Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 Moottorivalo syttyi ja auto jätti tienpäälle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Perti
    Newbiemmer
    • Jul 2014
    • 4
    • Oulu

    E91 Moottorivalo syttyi ja auto jätti tienpäälle

    Terve,

    Nyt alkaa jo lompakkoa sen verran kutittelemaan, että piti alkaa kaiveleen tietoa. En kuitenkaan löytänyt tietoa riittävästi, joten laitan kysymystä.

    Eli minulla ajossa E91 320xd -08, ajettu 290tkm. Kolme viikkoa sitten 15 km:n ajon jälkeen syttyi moottorin merkkivalo ja autosta katosi vedot. Pysähdyin ensimmäiselle pysäkille ja auto sammui heti pysähdyttyäni. Yritin käynnistää uudelleen, muuta ei lähtenyt käyntiin. Aikaisemmin autossa ei ole ollut mitään vikaa tai oireita. Olen omistanut auton 7/2014 lähtien, jolloin autolla oli ajettu noin 220 tkm.

    Hinurilla vietiin korjaamolle, jossa mekaanikot aikansa tutki ja ilmoittivat, että vikakoodissa herjaa polttoainepuolen paineita ja että kaikki suuttimet vuotaa. Eivät suostuneet antamaan hintaa työlle (ainoastaan osan hinnan kertoivat), joten hain auton pois ja vein toiseen paikkaan, jossa alun perin epäilivät ettei kaikki suuttimet pitäisi kerralla mennä.

    Toinen korjaamo ilmoitti hetken päästä myös, että suuttimet tosiaan vuotaa. Kaikki suuttimet vaihdettiin, mutta vika jäi. Seuraavaksi vaihdettiin varmuuden vuoksi polttoainesuodatin ja siinä samalla huomasivat, että polttoainetta tulee epätasaisesti. Epäilivät polttoainepumpun olevan finaalissa. Ajoivat polttoainepumppua suorasyötöllä, jolloin pelasi ihan normaalisti, joten seuraavaksi kokeilivat ohjausreleen kautta, jolloin taas tuli epätasaisesti. Releen ohjausjännitteet olivat tasaiset, joten päättelivät releen olleen rikki, joten siihen uusi paikalle.

    Seuraavaksi oli ohjelmointiongelma. Korjausliikkeen laitteilla eivät saaneet ohjelmoitua, joten veivät merkkiliikkeeseen, josta ilmoitettiin ettei pelkän releen ohjelmointi riitä, vaan pitäisi ohjelmoida koko auto. Näin tehtiin.

    Menin hakemaan autoa (3 vkoa ollut korjaamolla) ja siellä se oli konepelti pystyssä. Polttoaineen paine ei pysynyt tyhjäkäynnillä ohjearvoissa vaan se heitteli. Tämän jälkeen mekaanikko vaihtoi jonkin venttiilin tms. päässä olevan erittäin pienen suodattimen (pyöreä, halk n. 2mm ja pituus n. 10 mm), joka oli töhnässä. Tämän jälkeen näytti siltä, että ei antanut enään liian suuria paineita, mutta paineet edelleen heitteli ja välillä kävi niin matalana (noin 200 bar), että auto meinasi sammua.

    Mekaanikon päätelmä oli, että paineanturi on saanut joskus liian kovan painepiikin, jolloin se on vaurioitunut ja vika löytyy siitä. Saksasta osa (nro 16) tilaukseen ja odottamaan.

    http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=13_1226

    Nyt sitten odotan, mutta alan olla jo epätoivoinen, että mahtavatkohan saada kuntoon ennen kuin ovat puolet osista vaihtaneet ja suurimman osan aivan turhaan. Varmaan jo tekstistä voitte päätellä, etten oikein ymmärrä näiden päälle.

    Täällä on paljon kokemusta ja tietoa, joten kysynkin teiltä:
    1. Pystyttekö kertomastani päättelemään, missä vika mahdollisesti on?
    2. Voiko vika olla paineanturissa? Ohjaako anturi jotain, vai antaako pelkästään informatiivista tietoa? Kun paine laski testerin mukaan alas, meinasi auto sammua, joten eikö anturi näytä oikein?
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1773
    • Ylöjärvi

    #2
    Nyt heitän vähän hatusta mutta heitänpä silti, eräs bmw sukuinen moottori (land rover freelander td4, eli bmw:n m47 diesel 2 litraisena commonrailina lähtökohtaisesti) alkoi heittämään moottorin vikavaloa ja tehot olivat olevinaan hieman kateissa, railipainetta antoi vikakoodiksi ja paineita kun seurasin niin heittelivät aivan valtavasti ja jo tyhjäkäynnillä oli paineet sitä luokkaa mitä pitäisi olla täyskaasulla. Vaihdoin paineensäätö venttiilin pumpun kyljestä ja oireet menivät tällä, myös polttoainepumppu oli tiensä päässä (tämä vika huomattiin vasta kun paineensäädin vaihdettiin). Eli liekö itse paineensäätö venttiili nyt rikki eikä paineanturi?
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      #3
      Oli aikoinaan eräs juurikin N47 koneinen e61 jossa samat oireet..

      Korkeapainepumppu oli käynyt kuivana ja jauhanut kaikki polttoainelinjat pumpun jälkeen täyteen metallihilettä.

      Railipaineanturin ja paineensäätimen filtterit täysin tukossa.

      Jos sama niin korkeapainepumppu vaihtoon niin alkaa toimimaan kunhan kaikki linjat on puhdistettu.



      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • JP-76
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 1060
        • Kanta-Häme

        #4
        Originally posted by Robi View Post
        Oli aikoinaan eräs juurikin N47 koneinen e61 jossa samat oireet..

        Korkeapainepumppu oli käynyt kuivana ja jauhanut kaikki polttoainelinjat pumpun jälkeen täyteen metallihilettä.

        Railipaineanturin ja paineensäätimen filtterit täysin tukossa.

        Jos sama niin korkeapainepumppu vaihtoon niin alkaa toimimaan kunhan kaikki linjat on puhdistettu.



        mistä tommonen on johtunut, onko yritetty väkisin käyntiin tankki tyhjänä vai mikä johtaa tuohon?
        Kalusto:
        BMW 550i xDrive -14
        BMW S1000R -17
        Toyota Proace -15

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by JP-76 View Post
          mistä tommonen on johtunut, onko yritetty väkisin käyntiin tankki tyhjänä vai mikä johtaa tuohon?
          Ei koskaan selvinnyt.. Ehkä tankki päässyt tyhjäksi ja haukannut kierroksilla ilmaa tms. Jokatapauksessa tota metallisilppua oli niin paljon että oli jo tovin sitä jauhanut sinne.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • Perti
            Newbiemmer
            • Jul 2014
            • 4
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Robi View Post
            Oli aikoinaan eräs juurikin N47 koneinen e61 jossa samat oireet..

            Korkeapainepumppu oli käynyt kuivana ja jauhanut kaikki polttoainelinjat pumpun jälkeen täyteen metallihilettä.

            Railipaineanturin ja paineensäätimen filtterit täysin tukossa.

            Jos sama niin korkeapainepumppu vaihtoon niin alkaa toimimaan kunhan kaikki linjat on puhdistettu.
            Suuret kiitokset vastauksista.

            Juuri samaiset osat oli kyseessä kun kävin korjaamolla katsomassa ja samanlaisessa "töhnässä" nuo osat oli.
            Millainen homma kustannuksiltaan on korkeapainepumpun uusiminen ja linjojen puhdistus? Voisiko olla, että vanhat suuttimet olisi olleetkin kunnossa, jos vika on tuossa, vai onko töhnä rikkonut ne?

            Onko teillä millaisia kokemuksia, voiko korjaamolta olla vailla jotain hyvitystä/kieltäytyä maksamasta turhaan vaihdettuja osia, mikäli todetaan, että niissä ei vika olekkaan ollut vaan niitä on arvailemalla vaihdeltu? Esimerkiksi tuon ohjausreleen vaihto lienee ollut ihan turha ja siitä tulee kuitenkin kustannuksia ohjelmoinnin kanssa noin 500 euroa.

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #7
              Ainakin kun noissa VAG 2.0tdi cr ja 3.0tdi on tyypillistä juuri tuo pumpun itsetuho niin kaikki suuttimet ovat testipenkissä saaneet hylyn ja samoin esipaineen korotuspumput. Veikkaan, että mitään turhaa ei ole nyt vaihdettu, mutta huuhdella pitää koko polttoainejärjestelmä moottorilta tankkiin asti, koska muuten tapahtuu tuo sama ilmiö uusille osille.
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • Perti
                Newbiemmer
                • Jul 2014
                • 4
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Perti View Post
                Suuret kiitokset vastauksista.

                Juuri samaiset osat oli kyseessä kun kävin korjaamolla katsomassa ja samanlaisessa "töhnässä" nuo osat oli.
                Millainen homma kustannuksiltaan on korkeapainepumpun uusiminen ja linjojen puhdistus? Voisiko olla, että vanhat suuttimet olisi olleetkin kunnossa, jos vika on tuossa, vai onko töhnä rikkonut ne?

                Onko teillä millaisia kokemuksia, voiko korjaamolta olla vailla jotain hyvitystä/kieltäytyä maksamasta turhaan vaihdettuja osia, mikäli todetaan, että niissä ei vika olekkaan ollut vaan niitä on arvailemalla vaihdeltu? Esimerkiksi tuon ohjausreleen vaihto lienee ollut ihan turha ja siitä tulee kuitenkin kustannuksia ohjelmoinnin kanssa noin 500 euroa.

                Nyt on auto kunnossa. Korkeapainepumpun uusimisella ja järjestelmän puhdistuksella auto tuli kuntoon. Paineanturi ja paineensäätöventtiili vaihdettiin takaisin vanhoihin, koska niissä ei ollut vikaa. Polttoaineen ohjausyksikköä ei vaihdettu, koska olisi taas pitänyt ohjelmoida uudelleen ja korjaamoliikkeen mukaan se on nimenomaan rikkoutunut varsinaisen vian vaikutuksesta (onkohan näin?).

                Kiitokset kaikille vastauksistanne.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Robi View Post
                  Ei koskaan selvinnyt.. Ehkä tankki päässyt tyhjäksi ja haukannut kierroksilla ilmaa tms. Jokatapauksessa tota metallisilppua oli niin paljon että oli jo tovin sitä jauhanut sinne.
                  Joskus bensaa tankissa, eli ainakin siitä ottaa itseensä?

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by Perti View Post
                    Polttoaineen ohjausyksikköä ei vaihdettu, koska olisi taas pitänyt ohjelmoida uudelleen ja korjaamoliikkeen mukaan se on nimenomaan rikkoutunut varsinaisen vian vaikutuksesta (onkohan näin?).
                    Autossa jo kertaalleen ollutta ei ole tarpeen koodata uudelleen samaan autoon vaikka ohjelmapäivityskin olisi tehty välissä. Rikkoutuminen ylikuormituksesta on mahdollista joskaan ei todennäköistä. Nykyaikana ei pitäisi kehdata enää nimittää itseään korjaamoksi jollei laitevalikoimassa ole koodauksiin kykenevää testeriä...

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎