Announcement

Collapse
No announcement yet.

N52 moottorilämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpruohomaki
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 1
    • Seinäjoki

    N52 moottorilämmitin

    Onko kukaan ratustellut N52B25:seen letkulämmitintä? Varaosiltahan tarjoavat tuohon sitä wokkipannua öljypohjaan. :think
    Jos jollain kokemusta mihin väliin lämmitin kannattaisi asentaa, niin että säästyisi niiltä käynnistysongelmilta ja motin saisi hyvin lämpöiseksi.
    Last edited by jpruohomaki; 30-10-2014, 16:12.
  • Petteri86
    Newbiemmer
    • Dec 2007
    • 4
    • Tornio

    #2
    Mulle vasta laitettiin calixin cvh e102 letkulämmitin samanlaiseen koneeseen.

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3019
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Petteri86 View Post
      Mulle vasta laitettiin calixin cvh e102 letkulämmitin samanlaiseen koneeseen.
      Mihin kohtaan tämä laitettiin.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Petteri86
        Newbiemmer
        • Dec 2007
        • 4
        • Tornio

        #4
        Originally posted by markok View Post
        Mihin kohtaan tämä laitettiin.
        Jos en nyt ihan täysin valehtele niin termostaatin yläpuolelle. Yläletku menee suoraa lämmittimeen. Lämmittimen näkee yläkautta.

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3019
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Petteri86 View Post
          Jos en nyt ihan täysin valehtele niin termostaatin yläpuolelle. Yläletku menee suoraa lämmittimeen. Lämmittimen näkee yläkautta.
          Jos on näkyvällä paikalla niin saisitko tänne kuvaa asennuksesta? Käyttökokemukset kiinnostaa myös kuulla kunhan kelit vähän kylmenee. Joissakin moottorimalleissa ja asennuksissa tulee ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa kun anturit saa väärää tietoa todellisesta lämpötilasta. Tämän takia toimivan asennuspaikan löytäminen on tärkeää.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Petteri86
            Newbiemmer
            • Dec 2007
            • 4
            • Tornio

            #6
            Originally posted by markok View Post
            Jos on näkyvällä paikalla niin saisitko tänne kuvaa asennuksesta? Käyttökokemukset kiinnostaa myös kuulla kunhan kelit vähän kylmenee. Joissakin moottorimalleissa ja asennuksissa tulee ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa kun anturit saa väärää tietoa todellisesta lämpötilasta. Tämän takia toimivan asennuspaikan löytäminen on tärkeää.
            Juu tottakai voin yrittää ottaa semmoset kuvat että saa selvää missä se on Joo kunhan kelit kylmenee niin voin laittaa kokemuksia. Mitä nyt vasiten tänä aamuna testasin niin ennen kun laitoin lämmitykseen moottorinlämpötila oli -4 ja kun oli ollut jotain 1h30min roikassa niin oli +32...

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1325
              • Tornio

              #7
              Originally posted by Petteri86 View Post
              Juu tottakai voin yrittää ottaa semmoset kuvat että saa selvää missä se on Joo kunhan kelit kylmenee niin voin laittaa kokemuksia. Mitä nyt vasiten tänä aamuna testasin niin ennen kun laitoin lämmitykseen moottorinlämpötila oli -4 ja kun oli ollut jotain 1h30min roikassa niin oli +32...
              Laitanko Petteri86 asennuskuvaa näytille vai vieläkö pantataan ja odotellaan käyttökokemuksiasi ? Eli etten vaan leuhottaisi ennen aikojani.

              Hyvinhän se on 36C saanut nostettua lämpötilaa. Nestettä kuitenkin lähemmäksi 10L ja melkoinen alumiini kasa jäähdyttämässä keitosta.
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • Petteri86
                Newbiemmer
                • Dec 2007
                • 4
                • Tornio

                #8
                Originally posted by e46touring View Post
                Laitanko Petteri86 asennuskuvaa näytille vai vieläkö pantataan ja odotellaan käyttökokemuksiasi ? Eli etten vaan leuhottaisi ennen aikojani.

                Hyvinhän se on 36C saanut nostettua lämpötilaa. Nestettä kuitenkin lähemmäksi 10L ja melkoinen alumiini kasa jäähdyttämässä keitosta.
                Noniin tämähän meni paremmin ko hyvin ko itse asentajakin voi sanoa Ei muutako kuvia kehiin niin muutki saa ihmetellä ja tuskinpa leuhotat ennen aikoja

                Comment

                • e46touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1325
                  • Tornio

                  #9
                  Originally posted by Petteri86 View Post
                  Noniin tämähän meni paremmin ko hyvin ko itse asentajakin voi sanoa Ei muutako kuvia kehiin niin muutki saa ihmetellä ja tuskinpa leuhotat ennen aikoja
                  Synnytys vaiheen ekat kuvat. Molemmat vanhemmat jäivät henkiin !!
                  Last edited by e46touring; 31-01-2016, 11:15.
                  __________________________________________________ ____________
                  Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3019
                    • Kuopio

                    #10
                    Kiitos näistä tiedoista ja kuvista. Täytyy jossain välissä tehdä omaankin tuollainen asennus. Kuinka paljon autoa pitää purkaa, että tuon saa asennettua? Sen verran vähän aikaa ollut tämä auto etten ole vielä edes tutkinut missä tässä on vesipumppu ja termostaatti? Googletin vähän tätä lämmitin tyyppiä ja kyseessä on ilmeisesti raskaan kaluston lämmitin. Ainakin siltä osastolta tuon löysin. Mitä muita osia asennus vaatii ja saako tuon lämmittimen johonkin kiinni auton koriin tai moottoriin? Ainakin tuo 36 asteen lämmön nousu kuulostaa hyvältä. En tosin tiedä miten lähellä lämmitintä tässä on lämpötilan anturi?
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • e46touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1325
                      • Tornio

                      #11
                      Originally posted by markok View Post
                      Kiitos näistä tiedoista ja kuvista. Täytyy jossain välissä tehdä omaankin tuollainen asennus. Kuinka paljon autoa pitää purkaa, että tuon saa asennettua? Sen verran vähän aikaa ollut tämä auto etten ole vielä edes tutkinut missä tässä on vesipumppu ja termostaatti? Googletin vähän tätä lämmitin tyyppiä ja kyseessä on ilmeisesti raskaan kaluston lämmitin. Ainakin siltä osastolta tuon löysin. Mitä muita osia asennus vaatii ja saako tuon lämmittimen johonkin kiinni auton koriin tai moottoriin? Ainakin tuo 36 asteen lämmön nousu kuulostaa hyvältä. En tosin tiedä miten lähellä lämmitintä tässä on lämpötilan anturi?
                      Alakautta purat pohjamuovit ekana ja nesteet pois koneesta. Termarin irti ja samalla vaihtoon vanha se on kuitenkin? HOX alumiini runkoisessa orggis termarissa ei ole kiinnitys ruuvia jolla tuon CVH saa kiinnitettyä.

                      Tämä CVH tyyppi on henkilöauto yms. ns. pikkulämmitin (n. max 12L nestettä)ei tuolla n.500W teholla raskaan kaluston kanssa mitään lämmitetä.
                      tässä aiheesta. http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuoteuutuudet

                      katso kuvaa. Kiinnitys termarin ruuvin alle jotta EI siirry sivu suunnassa runkopalkkiin. Muutoin tuo CVH pysyy letkujen/tuon reikänauhan varassa ja niillä BMW orggis letku pidikkeillä JOS ovat tallessa.

                      N52 koneen lämpöanturi on kannessa siinä öljyn lauhduttimen edessä johon tuo kiertovesi letku tulee termostaatilta ja CVH lämmittimeltä -->kanteen.

                      Jaa muita asennus osia ?= Repullinen hermoja on hiukan haastavampi laitettava ainakin ekalla kerralla.
                      __________________________________________________ ____________
                      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3019
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by e46touring View Post
                        Alakautta purat pohjamuovit ekana ja nesteet pois koneesta. Termarin irti ja samalla vaihtoon vanha se on kuitenkin? HOX alumiini runkoisessa orggis termarissa ei ole kiinnitys ruuvia jolla tuon CVH saa kiinnitettyä.

                        Tämä CVH tyyppi on henkilöauto yms. ns. pikkulämmitin (n. max 12L nestettä)ei tuolla n.500W teholla raskaan kaluston kanssa mitään lämmitetä.
                        tässä aiheesta. http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuoteuutuudet

                        katso kuvaa. Kiinnitys termarin ruuvin alle jotta EI siirry sivu suunnassa runkopalkkiin. Muutoin tuo CVH pysyy letkujen/tuon reikänauhan varassa ja niillä BMW orggis letku pidikkeillä JOS ovat tallessa.

                        N52 koneen lämpöanturi on kannessa siinä öljyn lauhduttimen edessä johon tuo kiertovesi letku tulee termostaatilta ja CVH lämmittimeltä -->kanteen.

                        Jaa muita asennus osia ?= Repullinen hermoja on hiukan haastavampi laitettava ainakin ekalla kerralla.
                        Enpä sitten puusilmänä edes huomannut kuvissasi tuota reikänauhaa ennenkuin sanoit. Termarikin löytyi autosta kun osasi etsiä alumiinirunkoista mallia. Onko orggis malli edelleen alumiini rungolla ja jos on niin minkä valmistajan tuote kuvissa on?

                        Eli mitään uusia letkuja ei asennuksessa tarvitse vaan katkaisit letkun ja asensit lämmittimen vanhan väliin? Tässäkin moottorissa taitaa tuo lämpötila-anturi olla aika ikävällä paikalla letkulämmitintä ajatellen jos on heti ensimmäisenä kannessa. Varmaan lämpenee anturin kohdalta enemmän kuin perältä. Saako sitten moottorin ohjaus väärää tietoa jää nähtäväksi kunhan kelit kylmenee. Kiertovesipumpulla oleva malli olisi varmaan paras, mutta onhan tässäkin PTC vastus niin saattaa toimiakin.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1325
                          • Tornio

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Enpä sitten puusilmänä edes huomannut kuvissasi tuota reikänauhaa ennenkuin sanoit. Termarikin löytyi autosta kun osasi etsiä alumiinirunkoista mallia. Onko orggis malli edelleen alumiini rungolla ja jos on niin minkä valmistajan tuote kuvissa on?

                          Eli mitään uusia letkuja ei asennuksessa tarvitse vaan katkaisit letkun ja asensit lämmittimen vanhan väliin? Tässäkin moottorissa taitaa tuo lämpötila-anturi olla aika ikävällä paikalla letkulämmitintä ajatellen jos on heti ensimmäisenä kannessa. Varmaan lämpenee anturin kohdalta enemmän kuin perältä. Saako sitten moottorin ohjaus väärää tietoa jää nähtäväksi kunhan kelit kylmenee. Kiertovesipumpulla oleva malli olisi varmaan paras, mutta onhan tässäkin PTC vastus niin saattaa toimiakin.
                          Orggis BMW tuo musta muovikuorinen termari on. Ovat BMW:llä vaihtaneet "halvempaan" runkomateriaaliin.

                          Letkuja ei välttämättä tarvitse ostaa. Suunnittelu osasto parasta aikaa hakee termari --CVH väliin 100% oikeassa kulmassa olevaa letkumallia ns. HIFI sopivuus fyysisesti.

                          Aina KAIKILLA lämmitys systeemeillä ILMAN kiertovesipumppua ja varsinkin säteilijä tyyppisillä lämmittimillä lohkossa ja syl. kannessa on lämpötilaeroja. Väitän että nestettä lämmittämällä kaikkein vähiten ts. neste johtaa lämpöä.

                          N52 Moottorinohjaus DME saa aina pakkasella "väärää" tietoa.
                          imuilman lämpötila ?
                          jäähdytysnesteen lämpötila?
                          syyläristä koneeseen tuleva jäähdytysneste ?
                          öljyn lämpötila?
                          DME purkin lämpötila?
                          jne. jne.
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • Driver22
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 2093
                            • *

                            #14
                            Vielä varmistuksena, oletteko asentaneet letkulämmittimen tuohon kuvan letkuun nro.7? Hiukan epäilyttää miten neste voi kiertää kun tuossa on kuitenkin termostaatti välissä? :think


                            ¨
                            Last edited by Driver22; 26-01-2016, 08:43.
                            F31 330D Xdrive M-Sport

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1325
                              • Tornio

                              #15
                              Originally posted by Driver22 View Post
                              Vielä varmistuksena, oletteko asentaneet letkulämmittimen tuohon kuvan letkuun nro.7? Hiukan epäilyttää miten neste voi kiertää kun tuossa on kuitenkin termostaatti välissä? :think


                              ¨
                              Lieneekö tästä töherryksestä apua veden kierron tulkintaan?
                              Last edited by e46touring; 06-04-2018, 18:03.
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎