Postaanpa tänne kun ei ihan vastaavaa threadia löytynyt (siirretään muualle jos oikea paikka löytyy). Oon jo pari vuotta kuolannut E92 335i:sta, suosittu malli täällä ja kori on ehkä BMW:n nätein. Kohtuuhintaisia yksilöitä saa jo ja modauspotentiaalia löytyy mukavasti. Vihdoin sitten pääsin koeajamaan, yksilö oli -07 M-Sport manuaalina, juuri sellainen kuin pitääkin. Oma kulkupeli on -02 330i manuaali sedan, alusta laitettuna.
Plussaa:
+ Pakoäänet on kohtuullisen miellyttävät, moottorin äänet itsessään ihan ok, vähän vaimeammat kuin omassa vaparissa.
+ Ajo-ominaisuudet yleensä. Auto tuntui todella vakaalta ja kori jäykältä. Huolimatta 19" vanteista, auto ei tuntunut liian kovalta. Jousitus absorboi kuopat hyvin ilman, että kori natisisi tai auto mihinkään heilahtaisi. Tässä on selkeä parannus omaan E46:een.
+ Ahtopaineiden noustessa kulkua todella piisaa. Vääntö hymyilyttää, joskin aika nopeasti saa kaasun höllätä ettei nopeus nouse tolkuttomaksi.
+ Manuaaliaski oli jämäkkä ja oikein mukava käyttää. Keppi itsessään oli vakiomittainen eli vähän turhan pitkä, mutta vaihteen kolahtelivat mukavasti paikoilleen. Itsellä tämä on yksi tärkeimpiä ominaisuuksia autossa ajonautinnon kannalta.
+ On se pirun nätti, ainoa paremman näköinen BMW omasta mielestä olisi E92 M3.
Miinusta:
- Käynnistysnappi. On se aika vammainen etenkin, kun on erikseen slotti "avaimelle" ja erikseen se käynnistysnappi. Tuossa yksilössä oli vielä vähän rikki, mutta toimiessaankin sanoisin, että perinteisesti avaimella käynnistäminen on prosessina parempi ja suoraviivaisempi.
- Turvavyön ojennin, ihan kauhea rimpula eikä todellakaan toimi niin kuin pitäisi.
- En ihan varmaksi nyt muista, mutta taisi huutaa hitaastikin liikkuessa jos turvavyö ei ollut kiinni. Hiukan ärsyttävää paapomista.
- Auto on siinä rajoilla että onko liian iso. Autossa ollaan kohtuullisen matalalla (hyvä juttu), ja konepelti näyttää jotenkin massiiviselta. Koko on kaiken kaikkiaan ihan ok, mutta saisi olla vähän pienempi (kuten vaikka M235i). Painoakin on jonkin verran ja kevyempi olisi parempi ja ketterämpi. Eihän tuo mikään 6-sarjalainen ole, mutta vaikkapa E46 coupe on omaan makuun paremman kokoinen. Hiukkasen tuli sellainen muskeli/cruisailuautofiilis.
- Suurin miinus ja dealbreaker: moottorin luonne ja toiminta. Oletin, että N54:ssa ei kahden pienen turbon ansiosta olisi juurikaan viivettä, mutta kyllä se siellä aivan selvästi on. Ajoin sekä matalilla että korkeilla kierroksilla, ja sanotaan että 4000rpm kolmosella kiihdyttämään lähtiessä tuntui ihan selvä viive kunnes turbot lähtivät mukaan. Sitten menoa todella piisasi. Matalilla kierroksilla viivettä oli vielä enemmän. Ennen ahtopaineiden nousua kone tuntuu aika nuhaiselta, ja kaiken kaikkiaan voimantuotto tuntui hyvin epätasaiselta; voimaa oli joko liian vähän tai liian paljon. Ehkä en ole osannut arvostaa oman auton kaasuunvastaavuutta ja herkkyyttä riittävästi, mutta tämä ei kyllä ollut yhtään niin hyvä. Paljon parempi olisi, jos voimaa tulisi tasaisesti enemmän kierrosten noustessa ja etenkin heti, kun kaasua painaa. Nyt sen kanssa saa olla suht varovainen, kun yhtäkkiä vääntöä tulee enemmän kuin jossain tilanteessa haluaisi. Voisin kuvitella, että talvella auton pyöräyttely peräluisulla olisi kinkkisempää kuin omalla, ja auton saaminen ja pitäminen tasaisessa luisussa olisi hankalampaa ja pyörähdyksen vaara suurempi. Voisi varmaan totutella, mutta en vaan tuosta voimantuottokäyrästä oikein pitänyt, vaikka välillä potkun tullessa rupesikin naurattamaan. Motarilla tms ohitukset olisivat tuolla varmasti hauskoja ja nopeasti ohi.
Kaiken kaikkiaan oli pieni pettymys lähinnä tuon moottorin vuoksi. Varmaankin viivettä saisi hiottua pienemmäksi vaikka sitten JB4:lla ja muilla modeilla, mutta en oikein jaksa uskoa että kaasuunvastaavuuden saisi vaparin tasolle. Lisäksi auton koko ja paino ovat ihan siinä rajoilla, mieli tekisi jotain ketterämpää. 1-sarjan coupe olisi passeli siinä mielessä, mutta kori on vaan sen verta ruma ettei pystyisi.
Nyt sitä miettii vaihtoehtoja:
E92 330i: Okei tässä olisi 272hv vapari, voisi olla ok, pitäisi koeajaa.
M235i: koko parempi, nätti, mutta epäilyttää onko N55 yhtään parempi, todennäköisesti ei.
E92 M3: Olisi varmaan ihan huikea. Miinuksena edelleen koko ja paino, sekä about 40-50ke hinta veroineen.
E46 M3: No tässä olisi tietty moni asia kohdallaan. Mietityttää onko vääntöä tarpeeksi (löytyy lähinnä yläkierroksilta) ja onko ylipäätään riittävän erilainen nykyiseen verrattuna. Lisäksi hinnat tuntuvat olevan nousussa, Saksassakin maksavat enemmän kuin 3 vuotta sitten. Lisäksi etupää vähän vanhan näköinen, jotenkin tykkään faceliftatusta E46 coupesta enemmän.
Villikorttina mietin jo puolivakavissani uutta MX-5:sta. Todella epäkäytännöllinen, mutta hyvännäköinen ja koko&paino&ketteryys houkuttelee paljon. Jotenkin se filosofia tuntuu fiksulta että keskitytään siihen, kuinka hauskaa ajaminen on 0-120 välillä eikä siihen, mikä on huippunopeus tai kuinka kovaa mennään 100-200 väli. Omakin auto tuntuu istuvan Saksaan paljon paremmin, kun tehoista ja kiihtyvyydestä pääsee nauttimaan. Suomessa menee ihan hukkaan tai sitten mennään hirveällä riskillä. MX-5:sen kanssa tosin pitäisi olla toinen, käytännöllinen auto...huoh.
Foorumilaisilta kokemuksia ja neuvoja jatkoon?
Plussaa:
+ Pakoäänet on kohtuullisen miellyttävät, moottorin äänet itsessään ihan ok, vähän vaimeammat kuin omassa vaparissa.
+ Ajo-ominaisuudet yleensä. Auto tuntui todella vakaalta ja kori jäykältä. Huolimatta 19" vanteista, auto ei tuntunut liian kovalta. Jousitus absorboi kuopat hyvin ilman, että kori natisisi tai auto mihinkään heilahtaisi. Tässä on selkeä parannus omaan E46:een.
+ Ahtopaineiden noustessa kulkua todella piisaa. Vääntö hymyilyttää, joskin aika nopeasti saa kaasun höllätä ettei nopeus nouse tolkuttomaksi.
+ Manuaaliaski oli jämäkkä ja oikein mukava käyttää. Keppi itsessään oli vakiomittainen eli vähän turhan pitkä, mutta vaihteen kolahtelivat mukavasti paikoilleen. Itsellä tämä on yksi tärkeimpiä ominaisuuksia autossa ajonautinnon kannalta.
+ On se pirun nätti, ainoa paremman näköinen BMW omasta mielestä olisi E92 M3.
Miinusta:
- Käynnistysnappi. On se aika vammainen etenkin, kun on erikseen slotti "avaimelle" ja erikseen se käynnistysnappi. Tuossa yksilössä oli vielä vähän rikki, mutta toimiessaankin sanoisin, että perinteisesti avaimella käynnistäminen on prosessina parempi ja suoraviivaisempi.
- Turvavyön ojennin, ihan kauhea rimpula eikä todellakaan toimi niin kuin pitäisi.
- En ihan varmaksi nyt muista, mutta taisi huutaa hitaastikin liikkuessa jos turvavyö ei ollut kiinni. Hiukan ärsyttävää paapomista.
- Auto on siinä rajoilla että onko liian iso. Autossa ollaan kohtuullisen matalalla (hyvä juttu), ja konepelti näyttää jotenkin massiiviselta. Koko on kaiken kaikkiaan ihan ok, mutta saisi olla vähän pienempi (kuten vaikka M235i). Painoakin on jonkin verran ja kevyempi olisi parempi ja ketterämpi. Eihän tuo mikään 6-sarjalainen ole, mutta vaikkapa E46 coupe on omaan makuun paremman kokoinen. Hiukkasen tuli sellainen muskeli/cruisailuautofiilis.
- Suurin miinus ja dealbreaker: moottorin luonne ja toiminta. Oletin, että N54:ssa ei kahden pienen turbon ansiosta olisi juurikaan viivettä, mutta kyllä se siellä aivan selvästi on. Ajoin sekä matalilla että korkeilla kierroksilla, ja sanotaan että 4000rpm kolmosella kiihdyttämään lähtiessä tuntui ihan selvä viive kunnes turbot lähtivät mukaan. Sitten menoa todella piisasi. Matalilla kierroksilla viivettä oli vielä enemmän. Ennen ahtopaineiden nousua kone tuntuu aika nuhaiselta, ja kaiken kaikkiaan voimantuotto tuntui hyvin epätasaiselta; voimaa oli joko liian vähän tai liian paljon. Ehkä en ole osannut arvostaa oman auton kaasuunvastaavuutta ja herkkyyttä riittävästi, mutta tämä ei kyllä ollut yhtään niin hyvä. Paljon parempi olisi, jos voimaa tulisi tasaisesti enemmän kierrosten noustessa ja etenkin heti, kun kaasua painaa. Nyt sen kanssa saa olla suht varovainen, kun yhtäkkiä vääntöä tulee enemmän kuin jossain tilanteessa haluaisi. Voisin kuvitella, että talvella auton pyöräyttely peräluisulla olisi kinkkisempää kuin omalla, ja auton saaminen ja pitäminen tasaisessa luisussa olisi hankalampaa ja pyörähdyksen vaara suurempi. Voisi varmaan totutella, mutta en vaan tuosta voimantuottokäyrästä oikein pitänyt, vaikka välillä potkun tullessa rupesikin naurattamaan. Motarilla tms ohitukset olisivat tuolla varmasti hauskoja ja nopeasti ohi.
Kaiken kaikkiaan oli pieni pettymys lähinnä tuon moottorin vuoksi. Varmaankin viivettä saisi hiottua pienemmäksi vaikka sitten JB4:lla ja muilla modeilla, mutta en oikein jaksa uskoa että kaasuunvastaavuuden saisi vaparin tasolle. Lisäksi auton koko ja paino ovat ihan siinä rajoilla, mieli tekisi jotain ketterämpää. 1-sarjan coupe olisi passeli siinä mielessä, mutta kori on vaan sen verta ruma ettei pystyisi.
Nyt sitä miettii vaihtoehtoja:
E92 330i: Okei tässä olisi 272hv vapari, voisi olla ok, pitäisi koeajaa.
M235i: koko parempi, nätti, mutta epäilyttää onko N55 yhtään parempi, todennäköisesti ei.
E92 M3: Olisi varmaan ihan huikea. Miinuksena edelleen koko ja paino, sekä about 40-50ke hinta veroineen.
E46 M3: No tässä olisi tietty moni asia kohdallaan. Mietityttää onko vääntöä tarpeeksi (löytyy lähinnä yläkierroksilta) ja onko ylipäätään riittävän erilainen nykyiseen verrattuna. Lisäksi hinnat tuntuvat olevan nousussa, Saksassakin maksavat enemmän kuin 3 vuotta sitten. Lisäksi etupää vähän vanhan näköinen, jotenkin tykkään faceliftatusta E46 coupesta enemmän.
Villikorttina mietin jo puolivakavissani uutta MX-5:sta. Todella epäkäytännöllinen, mutta hyvännäköinen ja koko&paino&ketteryys houkuttelee paljon. Jotenkin se filosofia tuntuu fiksulta että keskitytään siihen, kuinka hauskaa ajaminen on 0-120 välillä eikä siihen, mikä on huippunopeus tai kuinka kovaa mennään 100-200 väli. Omakin auto tuntuu istuvan Saksaan paljon paremmin, kun tehoista ja kiihtyvyydestä pääsee nauttimaan. Suomessa menee ihan hukkaan tai sitten mennään hirveällä riskillä. MX-5:sen kanssa tosin pitäisi olla toinen, käytännöllinen auto...huoh.
Foorumilaisilta kokemuksia ja neuvoja jatkoon?
Comment