Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d (M47) ja korkea kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    320d (M47) ja korkea kulutus

    Potilaana E91 M47D20TU2-koneella, aivan vakio.
    Tämänpäiväiseltä lahden reissulta n. 180km ja 102km/h keskinopeus, kulutus 6.7l/100km. Keskikulutus 6tkm ajalta n. 7l/100km. Kulutus nousi huomattavasti sen jälkeen kun olin vaihtanut alle 19-tuumaiset pallot sekä uusinut samalla termarit ja vesipumpun. Laitoin ongelman painavien vanteiden ja kasvaneen vierintävastuksen piikkiin, mutta nyt kun on laitettu talveksi 225/45/17-profiililla olevat talvirenkaat niin kulutus ei ole tippunut ollenkaan.

    Vikakoodit:

    - Engine roughness regulator
    - Fuel filter clogged

    Dieselsuodatin on vaihdettu heti kun auton hommasin, mutta herja ei sillä hävinnyt. Viimeisen 2tkm aikana on lisäksi ilmaantunut tuo 'roughness regulator'-koodi, korjausarvo menee toleranssien ulkopuolelle. 2-sylinterin suuttimen korjausarvo huitelee +1.5, muut suht normaaleja.
    Tarkoitus olisi viikonloppuna vaihtaa taas uusi dieselsuodatin ja katsoa poistuuko vikakoodit.

    Autossa on "tehot" tallella, ainoa vika oli aiemmin pieni nykäisy kaasua lisätessä moottoritievauhdissa mutta sekin hävisi ainakin toistaiseksi EGR-venttiilin puhdistuksella.

    Tehty siis:

    - EGR-venttiilin puhdistus
    - Adaptaatioarvojen nollaus
    - Air Mass Test (kertoi EGR:ssä olevan häikkää)
    - Rengaspaineet tsekattu



    Mikä tuon korkean kulutuksen voi aiheuttaa? Kesällä mentiin vielä 225/45/17-kitkoilla alle 5l/100km kulutuksella matka-ajossa, eikä kaupungissakaan noussut kuin kuuteen. Ilmamassamittari?

    http://realoem.com/bmw/showparts.do?...44&hg=13&fg=20
    Kuvan osa nro 3 turbolle menevä pää on suhtkoht väljä, ja öljyyntyy/kerää likaa kivasti, miten tiukka tuon sovituksen kuuluu olla?
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
  • Rado
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 716

    #2
    Mitenhän DPF:n tila ?
    Olisko täynnä nokea ja ahistaa ?

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Originally posted by Rado View Post
      Mitenhän DPF:n tila ?
      Olisko täynnä nokea ja ahistaa ?
      Unohtui mainita että vastapaineet ovat reilusti alle rajojen, ja auto myös tekee polttoa säännöllisin väliajoin. Pari kertaa olen käynyt pakkopoltolla polttelemassa karstoja, mutta eipä ne jo pienet vastapaineet pienemmiksi muutu. :think
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • _Sylin_teri_
        BTCF Member
        • May 2013
        • 366
        • Suomi finland

        #4
        Ihan väljä on mullakin se ja öljyinen. Itsellä oli 19" kesarenkaat kanssa ja kulutus tippui todella paljon kun vaihdoin 17" nastat alle ja herkistelin liukutapit jarruista. Nuo liukutapit on muuten joku muu kuin insinööri suunnitellut. Ei onneksi ole rautaa niinkuin vanhassa mersussa mutta ei ole mitään suojakumia liukupinnan suojana vaan lentää kaikki paska siihen ja jumittaa varmasti.

        Jarrut ei oikeastaa laahanneet edes juuri paljoa mutta kai se sitten vaikutti. Jarrulevyistä ihan näki ulkopuolelta takana ettei pala ollut osunut siihen kun ei ollut ajon jälkeen kiiltävä pinta
        Last edited by _Sylin_teri_; 10-12-2014, 22:15.

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #5
          Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
          Ihan väljä on mullakin se ja öljyinen. Itsellä oli 19" kesarenkaat kanssa ja kulutus tippui todella paljon kun vaihdoin 17" nastat alle ja herkistelin liukutapit jarruista. Nuo liukutapit on muuten joku muu kuin insinööri suunnitellut. Ei onneksi ole rautaa niinkuin vanhassa mersussa mutta ei ole mitään suojakumia liukupinnan suojana vaan lentää kaikki paska siihen ja jumittaa varmasti.

          Jarrut ei oikeastaa laahanneet edes juuri paljoa mutta kai se sitten vaikutti. Jarrulevyistä ihan näki ulkopuolelta takana ettei pala ollut osunut siihen kun ei ollut ajon jälkeen kiiltävä pinta
          Pitää nostella autoa viikonloppuna ja käsin tunnustella laahaako, kiitos vinkistä.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #6
            EGR jää auki tai jumittelee. Tyyppivika ja hommaan auttaa joko osan uusiminen tai softalla pimeäksi. Tuo toinen noista koodeista herjaa määränsäädintä kp-pumpun persiissä, mutta saattaa johtua vaihtokunnossa olevasta suuttimesta.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              #7
              Originally posted by VolvoTDi View Post
              EGR jää auki tai jumittelee. Tyyppivika ja hommaan auttaa joko osan uusiminen tai softalla pimeäksi. Tuo toinen noista koodeista herjaa määränsäädintä kp-pumpun persiissä, mutta saattaa johtua vaihtokunnossa olevasta suuttimesta.
              Air mass testin tein alkuviikosta, ja silloin antoi EGR:stä herjaa. Nyt on putsattu (ei ollut juurikaan karstaa) mutta en ole vielä kerennyt uutta testiä tehdä. Voinko ottaa EGR:n pois esim irroittamalla kellolle menevän alipaineletkun tai solenoidin liittimen nähdäkseni tippuuko kulutus, vai meneekö heti vikatilaan? :think

              Mennään halvemmasta kalliimpaan, eli vaihdetaan tuon suodattimen/lämmityselementin jälkeen määränsäädin ja jos ei sillä poistu koodi niin sitten kakkosen suutin. ISTA väitti tuota suuttimen korjausarvoa ihan normiksi, roughness-testissä oli toleranssit +-2.5 jos oikein muistan.
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • _Sylin_teri_
                BTCF Member
                • May 2013
                • 366
                • Suomi finland

                #8
                Ite oon ottanu alipaineletkun irti, moottorinvikavalo kyllä lävähtää tauluun mutta ei itse niinkään ole häirinnyt. Tuota ei ilmeisesti saa muuten kuin ohjelmoimalla pois ilman herjoja. Oon kokeillu myös toisesta päästä tukkia, mutta silti tulee vikavalo.

                Comment

                • Routa
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 607
                  • Halsua-Kokkola

                  #9
                  Originally posted by Supra^ View Post
                  Unohtui mainita että vastapaineet ovat reilusti alle rajojen, ja auto myös tekee polttoa säännöllisin väliajoin. Pari kertaa olen käynyt pakkopoltolla polttelemassa karstoja, mutta eipä ne jo pienet vastapaineet pienemmiksi muutu. :think
                  Omassa autossa samaisella koneella oli ongelmana iso kulutus, keskimäärin 6,5l. Vastapaineet sun muut oli kunnossa ja pesinkin tuon nokipöntön ilman vaikutusta. Pöntön tilalle suora putki ja dpf-poltot pois niin kulutus tipahti litralla, nykyään on keskimäärin 5,4 laskettuna.
                  NYX: Auris sekä Giant ja Scott "sähkömaasturit"

                  EX: F20 M-Sport
                  Mondeo
                  E91 320D -07 AjTech power
                  E34 M5 Tipu
                  Muutama japsirottelo

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #10
                    Originally posted by Routa View Post
                    Omassa autossa samaisella koneella oli ongelmana iso kulutus, keskimäärin 6,5l. Vastapaineet sun muut oli kunnossa ja pesinkin tuon nokipöntön ilman vaikutusta. Pöntön tilalle suora putki ja dpf-poltot pois niin kulutus tipahti litralla, nykyään on keskimäärin 5,4 laskettuna.
                    Kiitoksia vinkistä. Softa + DPF delete + EGR off olisi tarkoitus tehdä keväällä. Paljonkos sulla irtosi voimanpaskaa noilla toimenpiteillä AJ-techillä?


                    Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
                    Ite oon ottanu alipaineletkun irti, moottorinvikavalo kyllä lävähtää tauluun mutta ei itse niinkään ole häirinnyt. Tuota ei ilmeisesti saa muuten kuin ohjelmoimalla pois ilman herjoja. Oon kokeillu myös toisesta päästä tukkia, mutta silti tulee vikavalo.
                    Jätin nyt myös testiin pariksi päiväksi irti tuon EGR:n alipaineletkun, ja sytyttää vikavaloa. Lähinnä haluan katsoa tuleeko 'engine roughness regulator'-vikakoodia vielä EGR irroitettuna, koodi kun on tullut aina EGR:n toiminta-alueella, etten turhaan lähde määränsäädintä uusimaan.
                    Last edited by Supra^; 12-12-2014, 14:52.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Heke_01
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 49
                      • Pohjois-Karjala

                      #11
                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Kiitoksia vinkistä. Softa + DPF delete + EGR off olisi tarkoitus tehdä keväällä. Paljonkos sulla irtosi voimanpaskaa noilla toimenpiteillä AJ-techillä?



                      Jätin nyt myös testiin pariksi päiväksi irti tuon EGR:n alipaineletkun, ja sytyttää vikavaloa. Lähinnä haluan katsoa tuleeko 'engine roughness regulator'-vikakoodia vielä EGR irroitettuna, koodi kun on tullut aina EGR:n toiminta-alueella, etten turhaan lähde määränsäädintä uusimaan.
                      Täältä myös pisteet Softa + DPF delete + EGR operaatiolle. Omaan 320d:hen tehtiin tämä syksyllä. Keskikulutus ollut sen jälkeen n. 5,4-5,7 litraa. Pitkässä matka-ajossa pääsee helposti alle 5l/100km. Ainut miinus on että lämpiää hitaammin kun EGR on pois pelistä. Pikkupakkasillakin saa ajaa 25 km matka-ajoa että lämmöt nousee 90 asteeseen.
                      Last edited by Heke_01; 28-12-2015, 12:44.

                      Comment

                      • jpeltoma
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 600
                        • pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Supra^ View Post
                        Potilaana E91 M47D20TU2-koneella, aivan vakio.
                        - Fuel filter clogged

                        Dieselsuodatin on vaihdettu heti kun auton hommasin, mutta herja ei sillä hävinnyt.
                        http://realoem.com/bmw/showparts.do?...44&hg=13&fg=20
                        Kuvan osa nro 3 turbolle menevä pää on suhtkoht väljä, ja öljyyntyy/kerää likaa kivasti, miten tiukka tuon sovituksen kuuluu olla?
                        Wanhoissa threadeissa on ollut juttua noista tarvike diesel suodattimista, eivät tahdo toimia oikein näissä... Tuskin kulutukseen vaikuttaa mitään, mutta jos tuosta herjasta haluat päästä eroon, niin alkuperäinen /laatuinen suodatin auttanee...searhcillä löytynee tarinaa näistä.
                        Last edited by jpeltoma; 12-12-2014, 18:36.
                        __________________________________________________ ________________________
                        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                        Comment

                        • Routa
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 607
                          • Halsua-Kokkola

                          #13
                          Originally posted by Supra^ View Post
                          Kiitoksia vinkistä. Softa + DPF delete + EGR off olisi tarkoitus tehdä keväällä. Paljonkos sulla irtosi voimanpaskaa noilla toimenpiteillä AJ-techillä? .
                          Koneteho on noin 200heppaa, jos en näin ulkomuistista väärin muista. :think Tällä setupilla on tullut ajettua noin 80tkm ja on toiminut loistavasti ja talvellakin on hyvin lämpöä piisannut. Muistaakseni Aj ohjelmoi tuon egr:n sellain, että se on jonkinverran käytössä, ettei ole ihan kokonaan poissa pelistä. Voin muistaa väärinkin. Suosittelen tuota toimenpidettä!
                          NYX: Auris sekä Giant ja Scott "sähkömaasturit"

                          EX: F20 M-Sport
                          Mondeo
                          E91 320D -07 AjTech power
                          E34 M5 Tipu
                          Muutama japsirottelo

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #14
                            Pitäisi kytkinremppaa tehdä tässä talven aikana, muuten olisi voinut softan jo laittaakin.


                            Mitä dieselsuodattimeen tulee, niin muistaakseni merkkisuodatin 30tkm ajettu sieltä otettiin pois ja schmiedmannin tuote tilalle. Luultavasti sitä herjaa ollaan siis jo kerran yritetty edellisen omistajan toimesta korjata n. 50tkm takaperin.

                            'roughness regulator'-vikaa pukkaa vielä ja kulutus ei mihinkään muuttunut tuolla EGR:n 'poistamisella', käynti tosin parani pintakaasua lisätessä, ei tule tyhjää kohtaa.


                            Kuuluuko noiden muuten lähteä nollakeleillä ihan kuin palmun alta käyntiin? Yön yli kun seisoo ja aamulla laittaa tulille, niin aina pari-kolme sekuntia keräilee sylintereitä mukaan. Hehkut ja hehkurele OK, vaihdettu n. 1kk takaperin. Mietin vaan voiko syypäänä nyt olla tuo yksi suutin...

                            No, toimenpiteinä toistaiseksi:

                            - Määränsäädin vaihtoon
                            - Dieselsuodatin vaihtoon

                            Jossei noilla poistu molemmat viat niin sitten diesellämmitin sekä 2-sylinterin suutin vaihtoon.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              #15
                              Älä kauaa ajele EGR vika päällä kun ei tee tuolloin DPF polttoa eli kohta joudut oikeasti sen pöntön heivaan Ja EGR 100% kiinni, kaikki muu on turhaa.
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎