Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw 320d e91 120kw turbon vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasa10
    BTCF Member
    • May 2015
    • 72
    • Espoo

    bmw 320d e91 120kw turbon vaihto

    moi
    olis tulossa viikon sisällä turbon vaihto bmw 320d e91 120kw bemariin, et löytyykö täältä jo ohjeita kyseiseen hommaan, itse en kyl löytäny. viittiskö joku neuvoo, et miten kyseinen homma onnistuu ja mitä kaikkee tarttee purkaa edestä pois. ja tartteeko hommaan jotain erikois-työkaluja/tarvikkeita

    kiitos
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 688

    #2
    Originally posted by Jasa10 View Post
    moi
    olis tulossa viikon sisällä turbon vaihto bmw 320d e91 120kw bemariin, et löytyykö täältä jo ohjeita kyseiseen hommaan, itse en kyl löytäny. viittiskö joku neuvoo, et miten kyseinen homma onnistuu ja mitä kaikkee tarttee purkaa edestä pois. ja tartteeko hommaan jotain erikois-työkaluja/tarvikkeita

    kiitos
    Pakoputki irti. Dpf pois.. itse olen ottanut myös koneen korvan niin mahtuu paremmin. Ennen dpf, sähkojohdot irti päältä. Akku irti kun rupeaa johtoja irroittamaan. Kontti auki tai jotain lukon väliin niin ei tarvitse penkin läpi mennä akulle.

    Päältä kaikki muovit ja ahtimeen menevat putket pois. öljyn syottö letkuun käy 14mm hylsy varttituuma. Poikkituet vaativat naaras torx, koot ehkä 14 ja 18. Ahtimen kiinnityspultit ovat ilmanputsarin alla nämä lähtevät 12 kulmaisella hylsylla oisko koko 12 tai 13. Pienia torxeja tarvitsee myös, osaan käy kyllä 12 kulmainen avain.

    Uusi osia.. Pakosarjan tiiviste, 10mm kupari renkaat oljyn syottoon 2kpl. öljyn paluun tiiviste. Voihan ne ahtimen kiinnityspultitkin vaihtaa 3 kpl.

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Tuossa yksi kuvallinen ohje:
      http://www.bmwforums.info/general-gu...n2-engine.html
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        #4
        No ei nyt akkua kannata irrottaan lähteä. Muuten hyvät ohjeet!
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #5
          Originally posted by VolvoTDi View Post
          No ei nyt akkua kannata irrottaan lähteä. Muuten hyvät ohjeet!
          Moottorin päältä menevä plussakaapeli on vittumainen irroitella jännitteellisenä, siinä tahtoo kipinät sinkoilla, joten akkukaapeleiden irroitus on mun mielestä ihan järkeenkäyvä asia. :think
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • Kouris
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 688

            #6
            Originally posted by Supra^ View Post
            Moottorin päältä menevä plussakaapeli on vittumainen irroitella jännitteellisenä, siinä tahtoo kipinät sinkoilla, joten akkukaapeleiden irroitus on mun mielestä ihan järkeenkäyvä asia. :think
            Ei kai sitä aivan pakko ole irroittaa, ainakin irtipäin lähti omasta ilman kaapelin irroitusta.

            Btw vaikeinta tuossa koko hommassa saattaa olla ilmanputsarin kopan kiinnitys. Itellä meni ekalla kerralla varmaan useempi tunti että onnistui. Niihin messinki insertteihin saa pultit lähtemään väärille kierteille.

            Comment

            • Jasa10
              BTCF Member
              • May 2015
              • 72
              • Espoo

              #7
              Okei, kiitoksia vastauksista.
              Mul on tulos käytetty turbo bemariin, tartteeko turboon
              Laittaa jotain öljyä sisälle, tai onko jotain muuta huomioitavaa kun laittaa uuden (käytetyn) turbon paikoilleen?

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #8
                Originally posted by Kouris View Post
                Ei kai sitä aivan pakko ole irroittaa, ainakin irtipäin lähti omasta ilman kaapelin irroitusta.
                Ei sitä pakko ole (ei taida tuossa linkittämässäni DIY:ssäkään olla irti), mutta kyllä se mun mielestä ihan liikaa on tiellä jo ilmanputsarinkin irroituksessa.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • Kouris
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 688

                  #9
                  Originally posted by Jasa10 View Post
                  Okei, kiitoksia vastauksista.
                  Mul on tulos käytetty turbo bemariin, tartteeko turboon
                  Laittaa jotain öljyä sisälle, tai onko jotain muuta huomioitavaa kun laittaa uuden (käytetyn) turbon paikoilleen?
                  Laita moottoriöljyä voitelukanavaan ja pyöritä akselia vähän käsin ennen asennusta.

                  Comment

                  • Sarkka
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2010
                    • 37
                    • Kangasala

                    #10
                    Lainaan tätä ketjua.

                    Vein oman e91 320dA 2006, ajettu 260 tkm öljyn vaihtoon ja vesipumpun vaihtoon, kun vuoti vettä.
                    Samalla tarkistivat turbon kunnon. Pitkittäisvälys sellainen, että täysin lopussa.

                    Ajoin auton kuitenkin siitä suoraan (800m) katsastukseen.

                    Autossa ilmeni massiivinen öljyvuoto.
                    Katsastuskäynnin aikana vuoti auton alle noin ruokalautasen kokoinen lammikko öljyä! Ei tullut ainakaan poistopropun kautta, vaan jostain muovien välistä se tiputteli.

                    Torstaina menossa RK Cityhuoltoon jatkotoimenpiteisiin.
                    Suosittelivat turbon korjausta. Kestää viikon, mutta säästää merkittävästi rahaa uuteen verrattuna. Ymmärrettävästi. Kuitenkin tulee kerrotun mukaan hyväksi.

                    Nyt kysyn täältä mestareilta:
                    1. Onko tämä järkevin tapa: korjata turbo? (itse en osaa tehdä sille sitten yhtään mitään...)
                    2. Onko kenelläkään muulla kokemusta massiivisesta öljyvuodosta näissä koneissa? Iski nyt tietämättömänä pieni pelko jostain pahemmasta perustavaa laatua olevasta konevauriosta.
                    Last edited by Sarkka; 26-10-2015, 20:22.

                    Comment

                    • pro_tinnitus
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2007
                      • 273
                      • Etelä-Suomi

                      #11
                      Originally posted by Sarkka View Post
                      Lainaan tätä ketjua.

                      Vein oman e91 320dA 2006, ajettu 260 tkm öljyn vaihtoon ja vesipumpun vaihtoon, kun vuoti vettä.
                      Samalla tarkistivat turbon kunnon. Pitkittäisvälys sellainen, että täysin lopussa.

                      Ajoin auton kuitenkin siitä suoraan (800m) katsastukseen.

                      Autossa ilmeni massiivinen öljyvuoto.
                      Katsastuskäynnin aikana vuoti auton alle noin ruokalautasen kokoinen lammikko öljyä! Ei tullut ainakaan poistopropun kautta, vaan jostain muovien välistä se tiputteli.

                      Torstaina menossa RK Cityhuoltoon jatkotoimenpiteisiin.
                      Suosittelivat turbon korjausta. Kestää viikon, mutta säästää merkittävästi rahaa uuteen verrattuna. Ymmärrettävästi. Kuitenkin tulee kerrotun mukaan hyväksi.

                      Nyt kysyn täältä mestareilta:
                      1. Onko tämä järkevin tapa: korjata turbo? (itse en osaa tehdä sille sitten yhtään mitään...)
                      2. Onko kenelläkään muulla kokemusta massiivisesta öljyvuodosta näissä koneissa? Iski nyt tietämättömänä pieni pelko jostain pahemmasta perustavaa laatua olevasta konevauriosta.
                      En osaa sanoa miten kannattaa menetellä , mutta muutama kysymys:
                      Mistä huomasit että kone vuotaa vettä? Paisari tyhjeni vai silmämääräisesti tarkastelemalla konehuoneesta?

                      Huomasitkos auton toiminnassa jotain vikaa vai huollossa vain sanoivat että turbo rikki?

                      Voin mutuilla; jos välystä mutta siivet ehjät niin sitten pelkillä laakerin vaihdolla voi selvitä. Jos saat korjatun turbon asennettuna alle 4 numeron hinnalla niin sitten korjauttaisin.
                      Öljyvuodon vakavuus riippuu mistä öljy vuotaa, onkos konehuonekin öljyinen vai ainoastaan lätäkkö auton alla?

                      Tuosta näät miten korjaavat , jos siivet entiset:



                      Ja tästä esim. aihio:



                      Joo mieluummin tuollainen kunnon aihiosta kasattu kuin "valmis" n.300€ ebay turbo.
                      E90 320d -05
                      EX: Z3 E36/8 3.0i

                      Comment

                      • pouri
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 370
                        • 06 area

                        #12
                        Itse laittaisin mieluummin Melettin keskiön turboon noiden eBayn halvimpien Kiinalaisten(?) sijaan. (http://www.melett.com/) Noitakin saa eBaysta ja omat kokemukset hyviä ja tuo keskiö on helppo vaihtaa.
                        Diesel, fuel of satin man

                        Comment

                        • Sarkka
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 37
                          • Kangasala

                          #13
                          Originally posted by pro_tinnitus View Post
                          En osaa sanoa miten kannattaa menetellä , mutta muutama kysymys:
                          Mistä huomasit että kone vuotaa vettä? Paisari tyhjeni vai silmämääräisesti tarkastelemalla konehuoneesta?

                          Huomasitkos auton toiminnassa jotain vikaa vai huollossa vain sanoivat että turbo rikki?

                          Voin mutuilla; jos välystä mutta siivet ehjät niin sitten pelkillä laakerin vaihdolla voi selvitä. Jos saat korjatun turbon asennettuna alle 4 numeron hinnalla niin sitten korjauttaisin.
                          Öljyvuodon vakavuus riippuu mistä öljy vuotaa, onkos konehuonekin öljyinen vai ainoastaan lätäkkö auton alla?

                          Tuosta näät miten korjaavat , jos siivet entiset:



                          Ja tästä esim. aihio:



                          Joo mieluummin tuollainen kunnon aihiosta kasattu kuin "valmis" n.300€ ebay turbo.
                          Jäähdytinnesteen katoamisen huomasin kun valo alkoi toistuvasti pyytää lisää nestettä.
                          Turbosta johtuvaa toiminnan muutosta olen ollut havaitsevinani ikäänkuin kasvaneena turbon viiveenä. Voi olla tosin mielikuvituksen tepposiakin. Ajan itse Ko autolla enää niin harvoin.

                          Kone ei taskulampulla mistään suunnasta ylhäältä katsoen näytä mitenkään poikkeavalta tai öljysotkuiselta. Tippuu pohjamuovien saumasta.
                          Last edited by Sarkka; 26-10-2015, 23:34.

                          Comment

                          • Sarkka
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 37
                            • Kangasala

                            #14
                            Nyt tuo minun e91 320dA turbo korjattu.
                            Korjaajan raportin perusteella siellä ei ollut kyllä enää paljoa ehjää jäljellä.

                            Alle 1400e laskuun mahtui tuon lisäksi hiukan palloniveltä jne.

                            Päästötkin pakokaasuanalyysissa tippuvat noin 1,4:stä alle yhden.
                            Sitä vain vieläkin ihmettelen että miten se voi vaikuttaa niin vähän moottorin voinanantoon tuo loppuun ajettu turbo. Ehkä viive on nyt pienempi.

                            Comment

                            • pro_tinnitus
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 273
                              • Etelä-Suomi

                              #15
                              Originally posted by Sarkka View Post
                              Nyt tuo minun e91 320dA turbo korjattu.
                              Korjaajan raportin perusteella siellä ei ollut kyllä enää paljoa ehjää jäljellä.

                              Alle 1400e laskuun mahtui tuon lisäksi hiukan palloniveltä jne.

                              Päästötkin pakokaasuanalyysissa tippuvat noin 1,4:stä alle yhden.
                              Sitä vain vieläkin ihmettelen että miten se voi vaikuttaa niin vähän moottorin voinanantoon tuo loppuun ajettu turbo. Ehkä viive on nyt pienempi.
                              Ei tuo ihan mahdottomalta korjauskululta kuulosta, hyvä että tuli kuntoon. Mikäs oli öljynvuodon syy ja mistä se lopulta edes vuosi?
                              E90 320d -05
                              EX: Z3 E36/8 3.0i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎