Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorin tuuletin eli ns. Flekti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomoA
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 538
    • Krs

    Moottorin tuuletin eli ns. Flekti

    Käytin autoa huollossa ja sanoivat huollon jälkeen että flektissä on vikaa, kun eivät saaneet sitä testerillä käyntiin ollenkaan. Kehoitus uuden flektin ostosta.

    Kysymys. Onko todennäköistä että vika korjaantuu flektin vaihdolla?

    Kylmänä kun auton laittaa käyntiin, lähtee se kyllä pyörimään hetken kuluttua ja pyörii kunnes auton sammuttaa, jolloin sähkön katkettua lakkaa pyörimästä.

    Autossa ei vikakoodeja ja toimii normaalisti.

    Jos vika korjaantuu uudella flektillä, niin kumpi malli on autoon oikea. 400W vai 600W? Liitin on 3pinninen ja auto 325iA E90 2007. Ei vetokoukkua.

    Kiitos tiedonmurusista.
    G26 420iA Msport SanremoGreen
    F22 220iA Msport EstorilBlau
    F20 118i MsportValenciaOrange
    E82 118dA TitanSilber
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by TuomoA View Post
    Käytin autoa huollossa ja sanoivat huollon jälkeen että flektissä on vikaa, kun eivät saaneet sitä testerillä käyntiin ollenkaan. Kehoitus uuden flektin ostosta.

    Kysymys. Onko todennäköistä että vika korjaantuu flektin vaihdolla?

    Kylmänä kun auton laittaa käyntiin, lähtee se kyllä pyörimään hetken kuluttua ja pyörii kunnes auton sammuttaa, jolloin sähkön katkettua lakkaa pyörimästä.

    Autossa ei vikakoodeja ja toimii normaalisti.

    Jos vika korjaantuu uudella flektillä, niin kumpi malli on autoon oikea. 400W vai 600W? Liitin on 3pinninen ja auto 325iA E90 2007. Ei vetokoukkua.

    Kiitos tiedonmurusista.
    Katso autoosi kuuluva vaikka bmwfans.info sivulta. Sinne laitat VIN 7 viimeistä, niin alkaa osat löytymään.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Vähän erikoiselta kyllä kuulostaa, jos ainakin välillä vaikuttaa toimivan normaalisti. Miksi olivat sitä flektiä lähteneet testaamaan?
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • TuomoA
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 538
        • Krs

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Vähän erikoiselta kyllä kuulostaa, jos ainakin välillä vaikuttaa toimivan normaalisti. Miksi olivat sitä flektiä lähteneet testaamaan?
        Pyysin tarkistamaan toiminnan, koska se pitää vähän ääntä. Normaalisti auton ollessa käynnissä sitä ei juuri huomaa, mutta kun auton sammuttaa ja flektin kierrokset laskee, kuuluu sitä sellainen pieni rohina.
        Vaimon ykkösessä flekti on kyllä lähes täysin äänetön.
        G26 420iA Msport SanremoGreen
        F22 220iA Msport EstorilBlau
        F20 118i MsportValenciaOrange
        E82 118dA TitanSilber

        Comment

        • TuomoA
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 538
          • Krs

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Katso autoosi kuuluva vaikka bmwfans.info sivulta. Sinne laitat VIN 7 viimeistä, niin alkaa osat löytymään.
          Jos oikein tulkitsin, niin oikea teho on tuo 400W. On toki automaatti, mutta ei vetokoukkua, eikä lämpimän ilmaston malli.

          Voiko joku vahvistaa, että onko 600W flektissä 4pinninen liityntä ja 400W 3pinninen? Tuohan on helppo tarkistaa.

          Autoni VIN on PS65327
          G26 420iA Msport SanremoGreen
          F22 220iA Msport EstorilBlau
          F20 118i MsportValenciaOrange
          E82 118dA TitanSilber

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Oikein olet tulkinnut, 400 W tuuletin. Ymmärtääkseni näissä on kyllä täysin samanlainen liitin ja ne sopii ristiin. Virallisen ohjeistuksen mukaan koukun retrofittauksen yhteydessä (automaattilaatikolla varustettu) myös tuuletin pitäisi vaihtaa tehokkaampaan malliin.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • TuomoA
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 538
              • Krs

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Oikein olet tulkinnut, 400 W tuuletin. Ymmärtääkseni näissä on kyllä täysin samanlainen liitin ja ne sopii ristiin. Virallisen ohjeistuksen mukaan koukun retrofittauksen yhteydessä (automaattilaatikolla varustettu) myös tuuletin pitäisi vaihtaa tehokkaampaan malliin.
              Jos sopivat suoraan plug&play, niin mikäli marmorilta lähtee ostamaan on hintaero melko pieni eli olisi sama ottaa vaikka se tehokkaampi.
              G26 420iA Msport SanremoGreen
              F22 220iA Msport EstorilBlau
              F20 118i MsportValenciaOrange
              E82 118dA TitanSilber

              Comment

              • TuomoA
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 538
                • Krs

                #8
                Jännä että laakeri on jo noilla kilometreillä ottanut siipeensä:think, toki onhan autolla jo ikää yli 9V, mutta ajettu alle 100tkm.
                G26 420iA Msport SanremoGreen
                F22 220iA Msport EstorilBlau
                F20 118i MsportValenciaOrange
                E82 118dA TitanSilber

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Jenkkilässä on/on ollut Valeon recall moottorin flektistä: KLIK.

                  Ainakin E39/E46 on ollut vastaava mutta BMW:n aktiona M57/M57N:n yhteydessä.

                  Comment

                  • TuomoA
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 538
                    • Krs

                    #10
                    Originally posted by MNi View Post
                    Jenkkilässä on/on ollut Valeon recall moottorin flektistä: KLIK.

                    Ainakin E39/E46 on ollut vastaava mutta BMW:n aktiona M57/M57N:n yhteydessä.
                    Tässä näytti olevan JohnsonGate potkuri. Uusi on nyt tilattu, katsotaan onko mitään vaikutusta mihinkään.
                    G26 420iA Msport SanremoGreen
                    F22 220iA Msport EstorilBlau
                    F20 118i MsportValenciaOrange
                    E82 118dA TitanSilber

                    Comment

                    • TuomoA
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 538
                      • Krs

                      #11
                      Uusi potkuri nyt paikoillaan ja ero vanhaan huomattava.

                      Vanha viallinen pyöri kokoajana tasanopeudella ja hieman rahisten, tämä uusi välillä melkein pysähtyy ja välillä pyörii nopeammin eli jonkin sortin ohjaus toiminee nyt. Eikä äännä juuri nimeksikään.

                      Olisiko tuossa sellainen turvallisuus feature, että jos ohjaus-signaali ei mene perille, pyörii puhallin jotain esiasetettua tasanopeutta? Tai sitten tuo vanha oli vain sopivasti rikki.:think
                      G26 420iA Msport SanremoGreen
                      F22 220iA Msport EstorilBlau
                      F20 118i MsportValenciaOrange
                      E82 118dA TitanSilber

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        Todennäköisesti pulssinleveysohjattu, jos ohjain on särki niin päästää varmaan jonkun jännitteen läpi tai sitten on täysin hiljaa.

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #13
                          Omasta e46:sta hajosi viime viikolla myös flekti, smiidiltä ~200€ uusi.
                          Laakerit oli tästäkin hajonnut 16 vuoden aika, hyvä ettei siipipyörä lentänyt tulipeltiin 😎

                          Comment

                          • Varre
                            Newbiemmer
                            • Aug 2015
                            • 4
                            • Tampere

                            #14
                            Itselläni kanssa -07 E91:n flekti ääntelee. Ajossa ei ääntä kuule mutta kun auton sammuttaa ja flekti jää vapaasti pyörimään niin kuulee melkoisen krohinan laakereista. Muutenkin flektin toiminta vaikuttaa hieman oudolta, ikäänkuin olisi vain on ja off asento. Lienee siis vaihtokunnossa kuten tuolla aiemmin onkin jo todettu asiasta..

                            Laitoitko TuomoA 400 vai 600 flektin?
                            Ilmeisesti pelkkä laakerinvaihto ei näissä tule kysymykseen. On meinaan pikaisen googletuksen jälkeen melko tyyris tuo propellipaketti..

                            Mahtuiko vaihtamaan helposti vai teetitkö vaihdon liikkeessä?

                            Comment

                            • TuomoA
                              BTCF Member
                              • Apr 2009
                              • 538
                              • Krs

                              #15
                              Originally posted by Varre View Post
                              I

                              Laitoitko TuomoA 400 vai 600 flektin?
                              Ilmeisesti pelkkä laakerinvaihto ei näissä tule kysymykseen. On meinaan pikaisen googletuksen jälkeen melko tyyris tuo propellipaketti..

                              Mahtuiko vaihtamaan helposti vai teetitkö vaihdon liikkeessä?
                              Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta ...

                              400W laitoin, koska sellainen siellä olikin ja täsmälleen samanlainen OEM propelli tuli tilalle. Älyttömän kallis tuo kyllä on, mutta kai se oli vaihdettava.

                              Itse vaihdoin. Helppo vaihtaa jos vähänkään pysyy työkalut kädessä. Itse en ole mikään taitava kaiken tietävä autoasentaja vaan ihan tavallinen pulliainen ja onnistui ihan helposti.

                              Puhallinhan oli kiinni 2 ruuvilla ja sellaisella "klipsillä". En tiedä onko automaateissa vs manuaali eroja. Toinen ruuvi oli ylhäällä vasemmalla ja toinen alhaalla oikealla. pohjalta joutuu purkamaan suojamuovit pois jotta pääsee käsiksi alapuolen ruuviin eli auton alle olisi hyvä päästä. Varovasti vain poistaa vanhan ja asentaa uuden ettei riko mitään johtoja ja putkia. Rohkeasti vaan, kyllä se onnistuu
                              G26 420iA Msport SanremoGreen
                              F22 220iA Msport EstorilBlau
                              F20 118i MsportValenciaOrange
                              E82 118dA TitanSilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎