Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perän lukitseminen apurunkoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Veeksi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2177
    • Kuopio

    Perän lukitseminen apurunkoon

    Ameriikan maalla on joku harrasta innovoinut perän apurunkoon lukitsevan osan.



    Tällä osalla ilmeisesti ihan menestyksellisesti saa poistettua mahdollisen takarenkaiden hypyttämisen ja ennen kaikkea perän vaeltelun kovemmassa vedossa. Nythän ainakin tehokkaammissa e9x:ssä on sitä, että voimakkaassa kiihdytyksessä perä voi tuntua vähän hakevan. M3 apurungon puslat hivenen vähentää sitä, mutta lähinnä ne poistaa tien epätasaisuuksissa tapahtuvan hakemisen. Tämä veis myös vedon aikaisen perän "vääntelyn".

    Jenkkiharrastajien joukossa noita on jo paljon käytössä ja porukka on tykännyt. Kellään ei tunnu olleen mitään ongelmia. Tuntuu kuitenkin oudolta siinä mielessä, että jos tuo toimisi hyvin, niin miksi tuollaista ei olisi jo vakiona? Porukkaa väittää jopa ettei tuo lisäisi ääntä/tärinää kabinetissa (vaimentamaton linkki). Ainoastaan yksi lukkoperällinen valittelee, että tuon kanssa kuuluisi kolahduksia, mutta ilman tuota ei.
    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
    BMW E63 630iA '05
  • Veeksi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2177
    • Kuopio

    #2




    Niin ja apurungossa on pulttien reiät jo valmiiksi ja perän osalta nuo tulee perän pultteihin kiinni. Noin 15 minuutin asennus. Käy vain isoon perämurikkaan.
    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
    BMW E63 630iA '05

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      #3
      Näyttää aika jenkkiläiseltä höpöhöpö osalta. Äänet kasvaa varmasti. Tukeboittaa varmasti perän liikkeitä, kunnes tuo hajoaa? Mitä tuollainen maksaa?
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • Veeksi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2177
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by suppari View Post
        Näyttää aika jenkkiläiseltä höpöhöpö osalta. Äänet kasvaa varmasti. Tukeboittaa varmasti perän liikkeitä, kunnes tuo hajoaa? Mitä tuollainen maksaa?


        Eli $200. Ei ihan halpakaan. Terästä, TIG-hitsattu, epoksipinnotettu. Sinänsä itse osalle (hitsaukset) annetaan elinikäinen takuu. Vissiin e36 ja z350 porukoissa vastaavia on käytetty hyvillä tuloksilla jo pitkään. Mutta tuo on myyjän väite enkä ole itse kuullut asiasta mitään. Olisiko kenties joku muu?

        Sinänsä kiinnostais enemmän kuin lukkoperä. Toki hinnan takia, mutta senkin takia ettei sutiminen ole niinkään ongelma hyvillä renkailla ja alustalla (+eLSD), mutta tuo pieni kiemurtelu ärsyttää.
        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
        BMW E63 630iA '05

        Comment

        • Lucifer-61
          Bimmer Rookie
          • Sep 2014
          • 172
          • Oulu Ykin osavaltio

          #5
          Originally posted by Veeksi View Post
          http://www.boostaddictions.com/produ...e-for-e9x-335i

          Eli $200. Ei ihan halpakaan. Terästä, TIG-hitsattu, epoksipinnotettu. Sinänsä itse osalle (hitsaukset) annetaan elinikäinen takuu. Vissiin e36 ja z350 porukoissa vastaavia on käytetty hyvillä tuloksilla jo pitkään. Mutta tuo on myyjän väite enkä ole itse kuullut asiasta mitään. Olisiko kenties joku muu?

          Sinänsä kiinnostais enemmän kuin lukkoperä. Toki hinnan takia, mutta senkin takia ettei sutiminen ole niinkään ongelma hyvillä renkailla ja alustalla (+eLSD), mutta tuo pieni kiemurtelu ärsyttää.
          No on pellillä hintaa. Jos tuommosilla on kysyntää niin noita pittää alakaa tekemän sarjatuotantona.

          Comment

          • Benzi87
            BTCF Member
            • Feb 2011
            • 1106
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Lucifer-61 View Post
            No on pellillä hintaa. Jos tuommosilla on kysyntää niin noita pittää alakaa tekemän sarjatuotantona.
            Kyllä kävi itselläkin mielessä että jos tilauskantaa on niin rupeen heti tekemään ja puolet halvemmalla.

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              #7
              Eikö perä tukevoituisi jäykemmillä puslilla riittävästi. Pom:sta puslat jos ei polyuretaani riitä. Luulisi että pahasti tulee värinät, yms läpi kun jäykkä rauta lyödään kiinni. :think

              Ainakin jotain puslaa löytyy perän kiinnitykseen.


              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Veeksi View Post
                Ameriikan maalla on joku harrasta innovoinut perän apurunkoon lukitsevan osan.



                Tällä osalla ilmeisesti ihan menestyksellisesti saa poistettua mahdollisen takarenkaiden hypyttämisen ja ennen kaikkea perän vaeltelun kovemmassa vedossa. Nythän ainakin tehokkaammissa e9x:ssä on sitä, että voimakkaassa kiihdytyksessä perä voi tuntua vähän hakevan. M3 apurungon puslat hivenen vähentää sitä, mutta lähinnä ne poistaa tien epätasaisuuksissa tapahtuvan hakemisen. Tämä veis myös vedon aikaisen perän "vääntelyn".

                Jenkkiharrastajien joukossa noita on jo paljon käytössä ja porukka on tykännyt. Kellään ei tunnu olleen mitään ongelmia. Tuntuu kuitenkin oudolta siinä mielessä, että jos tuo toimisi hyvin, niin miksi tuollaista ei olisi jo vakiona? Porukkaa väittää jopa ettei tuo lisäisi ääntä/tärinää kabinetissa (vaimentamaton linkki). Ainoastaan yksi lukkoperällinen valittelee, että tuon kanssa kuuluisi kolahduksia, mutta ilman tuota ei.
                ..Kaikkein paras ratkaisu olisi se että apurunko on kiinteesti korissa ja kaikki tukivarret on metallinivelillä ilman yhtään puslaa alustassa tai missään.

                Sarjatuotettu auto on kompromissi ajettavuuden ja hyväksyttävien NVH-ominaisuuksien välillä. Valmistajat tykkää lisäksi pitää osien lukumäärän mahdollisimman pienenä ja tehdä auton sellaiseksi että se on nopea ja yksinkertanen kasata.
                Eikä autoja suunnitella harrastajille jotka hifistelee jonkun ominaisuuden parissa. Ne tehdään niitä ihmisiä varten joilla on varaa ostaa se keksintö uutena. Varmaan moni ostaja ei käy koeajolla ottamassa paikaltaanlähtöjä tai muuta sellasta. Tai ei välitä sellasesta.
                Last edited by petrolhead; 20-12-2014, 11:07.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2177
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Benzi87 View Post
                  Kyllä kävi itselläkin mielessä että jos tilauskantaa on niin rupeen heti tekemään ja puolet halvemmalla.
                  Eiku vaan alat tekemään. Jos on terästä ja kunnolla hitsattu, että pystyt antamaan takuun sekä menee paikalleen, niin voin puoleen hintaan tilata saman tien!

                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Eikö perä tukevoituisi jäykemmillä puslilla riittävästi. Pom:sta puslat jos ei polyuretaani riitä. Luulisi että pahasti tulee värinät, yms läpi kun jäykkä rauta lyödään kiinni. :think

                  Ainakin jotain puslaa löytyy perän kiinnitykseen.


                  http://www.strongflex.eu/en/bmw-e81-...ush-sport.html
                  Ei se taida olla ihan sama asia? Ylemmät ja alemmat apurungon puslat ei viel tehnyt kesää vaikka paransi paljon.

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  ..Kaikkein paras ratkaisu olisi se että apurunko on kiinteesti korissa ja kaikki tukivarret on metallinivelillä ilman yhtään puslaa alustassa tai missään.

                  Sarjatuotettu auto on kompromissi ajettavuuden ja hyväksyttävien NVH-ominaisuuksien välillä. Valmistajat tykkää lisäksi pitää osien lukumäärän mahdollisimman pienenä ja tehdä auton sellaiseksi että se on nopea ja yksinkertanen kasata.
                  Eikä autoja suunnitella harrastajille jotka hifistelee jonkun ominaisuuden parissa. Ne tehdään niitä ihmisiä varten joilla on varaa ostaa se keksintö uutena. Varmaan moni ostaja ei käy koeajolla ottamassa paikaltaanlähtöjä tai muuta sellasta. Tai ei välitä sellasesta.
                  Totta, totta. Joku oli NVH:tä silmällä pitäen laittanut apurungon päähän kumia välii. Tosin ihme kyllä NVH:stä ei ole valiteltu toisinkuin yleensä esim. teräspuslien suhteen.

                  Mutta jos ei osan yksinkertaisuutta ja hintaa jeesustella, niin onko vastaavista modauksista kokemuksia. Onko ollut harmia?
                  Last edited by Veeksi; 20-12-2014, 13:41.
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Originally posted by Benzi87 View Post
                    Kyllä kävi itselläkin mielessä että jos tilauskantaa on niin rupeen heti tekemään ja puolet halvemmalla.
                    Originally posted by Veeksi View Post
                    Eiku vaan alat tekemään. Jos on terästä ja kunnolla hitsattu, että pystyt antamaan takuun sekä menee paikalleen, niin voin puoleen hintaan tilata saman tien!
                    Sopiva jigi missä hitsaa niin ei ole vaikea sanoa että menee paikalleen. Ja materiaalista en puhu oikeastaan mitään mutta ei viissiin ihan paskarautaa taida olla kun tigillä hitsataan? Tai no amerikka

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      #11
                      Onhan perä muissakin malleissa kiinteästi apurungossa. Apurungon ja korin välissä on kuitenkin puslat.
                      Vaikkakin rakenne on erilainen
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16457
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Tonton View Post
                        Onhan perä muissakin malleissa kiinteästi apurungossa. Apurungon ja korin välissä on kuitenkin puslat.
                        Vaikkakin rakenne on erilainen
                        Ei ainakaan e36:ssa.

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Ei ainakaan e36:ssa.
                          Nii. Eihän niitä muita autoja olekkaan e9x ja e36
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎