Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 täryttää jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PEK
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 58
    • S

    E91 täryttää jarruttaessa

    Potilaana 2010 E91 johon vaihdettiin eteen Schmiedmannista ostetut levyt ja palat. Noin 1000km ajettu ja täryttää jaruttaessa melkoisesti. Vaihdon yhteydessä kaikki paikat putsattiin huolellisesti liasta. Ovatko Schmiedmannin jarrulevyt oikeasti näin huonoa laatua? Mitkä levyt kannattaisi laittaa, ettei tarvitsisi kolmansia levyjä enään ostella?
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 740

    #2
    No vaikka ate?

    Comment

    • Homebrew
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2011
      • 351
      • Paimio

      #3
      Mahtaneeko kuitenkaan olla levyistä/paloista kiinni... Itsellä täristi kesällä/syksyllä kovemmasta vauhdista jarruttaessa niin että paikat meinas tippua hampaista.. Katsastuksen jarrutestien jälkeen loppui kuin seinään täristykset.. Levyt ja palat joku 80tkm ajetut Zimmermanit.. Mahtaisko olla jostain jumituksesta kuitenkin kiinni?
      Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
      Ex. E91 330d -07

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        98% ei ole levyistä kiinni vaan laahaavista jarruista. Korjattu oiretta eikä vikaa. Vaihda liukutapit ja tappien kumiholkit. Tutki jälkikäteen josko liukutapit ovat kovin urille kuluneet --> satula hakeutuu urien kohtaan.

        Viilaa satulan kannakkeen liuku-urat kiiltäviksi, samoin satuloiden liuku-urat. Jos edelliset palat ovat hakanneet aikojen saatossa pienetkin urat sinne, hakeutuvat uudet palat samoihin paikkoihin. Teräsharja ei riitä.

        Vaihda männän pölysuojakumi, katso ettei mäntä ole alkupäästään ruosteessa. Lisää ATE:n jarrukumirasvaa (Bremszylinderpaste) ja uusi pölysuojakumi päälle. Jarrupalojen taakse ATE:n Plastilubea. Vaihda anti-rattle clip uuteen.

        Liukutapit ja -holkit sekä anti-rattle clip vaikka ATE:n tarvikkeita. Levyt ja palat vaikka ATE, Bosch tai Zimmermann. Vertailuhintoja voi katsoa vaikka autoteilemann.de.

        Comment

        • _Sylin_teri_
          BTCF Member
          • May 2013
          • 366
          • Suomi finland

          #5
          Yhdessä mersussa oli toinen jarrumänta jumissa takaa niin tuli melkoinen tärinä sitä. Mutta ei ehkä näin uudessa vielä näitä ongelmia välttämättä ole. Kannattaa paikallistaa tärinä että tuleeko tietystä kulmasta

          Comment

          • PEK
            Bimmer Rookie
            • Apr 2014
            • 58
            • S

            #6
            Tosiaan jarrut pelasivat ennen levyjen ja palojen vaihtoa täydellisesti ilman mitään vapinoita. Jarrumännät tuskin jumittaa, koska sain sormin painettua männät sisään rempan yhteydessä. Nyt kun ilmat ovat lämmenneet niin tärinä jarruttaessa on voimistunut melkoisesti. Jarrua painattaessa vähän tuntuu aluksi, että jarruttaisi nykien hetken aikaa ja ratti vapisee sitten kun jarruttaa voimakkaasti niin tärinä on lähes olematon.
            Last edited by PEK; 26-02-2015, 12:17.

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17845
              • PKS

              #7
              Originally posted by PEK View Post
              Tosiaan jarrut pelasivat ennen levyjen ja palojen vaihtoa täydellisesti ilman mitään vapinoita. Jarrumännät tuskin jumittaa, koska sain sormin painettua männät sisään rempan yhteydessä.
              Toisaalta nyt kun pala on uusi, on mäntä ihan eri syvyydellä siellä satulassa, joten juurikin joku jumiutuminen voisi tulla kyseeseen juuri sen vuoksi. Siis mikäli männässä on hapettumaa, likaa, ym. Sama koskee toki liukutappeja, niissähän on pinta vielä esillä ja alttiina kaikelle moskalle juuri kun pala on lopussa - ja nyt tuo likainen osa on tappikumin sisällä ellet puhistanut sitä.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 740

                #8
                Edellä mainitusta syystä itse puran aina satulat osiksi kun vaihdan palat ja levyt. Yleensä näin toimittuna ei tarvitse kesken kaiken jarruihin puuttua.

                En edes aina laita uusia tiivisteitä jos vanhat ovat pehmeät ja hyvät.

                Comment

                • PEK
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2014
                  • 58
                  • S

                  #9
                  Nyt olis toinen satula putsattuna ja huomenna jatkuu. Kävi semmoinen moga, että sylinterinpuoleisesta jarrupalasta katkesi yksi metalli klipsu jolla pala pysyy sylinterissä. Tohtiiko tuota palaa enään käyttää? Hion kaikki pinnat kirkkaiksi ja tällä kertaa rasvasin liukutapit. Sylinterin mäntä liikkui edelleen keveästi ja kokeilin pari kertaa polkasta männän täyteen mittaan ja sormin sai työnnettyä takaisin sisään. Ainoa mikä jäi vähän arveluttaan niin sylinterin puoleisesta palasta oli noin 0,5mm reunus kohollaan palan reunassa missä pala-anturi on paikallaan eli pala ei kulu tasaisesti joka paikasta ja toinen asia mikä mietityttää on kun pyöritän levyä satula paikallaan niin tietyssä kohtaan palat takertuu levyä vasten. Voisiko tämä aiheuttaa ratin vapinan?

                  Comment

                  • Kouris
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 740

                    #10
                    Originally posted by PEK View Post
                    Nyt olis toinen satula putsattuna ja huomenna jatkuu. Kävi semmoinen moga, että sylinterinpuoleisesta jarrupalasta katkesi yksi metalli klipsu jolla pala pysyy sylinterissä. Tohtiiko tuota palaa enään käyttää? Hion kaikki pinnat kirkkaiksi ja tällä kertaa rasvasin liukutapit. Sylinterin mäntä liikkui edelleen keveästi ja kokeilin pari kertaa polkasta männän täyteen mittaan ja sormin sai työnnettyä takaisin sisään. Ainoa mikä jäi vähän arveluttaan niin sylinterin puoleisesta palasta oli noin 0,5mm reunus kohollaan palan reunassa missä pala-anturi on paikallaan eli pala ei kulu tasaisesti joka paikasta ja toinen asia mikä mietityttää on kun pyöritän levyä satula paikallaan niin tietyssä kohtaan palat takertuu levyä vasten. Voisiko tämä aiheuttaa ratin vapinan?
                    Voi aiheuttaa vapinan jos ei levy pyöri suoraan. Laita kuitenkin levy kaikilla pulteilla kiinni ennen kuin teet lisäpäätelmiä. Siellä levyn ja navan välissä ei saa olla likaa joka estää levyn jäämästä suoraan.. tämän varmasti tiesitkin.

                    Comment

                    • Kimmo-R
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 400
                      • Tampere

                      #11
                      Paskat levyt sanon mitä. Kärsin myös vapinasta yli 3 vuotta eli auton ostaessa täristi, vaihoin schmiedmannin levyt+palat ja tonnin päästä taas täristi. Sain takuuseen uudet ja tonnin päästä taas täristi. En kehdannut enää takuuseen kun ajattelin että autossa vika joten kaikki tutkittiin jonka jälkeen ostin zimmermannit jotka jakso pari-kolme tonnia kunnes taas täristi.

                      Vein auton Benkaralle tutkittavaks jossa Turkin bemaripojat sano tutkimatta että heitetään orkkis levyt ni lakkaa. Koittivat käytettyjä levyjä myydä mihin en suostunut mutta saivat myytyä toisen reaktiotangon käytettynä kun kumipusla tuntu aavistuksen toista puolta löysemmältä vaikkei ollut väljää. Ei vaikutusta.

                      Tässä vaiheessa meinasin laittaa auton vaihtoon muttä päätin vielä sijottaa ATE:n (orig.merkki) powerdisceihin ja keraamisiin paloihin. Vapina ollut nyt yli 10tkm nyt poissa eikä noi ollut edes jostain autonvaraosat24:sta kalliit.
                      Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                      --Audiokit.fi--
                      BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                      BMW i4 M50 Supercharged -23
                      BMW i3 60Ah -14

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        No, itsellä ollut sekä Zimmermannin (~50tkm) ja Boschin peruslevyt (~15tkm) ilman ongelmia, kitinöitä tai täristystä.

                        Sen sijaan neljät (4) orkkislevyt meni (noin 1-2 tkm per satsi) etuakselilla ennenkuin uskottiin että jarrusatuloiden mäntien jumitus, liukutappien ja -urien kuluminen ynnä moskaantuminen on pääsyyllinen.

                        Comment

                        • Lucifer-61
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2014
                          • 172
                          • Oulu Ykin osavaltio

                          #13
                          Muinoin ittellä oli kans ongelmia etukevyjen kanssa kun vaihdoin uusiin. Vasta kolmannet levyt pysy suorana kun eräs vanhempi asentaja kertoin jotta levyt pitää ajaa sisään. Eli aluksi ei mitään mahdottomia jarrutuksia, aloitetaan pienillä jarrutuksilla kun kovalla jarrutuksella levyt lämpenee niin menee välittömästi kieroksi ja tärinät alkoi. No mä uskoin sitä hemmoa niin jopa sen jälkeen pysyi levyt suorana eikä tullut tärinöitä

                          Comment

                          • Casull
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2010
                            • 207
                            • Nivala

                            #14
                            Uusien jarrujen sisäänajo on tärkeä juttu.
                            Samoin se että vanne istuu levyä vasten hyvin ja pultit on ristiinkiristetty oikeaan momenttiin.

                            Myös tapa jolla jarruja käyttää, vaikuttaa niiden käyttöikään.
                            Eli ikinä ei autoa saisi jättää parkkiin kuumien jarrujen kanssa heti reilun jarrutuksen jälkeen.
                            Seuraavana päivänä tärisee varmasti, eikä tärinä lopu vaikka mitä tekis.

                            Mulla on yhdet Brembon levyt joissa näkyy jarrupalan "leimat" edelleen vaikka levyn pinnoista on sorvattu milli pois.

                            Tuohon jarrupalamateriaalin paistumiseen levyyn kiinni vaikuttaa tosi paljon jo aiemminkin mainittu liukutappien ja mäntien herkkyys.
                            Kaiken pitää liikkua todella kevyesti.

                            Samoin jos levy vipottaa vähänkään, edes pari satkua, ja tapit/satulat/männät ei liiku liukkaasti, palat hipsuttaa hiukan vipottavaa levyä vasten koko ajan ja pikkuhiljaa kuluttaa levyyn paksuusheiton.
                            Ja taas täristää.
                            Tuon voi onneksi korjata sorvaamalla levyt, herkistelemällä tapit ja satulat, putsaamalla navat ja jyrsimällä paloista pinnat suoraksi.
                            (Jos niissä on tarpeeksi pintaa jäljellä, turha heittää pois puolipitoisia paloja, varsinkaan jos ne on jotku muut kuin tarvikepalat)

                            Oman auton jarrut tappelutti muutama vuosi sitten niin paljon että katson suorittaneeni jarruopin pitkän oppimäärän kantapääopistossa ja maksaneeni siinä sivussa valitettavan reilun kurssimaksunkin.
                            Toki suoritin ensin lyhyen oppimäärän moottoripyörän puolikelluvien levyjen kanssa, niissäkin on joskus omat mielenkiintoiset ongelmansa...

                            Nykyään auton alla pyörii EBC:n uritetut levyt ja Yellow Stuff-palat, tallissa on reilu kasa susia BMW:n levyjä ja jarrulevysorvi.

                            Mutta eipähän tärise ja jarruteho ei todellakaan lopu kesken.
                            Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                            Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                            Comment

                            • PEK
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2014
                              • 58
                              • S

                              #15
                              Nyt on eteen vaihdettuna uudet liukutapit kumeineen. Parani sen verran, ettei enään pikku 60kmh vauhdeissa tärytä, mutta kovemmissa tärisee edelleen. Voiko takajarrujen jumittaminen täryttää rattia?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎