Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 LCI täryttää rattia maantienopeuksissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PEK
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 58
    • S

    E91 LCI täryttää rattia maantienopeuksissa

    Auto E91 318D. Ongelmana on häiritsevä vapina ratissa maantienopeuksissa. Vapina muuttuu ajoittain välillä tuntee kun hellästi pitää ratista kiinni ja välillä heiluu koko ratti. Pahin nopeus alue on 90kmh tienoilla. Tähän mennessä vaihdettu uudet jarrulevyt, iskareiden yläpäät kolinoiden takia, uudet renkaat samalla katsottu vanteiden suoruus (vapinaa oli vanhoillakin renkailla ja myös talvirenkailla). Auto kulkee suoraan eikä vetele. Tänään tutkiskelin väljyyksiä, otin raidetangotkin irti ja kokeilin, ettei väljyyttä ole. Ainoa mikä vielä tulisi mieleen on pyörien suuntaus. Voisiko sillä olla merkitystä. Mitään ylimääräisiä kolinoita ei ole, ainoastaan tämä kiusallinen vapina.
    Last edited by PEK; 23-04-2015, 18:04.
  • -rik
    BTCF Member
    • Nov 2009
    • 827
    • Rovaniemi

    #2
    Reaktiotangot tai niiden puslat tarkemmin. Ainakin e60 aiheuttaa tuota, ei tunnu väljältä, tai hankala havaita.
    ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

    Comment

    • PEK
      Bimmer Rookie
      • Apr 2014
      • 58
      • S

      #3
      Originally posted by -rik View Post
      Reaktiotangot tai niiden puslat tarkemmin. Ainakin e60 aiheuttaa tuota, ei tunnu väljältä, tai hankala havaita.
      Ptääpä kokeilla vaihtaa reaktiotangot. Onko tarvikeosilla kuinka laadullisia eroja esim. VAICO, NK, FEBI BILSTEI, LEMFÖRDER, MAPCO, METZGER, SWAG? Vaicolta saisi halvalla tarvikeosia, mutta kannattaako sijoittaa enemmän johonkin tiettyyn merkkiin laadun takia? Tuli vielä sellainen ajatus mieleen, että voiko esim. raidetankojen uloimmat päät aiheuttaa vapinaa jos pallonivel on löysähkön oloinen heluttaessa?

      Comment

      • PEK
        Bimmer Rookie
        • Apr 2014
        • 58
        • S

        #4
        Nyt on ainakin yksi väljyys löytynyt kun aikani eri osia heiluttelin. Eli auto maassa ja kuskin renkaasta ylhäältä heiluttaa edestakaisin niin selvä klonkse kuuluu ja tuntuu myös renkaassa. Ongelmana on vain, etten saa selville mikä siellä oikein klappaa ja heti kun auton tunkkaa ylös niin klappi katoaa. Lisäksi klappi ilmenee vain renkaat suorassa. Kokeilin myös jarrua painaa, mutta klappi ei sillä poistunut. Reaktiotankoja en ole vielä vaihtanut, koska meni tilaushommiksi. Voisiko väljyys olla kumminkin pyöränlaakerissa?

        Comment

        • Jarppa63
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 758
          • Kerava

          #5
          Tuolta kannattaa tutkia:


          Jarppa
          BMW i4M50 individual -23
          exiä: BMW 545e -21
          BMW F33 435xd -15
          M550xd-12
          e93 330da -08
          Dodge Stealth RT/TT -91
          Ford Thunderbird SC -91
          Olds Supreme avo -71
          Chevy Chevelle 2d HT -72

          Comment

          • PEK
            Bimmer Rookie
            • Apr 2014
            • 58
            • S

            #6
            Originally posted by PEK View Post
            Nyt on ainakin yksi väljyys löytynyt kun aikani eri osia heiluttelin. Eli auto maassa ja kuskin renkaasta ylhäältä heiluttaa edestakaisin niin selvä klonkse kuuluu ja tuntuu myös renkaassa. Ongelmana on vain, etten saa selville mikä siellä oikein klappaa ja heti kun auton tunkkaa ylös niin klappi katoaa. Lisäksi klappi ilmenee vain renkaat suorassa. Kokeilin myös jarrua painaa, mutta klappi ei sillä poistunut. Reaktiotankoja en ole vielä vaihtanut, koska meni tilaushommiksi. Voisiko väljyys olla kumminkin pyöränlaakerissa?
            Ongelma edelleen päällä ja vapina tuntuu pahenevan ajossa. Reaktiotangot vaihdettu sekä pyörän suuntaus tehtynä. Kuskin puolen rengas klappaa tasaisella maalla ollessa ihan selvästi kuulee ja tuntee, mutta mistään ei väljyyttä tunnu löytyvän. Klappi poistuu saman tien jos renkaita kääntää tai tunkilla vähänkään nostaa autoa siten, ettei rengas ole edes ilmassa.

            Comment

            • _Sylin_teri_
              BTCF Member
              • May 2013
              • 366
              • Suomi finland

              #7
              Voikos pyöränlaakeri olla väljä? Muijan pösössä oli aivan helvetin väljä edestä ilman että oli päästäny ääntäkän. Mutta luulisi kyllä että rengas ilmassa tuntuisi välys silloin

              Comment

              • PEK
                Bimmer Rookie
                • Apr 2014
                • 58
                • S

                #8
                Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
                Voikos pyöränlaakeri olla väljä? Muijan pösössä oli aivan helvetin väljä edestä ilman että oli päästäny ääntäkän. Mutta luulisi kyllä että rengas ilmassa tuntuisi välys silloin
                Täristikö auton rattia kun pyöränlaakeri oli lopussa?

                Comment

                • jaegarmaisteri
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 384
                  • Turku

                  #9
                  Millasilla kumeilla ajat? Halvat vai laadukkaat kalliit? Itsellä oli mystinen tärinäongelma kovemmilla nopeuksilla ja kävi ilmi muutaman rengasfirman ja korjaamokäynnin jälkee, et kahdesta renkaasta runko paskana ja kolmannesta menossa.
                  F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
                  --------------------------------------------
                  ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
                  ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
                  ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
                  ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
                  ex. vRS -11 - 270hp/428N
                  ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
                  ex. VW Jetta :think
                  ex. Opel Ascona :think

                  Comment

                  • PEK
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2014
                    • 58
                    • S

                    #10
                    Originally posted by jaegarmaisteri View Post
                    Millasilla kumeilla ajat? Halvat vai laadukkaat kalliit? Itsellä oli mystinen tärinäongelma kovemmilla nopeuksilla ja kävi ilmi muutaman rengasfirman ja korjaamokäynnin jälkee, et kahdesta renkaasta runko paskana ja kolmannesta menossa.
                    Uusilla goodyear efficientgrip, talvella misukoilla sama ongelma ja kaikki hetot tarkistettu rengaspajalla.

                    Comment

                    • sonikk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 1664
                      • Kerava

                      #11
                      Kannattaa lähteä ihan perusasioista, mulla loppui tutinat kun otin pyörät irti ja putsailin porakoneella ja teräsharjalaikalla kiinnityspinnat levyistä ja vanteista. E39 oli aikoinaan myös tarkka että kaikki osapuolet puhtoisia.

                      Comment

                      • PEK
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2014
                        • 58
                        • S

                        #12
                        Originally posted by sonikk View Post
                        Kannattaa lähteä ihan perusasioista, mulla loppui tutinat kun otin pyörät irti ja putsailin porakoneella ja teräsharjalaikalla kiinnityspinnat levyistä ja vanteista. E39 oli aikoinaan myös tarkka että kaikki osapuolet puhtoisia.
                        Perusasiat jo kokeiltu eli vanteen sekä pyörän navan pinnat putsattu teräslaikalla. Kolina tuntuu, että kuuluisi pyörän navan kohdilta, mutta hemmetin vaikea paikantaa. On kokeiltu heilutella, että toinen tunnustelee väljyyksiä käsin eri varsista, mutta kun väljyyksiä ei vain tunnu ja sitten kun ottaa renkaan yläreunasta kiinni ja repii edestakaisin liikkein niin väljyyttä on monta milliä. Seuraavaksi vaihdan koko pyörän navan jota pahasti epäilen.

                        Comment

                        • pro_tinnitus
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 273
                          • Etelä-Suomi

                          #13
                          Originally posted by PEK View Post
                          Perusasiat jo kokeiltu eli vanteen sekä pyörän navan pinnat putsattu teräslaikalla. Kolina tuntuu, että kuuluisi pyörän navan kohdilta, mutta hemmetin vaikea paikantaa. On kokeiltu heilutella, että toinen tunnustelee väljyyksiä käsin eri varsista, mutta kun väljyyksiä ei vain tunnu ja sitten kun ottaa renkaan yläreunasta kiinni ja repii edestakaisin liikkein niin väljyyttä on monta milliä. Seuraavaksi vaihdan koko pyörän navan jota pahasti epäilen.
                          Kävisin sinuna tarkistuttamassa vielä pyöränkulmat ennen mitään napojen vaihtoa. Jos pyöränlaakerit ovat entiset niin kyllä se jyrisee ajossa tarpeeksi kuuluvasti. Yksi potentiaalinen tärinän aiheuttaja voi olla myös kardaanin tukilaakeri tai ne guibot (kumipuslat). Kerrohan sitten jos/kun saat tärinän aiheuttajan selville.

                          These flex discs crack and fail all the time. The good news is that replacement is relatively easy! Check out this article for detailed instructions on this procedure.


                          The driveshaft flex-disc is used to connect the transmission to the driveshaft. It is made of solid rubber and wears out over time. You may experience a drivetrain vibration or shimmy. If so, inspect your driveshaft flex-disc. It should be free from distortion, cracks, tears and have no missing pieces. If you find any of these problems, replace the driveshaft flex-disc and mounting fasteners. To access the driveshaft flex-disc, you have to remove the exhaust system and exhaust heat shield. When replacing, at the minimum, replace the self-locking nuts that attach the driveshaft flex-disc. I prefer to replace the bolts too. The driveshaft flex-disc is also referred to as the Guibo. Raise and support rear of vehicle on jack stands. See our tech article on jacking your vehicle. If you have an AWD BMW E90, remove complete exhaust system. See our tech article on exhaust system removing. Then remove the center heat shield that runs along the driveshaft tunnel.
                          E90 320d -05
                          EX: Z3 E36/8 3.0i

                          Comment

                          • _Sylin_teri_
                            BTCF Member
                            • May 2013
                            • 366
                            • Suomi finland

                            #14
                            Originally posted by PEK View Post
                            Täristikö auton rattia kun pyöränlaakeri oli lopussa?
                            Ei kyllä täristänyt mutta bemari voi olla vähän tarkempi ku pösö pullakumeilla

                            Comment

                            • PEK
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2014
                              • 58
                              • S

                              #15
                              Nyt on napa vaihdettu eikä ongelma edelleenkään poistunut. Katsastus on lähiaikana jolloin saavat selvittää, missä vika piilee.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎