Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    N54 venttiilikopan tiivisteen vaihto

    Hii-o-hoi.
    Ylihuoltotuskaa lisätäkseni päätin, että vaihdan tuon kopan tiivisteen ennaltaehkäisevästi, kun kerran oli suunnitelmissa olla suht selvinpäin lomalla se päivä...

    Mutta, onko tuon kopan ylösnostossa jotain ihmeellistä? Mulla ei riittäny uskallus kopsutella sitä enää yhtään kovenpaa. Alistuin ja väänsin ruuvit takas. Onneksi öljyt pysyy sisällä.
    Kaikki ruuvit tarkistin aukioleviksi, ne pitkällä hylsylläkin avattavat siinä keskellä. Kopistelun jälkeen pystyi havaitsemaan lievän "halkeaman" tiivisteen ja kannen välissä, eli osittain se oli irti, mutta multa loppui uskallus pieksää sitä yhtään kovempaa.

    Ainut asia mikä itsellä enää tulee mieleen on se, että oisko koneen pitäny olla lämmin. Tuolloin tilanne oli tosiaan se, että oli seisonut melkein pari päivää ilman käynnistystä.

    Ja jatko kysymys vielä, oisko kellään pyörimässä "särkymävarana" suoraa ja ehjää koppaa, ts. tarjouksia otetaan vastaan. Ebay kahlattu, ne tuntuu jotenkin arvokkailta.

    Apuuvva!
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5401
    • S:t Karins

    #2
    Kyllä se pitäisi pienella kopautuksella irti lähteä, näin ainakin itsellä. Tyyppivikahan tuo tiivisteen korppuuntuminen on ja sen kautta öljyn valuminen esim. tulpan tilaan => missfireä.
    Eikä öljyt mihinkään lähde kun kopan irroittaa:



    Noi ehjät kopat on kyllä harvinaisia, kun noita on myös paikallaanollessaan rikkoontunut.
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • WarHead
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 774

      #3
      Siis öljyvuodolla tarkoitin sitä, että tuo vanhan tiivisteen uudelleenkiristys ei ainakaan vielä pilannut tilannetta.
      Oliko sulla kone tuolloin lämmin?
      E91 335iAT -08

      -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

      Comment

      • Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5401
        • S:t Karins

        #4
        Originally posted by WarHead View Post
        Siis öljyvuodolla tarkoitin sitä, että tuo vanhan tiivisteen uudelleenkiristys ei ainakaan vielä pilannut tilannetta.
        Oliko sulla kone tuolloin lämmin?
        Eli sinulla ei ole vuotoa vielä ollutkaan. Taisi muuten olla lämmin jos oikein muistan. Ja tuo kannen pulttien momentti on sitten TODELLA pieni eli momenttiavain käyttöön. Helposti saa uuden tiivisteen lyttyyn ja heti vuotamaan.
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

        Comment

        • Pluto
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1860
          • Raisio

          #5
          Originally posted by Tommix View Post
          Eli sinulla ei ole vuotoa vielä ollutkaan. Taisi muuten olla lämmin jos oikein muistan. Ja tuo kannen pulttien momentti on sitten TODELLA pieni eli momenttiavain käyttöön. Helposti saa uuden tiivisteen lyttyyn ja heti vuotamaan.
          Ihmetyttää kuinka kovaa niitä väännetään kiinni, koska pulteissahan on pienet holkit mitkä ottavat vastaan ennenkuin tiiviste on liian lytyssä.
          BMW F32 435d

          Comment

          • WarHead
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 774

            #6
            Tämän huomioin muute itekki ku naama oli konehuoneessa vähä jokapuolella...

            Originally posted by Pluto View Post
            Ihmetyttää kuinka kovaa niitä väännetään kiinni, koska pulteissahan on pienet holkit mitkä ottavat vastaan ennenkuin tiiviste on liian lytyssä.
            E91 335iAT -08

            -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Tommix View Post
              Eli sinulla ei ole vuotoa vielä ollutkaan. Taisi muuten olla lämmin jos oikein muistan. Ja tuo kannen pulttien momentti on sitten TODELLA pieni eli momenttiavain käyttöön. Helposti saa uuden tiivisteen lyttyyn ja heti vuotamaan.
              Jos näin, niin ne ruuvien välissä olevat metalliholkit ovat unohtuneet kokonaan pois. Eli näiden tarkoitus on pohjata ja ruuvien alle tulevien kumiprikkojen on tarkoitus hoitaa oikea kiristysmomentti.
              Eli muistutuksena, sitä pelkkää tiivistettä on ihan turha vaihtaa, vaan aina mukana uudet esijännitystä hoitavat kumiprikat ruuvien alle.

              Comment

              • suppari
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4049
                • Turku

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Jos näin, niin ne ruuvien välissä olevat metalliholkit ovat unohtuneet kokonaan pois. Eli näiden tarkoitus on pohjata ja ruuvien alle tulevien kumiprikkojen on tarkoitus hoitaa oikea kiristysmomentti.
                Eli muistutuksena, sitä pelkkää tiivistettä on ihan turha vaihtaa, vaan aina mukana uudet esijännitystä hoitavat kumiprikat ruuvien alle.
                Näissä ei noita kumeja ole.
                sigpic
                P:0409699000

                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                huollot/korjaukset!

                BMW E&F sarjaan.
                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                Comment

                • Scitso
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 2816
                  • Kuusankoski

                  #9
                  Originally posted by suppari View Post
                  Näissä ei noita kumeja ole.
                  mitähän sä hopotat, kyllä siellä ne kumit on
                  E34 525i Touring -96 "Iris"
                  E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                  E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                  E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                  E61 530d Touring -04

                  ex. E39 520ia Touring -98
                  ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                  ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                  ex. E28 520i -82

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by suppari View Post
                    Näissä ei noita kumeja ole.
                    Sori, oikeassa olet.
                    Pitäisi aina katsoa missä topikissa ollaan ja lukea vähän tarkemmin mistä onkaan kyse...N54 eikä M54...

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2816
                      • Kuusankoski

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Sori, oikeassa olet.
                      Pitäisi aina katsoa missä topikissa ollaan ja lukea vähän tarkemmin mistä onkaan kyse...N54 eikä M54...
                      katos joo sama vika rahikaisella
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • Muts|s
                        Newbiemmer
                        • May 2012
                        • 5
                        • Suomi

                        #12
                        Tarviikos tälläisen remontin yhteydessä vaihtaa mitään muuta, kuin nimenomaan vain se itse tiiviste vai täytyykö pultit vaihtaa uusiin? Itsehän joudun vaihtamaan tiivisteen, kopan ja yhden suuttimen jonka öljy on tod.näköisesti hajoittanut, kun päässyt vuotamaan eli kannattaa se tiiviste vaihtaa hyvissä ajoin! Uutta venttiilikoppaa saa tarjota, jos joltain sellainen löytyy!
                        Last edited by Muts|s; 08-08-2016, 17:37.

                        Comment

                        • WarHead
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 774

                          #13
                          Ei varsinaisesti mitään muuta, ne kopan päällä menevät alipaineletkut on kyllä aika rapsakkaan... Vähän tapauskohtaisesti en vaihtaisi muuta.
                          Toinen vuotopaikkahan on ne öljynlaudittimen tiivisteet. Nehän vaihtus tässä vähä niinku samaan rahaan. Sen teen ainakin itse seuraavassa yrityksessä.



                          Originally posted by Muts|s View Post
                          Tarviikos tälläisen remontin yhteydessä vaihtaa mitään muuta, kuin nimenomaan vain se itse tiiviste vai täytyykö pultit vaihtaa uusiin? Itsehän joudun vaihtamaan tiivisteen, kopan ja yhden suuttimen jonka öljy on tod.näköisesti hajoittanut, kun päässyt vuotamaan eli kannattaa se tiiviste vaihtaa hyvissä ajoin! Uutta venttiilikoppaa saa tarjota, jos joltain sellainen löytyy!
                          E91 335iAT -08

                          -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎