Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 turbon säädin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mrjussi
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 33
    • Oulu

    E91 turbon säädin.

    Hei.
    Vaihatin äskettäin turbon, vaihdon jälkeen ilmeni sellainen vika, että turbon säädin jää sammuttamisen jälkeen huriseen. Eli Turbon säätimelle tulee ohjausvirta vaikka kone on sammutettu ja ovet lukossa. Virrantulo katkeaa noin 10 min odottelulla. Säädin on tarkastettu ja vika ei ole siinä. Oisko ohjainyksikkö tai jokin anturi.

    Auto toimii muuten normaalisti.

    Huoltoliikkeessä meni sormi suuhun, joten kokeillaampa teitä probmwjätkiä.
    Wetterille en mielellään mene vikakoodin lukuun, koska vika ei luultavasti korjaannu, mutta lompakon ne homot kyllä tyhjentää.
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Tuollanenhan se kuuluu ollakkin? Vai onko muuta oiretta kun hurina?
    Edut. Jaa ei. Kovaa ajoa vaan.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • Mrjussi
      Bimmer Rookie
      • Dec 2009
      • 33
      • Oulu

      #3
      Originally posted by suppari View Post
      Tuollanenhan se kuuluu ollakkin? Vai onko muuta oiretta kun hurina?
      Edut. Jaa ei. Kovaa ajoa vaan.
      Ei se ennen tuota tehnyt. Jotenki tuntuu että jokin anturi vois olla paskana. Siis säädin koittaa säätää, mutta sopivaa "asentoa" ei löydy millään.

      On tämä tämä bmw 320 melko paska, joten seuraava bmw on kuutoskoneella tai sitten taistelen välillä audin kanssa.
      190tkm mittarissa ja turbo vaihettu kakskertaa ja kytkin/vauhtipyörä remppa tuloillaan. vittu

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        #4
        .
        Säätimen sisällä on muovinen "kykin", jossa on jousikuormitteiset "hampaat".
        Kun säädin ei pääse haluamaansa asentoon virtojen sammuttamisen jälkeen (auki), ei virta säätimeltä katkeakkaan, vaan se jää vielä yrittämään ja ikään kuin "hakkaa päätä seinään", raksutus kuluu siis siitä kun kytkin antaa periksi, ettei mitään särkyisi. Raksutus loppuu kun aikakatkaisin lopulta armahtaa ja katkaisee virran.

        Säädin on väärässä asennossa.
        Jos et tiedä ketään, joka voisi paikoillaan ollessa liikauttaa systeemiä, niin ainut vaihtoehto on ottaa ahdin irti ja toimittaa vaikkapa Murolalle, tai jollekkin muulle turbopajalle, jossa on pwm-kapula jolla säädintä voi ajaa ja sen avulla siirtää säädin sellaiseen asentoon, jossa se pääsee vapaasti molempiin ääripäihinsä.

        Nykyinen raksutustilanne ei voi jatkua kovin pitkään - ei kestä.
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          #5
          Jaa niin se hakkaa jatkuvasti? Meinaan se että auton sammuttamisen jälkeen sieltä suunnasta kuuluu vinkumista niin on ihan tyypillistä.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #6
            Originally posted by suppari View Post
            Jaa niin se hakkaa jatkuvasti? Meinaan se että auton sammuttamisen jälkeen sieltä suunnasta kuuluu vinkumista niin on ihan tyypillistä.
            Ääntä - vinkumista ei pidä sekoittaa turbon säätimeen, vaan sammutusläppään, jonka kuuluu pitää kyseistä ääntä sammuttamisen jälkeen ja samalla suunnalla on tämäkin osa. Jos raksumista tai sen tyyppistä ääntä kuuluu niin se saattaa ollakin se turbon säädin.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4049
              • Turku

              #7
              Kaikenlaisia ääniä on hankala kuvata netissä, mutta pointti oli se että hetken ne kaikki laitteet siellä konehuoneessa metelöi. Nukkuvan auton oven avaus riittää.
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • Mrjussi
                Bimmer Rookie
                • Dec 2009
                • 33
                • Oulu

                #8
                Originally posted by tuikku View Post
                .
                Säätimen sisällä on muovinen "kykin", jossa on jousikuormitteiset "hampaat".
                Kun säädin ei pääse haluamaansa asentoon virtojen sammuttamisen jälkeen (auki), ei virta säätimeltä katkeakkaan, vaan se jää vielä yrittämään ja ikään kuin "hakkaa päätä seinään", raksutus kuluu siis siitä kun kytkin antaa periksi, ettei mitään särkyisi. Raksutus loppuu kun aikakatkaisin lopulta armahtaa ja katkaisee virran.

                Säädin on väärässä asennossa.
                Jos et tiedä ketään, joka voisi paikoillaan ollessa liikauttaa systeemiä, niin ainut vaihtoehto on ottaa ahdin irti ja toimittaa vaikkapa Murolalle, tai jollekkin muulle turbopajalle, jossa on pwm-kapula jolla säädintä voi ajaa ja sen avulla siirtää säädin sellaiseen asentoon, jossa se pääsee vapaasti molempiin ääripäihinsä.

                Nykyinen raksutustilanne ei voi jatkua kovin pitkään - ei kestä.
                Jotain tämmöistä epäilinkin, ääni tosiaan tulee turbonsäätimestä. Huoltamo tarkasti säätimen ja sen piti olla ihan ok.
                tekeekö turbon säädin hommia ohjainyksikön käskystä, eli voiko ohjainyksikkö antaa väärää tietoa niin että turbonsäädin koittaa hakata yli ääriasennon?

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  #9
                  .
                  Ecu käskee.
                  No ei, vie se ahdin jonnekkin jossa ne ymmärtää toimintaperiaatteen, niin saat sen säätimen oikeaan kohtaan.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • Kissvesala
                    Moderator
                    • Jun 2010
                    • 3110
                    • Liminka

                    #10
                    320d...minkä ikäinen... eikö siellä ole mitsun ahdin mikä säädetään vaan pyörittämällä karaa ylös\alas ja lukemalla välissä livedataa.... otappa yhteyttä privalla tai alla näkyvään numeroon.
                    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                    Kissvesala.fi
                    Priva tai o443424479

                    Comment

                    • Stroop
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 284
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Vanha ketju, mutta mulla on juuri tämä oire n47d20c koneessa. Osaisko joku Jyvässeudullla "kalibroida" tuon ahtimen säätimen? Kone vetää vikatilaan kun antaa vähänkin enemmän vetoja ja vikakoodi tulee tuolle aktuaattorille. Ei viitsisi millään vielä vaihtaa ennen kuin on varmaa ettei vika korjaannu tuossa ylempänä mainitulla kuvauksella. Oireet täsmää täysin, samuttamisen jälkeen säädin selvästi yrittää hakea rajoja.

                      Comment

                      • VolvoTDi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 1576
                        • Tampere - Pori

                        #12
                        Originally posted by Stroop View Post
                        Vanha ketju, mutta mulla on juuri tämä oire n47d20c koneessa. Osaisko joku Jyvässeudullla "kalibroida" tuon ahtimen säätimen? Kone vetää vikatilaan kun antaa vähänkin enemmän vetoja ja vikakoodi tulee tuolle aktuaattorille. Ei viitsisi millään vielä vaihtaa ennen kuin on varmaa ettei vika korjaannu tuossa ylempänä mainitulla kuvauksella. Oireet täsmää täysin, samuttamisen jälkeen säädin selvästi yrittää hakea rajoja.
                        Ei sitä pysty kalibroimaan. Rikki mikä rikki tai siivet jumii äärilaidassa. Lähetä ahdin turbotohtorille niin se huoltaa eli käytännössä tekee siitä uuden ja korjaa mahdollisen säädinvian. Kaikki muu räpellys vaan vie aikaa ja rahaa.
                        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                        Check:
                        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                        Tampere 044-5867096

                        Comment

                        • Stroop
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 284
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Tämä täytynee tehdä jos muu ei auta.

                          Comment

                          • Stroop
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 284
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Vikatilat loppui kun voitelin servon ja ahtimen välisen tangon päät teflonöljyllä. En meinannut millään uskoa että vika poistui sillä, mutta kovalla yrittämisellään ei enää pimpahtanut. Myöskään servo ei enää raksutellut kuten vielä eilen.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎