Terve!
Auto on siis 2007 vuoden E91 Touring 320d. Siinä on automaatti-ilmastointi sekä digitaalinen ohjausyksikkö. Lämmityslaitteen puhallin alkoi kolisemaan ja vinkumaan kuukausi takaperin ja sain tuon ongelman ansiokkaasti korjattua öljyämällä moottoria konetilan puolelta pilliviritystä käyttäen(kiitos vinkistä foorumilaisille). Nyt moottori lakkasi puhaltamasta kokonaan. Vanha moottori toimi kun annoin sille virtaa suoraan akusta, joten päätelin etuvastuksen sanoneen itsensä irti. Kävin hakemassa KL-varaosilta samantien uuden moottorin ja etuvastuksen. Asensin uuden moottorin, mutta puhallin ei pihahdakkaan. Mittailin jännitettä moottorin navoista ja kaikissa tuulettimen asennoissa jännite olisi sama 14,3volttia molemmissa navoissa.
Päätin irrottaa moottorin ja tarkistaa etuvastukselle tulevat jännitteet. Liittimeen tulee kolme piuhaa(käyttöjännite akulta, maa ja ohjausjännite ohjausyksiköltä). Liittimeen tuli jännite 14,3 voltia ja maakin näytti löytyvän. Minkälaista tuon ohjausyksiköltä tulevan ohjausjännitteen tulisi olla? Voiko sitä mitata ihan normi yleismittarilla? Yleismittarilla mitattuna ohjausyksiköltä tuleva signaali oli todella pieini, maksimiasennossa n. 20mV ja pienimmällä 10 mV luokkaa.
Nyt mietinkin onko vika tuossa ohjausyksiköltä tulevassa ohjausjännitteessä vai sainko mahdollisesti KL-varaosilta rikkinäisen etuvastuksen? Onko ideoita?
Edit. Se piti vielä sanoa, että kun moottori ja etuvastus ovat kytkettynä, puhaltimen voimakkuuden säädöllä ei ole mitään vaikutusta puhaltimen moottorin navoissa oleviin jännitteisiin. Siellä näkyy koko ajan vakio 14,3 volttia...
Auto on siis 2007 vuoden E91 Touring 320d. Siinä on automaatti-ilmastointi sekä digitaalinen ohjausyksikkö. Lämmityslaitteen puhallin alkoi kolisemaan ja vinkumaan kuukausi takaperin ja sain tuon ongelman ansiokkaasti korjattua öljyämällä moottoria konetilan puolelta pilliviritystä käyttäen(kiitos vinkistä foorumilaisille). Nyt moottori lakkasi puhaltamasta kokonaan. Vanha moottori toimi kun annoin sille virtaa suoraan akusta, joten päätelin etuvastuksen sanoneen itsensä irti. Kävin hakemassa KL-varaosilta samantien uuden moottorin ja etuvastuksen. Asensin uuden moottorin, mutta puhallin ei pihahdakkaan. Mittailin jännitettä moottorin navoista ja kaikissa tuulettimen asennoissa jännite olisi sama 14,3volttia molemmissa navoissa.
Päätin irrottaa moottorin ja tarkistaa etuvastukselle tulevat jännitteet. Liittimeen tulee kolme piuhaa(käyttöjännite akulta, maa ja ohjausjännite ohjausyksiköltä). Liittimeen tuli jännite 14,3 voltia ja maakin näytti löytyvän. Minkälaista tuon ohjausyksiköltä tulevan ohjausjännitteen tulisi olla? Voiko sitä mitata ihan normi yleismittarilla? Yleismittarilla mitattuna ohjausyksiköltä tuleva signaali oli todella pieini, maksimiasennossa n. 20mV ja pienimmällä 10 mV luokkaa.
Nyt mietinkin onko vika tuossa ohjausyksiköltä tulevassa ohjausjännitteessä vai sainko mahdollisesti KL-varaosilta rikkinäisen etuvastuksen? Onko ideoita?
Edit. Se piti vielä sanoa, että kun moottori ja etuvastus ovat kytkettynä, puhaltimen voimakkuuden säädöllä ei ole mitään vaikutusta puhaltimen moottorin navoissa oleviin jännitteisiin. Siellä näkyy koko ajan vakio 14,3 volttia...
Comment