Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koni sport iskarit asennettu, edessä kolisee!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Markojs
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 160
    • Kirkkonummi

    Koni sport iskarit asennettu, edessä kolisee!?

    e92 335i

    Konin sport iskarit asennettu eilen joka kulmaan ja sitten testiajolle kun lähti
    niin edestä kuuluu hidasteisiin ajaessa kolinaa/lonksuntaa minkä tuntee myös lattiassa?

    Tarkistin tänään iskarin yläpään mutterin (21mm) auton ollessa maassa, 64nm momenttiavaimella ja naksahti heti eli lienee kiinni niikun pitää.

    Muilla kokemuksia / ilmennyt kolinaa kun on alustan vaihtanut, ideoita missä vika voisi olla?

    Iskarien vaihdon yhteydessä vaihdettiin:
    -uudet e36 m3 pohjaanlyöntikumit eteen
    -uudet ylätukikumit eteen molemminpuolin (lemföder, sport alustoille)
    -uudet madallus jousilautaset
    -uudet koiranluut eteen molemminpuolin (meyle HD)
    -uudet kallistuksenvakaajan kumit (OEM)
    -uudet ylätukikumit + hilppeet takaiskareille
    -uudet alatuet takaiskareille

    Kuulostaa tulevan molemminpuolin/keskeltä edestä, parhaiten kuuluu kun ajaa hiljaa hidasteeseen tai siitä alas.

    Mitä googlailla koitin tän aamun niin tota iskarin ylätuen 21mm mutuu kaikki tuntuu sanovan, mutta
    tuntu olevan kiinni kun tarkistin tänään tosiaan.
    Ja koiranluut vedin tiukkaan kans kun auto oli nosturilla mutta luin että pitäisi olla painopäällä myös niissä kun kiristää?

    Voiko liittyä kallistuksenvakaajan tankoon? Vaihdoin pelkät kumipuslat sinne.
    Otin vanhat kumipuslat irti jolloin tanko tipahti löysäks ja sitten vaan heitin uudet about samoihin jälkii ja takas kiinni?

    edit: Käytin äsken autoa vielä nosturilla ja kaivoin netistä vääntömomentit kaikille etupään palikoille ja tarkistin jokaikisen
    pultin ja kyllä ne kaikki vaan kiinni oli niinkuin pitää!

    Mitään silmäänpistävää en löytänyt taaskaan PAITSI! kysymys kuuluukin: etummainen alatukivarsi (se missä korinpuolella se isompi pusla)
    Siitä ku tarras kiinni 2 kädellä ja väänteli ees taas niin heiluu jonkun verran, normaalia?
    Mulla myös löytyy uudet Meyle HD puslat tohon mutta ei riittäny 5tonnin prässissä potku irroittaa vanhaa..
    Toisaalta jos olisi nämä puslat vikana, niin miten se voi ruveta kolisemaan noin kovaa heti iskarien vaihdon jälkeen? eikö ois pitäny samalla tavalla mekastaa jo aiemmin?
    Last edited by Markojs; 22-07-2016, 20:45.
  • IceCube
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 75
    • Helsinki/Salo

    #2
    Originally posted by Markojs View Post
    e92 335i

    Toisaalta jos olisi nämä puslat vikana, niin miten se voi ruveta kolisemaan noin kovaa heti iskarien vaihdon jälkeen? eikö ois pitäny samalla tavalla mekastaa jo aiemmin?
    Kuuluiko ennen vaihtoa mitään muuta ääntä tai kolina joka nyt vaihdon jälkeen on poistunut? Voi olla ettet vaan huomioinut tätä "uutta" kolinaa aiemmin. Tai nyt kun on laitettu uutta osaa alle niin näihin paikkoihin on kuitenkin koskettu tavalla tai toisella, joka voi vaikuttaa myös muihin osiin autoa, johon ei ole mitään vaihdettukaan. Ehkä osat rasittuu nyt eri tavalla kun ennen. :think Puslat kumminki vaihtoon seuraavaks?
    F11 530D xDrive -14
    Ex. E61 530D -05 | E92 325d -08 | E36 320c -94

    Comment

    • Orvix
      BTCF Member
      • Sep 2008
      • 140
      • Akaa

      #3
      Originally posted by Markojs View Post
      kysymys kuuluukin: etummainen alatukivarsi (se missä korinpuolella se isompi pusla)
      Siitä ku tarras kiinni 2 kädellä ja väänteli ees taas niin heiluu jonkun verran, normaalia?
      Mulla myös löytyy uudet Meyle HD puslat tohon mutta ei riittäny 5tonnin prässissä potku irroittaa vanhaa..
      Toisaalta jos olisi nämä puslat vikana, niin miten se voi ruveta kolisemaan noin kovaa heti iskarien vaihdon jälkeen? eikö ois pitäny samalla tavalla mekastaa jo aiemmin?
      Vaihdoin omaani M3:n puslat ja tukivarret heiluvat hieman vääntelemällä. Sanoisin, ettei kolina tuosta kuulu. Kunhan pultti on riittävän kireällä, niin mielestäni korin puoleisen nivelen tulee olla aivan täysin riekaleina ennen kuin siitä voi ääntä lähteä.

      Vakaajatangon kolinat voi sulkea pois kun irrottaa koiranluun toiselta puolelta kokonaan ja käy testilenkillä.

      Yksi kolinan lähde on sitten hammastanko. Onhan niitäkin näistä käsittääkseni mennyt. Omassakin se tilanne, että mistään ei vikaa löydy ja silti terävässä montussa kolahtaa. Hammastankoa epäilen. Oman kokemukseni myötä jonkun toisen paikan pitely voi aiheuttaa kolinaa muualla kun rasitukset jakautuvat eri tavalla.
      E91 325d -10 M-Sport

      Comment

      • Markojs
        Bimmer Rookie
        • Apr 2014
        • 160
        • Kirkkonummi

        #4
        Originally posted by IceCube View Post
        Kuuluiko ennen vaihtoa mitään muuta ääntä tai kolina joka nyt vaihdon jälkeen on poistunut? Voi olla ettet vaan huomioinut tätä "uutta" kolinaa aiemmin. Tai nyt kun on laitettu uutta osaa alle niin näihin paikkoihin on kuitenkin koskettu tavalla tai toisella, joka voi vaikuttaa myös muihin osiin autoa, johon ei ole mitään vaihdettukaan. Ehkä osat rasittuu nyt eri tavalla kun ennen. :think Puslat kumminki vaihtoon seuraavaks?
        Joo eli ennen vaihtoa kuului edestä pientä klonksuntaa, sellaista hiljasta pehmeetä.
        Iskarien vaihdon yhteydessä muuttui sitten paljon kovemmaksi :think
        Ei lonksu jos lähtee liikkelle tai peruuttaa, ei myöskään lonksu kääntyessä vaan
        ainoastaan isommissa kuopissa, hidasteisiin ajaessa ja varsinkin kun ajaa hidaste töyssystä alas.

        Nyt kuulostaa myös että lonksunta kuuluisi enemmän kuskinpuolelta edestä eikä enään keskeltä.

        Edessä tolpat olleet irti, kaikki kasattu kuvien mukaan (prikat oikein päin yms.)
        Kaikki kiristetty ohjearvojen mukaan momentteihin, toki auto oli nosturilla eli ei painoa päällä.

        Vakaajatangon kolinat voi sulkea pois kun irrottaa koiranluun toiselta puolelta kokonaan ja käy testilenkillä.
        Otin vakaajantangon sekä molemmat koiranluut irti ja täysin samana pysyi lonksunta kun kävin ajamassa töyssyn yli

        Alla vielä linkki lyhkäseen videoon missä ajan hidasteen yli, jos sattuis olemaan vaikka tuttu ääni jollekkin.
        Lonksunta
        Last edited by Markojs; 25-07-2016, 05:10.

        Comment

        • IceCube
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 75
          • Helsinki/Salo

          #5
          Originally posted by Markojs View Post
          Ei lonksu jos lähtee liikkelle tai peruuttaa, ei myöskään lonksu kääntyessä vaan
          ainoastaan isommissa kuopissa, hidasteisiin ajaessa ja varsinkin kun ajaa hidaste töyssystä alas.
          Minulla justiin samat oireet, katsastuksessa valittivat alkavaa etupään taaimpien tukivarsien väljyyttä. Kun nämä vaihdan parin viikon sisään voin ilmoittaa lopettiko klonksunta. Tuo ääniraita on sen verran pilalla tuossa videossa että en voi sanoa onko justiin sama klonksu vai ei.
          F11 530D xDrive -14
          Ex. E61 530D -05 | E92 325d -08 | E36 320c -94

          Comment

          • IceCube
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 75
            • Helsinki/Salo

            #6
            Originally posted by IceCube View Post
            Minulla justiin samat oireet, katsastuksessa valittivat alkavaa etupään taaimpien tukivarsien väljyyttä. Kun nämä vaihdan parin viikon sisään voin ilmoittaa lopettiko klonksunta. Tuo ääniraita on sen verran pilalla tuossa videossa että en voi sanoa onko justiin sama klonksu vai ei.
            Noniin, sain vaihdettua tukivarret ja ensimmäiset kilometrit jo luulin että kolina oli loppunut, mutta ei. Minulla se kolina tulee luultavasti vanhoista alkuperäisiskarareista, jotka ovat nyt jo päälle 215 tkm ajetut.
            F11 530D xDrive -14
            Ex. E61 530D -05 | E92 325d -08 | E36 320c -94

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎