Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9X N43 Nox anturin puhdistus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jake80
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 69

    E9X N43 Nox anturin puhdistus

    Kävin luetuttamassa vikakoodit öljynvaihdon yhteydessä ja mm seuraavat koodit löytyivät.
    (Moottorin vikavalo ei palanut)

    30EA Nox varaaja katalysaattori rikkioksidipitoisuus yli sallitun
    2AF4 typpimonoksiditunnistin oikosulku
    2AF2 typpimonoksiditunnistin oikosulku
    2AF6 typpimonoksiditunnistin oikosulku

    ts. jotain vikaa Nox sensorissa.

    Onko kukaan onnistuneesti puhdistanut nox sensoria? Volkkarifoorumilla joku oli puhdistanut ja saanut toimimaan ainakin joksikin aikaa. ilmeisesti anturin pinta nokeentuu/likaantuu ajan saatossa.

    Voiko tuota siis elvyttää vai täytyykö ostaa uusi osa?
    mikäli pakko hommata uusi anturi, niin ehdotuksia mistä saa sopu hintaan.

    Loppuun vielä "tyhmä" kysymys nox kattiin liittyen.
    Jos nox anturi mittaa typpimonoksidin määrää, niin mikäs tunnistin tuota rikin määrää sitten mittaa??
  • jake80
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 69

    #2
    tilannepäivitys

    Ei pahemmin kommentteja tähän aiheeseen tullut, mutta jos jotakuta kiinnostaa niin tässä tilannepäivitystä.

    Tuon ekan korjaamokeikan yhteydessä vikakoodit nollattiin, (kaikki nollautuivat)
    Tämän jälkeen ajelin reipasta ajoa yli 30 min motarilla nox katin puhtaaksipoltto ohjeiden mukaisesti.

    Viikon päästä uusi koodien luku
    30EA oli ainut koodi joka löytyi ja se nollattiin.
    koodit 2AF4, 2AF2, 2AF6 eivät olleet uusiutuneet.
    Samalla irrotin nox anturin ja putsailin cleanerillä, vaikka puhtaalta tuo kyllä muutenkin näytti.

    Taas viikon päästä uusi koodien luku -> ei vikoja.

    Äsken (noin viikko edellisestä koodien luvusta) luin jälleen koodit, ja kappas siellä oli taas tuo 30EA koodi päällä.

    En edelleenkään viisti ostaa uutta nox anturia, vaan seurailen tilannetta.

    Jos joku viisaampi tämän lukee, olisi kiva saada lisätietoa siitä miten nox polton kuuluisi toimia. voiko 30EA koodin uusiutuminen aiheutua pätkäajosta, vai onko todennäköisempää että anturissa on oikeasti jotain vikaa. Onko polton toteutumiselle jotain tiettyjä ehtoja, jäähdytysnesteen lämpötila tms. Onko tuo anturi kuluva osa, kuuluuko huolto-ohjelmaan nox anturin vaihto jossakin vaiheessa.

    Autossa nyt kilometrejä 140t.

    Comment

    • Profail
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 212
      • Päijät-häme

      #3
      Nox-anturi ja sen vittuilut

      En osaa noihin puhdistuksiin mitään sanoa, mutta itsellä täysin vastaavia vikakoodeja ollu noissa papereissa ja päätettiin vaihtaa se nox-anturi delta bavariassa Lahdessa ja sen jälkeen on toiminut moitteetta. Tämä varmaan noin 5tkm sitten. Jos en nyt ihan väärin muista niin kyseinen remontti tais kustantaa vajaa 600 euroa. eBayssa varmaan sama palikka ois maksanu 50e, mutta näillä mentiin. Ja auto 320i 2008 ja nyt taulussa 109tkm.
      sigpic
      E46 316i
      E39 M5

      Comment

      • ArskaAde
        Newbiemmer
        • Feb 2012
        • 22
        • Turku

        #4
        Originally posted by Profail View Post
        En osaa noihin puhdistuksiin mitään sanoa, mutta itsellä täysin vastaavia vikakoodeja ollu noissa papereissa ja päätettiin vaihtaa se nox-anturi delta bavariassa Lahdessa ja sen jälkeen on toiminut moitteetta. Tämä varmaan noin 5tkm sitten. Jos en nyt ihan väärin muista niin kyseinen remontti tais kustantaa vajaa 600 euroa. eBayssa varmaan sama palikka ois maksanu 50e, mutta näillä mentiin. Ja auto 320i 2008 ja nyt taulussa 109tkm.
        Joo ei ihan 50€ riitä. Autokeskuksessa pelkä osa 440€ ja paras mitä löysin netistä noin 350€ eli kyseessä Nox anturi 11787587130.

        Itsellä myös sama vikakoodi 30EA, poistu aina välillä pidemmän ajon jälkeen. Itsellä myös vaikutta kulutukseen onko vika päällä vai ei. Eli huomaa kulutusmittarista aina kun vika päällä kulutusmittari menee pohjaan heti pienemmästä kiihdytyksestä. Keskikulutus nousee noin 0,5-1l. Tietääkseni Nox anturi säätelee miten laihaseos toimii.
        E90 318i 04/2008 (N43B20)

        Comment

        • rakkuj
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 303
          • Turun seutu

          #5
          Originally posted by ArskaAde View Post
          Joo ei ihan 50€ riitä. Autokeskuksessa pelkä osa 440€ ja paras mitä löysin netistä noin 350€ eli kyseessä Nox anturi 11787587130.

          Itsellä myös sama vikakoodi 30EA, poistu aina välillä pidemmän ajon jälkeen. Itsellä myös vaikutta kulutukseen onko vika päällä vai ei. Eli huomaa kulutusmittarista aina kun vika päällä kulutusmittari menee pohjaan heti pienemmästä kiihdytyksestä. Keskikulutus nousee noin 0,5-1l. Tietääkseni Nox anturi säätelee miten laihaseos toimii.
          Heittikö sulla vikavaloa kehiin? Oliko havaittavissa nykimistä ennen kuin vika esiintyi? Omassa vian aiheuttaja hakusessa, mutta ei oikein löytyä mistä kiikastaa
          E81 118i -07

          Comment

          • jake2710
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 828

            #6
            Ei tule vikavaloa eikö aiheuta nykimistä.

            Comment

            • peter
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 316
              • xy

              #7
              Nostellanpa tätä. Mulla oli myös tuo 30ea-koodi. Lisäksi oli toinen nox-koodi, jota en tähän hätään muista.Nollattiin eikä nyt näy.
              menin tänään leimalle ja kierroksilla co2-päästöt 1,27-1,33 kun sallittu 0,2.

              Mistä tästä nyt alkais vikaa etsiä? Tyhjäkäynnillä kaikki on ok.
              Last edited by peter; 25-05-2015, 12:46.

              Comment

              • dumo
                Bimmer Rookie
                • Aug 2013
                • 84
                • N/A

                #8
                Niin, siis CO- (ei CO2) eli häkäpäästö on todella korkealla? Sallittu max. 0,2%. Ehjällä autolla mittari hädin tuskin värähtää (olisiko itsellä 0,0% viime lapulla). Millainen HC-arvo tuli?

                NOx-anturi tai NOx-katti tuskin liittyvät vikaan mitenkään, joskin koodia voi puskea samasta syystä.

                Jos HC-arvo on jokseenkin järkevä ja vain CO koholla, arvaan että kolmitoimikatalysaattori on loppu. Lähtikö CO-tippumaan jos autoa polki oikein kunnolla (lisää lämpöä kattiin)? Sekin yleensä viittaa huonoon katalysaattorin puhdistuskykyyn.

                Toinen vakioarvaus on tietenkin lambda-anturit.

                Comment

                • peter
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 316
                  • xy

                  #9
                  Kyllä, CO-arvo korkealla. CO-arvo tyhjäkäynnillä ei käytännössä värähtänyt, mutta tosiaan kierroksilla arvo nousi.
                  HC-arvo näyttää olevan jotain 18, O-arvo n. 0,19 ja Lambda-arvo 0,971 eli näiden laihaseoskoneiden vaihteluvälin (0,7-4) pienemmässä päässä.
                  Kävin ajamassa autoa "lämpimäksi (lämmöt n. 105), ei vaikutusta. Nox-hommien kanssa on ollut taistelua kertaalleen jo tänä vuonna.
                  kaikenlaista osaa viime vuosina vaihdeltu (suuttimet, puolat jne.) ja aina tulee jotain uutta. Hermo meinaa olla vähän kireällä.
                  Last edited by peter; 25-05-2015, 14:08. Reason: kirivirheet

                  Comment

                  • peter
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 316
                    • xy

                    #10
                    Yksinpuhelu jatkuu. Autoon vaihdettiin nox-anturi. Vaihdon ja nollauksien jälkeen ilmoittaa yhä anturin olevan not available. Homo-moodissa mennään jatkuvasti. Mistä etsitåän vikaa seuraavaksi?

                    Comment

                    • jake2710
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 828

                      #11
                      Originally posted by peter View Post
                      Yksinpuhelu jatkuu. Autoon vaihdettiin nox-anturi. Vaihdon ja nollauksien jälkeen ilmoittaa yhä anturin olevan not available. Homo-moodissa mennään jatkuvasti. Mistä etsitåän vikaa seuraavaksi?
                      Mitäs pakolämpö näyttää? ja hetken aikaa siinä menee "not available" kunnes lämpö kohdallaan.

                      Comment

                      • peter
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 316
                        • xy

                        #12
                        Pakolämmöt about 530 astetta. Alkoi moodit tosiaan toimimaan myöhemmin, eikä ainakaan mikään noxiin liittyvä koodi palautunut. Illalla kyllä vilautti jälleen moottorivaloa, joka sammui uudelleenkäynnistyksen jälkeen, eli jotain siellä siis taas on.
                        Maanantaina luetaan jälleen koodeja, kun ei itsellä rheingoldia ole. On tämä n43 kyllä mielenkiintoinen kapistus..

                        Comment

                        • peter
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 316
                          • xy

                          #13
                          Jatketaanpa yksinpuhelua.
                          auto tosiaan toimi "oikein" n 500 kilsaa. Nyt jälleen mennään homogeenina. Bensankulutus pomppasi yhtäkkiä pari litraa kesken pidemmän matkaa ja sinne jäi. Koodeja ei silti ole Ja auto toimii ja kulkee, mutta bensaa menee.
                          mitähän tässä nyt seuraavaksi?
                          autossa on nyt uusi anturi, katti sekä autoliikkeen vaihtama nox- pönttö.

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6708
                            • PK-seutu

                            #14
                            Originally posted by peter View Post
                            Jatketaanpa yksinpuhelua.
                            auto tosiaan toimi "oikein" n 500 kilsaa. Nyt jälleen mennään homogeenina. Bensankulutus pomppasi yhtäkkiä pari litraa kesken pidemmän matkaa ja sinne jäi. Koodeja ei silti ole Ja auto toimii ja kulkee, mutta bensaa menee.
                            mitähän tässä nyt seuraavaksi?
                            autossa on nyt uusi anturi, katti sekä autoliikkeen vaihtama nox- pönttö.
                            Takuuseen uudestaan anturia yms.?
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Maili
                              BTCF Member
                              • Aug 2011
                              • 444
                              • E-pohjanmaa

                              #15
                              Sevisikö tämä peterin auton vika vai paalattiinko suoraan? Itellä aikalailla saman kaltaistya ongelmaa..
                              E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                              Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎