Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 N43 päästöt koholla kierroksilla, lambda <1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ernie
    Newbiemmer
    • Oct 2016
    • 2
    • Pirkanmaa

    E90 N43 päästöt koholla kierroksilla, lambda <1

    Eli -08 320i N43 pomppasi katsastuksessa päästöistä. Tyhjäkäynnillä ok, mutta kierroksilla HC ja CO pomppaa selvästi yli rajoista (HC > 200 ja CO ~ 3-4%). Lambda putoaa myös n. 0.9. Katsoin INPA:lla ja moottorinohjaus haluaa jostain syystä välttämättä ohjata seoksen rikkaalle. Lambda setpoint putoaa yli 1600 rpm kierroksilla tuonne 0.9:ään ja kone tekee työtä käskettyä ja käy rikkaalla. Olen ymmärtänyt, että katalysaattorit ei oikein toimi kunnolla, jos seos on pielessä?

    Onko normaalia, että lambda (nimenomaan ohjearvo) putoaa kierroksilla tuonne alle yhden paikallaan kierrättäessä? Suuttimissa tiedetään olevan vähän ongelmaa, mutta on tähän asti mennyt katsastuksesta aina läpi. Ja tyhjäkäynnillä arvot kunnossa, niin ilm. katalysaattori pitäis olla suht ok?
  • JTP
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 506
    • Hpj

    #2
    Originally posted by Ernie View Post
    Eli -08 320i N43 pomppasi katsastuksessa päästöistä. Tyhjäkäynnillä ok, mutta kierroksilla HC ja CO pomppaa selvästi yli rajoista (HC > 200 ja CO ~ 3-4%). Lambda putoaa myös n. 0.9. Katsoin INPA:lla ja moottorinohjaus haluaa jostain syystä välttämättä ohjata seoksen rikkaalle. Lambda setpoint putoaa yli 1600 rpm kierroksilla tuonne 0.9:ään ja kone tekee työtä käskettyä ja käy rikkaalla. Olen ymmärtänyt, että katalysaattorit ei oikein toimi kunnolla, jos seos on pielessä?

    Onko normaalia, että lambda (nimenomaan ohjearvo) putoaa kierroksilla tuonne alle yhden paikallaan kierrättäessä? Suuttimissa tiedetään olevan vähän ongelmaa, mutta on tähän asti mennyt katsastuksesta aina läpi. Ja tyhjäkäynnillä arvot kunnossa, niin ilm. katalysaattori pitäis olla suht ok?
    Eikös tuo ole juuri näitten laihaseosmoottoreiden ominaisuus, että kevyellä kuormalla käy laihalla seoksella. Tuosta on olemassa Trafin sivuilla oleva ohje katsastusasemia varten, kaikille kuitenkaan ei ole mennyt tieto perille!
    Tuo oma kulkinekin ois jo parissa katsastuksessa pompannut korkeasta jäännöshapesta ja lambda-arvosta, ellei olis ollut tuota oheista Trafin tiedotetta tulostettuna hanskalokerossa..


    Ja lisäyksenä vielä, että jos obd -testauksessa ei löydy vikakoodeja, niin silloinhan moottori toimii kuten valmistaja on sen suunnitellut toimivan..
    Last edited by JTP; 05-10-2016, 11:21.
    e90 330i lci -09
    Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
    Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

    Comment

    • Ernie
      Newbiemmer
      • Oct 2016
      • 2
      • Pirkanmaa

      #3
      Joo laihallahan tuo käy tyhjäkäyntiä (lambda>1) ja silloin päästöt ok (HC, CO). Yli 1600 rpm menee kuitenkin rikkaalle ja silloin myös päästöt karkaa. Pitäisikö HC ja CO-päästöjen pysyä kuitenkin rajoissa silloinkin, kun mennään alle yhden seoksilla?

      Comment

      • sucre
        Newbiemmer
        • Jan 2010
        • 4
        • rovaniemi

        #4
        Täällä täysin sama homma, selviskö sulla autosta vika??

        Comment

        • BMW_mane
          BTCF Member
          • Feb 2009
          • 871
          • Ilmajoki

          #5
          Mulla oli vuosi sitten juurikin tuo sama homma kun teillä. Kierroksia kun antaa kääntää seoksen rikkaalle. Silloin vain kerroin katsurille näistä poikkeavista päästöarvoista ja näytin trafin sivuilta tuon selvityksen. Hetken se siinä mittaili sitä ja päästi sitte sen läpi.

          Jos ei koodeja kerran mistään ole nii se toimii kyllä niinkuin kuuluu. Koita kaataa esim. Forte Gas Treatment tankkiin ja ajele vähä korkeilla kierroksilla kunnon lenkki että katit lämpenee kunnolla.
          - Käyttöauto Bmw Service -
          NSC Motorsport

          Nykyiset:
          - 318d -16 B47d20 Mineralweiss
          - 316ti -98 M43b16 Alpinweiss
          - 328i -99 M52b28 Cosmosswartz Metallic "Drifter project"

          Ex:
          - 525i -09 N53b30 Monacoblau Metallic
          - 523i -96 M52b25 Calypsorot Metallic
          - 318i -08 N43b20 Montegoblau Metallic
          - 320i -02 M54b22 JapanRot
          - 316i -95 M43b16 Alpinweiss
          - 316i -89 M40b16 Citroen KJA

          Comment

          • sucre
            Newbiemmer
            • Jan 2010
            • 4
            • rovaniemi

            #6
            Kiitos vinkistä, itekki katsurille yritin luetuttaa tuota trafin lappua mutta se alako mutiseen pelekästä lambda arvosta. Pitääpä soittaa huomenna valtion konttorille onko niillä enemmän käyny näitä laihaseosvehkeitä. :think

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17807
              • PKS

              #7
              Originally posted by sucre View Post
              Kiitos vinkistä, itekki katsurille yritin luetuttaa tuota trafin lappua mutta se alako mutiseen pelekästä lambda arvosta. Pitääpä soittaa huomenna valtion konttorille onko niillä enemmän käyny näitä laihaseosvehkeitä. :think
              Ompa pihalla katsuri. Tuossa dokumentissa selkeästi kerrotaan mistä kyse.
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring
              ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28
              ///M535i '87 zinnoberrot
              ½ E46 316ti Compact
              ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • sucre
                Newbiemmer
                • Jan 2010
                • 4
                • rovaniemi

                #8
                Originally posted by Dualfun View Post
                Ompa pihalla katsuri. Tuossa dokumentissa selkeästi kerrotaan mistä kyse.
                Löyty toiselta asemalta katsuri joka ymmärsi asian, tympeä homma ku ei oo kaikilla näköjään tievossa/eivät usko niin saattaa jollaki tulla katsastus kalliiksi ku joutuu vianetsintään viemään vaikka ei vikaa olekkaan. Kiitos ja kumarrus kun löyty neuvot täältä

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Siis laihalla käyminen(lambda >1) on normaalia ja silloin hc ja co päästöt on kunnossa. Jos kone käy rikkaalla syystä tai toisesta on siinä jotain pielessä ja päästöt korkealla sitä myöten. Hölmöt katsurit voi tietysti päästää rikkinäiset kapineetkin läpi mutta oishan tuo syytä korjata moottorin hyvinvoinnin ja kulutuksen takia.

                  Comment

                  • Retze
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 422
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Juu eihän tuo nyt ehjältä vaikuta kun laihaseosmoottori käy rikkaammalla kun ns.normaali moottori. Menee katit paskaks pian jos ei korjata äkkiä
                    Last edited by Retze; 30-04-2017, 12:39. Reason: typo
                    nyk. jalkapelillä
                    ex BMW 320i

                    Comment

                    • kemo81
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2010
                      • 1248
                      • ylöjärvi

                      #11
                      Onkos jollain toimivaa linkkiä tuohon Trafin juttuun noista pakokaasu arvoista?Itsellä n53 käy reilusti rikkaalla mut ei anna koodeja enään.Leimalla antoi herjaa yhdestä lambdasta ja se vaihdettiin ja edelleen arvot yhtä pielessä..
                      e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                      Ex.
                      e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                      e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                      e91 325i 2005 ArktisMetal
                      e46 320ci 2001 TobassBlue
                      e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                      S1000rr 2010 Thunder grey

                      Comment

                      • kemo81
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2010
                        • 1248
                        • ylöjärvi

                        #12
                        Originally posted by kemo81 View Post
                        Onkos jollain toimivaa linkkiä tuohon Trafin juttuun noista pakokaasu arvoista?Itsellä n53 käy reilusti rikkaalla mut ei anna koodeja enään.Leimalla antoi herjaa yhdestä lambdasta ja se vaihdettiin ja edelleen arvot yhtä pielessä..
                        Eilen vaihdettiin neljä 9-indeksin käytettyä suutinta ja tänään meni pakokaasuista läpi.
                        e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                        Ex.
                        e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                        e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                        e91 325i 2005 ArktisMetal
                        e46 320ci 2001 TobassBlue
                        e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                        S1000rr 2010 Thunder grey

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎