Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d (M47) ja korkea kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jyrg
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 8
    • Ep

    #31
    Originally posted by Supra^ View Post
    Eri moottori, niin ei voi ihan suoraan verrata. Tuo N47 kuluttaa vähemmän, mutta jakopäitä menee enemmän.


    Aadolf, jos vielä tammistossa asut niin voidaan tutkiskella sitä ahto-ongelmaa livedatalla.
    No ei suoraan joo mutta suuntaa.
    Noo mä tuudittaudun siihen että jakopää ongelmat olis vähä vähentyny lci malleis ku jotain vissiin on paranneltu. Jos alkaa normi vajaapyttysen rutinan yli kuulumaan ketjun kilinää niin laitetaan vahinko kiertämään.

    Comment

    • Semiamis
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 89

      #32
      Nostetaanpas vanhaa keskustelua ylös.

      Eli tuli heitettyä lenkki Tre-Hki-Tre ja keskikulutus 6,7l/100km ajotietokoneen mukaan. Lämpötila ulkona n +5. Autoon on viime lauantaina vaihdettu molemmat termarit, kun ei nostanut lämmöt kuin 65 asteeseen, nyt 88. Mutta jäi vaan häiritsemään tuo kulutus, varsinkin kun kesällä tuli heitettyä sama lenkki samalla keskinopeudella (118km/h) ja kulutus 5,5l/100km.

      Eli hyviä ehdotuksia, mistä alkaa etsiä vikaa. Vikakoodit olisi varmaan syytä lukaista ensitöiksi? Ja samalla kun termareita vaihtelin, niin ihmettelin, että ahtoputkissa oli jonkin verran öljyä (?). Ei siis valuttanut tai mitään, mutta tasainen kerros kauttaaltaan putkissa, lieneekö tämä ihan normaalia?

      DPF varmaan lienee olevan tukossa tai tukkeutumassa? Varmaan heti maanantaina pitää alkaa kyselemään AJ-Techiltä vapaata aikaa...

      Ja iso kiitos taas BTCF:n tietäjille, jotka viitsivät tähän aiheeseen antaa neuvojaan

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #33
        Originally posted by Semiamis View Post
        Nostetaanpas vanhaa keskustelua ylös.

        Eli tuli heitettyä lenkki Tre-Hki-Tre ja keskikulutus 6,7l/100km ajotietokoneen mukaan. Lämpötila ulkona n +5. Autoon on viime lauantaina vaihdettu molemmat termarit, kun ei nostanut lämmöt kuin 65 asteeseen, nyt 88. Mutta jäi vaan häiritsemään tuo kulutus, varsinkin kun kesällä tuli heitettyä sama lenkki samalla keskinopeudella (118km/h) ja kulutus 5,5l/100km.

        Eli hyviä ehdotuksia, mistä alkaa etsiä vikaa. Vikakoodit olisi varmaan syytä lukaista ensitöiksi? Ja samalla kun termareita vaihtelin, niin ihmettelin, että ahtoputkissa oli jonkin verran öljyä (?). Ei siis valuttanut tai mitään, mutta tasainen kerros kauttaaltaan putkissa, lieneekö tämä ihan normaalia?

        DPF varmaan lienee olevan tukossa tai tukkeutumassa? Varmaan heti maanantaina pitää alkaa kyselemään AJ-Techiltä vapaata aikaa...

        Ja iso kiitos taas BTCF:n tietäjille, jotka viitsivät tähän aiheeseen antaa neuvojaan
        Pyydä jotain paikallista foorumilaista lukemaan autosta vikakoodit ja tsekkaamaan suuttimien korjausarvot + pakopaineet näin aluksi, varmaan jotain selviää.

        Omassa autossa on nyt softa ja DPF poissa, todellinen kulutus kaupunkiajossa on pyörinyt 7 litran hujakoilla. Kesärajoituksilla/renkailla moottoritieajossa n. 6.5l/100km. Talvirenkaat kun saa alle niin matka-ajossa kulutus tippuu n. 5.5l/100km tienoille. M47 yksinkertaisesti kuluttaa tuon verran kun kaikki on kunnossa, ei siis mikään ihan mahdottoman pihi kone ole.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • AK-87
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2015
          • 324
          • Hml

          #34
          Mulla sama vehje kyllä jää moottoritieajossa selvästi alle 6 litraan. Noin 130km/h mittarin mukaan tulee ajettua Hml-Tre väliä päivittäin. Nyt syksyllä lämpötilan laskettua nollan pintaan on aavistuksen noussut, mut edelleen motarilla menee 5.6l kulutuksella ajotietokoneesta vakoiltuna. Tiedä sitten tulisiko paljon eri lukema laskemalla..?

          Niin ja täysin vakio kilkkeet ja softat, renkaat 225/40/18.
          V60 D4 AWD -16
          Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
          ex V60 D4 -13
          ex E36 323i 4D -96
          ex E91 320d -06 Stage 1

          Comment

          • Neutrone
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 1319
            • Tampere

            #35
            Originally posted by AK-87 View Post
            Mulla sama vehje kyllä jää moottoritieajossa selvästi alle 6 litraan. Noin 130km/h mittarin mukaan tulee ajettua Hml-Tre väliä päivittäin. Nyt syksyllä lämpötilan laskettua nollan pintaan on aavistuksen noussut, mut edelleen motarilla menee 5.6l kulutuksella ajotietokoneesta vakoiltuna. Tiedä sitten tulisiko paljon eri lukema laskemalla..?

            Niin ja täysin vakio kilkkeet ja softat, renkaat 225/40/18.
            Laskettuna voi tulla paljonkin suurempi. Oma menee ajotietokoneen mukaan melkein litran pienemmällä kun laskemalla, DPF poistettu ja softattu. Laskettuna kaupunki/taajama ajossa 19" kesärenkailla aikalailla seittemän litraa, maantiellä alle kuuden. Kaupunkikulutusta nostaa automaattilaatikko. Ajotyylikin tosin on melko reipas.
            F10 530d semiVOLL
            ex. E90 320d M-Sport '06
            ex. E39 523i M-Sport '00
            ex. E36 325i Coupe '92
            ex. E30 316i '89



            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              #36
              Joo, eipä noista ajotietokoneen antamista lukemista kannata mahdottomasti hehkuttaa jossei sitä ole tankkaamalla jossain vaiheessa vähintäänkin tarkistettu että näyttää kutakuinkin oikein. Mulla ajotietokone näyttää n. 0.6l/100km liian vähän, mutta enpä ole jaksanut kalibroida kohdilleen.

              Alla M47+E91 keskikulutus 37tkm ajalta:

              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • AK-87
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2015
                • 324
                • Hml

                #37
                Pitääpä ottaa tarkastelun alle ja laskea kulutuksesta suoraan.
                V60 D4 AWD -16
                Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                ex V60 D4 -13
                ex E36 323i 4D -96
                ex E91 320d -06 Stage 1

                Comment

                • Semiamis
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 89

                  #38
                  Lähinnä sillä tämä alkoi ihmetyttään, että miksi ajotietokone näytti kesällä 5,5l/100km moottoritiellä ja nyt tuon 6,7l/100km. Eli molemmat lukemat ovat äärimmäisen luotettavaa ajotietokoneen antamaa dataa

                  Ainut muuttunut asia tuolla reissulla oli vain ulkoilman lämpötila, mutta ei kai se voi koko kulutusta selittää? Termarit kun oli sökönä, niin kulutus alkoi seiskalla, eli litralla putosi kun alkoi käydä lämpöisenä kone.

                  Vikakoodinlukijaa en ole vielä tavoittanut, mutta eiköhän sellainen vielä löydy.

                  Comment

                  • pro_tinnitus
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 273
                    • Etelä-Suomi

                    #39
                    Originally posted by Semiamis View Post
                    Lähinnä sillä tämä alkoi ihmetyttään, että miksi ajotietokone näytti kesällä 5,5l/100km moottoritiellä ja nyt tuon 6,7l/100km. Eli molemmat lukemat ovat äärimmäisen luotettavaa ajotietokoneen antamaa dataa

                    Ainut muuttunut asia tuolla reissulla oli vain ulkoilman lämpötila, mutta ei kai se voi koko kulutusta selittää? Termarit kun oli sökönä, niin kulutus alkoi seiskalla, eli litralla putosi kun alkoi käydä lämpöisenä kone.

                    Vikakoodinlukijaa en ole vielä tavoittanut, mutta eiköhän sellainen vielä löydy.
                    Kyllähän se voi selittää, kylmäkäynnistyksiä ja taajama-ajoa niin kylmempi keli voi vaikuttaa. Itsellä menee sellaiset 6l moottoritieajossa n.130 vauhdissa näillä keleillä. Kesällä sama reissu meni pienemmällä kulutuksella, vissiin moottori vaan kuluttaa enemmän viileällä kelillä, ellei sitten renkaat vaikuta. Itselläni talli myös duunissa, joten ei juurikaan vaikutusta ole kulutukseen 6.5l näyttää tietokone keväästä syksyyn seka-ajossa. Mitä enemmän ruuhka-ajoa tai kylmäkäynnistyksiä niin kulutus nousee 7l tuntumaan. Termarit varmaan sökönä , alkuperäiset kun ovat ja autolla reippaasti yli 200t+ ajettu. 19" renkaat kesällä , 16" kitkat talvella laskevat kulutuksen alle 6l samalla reissulla. Jokatapauksessa sellaiset 1000km pääsen tankillisella.

                    Kerro vielä onko automaatti vai manuaali? Kannattaa muuten tarkistaa rengaspaineet että ainakin 19" ovat lähempänä 3.0bar kuin alle.
                    Last edited by pro_tinnitus; 26-10-2015, 19:59.
                    E90 320d -05
                    EX: Z3 E36/8 3.0i

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Ajotietokoneen näyttämä lukema voi heittää todellisesta reippaasti. Mikäli kulutuslukemaa ei ole kalibroitu tankkauksista, ei näytön lukemaan voi luottaa yhtään.
                      Mutta jos sen kalibroi tarkasti, voi sen saada myös näyttämään likimain todellistakin kulutusta.

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8974
                        • Kellokoski

                        #41
                        +noissa on se sähköinen lisälämmitin joka kylmällä haukkaa hieman lisätehoa.
                        Samoin automaattina tuo on talvella kaikkea muuta kuin taloudellinen :think
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Semiamis
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 89

                          #42
                          Kyseessä on manuaaliaskilla oleva auto. Renkaat Nokia Hakka Z edessä 225/40/R18 ja takana 235/40/R18. Paineet 2,8bar.

                          Tuota kylmyyttä aloin myös epäilemään ja askartelin viimasuojat jo valmiiksi odottelemaan. Jos ei muu auta, niin pitää niitä koittaa keulalle.

                          Onko tuon ajotietokoneen kalibrointi millainen operaatio?

                          Tänään saadaan koodit luettua, sitten luulisi jotain selvyyttä tulevan tähän mysteeriin.

                          Comment

                          • Semiamis
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 89

                            #43
                            Edelliseen viestiin viitaten:

                            Vikakoodit luettu ja tulos oli seuraavaa:

                            3. sylinterin hehkutulppa pimeä
                            viimeisin hiukkasten regenerointi tehty 7000km sitten
                            kaasuläppä viallinen (jatkuvasti auki, tämä kuulemma estää regeneroinnin)
                            vastapaineet 6...60mbar (tämä aiheutti suurta hämmennystä, että miten muka voi olla)

                            Pakkopolttoa koitettiin, mutta tuloksetta. Eli huomenna alkaa operaatio kaasuläpän vaihto ja jos tähän on jollakulla olemassa hyvä ohje, niin otan mielelläni vastaan.

                            Kyseessä on siis tosiaan M47 2l dieselkone.

                            Comment

                            • Juice
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 820

                              #44
                              .......
                              Last edited by Juice; 17-11-2021, 19:26.

                              Comment

                              • Semiamis
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2007
                                • 89

                                #45
                                Noniin, eilen vaihdoin kaasuläpän ja motarilla alkuun kulutti melko paljon (lähemmäs 10l/100km), mutta sitten sen jälkeen alavääntöä tuli lisää ja kulutus laski järkeväntuntuisiin lukemiin.

                                Eli tuo jatkuvasti auki ollut kaasuläppä esti regeneroinnin. Ilmeisesti pakokaasun lämpöjen nosto tapahtuu siten, että kaasuläppä ohjataan kiinni ja egr täysin auki, jolloin saadaan lämmintä (~70c), joskin pakokaasupitoista ilmaa. Tämä sitten nostaa pakolämmön riittäväksi polttoa varten. Ainakin näin järkeilin, korjatkaa jos olen väärässä.

                                Ja tuli tuolla kaasuläpän uusimisella sekin ominaisuus, että auto sammuu todella nätisti. Aikaisemmin tunsi selvän heilahduksen sammuttaessa, mutta luulin tämän olevan dieselille ominaista kun oma työhiace tekee saman sammuttaessa Toki BMW ja Hiace ovat eri asia...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎