Announcement

Collapse
No announcement yet.

325i -06 vesipumpun kestävyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Taky
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 562
    • Ola

    #16
    Originally posted by Taky View Post
    Täälläkin oireilee yksi E90:nen N52B25-moottorilla, ensin keltaista sitten punaista tauluun. Nesteet on OK.
    Pikkaisen lisää selvitelty aihetta . kaivettu mittaristoon näkyviin moottorinlämpötila.

    Auto seisonut viikon verran ja lämpö oli +17C, kone käyntiin ja ajoon, muutama km meni OK, lämmöt 70-80C nousi ja hetken päätä laski - termari auki?

    Lisää ajoa pari km lämmöt alkaa kokota 85-90-95-100-105 eikä enään laske ajossa - kone sammuksiin jonka jälkeen hitusen nousua mutta sitten laskuun hitaasti.

    Samalla havaittua että lämppäristä ei tule lämmintä vaikka säädöt tapissa punasella.

    Vesipumppu kaput kun nesteet ei kierrä?

    Jäähdytystä riittää niin kauan kuin syylärissä "kylmää" kun alussa lämmöt menee alaspäinkin = termari auki.
    Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
    Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2093
      • *

      #17
      Se koneen nesteen lämpötila riippuu siitä missä ajomoodissa moottori on. Matka ajossa ainakin minulla nousi lämmöt aina sinne 115c eli eco-moodiin.

      Jos lämmintä ei tule niin olethan tarkastanut että jäähdytys nestettä on tarpeeksi? Ja jos lisäät niin muista että oikea neste on se sininen bmw neste.

      E: mutta kyllähän se vesipumppu on kaput jos kerta hälytysrajalle nousee, vaihtoon vain.
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • MSam
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 181
        • Länsi-Suomi

        #18
        N52B25 (E60, rek. 1/2006) ja pumppu pyörähti viimeiset kierroksensa viime torstaina. Mittalukemalla 218tkm.

        Kaverilla kilahti E61:ssä muistaakseni ihan saman kaavan mukaan, noin 200tkm kohdalla, oli vuotta vanhempi auto, sama kone.

        Oudointa minusta, että osaa ei ollut edes Raision AK:ssa hyllyssä, mutta toki nopeasti saapui seuraavaksi päiväksi ja auto palasi perjantaina ajoon. Ja kuskin lompakko kilon verran kuivempana.
        E60 523i

        E10 kiitos ei.

        Comment

        • Konu
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 140
          • HELSINKI

          #19
          N52b25

          Käyttöönotto 12/2006 ajettu 250 000km

          Motarilla lämmöt nousi ensin keltaselle varoitukselle ja sit punaselle. Pikku tauko aina kun meni punaselle, niin sai nilkutettua seuraavasta rampista alas hinausautoa odottamaan. Lämppäri rupes puhaltaa pelkkää kylmää, eikä auto jättäny lätäköitä, niin aavisti vesipumpun pettäneen.

          Muistaakseni aika tarkalleen 1k€ oli korjauskustannukset Laakkosella.
          Älä oo tommonen

          e61 525iA
          e36 320iA
          e39 540iA
          e34 518i

          Comment

          • Habanerox
            Bimmer Rookie
            • Dec 2015
            • 79
            • Vantaa

            #20
            330d 2006 alkuperäinen pumppu ja 252000km mittarissa, saa nähdä kauanko kestää vielä, mitään ei oireile.
            BMW 330d e90 2006

            Comment

            • JTP
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 506
              • Hpj

              #21
              Originally posted by Habanerox View Post
              330d 2006 alkuperäinen pumppu ja 252000km mittarissa, saa nähdä kauanko kestää vielä, mitään ei oireile.
              Dieselmoottoreissa on täysin eriainen hihnan pyörittämä mekaaninen vesipumppu, joten sen kestävyyttä on vaikea verrata tässä keskustelussa oleviin sähköisiin pumppuihin. Toki hajoaa se mekaaninen pumppukin ennemmin tai myöhemmin..
              e90 330i lci -09
              Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
              Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

              Comment

              • mikkis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1897
                • Vantaa

                #22
                Originally posted by mikkis View Post
                Mikäs siellä pamahtaa jotta tulee kalliiksi? ihan saman hintainen vaihtaa vanhan hyytyessä kuin ennakkoon, kyllä se auto siitä varoittaa riittävästi ja riittävän ajoissa kun lämmöt nousee..ei se siitä heti pamahda

                En näe mitään syytä tehdä ennakoivana noin 1000e töineen maksavaa remppaa, etenkään kun tuo pumppu voi kestää sen 50tkm tai 400tkm ei sen vaihdolle ole mitään tiettyä ajankohtaa eikä metri määrää.

                No jokainen käyttää oman touhu tonninsa miten haluaa
                No niin elikkä sattui sitten tämä omalle kohdalleni N52 b25 ja metrejä 197tkm kun pumpusta teho loppui.. meni tuo pumpun hyytyminen juuri niin kuin kuvittelinkin elikkä ekana loppui lämmön tulo sisään jonka jälkeen keltainen jäähdytinnesteen varoitusvalo ja siitä sitten auto ns vikatilaan elikkä puolitehoille tässä kohtaa sammutin auton ja tilasin hinauksen tuttuni korjaamolle.. ajoahan olisi voinut jatkaa vielä punaiseen jäähdytinnestevaloon asti mutta jätin leikin kesken itse aiemmin varmistaakseni että ylimääräisiltä vaurioilta nyt ainakin vältytään varmasti. Vikakoodinhan tuo antaa vielä koodejen luvussa suoraan sähköisellevesipumpulle.

                Kaverillani meni N53 b30 tuo pumppu jo 108tkm joten 100-200tkm väliin tuo taitaa mennä näissä kaikissa, itse en ennakoivana tekisi ellei sitten löysää rahaa lompakossa liikaa.. kun tuossa ei mitään lisävaurioita pääse syntymään kun toimii em. tavalla.

                Eikä tuohon mitään touhu tonnia saa menemään kuin viemällä merkkiliikkeeseen, laatupumpun (Pierburg) ja termarin saa lähes puoleen tuosta tonnista töineen.

                Comment

                • teko
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2012
                  • 45
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by mikkis View Post
                  Kaverillani meni N53 b30 tuo pumppu jo 108tkm joten 100-200tkm väliin tuo taitaa mennä näissä kaikissa
                  Joo, mulla meni viime vuonna sähköinen pumppu, kun oli vähän alle 120tkm mittarissa. 1300e maksoi vaihto uuden termarin kanssa marmorilla. Tietysti se auton ikä vaikuttaa varmasti myös. Tarkoitan, että vaikka olisikin vähän ajettu, niin eihän se osa aikaa ikuisesti kestä. Mulla oli yli 10v vanha.

                  Comment

                  • mikkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1897
                    • Vantaa

                    #24
                    Originally posted by teko View Post
                    Joo, mulla meni viime vuonna sähköinen pumppu, kun oli vähän alle 120tkm mittarissa. 1300e maksoi vaihto uuden termarin kanssa marmorilla. Tietysti se auton ikä vaikuttaa varmasti myös. Tarkoitan, että vaikka olisikin vähän ajettu, niin eihän se osa aikaa ikuisesti kestä. Mulla oli yli 10v vanha.
                    Totta myöskin tuo ikä voi vaikuttaa eikä pelkät metrit. Mutta huh huh tuo marmorin hinta

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10923
                      • Joensuu

                      #25
                      Originally posted by teko View Post
                      Joo, mulla meni viime vuonna sähköinen pumppu, kun oli vähän alle 120tkm mittarissa. 1300e maksoi vaihto uuden termarin kanssa marmorilla. Tietysti se auton ikä vaikuttaa varmasti myös. Tarkoitan, että vaikka olisikin vähän ajettu, niin eihän se osa aikaa ikuisesti kestä. Mulla oli yli 10v vanha.
                      Jo ovat hinnan keksineet. Schmiedmann pumppu ja termari esim. N52/N53 maksaa ~650 (alkuperäisinä). Asennus ym. on siis ollut 650€. Noh kaikkihan marmorilla maksaa.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Mann
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2012
                        • 57
                        • Helsinki

                        #26
                        Enää ei tarvii kestävyyttä omalla kohdalla arvuutella, pumppu laukes kun mittarissa 177 tkm. Hinurilla pajalle ja takas ajoon lompakko noin 800e kevyempänä Termostaatti vaihdettiin samalla, kuten oli suositus. Ei hajottanu mitään muuta, tosin lopetin ajon samantien kun varotusvalo sytty tauluun.

                        Tän kokemuksen perusteella kyllä melkein lähtisin vaihtaan ennakoivasti noin 150 tkm kohdilla, varsinkin jos aikeissa pitää autoo yhtään pidempään. Kyllä se matkan keskeytyminen aina sen verran vituttaa, tosin niin tekee toi uusimisen hintakin..
                        Last edited by Mann; 20-05-2017, 13:47.

                        Comment

                        • mekstrm
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 836
                          • Vantaa

                          #27
                          525i -05 ja 207tkm ja nyt taisi pumppu antautua.
                          Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

                          Comment

                          • 33d
                            BTCF Member
                            • Sep 2013
                            • 452
                            • Finland

                            #28
                            298tkm -06 330i N52B30

                            Comment

                            • juha77
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 749
                              • Vaasa

                              #29
                              E90 330i 2005, n52b30. Ensimmäisen kerran pumppu vaihdettu 194tkm kohdalla, nyt 339tkm mittarissa ja simahti tämä pumppu nro. 2 ilman varomerkkejä tai ennakoivia vikakoodeja. Lämpöjä ei tullut kabiiniin aamulla liikenteeseen lähdettäessä ja sitten muutaman kilometrin jälkeen varoitusvalot. Pierburgin pumppu nyt vaihdettu ja toivottavasti kestää auton loppuelämän.
                              Last edited by juha77; 28-03-2022, 00:37.
                              e90 330ia
                              E36 328i touring
                              Ex:
                              e46 330i touring facelift
                              e46 318ci facelift
                              e36 320i cab M-Sport
                              e36 325i coupe
                              e30 318i

                              Comment

                              • shawela
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2005
                                • 364
                                • Oulu

                                #30
                                N53b30. F10 koppa vm -11. Ajettu alkuperäisellä pumpulla 370tkm ja vielä toimii

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎