Terve,
Nyt alkaa jo lompakkoa sen verran kutittelemaan, että piti alkaa kaiveleen tietoa. En kuitenkaan löytänyt tietoa riittävästi, joten laitan kysymystä.
Eli minulla ajossa E91 320xd -08, ajettu 290tkm. Kolme viikkoa sitten 15 km:n ajon jälkeen syttyi moottorin merkkivalo ja autosta katosi vedot. Pysähdyin ensimmäiselle pysäkille ja auto sammui heti pysähdyttyäni. Yritin käynnistää uudelleen, muuta ei lähtenyt käyntiin. Aikaisemmin autossa ei ole ollut mitään vikaa tai oireita. Olen omistanut auton 7/2014 lähtien, jolloin autolla oli ajettu noin 220 tkm.
Hinurilla vietiin korjaamolle, jossa mekaanikot aikansa tutki ja ilmoittivat, että vikakoodissa herjaa polttoainepuolen paineita ja että kaikki suuttimet vuotaa. Eivät suostuneet antamaan hintaa työlle (ainoastaan osan hinnan kertoivat), joten hain auton pois ja vein toiseen paikkaan, jossa alun perin epäilivät ettei kaikki suuttimet pitäisi kerralla mennä.
Toinen korjaamo ilmoitti hetken päästä myös, että suuttimet tosiaan vuotaa. Kaikki suuttimet vaihdettiin, mutta vika jäi. Seuraavaksi vaihdettiin varmuuden vuoksi polttoainesuodatin ja siinä samalla huomasivat, että polttoainetta tulee epätasaisesti. Epäilivät polttoainepumpun olevan finaalissa. Ajoivat polttoainepumppua suorasyötöllä, jolloin pelasi ihan normaalisti, joten seuraavaksi kokeilivat ohjausreleen kautta, jolloin taas tuli epätasaisesti. Releen ohjausjännitteet olivat tasaiset, joten päättelivät releen olleen rikki, joten siihen uusi paikalle.
Seuraavaksi oli ohjelmointiongelma. Korjausliikkeen laitteilla eivät saaneet ohjelmoitua, joten veivät merkkiliikkeeseen, josta ilmoitettiin ettei pelkän releen ohjelmointi riitä, vaan pitäisi ohjelmoida koko auto. Näin tehtiin.
Menin hakemaan autoa (3 vkoa ollut korjaamolla) ja siellä se oli konepelti pystyssä. Polttoaineen paine ei pysynyt tyhjäkäynnillä ohjearvoissa vaan se heitteli. Tämän jälkeen mekaanikko vaihtoi jonkin venttiilin tms. päässä olevan erittäin pienen suodattimen (pyöreä, halk n. 2mm ja pituus n. 10 mm), joka oli töhnässä. Tämän jälkeen näytti siltä, että ei antanut enään liian suuria paineita, mutta paineet edelleen heitteli ja välillä kävi niin matalana (noin 200 bar), että auto meinasi sammua.
Mekaanikon päätelmä oli, että paineanturi on saanut joskus liian kovan painepiikin, jolloin se on vaurioitunut ja vika löytyy siitä. Saksasta osa (nro 16) tilaukseen ja odottamaan.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=13_1226
Nyt sitten odotan, mutta alan olla jo epätoivoinen, että mahtavatkohan saada kuntoon ennen kuin ovat puolet osista vaihtaneet ja suurimman osan aivan turhaan. Varmaan jo tekstistä voitte päätellä, etten oikein ymmärrä näiden päälle.
Täällä on paljon kokemusta ja tietoa, joten kysynkin teiltä:
1. Pystyttekö kertomastani päättelemään, missä vika mahdollisesti on?
2. Voiko vika olla paineanturissa? Ohjaako anturi jotain, vai antaako pelkästään informatiivista tietoa? Kun paine laski testerin mukaan alas, meinasi auto sammua, joten eikö anturi näytä oikein?
Nyt alkaa jo lompakkoa sen verran kutittelemaan, että piti alkaa kaiveleen tietoa. En kuitenkaan löytänyt tietoa riittävästi, joten laitan kysymystä.
Eli minulla ajossa E91 320xd -08, ajettu 290tkm. Kolme viikkoa sitten 15 km:n ajon jälkeen syttyi moottorin merkkivalo ja autosta katosi vedot. Pysähdyin ensimmäiselle pysäkille ja auto sammui heti pysähdyttyäni. Yritin käynnistää uudelleen, muuta ei lähtenyt käyntiin. Aikaisemmin autossa ei ole ollut mitään vikaa tai oireita. Olen omistanut auton 7/2014 lähtien, jolloin autolla oli ajettu noin 220 tkm.
Hinurilla vietiin korjaamolle, jossa mekaanikot aikansa tutki ja ilmoittivat, että vikakoodissa herjaa polttoainepuolen paineita ja että kaikki suuttimet vuotaa. Eivät suostuneet antamaan hintaa työlle (ainoastaan osan hinnan kertoivat), joten hain auton pois ja vein toiseen paikkaan, jossa alun perin epäilivät ettei kaikki suuttimet pitäisi kerralla mennä.
Toinen korjaamo ilmoitti hetken päästä myös, että suuttimet tosiaan vuotaa. Kaikki suuttimet vaihdettiin, mutta vika jäi. Seuraavaksi vaihdettiin varmuuden vuoksi polttoainesuodatin ja siinä samalla huomasivat, että polttoainetta tulee epätasaisesti. Epäilivät polttoainepumpun olevan finaalissa. Ajoivat polttoainepumppua suorasyötöllä, jolloin pelasi ihan normaalisti, joten seuraavaksi kokeilivat ohjausreleen kautta, jolloin taas tuli epätasaisesti. Releen ohjausjännitteet olivat tasaiset, joten päättelivät releen olleen rikki, joten siihen uusi paikalle.
Seuraavaksi oli ohjelmointiongelma. Korjausliikkeen laitteilla eivät saaneet ohjelmoitua, joten veivät merkkiliikkeeseen, josta ilmoitettiin ettei pelkän releen ohjelmointi riitä, vaan pitäisi ohjelmoida koko auto. Näin tehtiin.
Menin hakemaan autoa (3 vkoa ollut korjaamolla) ja siellä se oli konepelti pystyssä. Polttoaineen paine ei pysynyt tyhjäkäynnillä ohjearvoissa vaan se heitteli. Tämän jälkeen mekaanikko vaihtoi jonkin venttiilin tms. päässä olevan erittäin pienen suodattimen (pyöreä, halk n. 2mm ja pituus n. 10 mm), joka oli töhnässä. Tämän jälkeen näytti siltä, että ei antanut enään liian suuria paineita, mutta paineet edelleen heitteli ja välillä kävi niin matalana (noin 200 bar), että auto meinasi sammua.
Mekaanikon päätelmä oli, että paineanturi on saanut joskus liian kovan painepiikin, jolloin se on vaurioitunut ja vika löytyy siitä. Saksasta osa (nro 16) tilaukseen ja odottamaan.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=13_1226
Nyt sitten odotan, mutta alan olla jo epätoivoinen, että mahtavatkohan saada kuntoon ennen kuin ovat puolet osista vaihtaneet ja suurimman osan aivan turhaan. Varmaan jo tekstistä voitte päätellä, etten oikein ymmärrä näiden päälle.
Täällä on paljon kokemusta ja tietoa, joten kysynkin teiltä:
1. Pystyttekö kertomastani päättelemään, missä vika mahdollisesti on?
2. Voiko vika olla paineanturissa? Ohjaako anturi jotain, vai antaako pelkästään informatiivista tietoa? Kun paine laski testerin mukaan alas, meinasi auto sammua, joten eikö anturi näytä oikein?
Comment