Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d M47n ilmamäärämittari ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henkka6051
    Newbiemmer
    • Dec 2009
    • 20
    • Lahti

    320d M47n ilmamäärämittari ongelma

    Moro!

    Autossani ilmeni todella kovaa moottorin tärinää / pätkimistä heti moottorin lämpötilan noustessa normaaliin. Oireen huomasi heti kun pysähtyy liikennevaloihin tms. Kierroslukumittari heiluu myös samalla.

    Rupesin tutkimaan asiaa INPA:lla ja arvelin diagnoosin olevan sen perusteella selvä, ilmamäärämittari sökö. Siispä tilasin uuden imamääärämittarin maf-shop.com:ista. Laitoin uuden mittarin kiinni ja lähdin testiajolle, auto tuntui paremmalta ajossa, eikä tyhjäkäynnillä sivuoireet olleet niin rajuja. Mutta kun tutkin asiaa taas INPA:lla (parin viikon ajon jälkeen) niin INPA näyttää edelleen täysin samoja virheellisiä arvoja ilmamäärään ja ilman lämpötilaan liittyen. Kuvat ovat liitteenä.

    Onko tietoa että pitääkö ilmamäärämittari käydä ohjelmoimassa merkkiliikkeessä vaihdetuksi (tai saako tätä tehtyä INPA:lla)?
    Vaikka tilasin alkuperäisen Bosch ilmamäärämittarin niin runkonumero on silti hieman muuttunut.

    Tai onko muita ehdotuksia asian suhteen?
    Niin ja auto on siis BMW 320d -06 (e91) 120kW, M47n, manuaali

    Kiitos jo etukäteen!
    Attached Files
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Jostain syystä ilmamassan pyyntikin DDE:ltä on ihan poskellaan. Oletan että arvot on tyhjäkäynnillä otettu ja tuollaisiin ei päästä edes täyskaasulla.


    Onko uusi ilmamassamittari varmasti oikeanlainen? Osanumero?


    Näissä M47N2-koneissa ei pitäisi tarvita enää ohjelmoida massamittaria. Toki adaptaatioiden nollaus pitää BMW:n ohjeiden mukaan tehdä, en muista onnistuuko INPAlla. Auton pitäisi kuitenkin toimia ilman tuota adaptaatioiden nollausta täysin normaalisti, nollaamalla se vaan mukautuu uuden massamittarin toimintaan nopeammin.


    EDIT: Olisiko sulla vanhat/epäsopivat DATENit INPAssa? Herjaako mitään DDE:hen yhdistäessä?
    Last edited by Supra^; 09-02-2016, 10:13.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • henkka6051
      Newbiemmer
      • Dec 2009
      • 20
      • Lahti

      #3
      Kyllä, arvot on otettu tyhjäkäynnillä. Jotenkin tuntuu oudolta että nuo arvot pitäisi mitenkään paikkaansa, auto kuitenkin toimii täysin normaalisti kunnes moottorin normaali lämpötila saavutetaan. Mietin myös että voiko tuo tärinä/pätkiminen aiheutua esimerkiksi hiukkassuodattimesta??

      Syötin maf-shop.com:iin aikaisemman ilmamäärämittarin varaosanumeron ja se antoi tulokseksi tämän mittarin:


      Täytyy tarkistaa nuo INPAN DATENit. Kyllä nimittäin joku herja esiintyy yhdistäessä, olisiko ollut seuraava: "Versions do not match.
      Malfunction possible!"
      Ja livedataa tutkiessa jossain kohdassa taisi tulla myös jotain muuta herjaa...

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #4
        Originally posted by henkka6051 View Post
        Kyllä, arvot on otettu tyhjäkäynnillä. Jotenkin tuntuu oudolta että nuo arvot pitäisi mitenkään paikkaansa, auto kuitenkin toimii täysin normaalisti kunnes moottorin normaali lämpötila saavutetaan. Mietin myös että voiko tuo tärinä/pätkiminen aiheutua esimerkiksi hiukkassuodattimesta??

        Syötin maf-shop.com:iin aikaisemman ilmamäärämittarin varaosanumeron ja se antoi tulokseksi tämän mittarin:


        Täytyy tarkistaa nuo INPAN DATENit. Kyllä nimittäin joku herja esiintyy yhdistäessä, olisiko ollut seuraava: "Versions do not match.
        Malfunction possible!"
        Ja livedataa tutkiessa jossain kohdassa taisi tulla myös jotain muuta herjaa...

        Massamittari on kyllä ihan oikeanlainen.

        Voithan sä kokeilla ottaa ilmamassamittarin liittimen irti ja tsekata miten arvot muuttuvat.

        Eikö siis ole mitään vikakoodeja? Ja miten moottorin lämpötila, näyttääkö oikein?


        Lähtökohtaisesti testeripuoli (DATENit) ensin kuntoon, sitten etsimään oikeaa vikaa kun voi olla varma että testeri näyttää oikein.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • polkuauto
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 168

          #5
          Oma 320d -06 teki kovien pakkasten loppupuolella kahden päivän ajan samaa, eli tyhjäkäynti täristi aavistuksen lämpimällä koneella. Tosin oireet hävisivät yhtä yllätten kun olivat tulleetkin.
          Sen verran luin Inpalla arvoja, noin viikko oireiden katoamisen jälkeen, että kakkossylinterin suuttimen korjausarvo oli tyhjäkäynnillä +2,3, kun ne muissa suuttimissa olivat noin -0.7. Lisäksi oli ilmestynyt vikakoodi "P1278 engine smoothness control correction quatity too high".
          Analogwerte 1 osiossa air-mass [kg/h] arvo oli tyhjäkäynnillä !1634.84, kun asteikko loppuu 400:aan, mutta auto toimii tästä huolimatta täysin normaalisti. Muuten en löytänyt mitään hälyyttävää.

          Ensiapuna hain pullollisen Redlinen rl-2 diesel lisäainetta, kun arvelin täristämisen johtuneen tuosta suuttimesta. Liekö sitten sattumaa, mutta muutama päivä tyhjäkäyntiogelmasta myös webasto alkoi pätkimään ja savuttamaan rajusti, mutta myös tämä vika korjaantui muutamassa päivässä itsekseen!? :think

          Comment

          • henkka6051
            Newbiemmer
            • Dec 2009
            • 20
            • Lahti

            #6
            Ei ole mitään vikakoodeja.

            Tuo ilmamääräongelma selvisi inpan uudelleen asennuksella!
            Tuo tyhjäkäynti meni jo niin hälyyttävän pätkiväksi että päädyin vaihtamaan yhden suuttimista (3. pytyn inpalla antamat arvot menivät punaiselle). Nyt oireet ovat hävinneet ainakin toistaiseksi. Jossain vaiheessa pitää uusia vielä 2.pytyn suutin koska siinäkin arvot ovat koholla!
            Suuttimen vaihto olikin yllättävän helppo homma ja saksasta kun tilasi niin tuli maksamaan huimat 190€ posteineen

            Kiitos vastauksista!

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎