, että taka-akseli tässä tapauksessa myöhästelee. Asiaa voi helposti kokeilla lisäämällä takarenkaiden rengaspaineita kuten Petri ehdotti 0,3-0,4 bar tai jopa hieman enemmän suhteessa eturenkaisiin. Tällöin takarenkaiden vaste pitäisi parantua ja taka-akselin pitäisi reagoida kaistanvaihdossa myös paremmin.

        Tätä kannattaa lähteä kokeilemaan kuitenkin varovasti. Renkailla on merkittävä vaikutus ajoneuvon käytökseen, joten heräillä siellä ratin takana ja alkuun maltillisesti kokeilemaan

        Tämä spekulaatio puhtaasti siltä pohjalta, mitä on laskentainsinöörinä jäänyt käteen sekä rengasvalmistajalle että ajoneuvoteollisuudelle työskennelleenä... (se on toinen tarina onko tämä hyvä vai huono asia)

        Edit: Samaa vaikutusta voi toki hakea pienentämällä eturenkaiden rengaspaineita ja pitämällä takarenkaiden paineet ennallaan tai sekä vähentämällä eturenkaista että lisäämällä hieman takarenkaisiin. Paljon jos esimerkiksi takarenkaisiin paineita lisää, niin kunnon talvikelien koittaessa voi pito olla vähissä...
        No pitääpä kokeilla tätä. Ihmettelin kyllä, kun renkaat vaihdoin, niin talvigummit olivat oudosti kuluneet keskeltä enemmän kuin kuin muualta. Silmämääräisesti 2-3mm oli siis pintaa keskeltä pois, eli tuntuu siltä, että niissä on painetta ollut ennenkin vähä enemmän kuin edessä :think

        Toinen asia, mikä voi vaikuttaa mulla tuohon on se, että alkuperäiset M-vanteet + renkaat ovat edessä kapeammat kuin takana ja tuntuu kun talvigummeja katsoo, että takavanteet ovat paljon sisemmässä koriin nähden kuin edessä. Kesärenkaissa siis ed. 225/45x17 8"- ja takana 255/40x17 8,5" vanteella.
        Last edited by Peksu; 29-10-2014, 17:03.
        G08 LCI iX3 M Sport

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Peksu View Post
          Missähän mahtaa olla syy, kun talvirenkailla ajettaessa tuntuu rattia enemmän käännettäessä, että auto lähtee käsistä eli kääntyy liikaa? Jos lähtee esim. ohitukseen ja kääntää toiselle kaistalle niin auto kääntyy liikaa ja takasin palatessa sama homma. Jos vielä on vauhtia se 100km/h tuntuu aika oudolle koko käännös ja tuntuu kuin perä olisi eriparia etupään kanssa:think

          Tuosta säädettiin joku aika sitten kulmat kohilleen vianorilla ja kesärenkailla oli ihan ok, joskaan ratti ei palaudu aivan suoraan koskaan ja tuntuu, että vas käännyttäessä palautuu paremmin kuin oik. Auraus jäi vas eturenkaassa 0 ja oik -4min. Takaa jouduttiin säätämään oik renkaan pystykallistumaa, mutta muuten oli kulmat vihreellä.

          Talvigummeina Conti IceContact 225/45x17 T XL ja paineita semmoset 2,5-2,6bar
          Se että alustakulma-arvot ovat "vihreällä", ei sunkaan tarkoita että ne olisivat lähelläkään oikeita, eikä varsinkaan alla olevalle vannekoolle.
          Annetut toleranssialueet ovat niin laajat että kulmat voivat olla mm.todella paljon epäsymmetriset, josta taas kuvatun kaltainen ajokäytös voi hyvinkin johtua.
          Olisiko näyttää sitä suuntauspöytäkirjaa?

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            #6
            Originally posted by Peksu View Post
            No pitääpä kokeilla tätä. Ihmettelin kyllä, kun renkaat vaihdoin, niin talvigummit olivat oudosti kuluneet keskeltä enemmän kuin kuin muualta. Silmämääräisesti 2-3mm oli siis pintaa keskeltä pois, eli tuntuu siltä, että niissä on painetta ollut ennenkin vähä enemmän kuin edessä :think
            Matalaprofiiliset nykyrenkaat kuluu nimenomaan liian matalilla painella keskeltä enemmän. Eli nosta nyt vaan sitä painetta, ja taakse aina napsun enemmän kuin eteen.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • brainsurgery
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2011
              • 1355
              • Helsinki

              #7
              Minulla hajosi kesällä kudos yhdestä renkaasta ja siinä ulkoreuna oli hitusen paisunut sisäreunaan/keskikohtaan verrattuna. Ei sitä edes silmällä meinannut huomata. Parhaiten huomasi siitä, kun päästi ratista irti, auto olisi mennyt ojaan jo hiljaisessakin vauhdissa.

              Comment

              • Mikko-jm
                Newbiemmer
                • Oct 2014
                • 20
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Peksu View Post
                No pitääpä kokeilla tätä. Ihmettelin kyllä, kun renkaat vaihdoin, niin talvigummit olivat oudosti kuluneet keskeltä enemmän kuin kuin muualta. Silmämääräisesti 2-3mm oli siis pintaa keskeltä pois, eli tuntuu siltä, että niissä on painetta ollut ennenkin vähä enemmän kuin edessä :think
                Nykyrenkaiden väitetään olevan vähemmän herkkiä rengaspaineiden aiheuttamalle epätasaiselle kulumalle, koska nykyiset vyörenkaat ovat runkorakenteensa ja erityisesti teräsvöidensä ansiosta varsin jäykkiä. Tällöin rengaspaine ei vaikuta niin paljoa siihen miten rengas kantaa ja sitä kautta osaltaan ehkä saattaisi kulua epätasaisemmin. Allekirjoittanut ei täysin tosin usko tätä väitettä, ja mielestäni rengaspaineilla on yhä hieman vaikutusta asiaan (saattaa se olla, että on vähemmän kuin ennen). Rengaskuluminen on niin monimutkainen asia ja siinä on muuttujia enemmän kuin keskivertoinsinöörin kuukausipalkka on, niin on vaikea yhtä tekijää täysin sulkea pois

                Originally posted by _nixu_ View Post
                Matalaprofiiliset nykyrenkaat kuluu nimenomaan liian matalilla painella keskeltä enemmän. Eli nosta nyt vaan sitä painetta, ja taakse aina napsun enemmän kuin eteen.
                Itselle tämä kuulostaa hieman oudolta, niin matalaprofiiliset kuin hieman korkeaprofiilisemmatkin renkaat, selvästi alhaisilla rengaspaineilla, kaiken järjen mukaan pitäisi kulua kulutuspinnan reunoilta (olkapäiltä) enemmän. Alhaisella paineella kulutuspinta lommahtaa herkemmin (=muuttuu helpommin hieman koveraksi), jolloin olkapäät kantavat enemmän kuormaa ja osaltaan tästä syystä kuluvat herkemmin. Selvästi korkeilla paineilla vaikutus olisi sitten juuri päin vastainen. Tosin jotkut minua viisaammat voivat aina tietää paremmin.


                Originally posted by Peksu View Post
                Toinen asia, mikä voi vaikuttaa mulla tuohon on se, että alkuperäiset M-vanteet + renkaat ovat edessä kapeammat kuin takana ja tuntuu kun talvigummeja katsoo, että takavanteet ovat paljon sisemmässä koriin nähden kuin edessä. Kesärenkaissa siis ed. 225/45x17 8"- ja takana 255/40x17 8,5" vanteella.
                Tämä on hyvä huomio. Jokaisen rengaskoon suunnittelun pohjana käytetään tyypillisesti rengasstandardin standardivannetta (normileveys). Tällä pyritään siihen, että rengas asennettuna vanteelle ja paineistettuna ottaa sille toivotun muodon ja täyttää kansainvälisten standardien sille asettamat mitat kokonaisleveyden ja -halkaisijan suhteen, millä vuorostaan varmistetaan se, että rengas toimii mahdollisimman hyvin niissä autoissa joihin se on tarkoitettu (mahtuu pyörimään hyvin, ei aiheuta suurta mittarivirhettä ja ongelmia tietyissä nelivetotekniikoissa aiheuttamalla merkittävää pyörintänopeuseroa etu- ja taka-akselin välille, esimerkiksi).

                Mikäli tämä rengas myöhemmin kuitenkin asennetaan leveämmälle (tai kapeammalle) vanteelle, niin rengas ei enää toteuta tätä sille suunniteltua muotoa (ainakaan täysin, eikä välttämättä standardien vaatimia kokonaismittojakaan) ja tämä saattaa (huom. saattaa) aiheuttaa erinäisiä ongelmia auton alla, kuten epätasaista kulumista.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by Mikko-jm View Post
                  Itselle tämä kuulostaa hieman oudolta, niin matalaprofiiliset kuin hieman korkeaprofiilisemmatkin renkaat, selvästi alhaisilla rengaspaineilla, kaiken järjen mukaan pitäisi kulua kulutuspinnan reunoilta (olkapäiltä) enemmän. Alhaisella paineella kulutuspinta lommahtaa herkemmin (=muuttuu helpommin hieman koveraksi), jolloin olkapäät kantavat enemmän kuormaa ja osaltaan tästä syystä kuluvat herkemmin. Selvästi korkeilla paineilla vaikutus olisi sitten juuri päin vastainen.
                  Matalilla paineilla renkaan keskiosa jää löysäksi ja elää hieman, joten kuluu myös enemmän. Keskipakovoima pääsee venyttämään keskikohtaa koska siinä ei ole vanteen reunan tukea = kuluu enemmän. Kovilla paineilla rengas ei pyöristy kuten polkupyörän rengas, jos painetta reilusti liikaa halkeaa kyljestä ennen kuin pyöristyy.

                  Comment

                  • Mikko-jm
                    Newbiemmer
                    • Oct 2014
                    • 20
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Matalilla paineilla renkaan keskiosa jää löysäksi ja elää hieman, joten kuluu myös enemmän. Keskipakovoima pääsee venyttämään keskikohtaa koska siinä ei ole vanteen reunan tukea = kuluu enemmän.
                    Mielenkiintoinen ajatus! Ja luulen, että ymmärrän mitä haet tässä takaa korjaa, jos olen väärässä. Alhaisemmat rengaspaineet eivät aiheuta tarpeeksi painetta kulutuspinnan keskiosalle tiekontaktissa ja tämä alue pääsee riittämättömän kitkan vuoksi hieman luistamaan (löysä ja elää hieman, kuten sanoit). Luisto on vuorostaan helppo ymmärtää rengasta kuluttavaksi tekijäksi, jos ajattelee lukkojarrutettavaa rengasta, joka luistaa kovalla ja karhealla asfaltilla, esimerkiksi. Renkaan sivupinnat ja vanne puolestaan tukevat renkaan kulutuspinnan olkapäitä, niin tämä alue ei alhaisemmilla rengaspaineilla pääse samalla tavalla luistamaan.

                    On totta, että keskipakovoima venyttää rengasta (pyöristää kulutuspintaa ja kaventaa rengasta edestä päin katsottuna). Mitä kovempaa rengasta ajetaan (sitä suurempi keskipakovoima) ja mitä löysempi runkorakenne (ei kykene vastustamaan muodonmuutosta), niin sitä enemmän rengas venyy. En tiedä tarkalleen miten tämä keskipakovoima vaikuttaa renkaan kulutukseen tiekontaktissa tosin. Ehkä jos ollaan jo kumikitkan rajoilla ja keskipakovoima kuormittaa tilannetta entisestään, niin kumikitka alkaakin heikkenemään ja joudutaan taas luiston tilanteeseen... Tämä mitä kahvin äärellä tänä aamuna tulee mieleen...

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Kovilla paineilla rengas ei pyöristy kuten polkupyörän rengas, jos painetta reilusti liikaa halkeaa kyljestä ennen kuin pyöristyy.
                    Korkeat rengaspaineet vaikuttavat samalla tavalla renkaan kulutuspinnassa keskipakovoiman tavoin. Siinä missä keskipakovoima "vetää" rengasta ulospäin, niin rengaspaine "työntää" kulutuspintaa samaan suuntaan keskipakovoiman kanssa renkaan sisältä päin. Rengaspaine ei tosin kavenna rengasta, kuten keskipakovoima, koska paine vaikuttaa kohtisuoraan renkaan sisäpintaa vasten ja pyrkii siten pyöristämään rengasta myös sivupinnoista. Olet oikeassa, ja olen samaa mieltä, että ei auton renkaasta mitään polkupyörän rengasta saa (niin suuria muutokset eivät ole) , mutta olen nähnyt sekä keskipakovoiman että korkeiden rengaspaineiden vaikutuksen renkaaseen niin käytännössä kuin teoriassa.

                    Oikeassa olet myös, että hyvin suunniteltu (ja valmistettu) rengas hajoaa kyljestä, renkaan kaapelin murtuessa renkaan jalka-alueelta ennen kuin tästä renkaasta polkupyörän rengasta saa. Kaapelin murtamiseen ei pitäisi kotitallin kompuran tai huoltoasemien letkupaineiden riittää...

                    Edit. typo
                    Last edited by Mikko-jm; 31-10-2014, 08:33.

                    Comment

                    • Hiace
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2011
                      • 1203
                      • Helsinki/Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Matalilla paineilla renkaan keskiosa jää löysäksi ja elää hieman, joten kuluu myös enemmän. Keskipakovoima pääsee venyttämään keskikohtaa koska siinä ei ole vanteen reunan tukea = kuluu enemmän. Kovilla paineilla rengas ei pyöristy kuten polkupyörän rengas, jos painetta reilusti liikaa halkeaa kyljestä ennen kuin pyöristyy.
                      Näinhän tämä taitaa olla, eli vähän arkijärjen vastainen. Muistelen että Tekniikan Maailmassa joskus selostettiin tuota ilmiötä ihan artikkelin muodossa.
                      F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                      Comment

                      • mkkk
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2014
                        • 69
                        • kuusankoski

                        #12
                        Mulla kanssa e91 330xd ja vimme talvena sen ostin niin on ihan järkyttävä just talvi kelillä lähtä ohitteleen ,reilummin kun antaa happee ohituksessa niin ei kyllä aina tiiä mihin päätyy.renkaina jotkun 235 continentaalit ja kulmat on katottu kohalleen.renkaat tosin tässäkin kuluneet keskeltä reilusti montulla.

                        Comment

                        • Mikko-jm
                          Newbiemmer
                          • Oct 2014
                          • 20
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Hiace View Post
                          Näinhän tämä taitaa olla, eli vähän arkijärjen vastainen. Muistelen että Tekniikan Maailmassa joskus selostettiin tuota ilmiötä ihan artikkelin muodossa.
                          Tämä on kyllä totta, ainakin omalla kohdalla "maalaisjärjen" mukaan vaikutus voisi olla hieman toisenlainen ja renkaat tekivät tässä kohtaa jälleen kepposiaan. Täytyykin koittaa löytää moinen TM:n artikkeli, olisi mielenkiintoista lukea! Tai mikäli joku tietää moisen artikkelin sijainnin, niin olisi se mukava kuulla

                          Originally posted by Peksu View Post
                          No pitääpä kokeilla tätä. Ihmettelin kyllä, kun renkaat vaihdoin, niin talvigummit olivat oudosti kuluneet keskeltä enemmän kuin kuin muualta. Silmämääräisesti 2-3mm oli siis pintaa keskeltä pois, eli tuntuu siltä, että niissä on painetta ollut ennenkin vähä enemmän kuin edessä :think
                          Tätä vaan pohdin aikaisemassa viestissäni, että voiko korkeammilla rengaspaineilla olla samansuuntainen vaikutus ja voidaanko siis rengaskuluman perusteella suoraan sanoa, että paineet ovat olleet juuri alhaiset (tai korkeat) aikaisemminkin.

                          Toivottavasti sopivat rengaspaineet löytyvät ja auttavat tähän pulmaan. Sinällään "mukava" ongelma, että on melko helppo ja käytännössä ilmaista (mahdollisen lievän rengaskulumisen kustannuksella) kokeilla eri rengaspaineita.

                          Comment

                          • Peksu
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2014
                            • 272
                            • Lähellä Tre

                            #14
                            Originally posted by Mikko-jm View Post
                            Tämä on kyllä totta, ainakin omalla kohdalla "maalaisjärjen" mukaan vaikutus voisi olla hieman toisenlainen ja renkaat tekivät tässä kohtaa jälleen kepposiaan. Täytyykin koittaa löytää moinen TM:n artikkeli, olisi mielenkiintoista lukea! Tai mikäli joku tietää moisen artikkelin sijainnin, niin olisi se mukava kuulla



                            Tätä vaan pohdin aikaisemassa viestissäni, että voiko korkeammilla rengaspaineilla olla samansuuntainen vaikutus ja voidaanko siis rengaskuluman perusteella suoraan sanoa, että paineet ovat olleet juuri alhaiset (tai korkeat) aikaisemminkin.

                            Toivottavasti sopivat rengaspaineet löytyvät ja auttavat tähän pulmaan. Sinällään "mukava" ongelma, että on melko helppo ja käytännössä ilmaista (mahdollisen lievän rengaskulumisen kustannuksella) kokeilla eri rengaspaineita.
                            En ole paljon ehtinyt paineita sääteleen tai ylipäätään autolla ajeleen. Mutta nyt kun kelit ovat kylmenneet, niin tuota ongelmaa ei ole enää. Ehkä hyvin lievänä, jos oikein kokeilee, mutta tuntuu muuten aika jämäkälle.

                            Rengaspaineet on samat eli niihin ei ole koskettu. Tuntuu, että koko rengas on kylmyyden myötä jähmettynyt ja siksi toimii paremmin, kuin tuossa +10asteen kelissä :think

                            Seuraillaan tilannetta
                            G08 LCI iX3 M Sport

                            Comment

                            • Mikko-jm
                              Newbiemmer
                              • Oct 2014
                              • 20
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Peksu View Post
                              En ole paljon ehtinyt paineita sääteleen tai ylipäätään autolla ajeleen. Mutta nyt kun kelit ovat kylmenneet, niin tuota ongelmaa ei ole enää. Ehkä hyvin lievänä, jos oikein kokeilee, mutta tuntuu muuten aika jämäkälle.
                              Kuulostaa sinällään varsin järkevältä, mikäli kelit siellä ovat selvästi kylmenneet. Kumiseokset jäykistyvät lämpötilojen laskiessa ja talvirenkaiden kumiseokset toimivat luonnollisesti paremmin kylmässä säässä kuin lämpimässä, koska ne ovat kylmiin keleihin suunniteltu.

                              Mikäli muistan oikein, niin esimerkiksi monet Keski-Euroopan kitkarenkaat suoriutuvat märällä asfaltilla jarrutuksista paremmin kuin monet kesärenkaat, kun lämpötilat alkavat olemaan alle +7 astetta, koska kesärenkaiden kumiseokselle lämpötila alkaa olemaan jo alhainen. Täytyy katsoa, jos löytäisi tähän liittyvää testiä jostain :think

                              Originally posted by Peksu View Post
                              Rengaspaineet on samat eli niihin ei ole koskettu. Tuntuu, että koko rengas on kylmyyden myötä jähmettynyt ja siksi toimii paremmin, kuin tuossa +10asteen kelissä :think

                              Seuraillaan tilannetta
                              Tähän liittyen on myös hyvä muistaa, että kelien viilentyessä rengaspaineet laskevat, mikäli niitä ei ole muutettu ja renkaat on lämpimällä kelillä alle asennettu. Karkeasti voidaan sanoa, että 10 astetta aiheuttaa 0,1 barin muutoksen. Tämä voi tuntua erityisesti alkumatkalla, ennen kuin renkaat ovat lämmenneet ajossa (ottaa noin 15 minuuttia, riippuen ajosta).

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎