Announcement

Collapse
No announcement yet.

E92 335i koeajokokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hans_gruber
    Bimmer Rookie
    • Mar 2015
    • 41
    • helsinki

    E92 335i koeajokokemuksia

    Postaanpa tänne kun ei ihan vastaavaa threadia löytynyt (siirretään muualle jos oikea paikka löytyy). Oon jo pari vuotta kuolannut E92 335i:sta, suosittu malli täällä ja kori on ehkä BMW:n nätein. Kohtuuhintaisia yksilöitä saa jo ja modauspotentiaalia löytyy mukavasti. Vihdoin sitten pääsin koeajamaan, yksilö oli -07 M-Sport manuaalina, juuri sellainen kuin pitääkin. Oma kulkupeli on -02 330i manuaali sedan, alusta laitettuna.

    Plussaa:
    + Pakoäänet on kohtuullisen miellyttävät, moottorin äänet itsessään ihan ok, vähän vaimeammat kuin omassa vaparissa.

    + Ajo-ominaisuudet yleensä. Auto tuntui todella vakaalta ja kori jäykältä. Huolimatta 19" vanteista, auto ei tuntunut liian kovalta. Jousitus absorboi kuopat hyvin ilman, että kori natisisi tai auto mihinkään heilahtaisi. Tässä on selkeä parannus omaan E46:een.

    + Ahtopaineiden noustessa kulkua todella piisaa. Vääntö hymyilyttää, joskin aika nopeasti saa kaasun höllätä ettei nopeus nouse tolkuttomaksi.

    + Manuaaliaski oli jämäkkä ja oikein mukava käyttää. Keppi itsessään oli vakiomittainen eli vähän turhan pitkä, mutta vaihteen kolahtelivat mukavasti paikoilleen. Itsellä tämä on yksi tärkeimpiä ominaisuuksia autossa ajonautinnon kannalta.

    + On se pirun nätti, ainoa paremman näköinen BMW omasta mielestä olisi E92 M3.

    Miinusta:
    - Käynnistysnappi. On se aika vammainen etenkin, kun on erikseen slotti "avaimelle" ja erikseen se käynnistysnappi. Tuossa yksilössä oli vielä vähän rikki, mutta toimiessaankin sanoisin, että perinteisesti avaimella käynnistäminen on prosessina parempi ja suoraviivaisempi.

    - Turvavyön ojennin, ihan kauhea rimpula eikä todellakaan toimi niin kuin pitäisi.

    - En ihan varmaksi nyt muista, mutta taisi huutaa hitaastikin liikkuessa jos turvavyö ei ollut kiinni. Hiukan ärsyttävää paapomista.

    - Auto on siinä rajoilla että onko liian iso. Autossa ollaan kohtuullisen matalalla (hyvä juttu), ja konepelti näyttää jotenkin massiiviselta. Koko on kaiken kaikkiaan ihan ok, mutta saisi olla vähän pienempi (kuten vaikka M235i). Painoakin on jonkin verran ja kevyempi olisi parempi ja ketterämpi. Eihän tuo mikään 6-sarjalainen ole, mutta vaikkapa E46 coupe on omaan makuun paremman kokoinen. Hiukkasen tuli sellainen muskeli/cruisailuautofiilis.

    - Suurin miinus ja dealbreaker: moottorin luonne ja toiminta. Oletin, että N54:ssa ei kahden pienen turbon ansiosta olisi juurikaan viivettä, mutta kyllä se siellä aivan selvästi on. Ajoin sekä matalilla että korkeilla kierroksilla, ja sanotaan että 4000rpm kolmosella kiihdyttämään lähtiessä tuntui ihan selvä viive kunnes turbot lähtivät mukaan. Sitten menoa todella piisasi. Matalilla kierroksilla viivettä oli vielä enemmän. Ennen ahtopaineiden nousua kone tuntuu aika nuhaiselta, ja kaiken kaikkiaan voimantuotto tuntui hyvin epätasaiselta; voimaa oli joko liian vähän tai liian paljon. Ehkä en ole osannut arvostaa oman auton kaasuunvastaavuutta ja herkkyyttä riittävästi, mutta tämä ei kyllä ollut yhtään niin hyvä. Paljon parempi olisi, jos voimaa tulisi tasaisesti enemmän kierrosten noustessa ja etenkin heti, kun kaasua painaa. Nyt sen kanssa saa olla suht varovainen, kun yhtäkkiä vääntöä tulee enemmän kuin jossain tilanteessa haluaisi. Voisin kuvitella, että talvella auton pyöräyttely peräluisulla olisi kinkkisempää kuin omalla, ja auton saaminen ja pitäminen tasaisessa luisussa olisi hankalampaa ja pyörähdyksen vaara suurempi. Voisi varmaan totutella, mutta en vaan tuosta voimantuottokäyrästä oikein pitänyt, vaikka välillä potkun tullessa rupesikin naurattamaan. Motarilla tms ohitukset olisivat tuolla varmasti hauskoja ja nopeasti ohi.


    Kaiken kaikkiaan oli pieni pettymys lähinnä tuon moottorin vuoksi. Varmaankin viivettä saisi hiottua pienemmäksi vaikka sitten JB4:lla ja muilla modeilla, mutta en oikein jaksa uskoa että kaasuunvastaavuuden saisi vaparin tasolle. Lisäksi auton koko ja paino ovat ihan siinä rajoilla, mieli tekisi jotain ketterämpää. 1-sarjan coupe olisi passeli siinä mielessä, mutta kori on vaan sen verta ruma ettei pystyisi.

    Nyt sitä miettii vaihtoehtoja:

    E92 330i: Okei tässä olisi 272hv vapari, voisi olla ok, pitäisi koeajaa.
    M235i: koko parempi, nätti, mutta epäilyttää onko N55 yhtään parempi, todennäköisesti ei.
    E92 M3: Olisi varmaan ihan huikea. Miinuksena edelleen koko ja paino, sekä about 40-50ke hinta veroineen.
    E46 M3: No tässä olisi tietty moni asia kohdallaan. Mietityttää onko vääntöä tarpeeksi (löytyy lähinnä yläkierroksilta) ja onko ylipäätään riittävän erilainen nykyiseen verrattuna. Lisäksi hinnat tuntuvat olevan nousussa, Saksassakin maksavat enemmän kuin 3 vuotta sitten. Lisäksi etupää vähän vanhan näköinen, jotenkin tykkään faceliftatusta E46 coupesta enemmän.

    Villikorttina mietin jo puolivakavissani uutta MX-5:sta. Todella epäkäytännöllinen, mutta hyvännäköinen ja koko&paino&ketteryys houkuttelee paljon. Jotenkin se filosofia tuntuu fiksulta että keskitytään siihen, kuinka hauskaa ajaminen on 0-120 välillä eikä siihen, mikä on huippunopeus tai kuinka kovaa mennään 100-200 väli. Omakin auto tuntuu istuvan Saksaan paljon paremmin, kun tehoista ja kiihtyvyydestä pääsee nauttimaan. Suomessa menee ihan hukkaan tai sitten mennään hirveällä riskillä. MX-5:sen kanssa tosin pitäisi olla toinen, käytännöllinen auto...huoh.

    Foorumilaisilta kokemuksia ja neuvoja jatkoon?
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    #2
    Korimallia mitenkään kommentoimatta tuo kuvailemasi turboviive on minulle ainakin uutta.
    Autoni kun vaihdoin, oikein ihmettelin, että onpa kyllä ahdetuksi moottoriksi erinomainen vastenopeus kaasulla. Luonnollisesti kohtuu hyvä vääntö sitä tuntemusta tuki myös. Nyt siis kyse mulla automaatista. Jostakin siitäkin luin, että laatikko/sen ohjelma, ei ole ihan samaa kuin muissa E9x:ssä.

    Liekkö ollu puhaltimet enää ihan iskussaan?

    Ja se JB-lisäys ei itseäni ainakaan ole kaduttanut yhtään. Vaihelaatikko toimii vähän karkeammin, mutta sehän on vaan racea. Tähänkin löytyy lääke, jos siihen tarvetta tuntee.

    Mutta jos tuntemus kokeilun jälkeen oli tuo, on turha jatkaa. MX-5:n on ajamatta mulla...
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

    Comment

    • miyli
      BTCF Member
      • Dec 2008
      • 2084
      • Naantali

      #3
      Jos turboviivettä tosiaan kyseisessä yksilössä on, täytyy siinä olla jotakin vikaa. Jos turbot kunnossa ei viivettä kyllä huomaa ja vääntää makeasti alhaaltakin asti, melkein vois verrata dieseliin tota 335i vääntöä paitsi kiertää korkeammalle.
      Katso sellainen auto missä avaimeton käynti, ei tarvitse avainta laittaa virtalukkoon, vaan riittää kun on taskussa.
      Turvavyön ojennin on tosiaan aika lapsellinen, itsellä koodattu turvavyön piipitys pois päältä
      Eikös siinä 330i tule voima vasta 5000 kierroksen jälkeen, et se vasta epämiellyttävää on ainakin omasta mielestä.
      Last edited by miyli; 02-06-2016, 13:06.
      Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
      Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
      Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

      Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
      Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



      Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
      1/4 maili 11.8 / 205 km/h
      0-200km/h 11.40s
      100-200km/h 6,00s
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

      Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

      Comment

      • Zoppa
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 238
        • Espoo

        #4
        Itsellänikin oli jumalaton viive vakiona, koska autossa oli uusin oem softa "rallatus korjaus". mikä laittaa hukkaportit täysin auki tyhjäkäynnillä.. Asia korjaantui flashillä.
        E92 335i M-Sport -07
        EX: E85 Z4 3.0i

        Comment

        • hans_gruber
          Bimmer Rookie
          • Mar 2015
          • 41
          • helsinki

          #5
          Voihan se olla että turbot eivät enää olleet iskussaan, niissähän on tyypillisesti kaikenlaista vikaa. Pitäisi ehkä vielä kokeilla toista yksilöä, jossa ahtimet olisi kunnossa ja ehkä JB4.

          330i voimaa on tietty vähemmän, mut se tulee suht progressiivisesti. Hirveesti ei tapahdu alle 3500 kierroksen, mut koko kierrosalueella voimaa tulee tasaisesti nousten ja välittömästi (etenkin kaasu resetoituna) kun poljinta painaa. Ehkä se on väistämätön juttu turbokoneissa, että se potku sieltä jossain kohtaa tulee ja sillä on sitten hyvät ja huonot puolensa. Tää koeajokokemus vaan vahvisti omaa mieltymystä vapaastihengittäviin moottoreihin etenkin, kun sitä viivettä oli myös korkeammilla kierroksilla. Harmittaa vaan kun muuten olis teho & ulkonäkö & ajo-ominaisuudet & hinta tuossa E92 335i:ssä niin kivasti kohdillaan.

          Comment

          • brainsurgery
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1355
            • Helsinki

            #6
            Mahdollinen luonteettomuus johtuu siitä, että vääntö on ohjelmallisesti rajoitettu 400Nm:iin melkein koko kierrosalueella. Softalla luonnollisesti saa normaalin vääntökäyrän tähänkin autoon.

            Kuten aiemmin jo tuli ilmi, vaikuttaa siltä, että turboremontin saa tuolle yksilölle varata. Tingi hinnasta vähän pois ja osta siitä auto. Softalla siitä koneesta saa tehtyä juuri sellaisen kuin haluat.

            Comment

            • hans_gruber
              Bimmer Rookie
              • Mar 2015
              • 41
              • helsinki

              #7
              Missähän sitä pääsisi pk-seudulla koeajamaan kunnossa olevaa / softattua 335i:tä? :think

              Ei se mahdoton ajatus ole korjauttaa tuon yksilön ahtimia; se remppa lienee N54:lla aika tavallinen muutenkin. Modausmahdollisuuksia riittää sitten yllin kyllin, kuten nähtävissä aika monessa showroomin 335i:ssa

              Tai sitten voi olla niin, että oon vaan jotenkin superherkkä pienellekin turboviiveelle..

              Comment

              • PJS69
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2011
                • 255
                • Porvoo

                #8
                Itselläni edellinen auto oli vm.2003 E46 330xi ja nyt alla vm.2009 E90 LCI 335i "tehdas Performance Kitillä". Kaasuun vastaavuus / vääntö ero alhaisista kierroksista lähtien todella TUNTUVA...ja siis nimenomaan 335i eduksi...

                Comment

                • yarski
                  BTCF Member
                  • Sep 2013
                  • 310
                  • Rauma

                  #9
                  Originally posted by miyli View Post
                  Jos turboviivettä tosiaan kyseisessä yksilössä on, täytyy siinä olla jotakin vikaa. Jos turbot kunnossa ei viivettä kyllä huomaa ja vääntää makeasti alhaaltakin asti, melkein vois verrata dieseliin tota 335i vääntöä paitsi kiertää korkeammalle...
                  Komppaan tätä, kyllä siinä koeajamassasi yksilössä ei ollut kaikki kunnossa.
                  Jo vakiona kaasuun vastaavuus on viiveetön...
                  G26 i4 M50 supercharged
                  ex: F36 440i xdrive msport
                  ex: E91 335 lci xdrive msport

                  Comment

                  • poteroa
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2010
                    • 311
                    • Tuusula

                    #10
                    Näissähän on suorasuihkutus, joten jos autolla on veivattu vähän enemmän ja imukanavat on tukossa ei virtaus ole ihan kohdillaan, se jo vaikuttaa kaasun herkkyyteen.
                    Tuosta selviää 300,- puhdistustyöllä, ns. pähkinäpuhallus.
                    Täällä nim. Blitz tekee näitä avaimet käteen periaatteella PK-seudulla.

                    Eli venttiilit ei huuhdoudu bensiinillä, koska suuttimet suihkuttavat suoraan palotilaan. Tällöin tuota karstaa ilmaantuu venttiilivarsiin ja kanaviin. Vaikuttaa alavääntöön sekä kaasun herkkyyteen.

                    Toinen voi olla turbojen siivekkeet, eli kilometrejä kun syntyy niin alkaa mennä siipipyörät puhki ja ahtopuoli on väljempi = hitaampi vasteaika kun paineen nousu kestää pidempään.

                    Tai sitten ihan alipainepuolella on lievää vuotoa tai turbon/jen alipainekello / aktuaattori jumittaa ja läpät menevät hitaammin kiinni = turboviive. Tällöin kyllä pitäs tulla vikakoodeja.

                    Suosittelen että luetutat vikakoodit ENNEN auton ostoa, jos historia on pyyhitty, niin huonompi homma, -07 autossa pitäs olla jo jonkin verran vikahistoriaa muistissa jos enempi kilometrejä. Omassa E93:ssa niitä oli jonkin verran. 179tkm ajettu.

                    Kyllä suosittelen N54 konetta, tehoa piisaa reilusti ja helppo virittää jos niin haluaa.

                    Auto on kyllä kömpelömpi kuin e46, mutta siihen tottuu äkkiä, perää tosin tarjoaa helposti sivulle kun mutkassa kiihdyttää.

                    Miinuksia mitä huomioinut tässä 335iA -07:ssa:

                    - Huohotin rakennettu ventiilikoppaan = +xxx euroa jos tarvii vaihtaa.
                    - Syyläriä ei saa tarvikkeena, +330,- jos pitää vaihtaa (automaattivaihteistot)
                    - Xenon valojen vaihto aivan perseestä, (rengas irti, miljoona ruuvia pois että pääsee käsiksi)
                    - puhallinmoottorin laakerivikoja (sisäpuhallin), tarvike 90-120,- OEM?
                    - Öljyjen vaihto syytä tehdä suomen olosuhteiden takia 1-2xvuodessa/10k ja matalatuhkaista mallia = vähemmän karstaa sinne venttiileihin

                    Plussat:

                    - 600 euron sijoituksella = JB4 = 370hp
                    - Laatua koko rahalla, hyvä alusta ihan vakiona (m-sport) Ei ihan ratakäyttöön.
                    - Hyvät jarrut ihan vakionakin saa päivitettyä uritetuksi plug and play
                    - katseen kääntäjä, aina.
                    - mahtavat äänet jotka onneksi hillityt, helpolla modilla hieman miehekkäämmät



                    Mutta on sen arvoista.
                    E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                    E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                    Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                    Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                    Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                    Ex: E34 520i "winter wagen"
                    Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                    Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                    Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                    Comment

                    • miyli
                      BTCF Member
                      • Dec 2008
                      • 2084
                      • Naantali

                      #11
                      100€ MHD flash / Android tabletti / OBD piuha ja n.380hv, eli on juicebox jäämässä jo pois muodista ainakin niissä missä ei haeta huipputehoa.
                      Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                      Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                      Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                      Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                      Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                      Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                      1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                      0-200km/h 11.40s
                      100-200km/h 6,00s
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                      Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                      Comment

                      • Veeksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2175
                        • Kuopio

                        #12
                        Itsellä oli E46 330i M-Sport ennen 335i:tä. Täytyy sanoa, että kun 335i:n rattiin hyppäsin ensimmäisestä kertaa, niin en kyllä hoksannut, että kärsisin heikommasta kaasun vasteesta. On se niin e9x-sarjan 335i oikeastaan jokaisella muulla osa-alueella niin sika paljon parempi, että ei noita voi oikein edes verrata.

                        Nyt on 335i:n jälkeen 350hv:n V8 vapari mikä nyt lähtee vetämään ihan välittömästi ja mukavasti oikeastaan mistä vaan. Kyllä tää on parempi kuin vakio N54, mutta jos N54:ää on vähänkään kutiteltu, niin kyllä se vie jo sit taas voiton.

                        N54 on vaan. No. Kuningasmoottori.
                        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                        BMW E63 630iA '05

                        Comment

                        • hans_gruber
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2015
                          • 41
                          • helsinki

                          #13
                          Kiitokset kaikille tähänastisista kommenteista!

                          Yhä enemmän vaikuttaa siltä, ettei ahtimet olleet kovin kummoisessa iskussa tuossa yksilössä, jos muiden kokemukset on niin erilaisia.

                          Toki on syytä pitää mielessä (tai ainakin itse käsitän näin), että kaasun herkkyys ja viive ovat hiukan eri juttuja etenkin ahdetuissa koneissa. Kaasun herkkyyden itse tulkitsen niin, että kuinka nopeasti moottori reagoi (kierroksia nostaen) kaasupolkimen painallukseen. Eri asia sitten, että kuinka voimakkaasti ja miten vaikuttaa kulkuun, tässä roolia näyttelee moottorin luonne. Itselläkin kaasu herkistyy selvästi kun sähköisen polkimen resetoi, lienee sama juttu kuin sport-nappi M3:ssa.

                          Toinen juttu on se viive, eli kuinka nopeasti sitä voimaa oikeasti alkaa pyörille tulla. Turbokoneissa tätä hyvin yleisesti esiintyy, ja BMW on pyrkinyt tätä välttämään pienillä ahtimilla ja/tai twinscroll-tekniikalla, muun venttiilienohjauksen jne lisäksi. Automaateissa tähän vaikuttaa momentinmuunnin, joka omasta mielestä hyvinkin toteutettuna pilaa ajonautinnon. Kaksoiskytkin/robottilaatikoissa voi olla parempi, kun moottorin ja pyörien välillä ei ole ns. kuminauhaa.

                          Molemmat noista on omasta mielestä aivan olennaisia asioita ajonautinnon ja tuntuman kannalta. No joka tapauksessa, nyt kyllä kiinnostaa uusintakoeajo kunnossa olevalla yksilöllä. Optimi olisi varmaan auto, jossa olisi turbot huollettu ja ehkä JB4, alle 400hv (tuohon pyrkiviä modeja olen itsekin miettinyt). Olisiko jollain haluja vaikka kaljapalkkaa vastaan lähteä koeajolle pk-seudulla?

                          Tietty vaihtoehtona on unohtaa turbojen korjaukset, modaukset, lukon asennukset ja ostaa vaan M3. Rahaa vaan palaa sekä oston, verojen maksun että käytön muodossa aika lailla...

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            #14
                            Et selvästi halua turboautoa. Kyllä n54 turboviive on pieni verrattuna mihin tasansa muhun turbomoottoriin kunnossa olevilla turboilla ja oikeissa säädöissä olevalla ohjelmalla. En ole ajanut näillä uusilla litran turboilla, yms. ecoboosteilla, niin niistä ei kokemusta.

                            Kannattaa ennemmin ostaa se e92 330i jos haluaa "kireän" vaparin ja m3 on liian kallis. Mieluummin hyvä 330i kuin paskaks revitetty 335i, samoil kuin mieluummin hyvä 335i, kuin paljon ajettu m3. Tulee niitä kalliita huoltoja myös m3:ssa, kk laakerit yms.

                            N54 uudet turbot halvimmillaan vaille 900€ saksasta, tosin vanhat annettava sinne. Uudet taitaa saada ilman panttia reilulla 1200€lla. Eli ei sen takia kannata stressata. Mieluummin ettii sellaisen auton johon korjaukset tehty tai niin vähän ajetun. Varmaan 330i huolettomampi, mutta kai näissäkin käyntihäiriötä ollut.

                            E39 m5 muuten, jos ei e92 korimalli ole välttämätön. Ämmään remmi, niin onpa mukava...
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5402
                              • S:t Karins

                              #15
                              Originally posted by Veeksi View Post
                              N54 on vaan. No. Kuningasmoottori.
                              +1
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎