Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E91 Lämmityslaitteen puhallin ei pelitä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rantan
    Newbiemmer
    • Apr 2015
    • 5
    • Tampere

    BMW E91 Lämmityslaitteen puhallin ei pelitä.

    Terve!

    Auto on siis 2007 vuoden E91 Touring 320d. Siinä on automaatti-ilmastointi sekä digitaalinen ohjausyksikkö. Lämmityslaitteen puhallin alkoi kolisemaan ja vinkumaan kuukausi takaperin ja sain tuon ongelman ansiokkaasti korjattua öljyämällä moottoria konetilan puolelta pilliviritystä käyttäen(kiitos vinkistä foorumilaisille). Nyt moottori lakkasi puhaltamasta kokonaan. Vanha moottori toimi kun annoin sille virtaa suoraan akusta, joten päätelin etuvastuksen sanoneen itsensä irti. Kävin hakemassa KL-varaosilta samantien uuden moottorin ja etuvastuksen. Asensin uuden moottorin, mutta puhallin ei pihahdakkaan. Mittailin jännitettä moottorin navoista ja kaikissa tuulettimen asennoissa jännite olisi sama 14,3volttia molemmissa navoissa.

    Päätin irrottaa moottorin ja tarkistaa etuvastukselle tulevat jännitteet. Liittimeen tulee kolme piuhaa(käyttöjännite akulta, maa ja ohjausjännite ohjausyksiköltä). Liittimeen tuli jännite 14,3 voltia ja maakin näytti löytyvän. Minkälaista tuon ohjausyksiköltä tulevan ohjausjännitteen tulisi olla? Voiko sitä mitata ihan normi yleismittarilla? Yleismittarilla mitattuna ohjausyksiköltä tuleva signaali oli todella pieini, maksimiasennossa n. 20mV ja pienimmällä 10 mV luokkaa.

    Nyt mietinkin onko vika tuossa ohjausyksiköltä tulevassa ohjausjännitteessä vai sainko mahdollisesti KL-varaosilta rikkinäisen etuvastuksen? Onko ideoita?

    Edit. Se piti vielä sanoa, että kun moottori ja etuvastus ovat kytkettynä, puhaltimen voimakkuuden säädöllä ei ole mitään vaikutusta puhaltimen moottorin navoissa oleviin jännitteisiin. Siellä näkyy koko ajan vakio 14,3 volttia...
    Last edited by Rantan; 08-04-2015, 17:04.
  • Rantan
    Newbiemmer
    • Apr 2015
    • 5
    • Tampere

    #2
    Kokeilin myös vanhaa moottoria tuon uuden etuvastuksen kanssa, mutta ei toimi senkään kanssa. Akun kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia ja kaikki muut sähkölaitteet pelaavat niinkuin pitääkin. Soitin KL-varaosille ja kyselin onko näitä etuvastuksia palautettu rikkinäisinä, mutta ei kuulemma ole.

    Comment

    • Juker
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 80
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Rantan View Post
      Terve!

      Auto on siis 2007 vuoden E91 Touring 320d. Siinä on automaatti-ilmastointi sekä digitaalinen ohjausyksikkö. Lämmityslaitteen puhallin alkoi kolisemaan ja vinkumaan kuukausi takaperin ja sain tuon ongelman ansiokkaasti korjattua öljyämällä moottoria konetilan puolelta pilliviritystä käyttäen(kiitos vinkistä foorumilaisille). Nyt moottori lakkasi puhaltamasta kokonaan. Vanha moottori toimi kun annoin sille virtaa suoraan akusta, joten päätelin etuvastuksen sanoneen itsensä irti. Kävin hakemassa KL-varaosilta samantien uuden moottorin ja etuvastuksen. Asensin uuden moottorin, mutta puhallin ei pihahdakkaan. Mittailin jännitettä moottorin navoista ja kaikissa tuulettimen asennoissa jännite olisi sama 14,3volttia molemmissa navoissa.

      Päätin irrottaa moottorin ja tarkistaa etuvastukselle tulevat jännitteet. Liittimeen tulee kolme piuhaa(käyttöjännite akulta, maa ja ohjausjännite ohjausyksiköltä). Liittimeen tuli jännite 14,3 voltia ja maakin näytti löytyvän. Minkälaista tuon ohjausyksiköltä tulevan ohjausjännitteen tulisi olla? Voiko sitä mitata ihan normi yleismittarilla? Yleismittarilla mitattuna ohjausyksiköltä tuleva signaali oli todella pieini, maksimiasennossa n. 20mV ja pienimmällä 10 mV luokkaa.

      Nyt mietinkin onko vika tuossa ohjausyksiköltä tulevassa ohjausjännitteessä vai sainko mahdollisesti KL-varaosilta rikkinäisen etuvastuksen? Onko ideoita?

      Edit. Se piti vielä sanoa, että kun moottori ja etuvastus ovat kytkettynä, puhaltimen voimakkuuden säädöllä ei ole mitään vaikutusta puhaltimen moottorin navoissa oleviin jännitteisiin. Siellä näkyy koko ajan vakio 14,3 volttia...
      Oliko siis suoraan tuolla moottorin navoillakin tuo 14.3 volttia? Kyllähän kaiken järjen mukaan ehjän moottorin silloin pitäisi pyöriä ihan niinkuin akulta suoraan virtaa annettaessa.

      Ja tuo ohjaus tosiaan on ainakin e60:ssä LIN väylä, ja sen mittaaminen ei taida ihan yleismittarilla onnistua.
      F10 530d xDrive///M Sport
      Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
      Ex F31 320d xDrive///M Sport
      Ex E60 530dA
      Ex E61 520d ///M Sport

      Comment

      • Rantan
        Newbiemmer
        • Apr 2015
        • 5
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Juker View Post
        Oliko siis suoraan tuolla moottorin navoillakin tuo 14.3 volttia? Kyllähän kaiken järjen mukaan ehjän moottorin silloin pitäisi pyöriä ihan niinkuin akulta suoraan virtaa annettaessa.

        Ja tuo ohjaus tosiaan on ainakin e60:ssä LIN väylä, ja sen mittaaminen ei taida ihan yleismittarilla onnistua.
        Muotoilin tuon lauseen hieman huonosti. Navoissa on sama jännite maan suhteen. Eli moottorin +navan ja maan välillä 14,3 volttia, samoin -navan ja maan. Napojen välinen jännite on täten nolla ja moottori ei pyöri. Ja tämä ei muutu vaikka paneelilta muuttaisi nopeutta.

        Comment

        • Juker
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 80
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Rantan View Post
          Muotoilin tuon lauseen hieman huonosti. Navoissa on sama jännite maan suhteen. Eli moottorin +navan ja maan välillä 14,3 volttia, samoin -navan ja maan. Napojen välinen jännite on täten nolla ja moottori ei pyöri. Ja tämä ei muutu vaikka paneelilta muuttaisi nopeutta.
          No niinpäs olikin kun tarkemmin luki lauseen, kuulostaa kyllä vähän erikoiselta. Tuleeko myös uudelta etuvastukselta molempiin napoihin tuo 14.3 volttia?
          F10 530d xDrive///M Sport
          Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
          Ex F31 320d xDrive///M Sport
          Ex E60 530dA
          Ex E61 520d ///M Sport

          Comment

          • Rantan
            Newbiemmer
            • Apr 2015
            • 5
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Juker View Post
            No niinpäs olikin kun tarkemmin luki lauseen, kuulostaa kyllä vähän erikoiselta. Tuleeko myös uudelta etuvastukselta molempiin napoihin tuo 14.3 volttia?
            Joo, nimenomaan uudelta. Vanhaa etuvastusta en ole enää edes kokeillut kun siitä on silminnähden joku mikrokontrolleri kärvähtänyt.

            Olin viikonlopun reissussa ja pääsin eilen ehtoosta taas auton kimppuun. Päätin vielä kokeilla moottoria paikalleen ja mitata jännitteitä. Jännitteet olivat alkuun samat kuin aikasemmin kirjoitin, mutta yllättäen puhaltimen moottori lähti pyörimään täydellä teholla. Hetken jo ajattelin, että nytkö se lähti pelaamaan, mutta edelleenkään nopeuden säädöllä ei ole mitään merkitystä. Nyt puhallin puhaltaa täydellä teholla vaikka virrat ottaa pois Ei auttanut muu kuin ottaa piuhat irti. Eli tällä hetkellä tilanne on se, että moottorin plus navalle tulee jatkuvasti päälle 14 volttia ja miinusnapa on nollissa. Vieläkin vaikea sanoa onko vika uudessa etuvastuksessa vai ohjaussignaalissa. Alkaa usko menemään tämän projektin kanssa. Onneksi kelit on sentään kohdillaan niin pärjää ilman puhallintakin.

            Laitoin piuhan tilaukseen, jotta pääsen lukemaan mahdollisia vikakoodeja. Jos ei mitään koodeja löydy luulisi vian olevan etuvastuksessa. Katselin myös, että netistä löytyisi halvalla purkuautoista etuvastuksia, joilla voisi kokeilla ilman suurempia taloudellisia uhrauksia.

            Comment

            • Juker
              Bimmer Rookie
              • Aug 2011
              • 80
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Rantan View Post
              Joo, nimenomaan uudelta. Vanhaa etuvastusta en ole enää edes kokeillut kun siitä on silminnähden joku mikrokontrolleri kärvähtänyt.

              Olin viikonlopun reissussa ja pääsin eilen ehtoosta taas auton kimppuun. Päätin vielä kokeilla moottoria paikalleen ja mitata jännitteitä. Jännitteet olivat alkuun samat kuin aikasemmin kirjoitin, mutta yllättäen puhaltimen moottori lähti pyörimään täydellä teholla. Hetken jo ajattelin, että nytkö se lähti pelaamaan, mutta edelleenkään nopeuden säädöllä ei ole mitään merkitystä. Nyt puhallin puhaltaa täydellä teholla vaikka virrat ottaa pois Ei auttanut muu kuin ottaa piuhat irti. Eli tällä hetkellä tilanne on se, että moottorin plus navalle tulee jatkuvasti päälle 14 volttia ja miinusnapa on nollissa. Vieläkin vaikea sanoa onko vika uudessa etuvastuksessa vai ohjaussignaalissa. Alkaa usko menemään tämän projektin kanssa. Onneksi kelit on sentään kohdillaan niin pärjää ilman puhallintakin.

              Laitoin piuhan tilaukseen, jotta pääsen lukemaan mahdollisia vikakoodeja. Jos ei mitään koodeja löydy luulisi vian olevan etuvastuksessa. Katselin myös, että netistä löytyisi halvalla purkuautoista etuvastuksia, joilla voisi kokeilla ilman suurempia taloudellisia uhrauksia.
              Oukei, vähän erikoiseltahan tuo kuulostaa. Koodit kyllä kannattaa ekaksi kattoa.

              En tiedä oletko lukenu, mutta tuolla on juttua meikäläisen vähän vastaavasta tilanteesta e60:ssa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=310708 . Eli mulla puhaltimen toimimattomuuden aiheutti ohjauspaneelista ilmastoinnin läppämoottoreille lähtevän LIN väylän ilmeinen johdinvika (tai näin ainakin oletan). Eli ohjauspaneelista lähtee LIN väylät, toinen puhaltimelle ja toinen läppämoottoreille. Ja mulla sitten mittailujen mukaan tuo läppämoottoreiden väylä on jostain kohti poikki/oikosessa tms. ja se aiheutti sen, että puhaltimen väyläkään ei pelaa. Sitten kun irroitin tuon läppämoottorien väyläjohtimet tuolta ohjauspaneelin takaa, niin alko puhallin pelaamaan normaalisti.
              Last edited by Juker; 15-04-2015, 18:37. Reason: Typo
              F10 530d xDrive///M Sport
              Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
              Ex F31 320d xDrive///M Sport
              Ex E60 530dA
              Ex E61 520d ///M Sport

              Comment

              • Rantan
                Newbiemmer
                • Apr 2015
                • 5
                • Tampere

                #8
                Jep jep, vika paikannettu. Tilasin purkaamolta käytetyn vanhan etuvastuksen ja puhallin toimii täydellisesti. Eli paskan möivät KL-varaosilta. Täytyy käydä reklamoimassa huomenna. Hieno homma, että vika löytyi, mutta samaan aikaan harmittaa että moiseen tuli tuhrattua aikaa ja vaivaa aivan turhaan...

                EDIT: Annetaan vähän positiivistakin palautetta KL-varaosille. Kävin aamusta reklamoimassa ja sain uuden etuvastuksen mukaan ilman mukinoita. Tuuletin pelaa, joten ei muuta kun kesää odottelemaan. Kiitokset avusta ja mielenkiinnosta!
                Last edited by Rantan; 23-04-2015, 10:41.

                Comment

                • KooHoo
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2010
                  • 132
                  • Oulu

                  #9
                  Itselläni 2007 325d ja vastaavan kaltainen automaatti-ilmastointi ja digitaalinen ohjausyksikkö. Lämmityslaitteen puhallin lakkasi tottelemasta kertalaakista. Eli puhaltaa koko ajan vain minimiteholla. Diginäyttö kyllä tottelee namiskoita. Vikakoodeissa ei mitään, mitä Bochilaisella olisi saanut kiinni eikä toimilaitetestiäkään puhallin totellut. Ensimmäisenä tulee itselläni mieleen juurikin tuo säätövastus, joka voinee oireilla tähän tyyliin? :think

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎