Moottorin lämmöt ei tunnu nousevan yli 75 asteeseen ja motarilla mennään n.66 asteessa. Nämähän ovat aivan liian alhaisia arvoja ja varmasti ensimmäinen steppi on vaihtaa termostaatti? Nuo lämmöt vaikuttanevat jonkun verran auton kulutuslukemiin? Onko tästä pidemmän päälle muitakin haitallisia vaikutuksia? Vikakoodeja autossa ei ole aiheeseen liittyen, mutta onko joku keino todeta varmuudella mitä lähdetään korjaamaan? Pitääkö termarin vaihdossa liruttaa jäähdytysnesteet pois ja onko operaatio kokonaisuudessaan kuinka haastava jos ihan hirveää kokemusta ei teeseitse-hommista ole?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e91 330d alhaiset lämmöt
Collapse
X
-
Originally posted by aku1979 View PostMoottorin lämmöt ei tunnu nousevan yli 75 asteeseen ja motarilla mennään n.66 asteessa. Nämähän ovat aivan liian alhaisia arvoja ja varmasti ensimmäinen steppi on vaihtaa termostaatti? Nuo lämmöt vaikuttanevat jonkun verran auton kulutuslukemiin? Onko tästä pidemmän päälle muitakin haitallisia vaikutuksia? Vikakoodeja autossa ei ole aiheeseen liittyen, mutta onko joku keino todeta varmuudella mitä lähdetään korjaamaan? Pitääkö termarin vaihdossa liruttaa jäähdytysnesteet pois ja onko operaatio kokonaisuudessaan kuinka haastava jos ihan hirveää kokemusta ei teeseitse-hommista ole?
Haittapuolena auto ei tee hiukkassuodattimen polttoa jos ei lämpene tarpeeksi (jonkun dokumentin mukaan 75c). Pidemmän päälle aiheuttaa mm. suodattimen tukkiutumisen. Ei ole mahdoton homma vaihdella, ja netistä löytyy aika monta DIY:tä sekä youtube-videota joita etukäteen tutkimalla pääsee hommasta aika hyvin selville.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
-
-
Originally posted by Supra^ View PostNo termostaateillahan kannattaa aloittaa, jos kerran lämmöt on todettu noin alhaisiksi. Niitä on 2kpl, päätermostaatti sekä EGR-järjestelmälle omansa.
Haittapuolena auto ei tee hiukkassuodattimen polttoa jos ei lämpene tarpeeksi (jonkun dokumentin mukaan 75c). Pidemmän päälle aiheuttaa mm. suodattimen tukkiutumisen. Ei ole mahdoton homma vaihdella, ja netistä löytyy aika monta DIY:tä sekä youtube-videota joita etukäteen tutkimalla pääsee hommasta aika hyvin selville.
Itse vaihdoin just egr termarin se on ihan 10 min homma. Ja ite oon aika käsi auto hommissa sitä päätermarii en kyl lähe vaihtaa on aika iso homma mut jos on talli ja tarvikkeet nii mikäs siinä.e92 330d M-sport
Ex e46 325 cab M-sport II
Comment
-
-
Originally posted by aku1979 View PostJoo katselin kans, että egr:n termarin voisin itse vaihtaa, mut päätermari jää ammattilaisille, kun ei ole edes kunnon paikkaa missä puuhastella. Auttoiko sulla se egr:n termarin vaihto?
ennen vaihtoo lämmöt oli alle 70 nyt pysyy siin 74 eli ei hirveesti. mul on kyl se päätermari rikki.e92 330d M-sport
Ex e46 325 cab M-sport II
Comment
-
-
Hiace kirjottanu hyvät ohjeet. Ite vaihtelin noilla omaan 320D:hen ja aikaa meni ekalla kertaa rauhassa tehden muistaakseen n.1,5h.
Ei ollenkaan niin paha rasti miltä äkkiistään vaikuttaa.
EDIT: toisaalta kahen litran koneessa selvisi vähemmällä purkamisella! Tuuletinta ja välijäähyä/letkuja ei tarvinnu irrottaa.Last edited by Jake87; 07-04-2015, 20:11.
Comment
-
-
Tänään lämmöt kävi hieman pidemmän ja korkeammilla kierroksilla tehdyn ajon aikana 83 asteessaKyllä se sitten pääsääntöisesti oli siinä n. 73 astetta. Katsoin bmwhatilla, että edellinen dpf:n poltto olisi suoritettu n. 170 kilometriä sitten eli se kai sitten toimii kuitenkin. Tuhkan massa oli jossain 38 grammassa(mitä ikinä se tarkoittaakaan) ja dpf:n pintalämpö keskimäärin 150 astetta.
Ilmeisesti uusin bmwhat päivitys toi mukanaan mahdollisuuden käynnistää poltto nappia painamalla! Onkohan tämä miten testattu ominaisuus..vähän epäilyttää kokeilla.
Comment
-
-
Originally posted by aku1979 View PostTänään kävi myös lämmöt melkein 90 asteessa motarilla kun hurrutteli n. 2500 kierroksella jonkun aikaa, mutta bmwhat ei ainakaan tunnistanut poltton alkamista. Vaihdoin sen jälkeen myös tuon egr:n termarin, mutta ei se vaikuttanut asiaan. Kai se on vaihdettava päätermari.
Neste kiertää enemmän kierroksilla niinpä kun neste kiertää jäähdyttimen läpi se jäähtyy.
Lämmöt käynee polton aikana reilusti yli 90 asteessa.
Kun termarit kunnossa näillä ilmoilla pitää nesteen lämmöt olla 90 astetta.
88 asteiset termarit -> termari aukeaa 88 asteessa ja yleensä lämpötila on 90 astetta ainakin "salavalikosta" katsottuna.
EDIT. Tosiaan kone kun käy kylmänä vaikuttaa se kulutukseen.
Kokemuksesta voin sanoa, että tuollainen 20 asteen alenema moottorin lämmössä lisää 0.5L/100kmF30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Originally posted by aku1979 View PostKorjaamolla olivat sitä mieltä, että koska normaali lämpötila on 70-90, ei termostaattia tarvitse vaihtaa. Jos on ongelmaa näkyisi se virheilmoituksena. Ajatuksia? Itse ajattelin kuitenkin vaihtaa päätermarin, koska osatkin ehdin jo hankkia.
Laitetaan kertauksena tänne.
DPF:n poltton yksi kriteeri on 75-asteen ylittävä nesteen lämpötila. Tätä alhaisemmissa lämpötiloissa poltto ei käynnisty.
Itse pidän huolta,että ainakin lämpötila ylittää tuon 75-astetta normaaliajossa aina.
Lainaus WDS:stä
"To enable regeneration of the particulate filter, regeneration must be requested in the DDE control unit.
The regeneration is requested in that the consumed fuel since the last regeneration is set to a maximum value in the DDE control unit.
The regeneration is started at the next trip as soon as the coolant temperature has reached a value of at least 75 °C and the exhaust-gas temperature before cat. has reached a value of at least 240 °C. Moreover, the fuel level must be at least 10 litres.
The best possible effect of the regeneration is achieved if the vehicle is operated for around 20 minutes at a speed of at least 60 kph that is as constant as possible as of the start of the regeneration. Experience has shown that non-urban driving achieves the best regeneration results."F30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Originally posted by aku1979 View PostKorjaamolla olivat sitä mieltä, että koska normaali lämpötila on 70-90, ei termostaattia tarvitse vaihtaa. Jos on ongelmaa näkyisi se virheilmoituksena. Ajatuksia? Itse ajattelin kuitenkin vaihtaa päätermarin, koska osatkin ehdin jo hankkia.
Ja DPF sieltä tosiaan menee tukkoon jossei lämmöt nouse yli 75 ajossa. Nimimerkillä juuri eilen 1,5h moottoritieajoa termarivikaisen 330d:n apparinpenkillä viettäneenä pakkopolttoa käynnistellen.Last edited by Supra^; 18-04-2015, 00:06.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Niin kyllä mä oon samaa mieltä ja vaihdan termostaatin kyllä. Katsotaan miten äijän käy kun ei ole kokemusta vastaavasta duunista.
Miten olette seuranneet dpf:n tukkeutumisastetta? Bmwhatin uusimmassa versiossa löytyy oma kikkare dpf:n seurantaan ja polton aloittamiseen..tai ei se kai mitään aloita vaan lähettää vain eculle requestin. Kävin tänään ajamassa motarilla sellaisen puolen tunnin lenkin, jotta poltto käynnistyisi. En ole aivan varma tapahtuiko toiminto. Kuitenkin noen tai karstan määrä putosi +40 grammasta lähes nollaan. Jäähdytysnesteen lämpötila ei noussut kuin max 75 asteeseen. Tuhkan määrä ei nähtävästi pienene edes poltossa..ainakin minulla tuhkan massa on muuttumaton n. 39g.
Comment
-
-
Originally posted by aku1979 View PostNiin kyllä mä oon samaa mieltä ja vaihdan termostaatin kyllä. Katsotaan miten äijän käy kun ei ole kokemusta vastaavasta duunista.
Miten olette seuranneet dpf:n tukkeutumisastetta? Bmwhatin uusimmassa versiossa löytyy oma kikkare dpf:n seurantaan ja polton aloittamiseen..tai ei se kai mitään aloita vaan lähettää vain eculle requestin. Kävin tänään ajamassa motarilla sellaisen puolen tunnin lenkin, jotta poltto käynnistyisi. En ole aivan varma tapahtuiko toiminto. Kuitenkin noen tai karstan määrä putosi +40 grammasta lähes nollaan. Jäähdytysnesteen lämpötila ei noussut kuin max 75 asteeseen. Tuhkan määrä ei nähtävästi pienene edes poltossa..ainakin minulla tuhkan massa on muuttumaton n. 39g.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
Ex:
Comment
-
Comment