Potilaana 2010 E91 johon vaihdettiin eteen Schmiedmannista ostetut levyt ja palat. Noin 1000km ajettu ja täryttää jaruttaessa melkoisesti. Vaihdon yhteydessä kaikki paikat putsattiin huolellisesti liasta. Ovatko Schmiedmannin jarrulevyt oikeasti näin huonoa laatua? Mitkä levyt kannattaisi laittaa, ettei tarvitsisi kolmansia levyjä enään ostella?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E91 täryttää jarruttaessa
Collapse
X
-
Mahtaneeko kuitenkaan olla levyistä/paloista kiinni... Itsellä täristi kesällä/syksyllä kovemmasta vauhdista jarruttaessa niin että paikat meinas tippua hampaista.. Katsastuksen jarrutestien jälkeen loppui kuin seinään täristykset.. Levyt ja palat joku 80tkm ajetut Zimmermanit.. Mahtaisko olla jostain jumituksesta kuitenkin kiinni?Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
Ex. E91 330d -07
Comment
-
-
98% ei ole levyistä kiinni vaan laahaavista jarruista. Korjattu oiretta eikä vikaa. Vaihda liukutapit ja tappien kumiholkit. Tutki jälkikäteen josko liukutapit ovat kovin urille kuluneet --> satula hakeutuu urien kohtaan.
Viilaa satulan kannakkeen liuku-urat kiiltäviksi, samoin satuloiden liuku-urat. Jos edelliset palat ovat hakanneet aikojen saatossa pienetkin urat sinne, hakeutuvat uudet palat samoihin paikkoihin. Teräsharja ei riitä.
Vaihda männän pölysuojakumi, katso ettei mäntä ole alkupäästään ruosteessa. Lisää ATE:n jarrukumirasvaa (Bremszylinderpaste) ja uusi pölysuojakumi päälle. Jarrupalojen taakse ATE:n Plastilubea. Vaihda anti-rattle clip uuteen.
Liukutapit ja -holkit sekä anti-rattle clip vaikka ATE:n tarvikkeita. Levyt ja palat vaikka ATE, Bosch tai Zimmermann. Vertailuhintoja voi katsoa vaikka autoteilemann.de.
Comment
-
-
Tosiaan jarrut pelasivat ennen levyjen ja palojen vaihtoa täydellisesti ilman mitään vapinoita. Jarrumännät tuskin jumittaa, koska sain sormin painettua männät sisään rempan yhteydessä. Nyt kun ilmat ovat lämmenneet niin tärinä jarruttaessa on voimistunut melkoisesti. Jarrua painattaessa vähän tuntuu aluksi, että jarruttaisi nykien hetken aikaa ja ratti vapisee sitten kun jarruttaa voimakkaasti niin tärinä on lähes olematon.Last edited by PEK; 26-02-2015, 12:17.
Comment
-
-
Originally posted by PEK View PostTosiaan jarrut pelasivat ennen levyjen ja palojen vaihtoa täydellisesti ilman mitään vapinoita. Jarrumännät tuskin jumittaa, koska sain sormin painettua männät sisään rempan yhteydessä.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Nyt olis toinen satula putsattuna ja huomenna jatkuu. Kävi semmoinen moga, että sylinterinpuoleisesta jarrupalasta katkesi yksi metalli klipsu jolla pala pysyy sylinterissä. Tohtiiko tuota palaa enään käyttää? Hion kaikki pinnat kirkkaiksi ja tällä kertaa rasvasin liukutapit. Sylinterin mäntä liikkui edelleen keveästi ja kokeilin pari kertaa polkasta männän täyteen mittaan ja sormin sai työnnettyä takaisin sisään. Ainoa mikä jäi vähän arveluttaan niin sylinterin puoleisesta palasta oli noin 0,5mm reunus kohollaan palan reunassa missä pala-anturi on paikallaan eli pala ei kulu tasaisesti joka paikasta ja toinen asia mikä mietityttää on kun pyöritän levyä satula paikallaan niin tietyssä kohtaan palat takertuu levyä vasten. Voisiko tämä aiheuttaa ratin vapinan?
Comment
-
-
Originally posted by PEK View PostNyt olis toinen satula putsattuna ja huomenna jatkuu. Kävi semmoinen moga, että sylinterinpuoleisesta jarrupalasta katkesi yksi metalli klipsu jolla pala pysyy sylinterissä. Tohtiiko tuota palaa enään käyttää? Hion kaikki pinnat kirkkaiksi ja tällä kertaa rasvasin liukutapit. Sylinterin mäntä liikkui edelleen keveästi ja kokeilin pari kertaa polkasta männän täyteen mittaan ja sormin sai työnnettyä takaisin sisään. Ainoa mikä jäi vähän arveluttaan niin sylinterin puoleisesta palasta oli noin 0,5mm reunus kohollaan palan reunassa missä pala-anturi on paikallaan eli pala ei kulu tasaisesti joka paikasta ja toinen asia mikä mietityttää on kun pyöritän levyä satula paikallaan niin tietyssä kohtaan palat takertuu levyä vasten. Voisiko tämä aiheuttaa ratin vapinan?
Comment
-
-
Paskat levyt sanon mitä. Kärsin myös vapinasta yli 3 vuotta eli auton ostaessa täristi, vaihoin schmiedmannin levyt+palat ja tonnin päästä taas täristi. Sain takuuseen uudet ja tonnin päästä taas täristi. En kehdannut enää takuuseen kun ajattelin että autossa vika joten kaikki tutkittiin jonka jälkeen ostin zimmermannit jotka jakso pari-kolme tonnia kunnes taas täristi.
Vein auton Benkaralle tutkittavaks jossa Turkin bemaripojat sano tutkimatta että heitetään orkkis levyt ni lakkaa. Koittivat käytettyjä levyjä myydä mihin en suostunut mutta saivat myytyä toisen reaktiotangon käytettynä kun kumipusla tuntu aavistuksen toista puolta löysemmältä vaikkei ollut väljää. Ei vaikutusta.
Tässä vaiheessa meinasin laittaa auton vaihtoon muttä päätin vielä sijottaa ATE:n (orig.merkki) powerdisceihin ja keraamisiin paloihin. Vapina ollut nyt yli 10tkm nyt poissa eikä noi ollut edes jostain autonvaraosat24:sta kalliit.Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
--Audiokit.fi--
BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
BMW i4 M50 Supercharged -23
BMW i3 60Ah -14
Comment
-
-
No, itsellä ollut sekä Zimmermannin (~50tkm) ja Boschin peruslevyt (~15tkm) ilman ongelmia, kitinöitä tai täristystä.
Sen sijaan neljät (4) orkkislevyt meni (noin 1-2 tkm per satsi) etuakselilla ennenkuin uskottiin että jarrusatuloiden mäntien jumitus, liukutappien ja -urien kuluminen ynnä moskaantuminen on pääsyyllinen.
Comment
-
-
Muinoin ittellä oli kans ongelmia etukevyjen kanssa kun vaihdoin uusiin. Vasta kolmannet levyt pysy suorana kun eräs vanhempi asentaja kertoin jotta levyt pitää ajaa sisään. Eli aluksi ei mitään mahdottomia jarrutuksia, aloitetaan pienillä jarrutuksilla kun kovalla jarrutuksella levyt lämpenee niin menee välittömästi kieroksi ja tärinät alkoi. No mä uskoin sitä hemmoa niin jopa sen jälkeen pysyi levyt suorana eikä tullut tärinöitä
Comment
-
-
Uusien jarrujen sisäänajo on tärkeä juttu.
Samoin se että vanne istuu levyä vasten hyvin ja pultit on ristiinkiristetty oikeaan momenttiin.
Myös tapa jolla jarruja käyttää, vaikuttaa niiden käyttöikään.
Eli ikinä ei autoa saisi jättää parkkiin kuumien jarrujen kanssa heti reilun jarrutuksen jälkeen.
Seuraavana päivänä tärisee varmasti, eikä tärinä lopu vaikka mitä tekis.
Mulla on yhdet Brembon levyt joissa näkyy jarrupalan "leimat" edelleen vaikka levyn pinnoista on sorvattu milli pois.
Tuohon jarrupalamateriaalin paistumiseen levyyn kiinni vaikuttaa tosi paljon jo aiemminkin mainittu liukutappien ja mäntien herkkyys.
Kaiken pitää liikkua todella kevyesti.
Samoin jos levy vipottaa vähänkään, edes pari satkua, ja tapit/satulat/männät ei liiku liukkaasti, palat hipsuttaa hiukan vipottavaa levyä vasten koko ajan ja pikkuhiljaa kuluttaa levyyn paksuusheiton.
Ja taas täristää.
Tuon voi onneksi korjata sorvaamalla levyt, herkistelemällä tapit ja satulat, putsaamalla navat ja jyrsimällä paloista pinnat suoraksi.
(Jos niissä on tarpeeksi pintaa jäljellä, turha heittää pois puolipitoisia paloja, varsinkaan jos ne on jotku muut kuin tarvikepalat)
Oman auton jarrut tappelutti muutama vuosi sitten niin paljon että katson suorittaneeni jarruopin pitkän oppimäärän kantapääopistossa ja maksaneeni siinä sivussa valitettavan reilun kurssimaksunkin.
Toki suoritin ensin lyhyen oppimäärän moottoripyörän puolikelluvien levyjen kanssa, niissäkin on joskus omat mielenkiintoiset ongelmansa...
Nykyään auton alla pyörii EBC:n uritetut levyt ja Yellow Stuff-palat, tallissa on reilu kasa susia BMW:n levyjä ja jarrulevysorvi.
Mutta eipähän tärise ja jarruteho ei todellakaan lopu kesken.Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911
Comment
-
Comment