Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omituinen vinkuminen E91 320dA '05

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • raatis
    Bimmer Rookie
    • Oct 2014
    • 47
    • Lappeenranta

    Omituinen vinkuminen E91 320dA '05

    Huomasin auton pitävän vinkumista kun ilmastointi/puhallin on päällä ja vaihde silmässä. Joko R tai D päällä, mutta N tai P vaihteella ääntä ei kuulu. Eikä ääntä kuulu silloinkaan jos puhallin on kokonaan pois päältä. Viittaisi ilmeisen selvästi ilmastointiin. Vai oletteko törmänneet vastaavaan?

    Vaihdatin keväällä autoon moniurahihnat, olisiko toinen hihnoista jo mennyt löysäksi tai muuta vikaa? Auto myös narahtaa käynnistäessä. Lähtee jostain rullasta tms. Eivät hihnan vaihdossa osanneet paikallistaa tarkemmin mistä rullasta.
    Last edited by raatis; 04-07-2015, 11:20.
  • pro_tinnitus
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 273
    • Etelä-Suomi

    #2
    Originally posted by raatis View Post
    Huomasin auton pitävän vinkumista kun ilmastointi/puhallin on päällä ja vaihde silmässä. Joko R tai D päällä, mutta N tai P vaihteella ääntä ei kuulu. Eikä ääntä kuulu silloinkaan jos puhallin on kokonaan pois päältä. Viittaisi ilmeisen selvästi ilmastointiin. Vai oletteko törmänneet vastaavaan?

    Vaihdatin keväällä autoon moniurahihnat, olisiko toinen hihnoista jo mennyt löysäksi tai muuta vikaa? Auto myös narahtaa käynnistäessä. Lähtee jostain rullasta tms. Eivät hihnan vaihdossa osanneet paikallistaa tarkemmin mistä rullasta.
    Kai samalla vaihdettiiin hihnankiristäjä? Itselläni vinkuu myös ja M47 koneessa pitäisi pärjätä vain yhden vapaarullan vaihdolla. Muut ovat kiiinni laturissa tai kompurassa sekä vesipumpussa. Pahimmassa tapauksessa se ääni tulee tärinänvaimentimesta, joka on kampiakselin päässä. INA merkkiset kannattaa ostaa jos ei OEM hintaa halua maksaa, ovat samaa kuin alkuperäiset osat.

    Itse aion vaihtaa hihnat ,vesipumpun sekä tärinänvaimentimen , hihnapyörän ja kiristimen samalla kertaa. Jos vielä tuon jälkeen kitisee niin sitten vikaa voi alkaa etsimään noista apulaite hihnapyörien laakereista.
    Last edited by pro_tinnitus; 04-07-2015, 11:54.
    E90 320d -05
    EX: Z3 E36/8 3.0i

    Comment

    • raatis
      Bimmer Rookie
      • Oct 2014
      • 47
      • Lappeenranta

      #3
      Joo vaihdettiin hihnankiristäjäkin. Tänään kun ajoin niin ei kuulunut minkäänlaista ylimääräistä ääntä. Eikä muutes aina narahda käynnistyksen yhteydessä.
      Eli nämä asiat ovat todennäköisesti myös yhteydessä toisiinsa?

      Comment

      • raatis
        Bimmer Rookie
        • Oct 2014
        • 47
        • Lappeenranta

        #4
        En ole kerennyt tekemään asialle mitään. Niin nostetaan asia pinnalle. Onko kukaan löytänyt ratkaisua tähän ongelmaan. Eihän muuten mitää, mutta vituttaa kun vinkuu ryömintävauhdil ajessa. Ääni häviää kovemmassa vauhdissa.

        Comment

        • Garash
          BTCF Member
          • Nov 2009
          • 524
          • Joensuu

          #5
          Lainataan tätä kun osuu niin hyvin omiin oireisiin. Pitkän aikaa kuulunut jo vinkaisuääni kun auton käynnistää ja selkeästi myös laturin laakeri antanut ylimääräistä ääntä.
          Vaihdoin noiden perusteella kiristimen, laturin. Samalla kertaa meni paikoilleen ohjainrulla sekä vesipumppu. Moniurahihna on vaihdettu vuosi sitten, nyt ei uusittu.
          Toimenpiteiden jälkeen edelleen vinkaisee käynnistäessä, mutta laturin vinkuminen hävisi. Nyt näiden jälkeen tullut aivan jäätävä vinkuva ääni 1500rpm ylöspäin. Käytin hihnaa irti ja pyörittelin kaikki ohjainrullat ja mistään ei vinkumista kuulu ja pyörii jouhevasti, ainut mikä hiukan kahisee on kompuran rulla, mutta en usko että se yhtäkkiä näiden jälkeen aiheuttaisi ko. äänen. Ideoita mitä seuraavaksi vai voiko esim uusi kiristin antaa vikisevän äänen kierroksilla? Silikonisprayta kun suihkuttaa aavistuksen vinkuvaa ääntä ei kuulu eikä myöskään vinkaisuääntä käynnistäessä.
          E30 325iA
          F31 320xd

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9139
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Garash View Post
            Lainataan tätä kun osuu niin hyvin omiin oireisiin. Pitkän aikaa kuulunut jo vinkaisuääni kun auton käynnistää ja selkeästi myös laturin laakeri antanut ylimääräistä ääntä.
            Vaihdoin noiden perusteella kiristimen, laturin. Samalla kertaa meni paikoilleen ohjainrulla sekä vesipumppu. Moniurahihna on vaihdettu vuosi sitten, nyt ei uusittu.
            Toimenpiteiden jälkeen edelleen vinkaisee käynnistäessä, mutta laturin vinkuminen hävisi. Nyt näiden jälkeen tullut aivan jäätävä vinkuva ääni 1500rpm ylöspäin. Käytin hihnaa irti ja pyörittelin kaikki ohjainrullat ja mistään ei vinkumista kuulu ja pyörii jouhevasti, ainut mikä hiukan kahisee on kompuran rulla, mutta en usko että se yhtäkkiä näiden jälkeen aiheuttaisi ko. äänen. Ideoita mitä seuraavaksi vai voiko esim uusi kiristin antaa vikisevän äänen kierroksilla? Silikonisprayta kun suihkuttaa aavistuksen vinkuvaa ääntä ei kuulu eikä myöskään vinkaisuääntä käynnistäessä.
            Värinänvaimennin (kampiakselin hihnapyörä) vaihtoon.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 875
              • Keski-Suomi und Sawo

              #7
              Vanhan nostoa. Identtiset oireet. Keväällä uusittu dampperi (INA), kaikki rullat, kiristin, vesipumppu. Aluksi kiljaisi sammuttaessa/startatessa. Sitten 1500rpm ja siitä ylöspäin. Nyt tyhjäkäynniltä hamaan tappiin. Laturi uusittu laakerivälyksen perusteella, ei auttanut. Voiko alle 10tkm ajettu dampperi olla sökö? Ei näy minkäänlaisia halkeamia valolampulla ja kameralla. Ei myöskään erityisesti näyttäisi heiluvan (saman verran ”lieppaa” kun heti asennuksen jälkeen). Sigun E61 kyseessä. Kellään löytynyt ratkaisua ongelmaan?

              Edit: Tällainen aihe löytyi:


              Keväällä vaihtamani oe-numerolla tilattu hihna SKF 6PK2080 = 2080mm pitkä. Eli juuri se mitä BMWfansin kuvauksessa mainitaan. Taidan mittailla seuraavaksi tönärillä eilen vaihtamani laturin hihnapyörän halkaisijan.
              Last edited by Magirus; 21-08-2022, 14:52.

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5257
                • Pirkkala

                #8
                Suihkuta vettä hihnaan auton käydessä, jos ääni häviää, on kyse hihna kitinästä jotai voi aiheuttaa esim. rikkinäinen ac kompura
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Magirus
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 875
                  • Keski-Suomi und Sawo

                  #9
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Suihkuta vettä hihnaan auton käydessä, jos ääni häviää, on kyse hihna kitinästä jotai voi aiheuttaa esim. rikkinäinen ac kompura
                  Tällä testillä toki koko helahoito hiljenee hetkeksi. Mutta esim ac-kompura on omalla hihnalla niin se tuskin tässä tapauksessa on ongelman aiheuttaja (ilmastointikaan ei tosin toimi vaikka ainetta on, kylmälaitehuollon mukaan paisuntaventtiili jumissa/sökö). Purin taas ”pää”apulaitehihnalta rullia käsiin ja silmämääräisesti esim. kiristäjän rullasta on tavaraa kulunut pois (ei tosin tönärillä mitattavissa). Samalla rullalla laakerissakin jo välystä (keväällä vaihdettu, SKF:n osa). On niin villiä tuo luisto tällä hetkellä, ettei auta vaikka kiristäjästä kääntäisi käsin räikällä varovaisesti ”ylikireälle”.

                  Edit: tässä vielä video:


                  Tässä viikon sisällä auto myös mystisesti pätkäisi puoleksi sekunniksi/sekunniksi sähköt kesken ajon. Ei jättänyt koodeja. Voiko laturi olla ahtaalla jos esim. päävirtakaapelin läpivienti heikossa hapessa (kauhea ylimenovastus ja siitä johtuen laturi kuormittuisi liikaa?). En tiedä, kaukaa haettu mutta nyt alkaa olla hätä kädessä ja keinot loppu.
                  Last edited by Magirus; 21-08-2022, 16:13.

                  M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                  M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                  M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                  M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                  O: E24 osasia

                  Comment

                  • Magirus
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 875
                    • Keski-Suomi und Sawo

                    #10
                    Originally posted by Magirus View Post
                    Tällä testillä toki koko helahoito hiljenee hetkeksi. Mutta esim ac-kompura on omalla hihnalla niin se tuskin tässä tapauksessa on ongelman aiheuttaja (ilmastointikaan ei tosin toimi vaikka ainetta on, kylmälaitehuollon mukaan paisuntaventtiili jumissa/sökö). Purin taas ”pää”apulaitehihnalta rullia käsiin ja silmämääräisesti esim. kiristäjän rullasta on tavaraa kulunut pois (ei tosin tönärillä mitattavissa). Samalla rullalla laakerissakin jo välystä (keväällä vaihdettu, SKF:n osa). On niin villiä tuo luisto tällä hetkellä, ettei auta vaikka kiristäjästä kääntäisi käsin räikällä varovaisesti ”ylikireälle”.

                    Edit: tässä vielä video:


                    Tässä viikon sisällä auto myös mystisesti pätkäisi puoleksi sekunniksi/sekunniksi sähköt kesken ajon. Ei jättänyt koodeja. Voiko laturi olla ahtaalla jos esim. päävirtakaapelin läpivienti heikossa hapessa (kauhea ylimenovastus ja siitä johtuen laturi kuormittuisi liikaa?). En tiedä, kaukaa haettu mutta nyt alkaa olla hätä kädessä ja keinot loppu.
                    Motonetistä hihna + kiristimen rulla ja taas mennään ilman luistoa.. tosin kuinka kauan. Motonetissä molemmat (halpa ja ”OE-laatu”) 3mm pidemmät vrt. bemarin orkkis.

                    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                    O: E24 osasia

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎