Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E91 320D 2008 Lämmityslaitteen ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonttup88
    Newbiemmer
    • Dec 2016
    • 3
    • Vaasa

    BMW E91 320D 2008 Lämmityslaitteen ongelma

    Moikka foorumilaiset!

    Kovin koetin etsiä jo olemassa olevaa ketjua aiheesta, mutta ei vastaavaa kuvausta osunut silmiini.

    Elikkä ongelma on, että koneen lämmöt näyttäisivät seilaavan alkumatkasta. Kovemmalla pakkasella jopa huomattavan kauan. Lämmöt siis nousevat suhteellisen nopeasti sinne 70 asteen tuntumaan ja siitä edelleen vähän hitaammin 80 asteeseen. Kun tuo 80 asteen raja saavutetaan, niin selkeästi kabiinin lämmityskierron venttiili aukeaa ja kabiinini alkaa puhaltaa kuumaa ilmaa. Tämän seurauksena moottorin lämpötila putoaa useamman asteen ja jatkaa putoamistaan kunnes se saavuttaa 70 asteen rajapyykin ja sisäkierron venttiili napsahtaa kiinni. Tällöin sisälle alkaa puhaltaa kylmää/viileää ilmaa ja moottorin lämpötila alkaa jälleen nousemaan kohti tuota 80 astetta ja tapahtumaketju alkaa alusta. Tätä toistuu huomattavan kauan ja riippuu ulkoilman lämpötilasta. Nollakeleillä saatta jopa lämmetä suoraan käyntilämpöön, mutta esimerkiksi 15 asteen pakkasella taisin ajaa 50 kilometrin matkan, ennen kuin kone lämpesi tarpeeksi, jotta tuota oskillointia ei tapahdu. Ja tosiaan kun kone saavuttaa tuon 87 astetta, niin kaikki toimii aivan normaalisti.

    Ylimääräisenä erikoisuutena lämpimäksi ajetun auton seisottua tunnin paikoillaan ja uudelleen lähdettäessä ajamaan, automaatti-ilmastointi iskee puhallustehon lähes täysille paljon ennen kuin sisäkiertoon tulee oikeasti lämpöä ja näin ollen puhaltaa kylmää/viileää ilmaa.

    Loogisin selitys olisi tietenkin termostaattivika, mutta sen vaihdatin jo liikkeessä - ei vaikutusta. Minulle myös sanottiin, ettei N47 moottorissa ole enää EGR termostaattia, onko näin?

    Ja autossa on tehdasasenteinen Webasto, joka myöskin käynnistyy valittaessa Idrive valikosta. Puskee myös lämmintä kabiiniin. Rest toiminto tuntuu myös toimivan, jos kone on lämmin, joten tuo webaston kiertovesipumppukin on varmastikin ehjä.
  • velallinen
    Newbiemmer
    • Jan 2017
    • 3
    • Savonlinna

    #2
    Itellä samat oireet. Puhallin huutaa täysillä ja nyt -20c pakkasilla kabiiniin tulee lähes raakaa ilmaa ajoittain, vaikka kone normaalilämmöissä.

    Ongelma ilmeni kun vasta vaihdoin uuden auxivesipumpun. Nappasin tänään sitten tuosta auxipumpulta pistokkeen irti ja rupeshan tulemaan kuumaa ilmaa sisälle.

    Tutkailin aikani ja huomasin että olin asentanut kiertovesipumpun letkulähdöt ristiin nyt siis ilmeisesti kiertovesipumppu pyörittää nesteitä vastakkaiseen suuntaan auton vesipumpun kanssa, jolloinka lämppärinkennolla vedet ajoittain seisoo ja viima/lämppärin puhallin ne hetkessä jäähdyttää:think

    Täytyy ajella pistoke irti nyt ja kääntää letkut oikeinpäin kuhan eistyy.
    Last edited by velallinen; 06-01-2017, 01:06.
    E91 320D M47 -vm07

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by velallinen View Post
      Itellä samat oireet. Puhallin huutaa täysillä ja nyt -20c pakkasilla kabiiniin tulee lähes raakaa ilmaa ajoittain, vaikka kone normaalilämmöissä.

      Ongelma ilmeni kun vasta vaihdoin uuden auxivesipumpun. Nappasin tänään sitten tuosta auxipumpulta pistokkeen irti ja rupeshan tulemaan kuumaa ilmaa sisälle.

      Tutkailin aikani ja huomasin että olin asentanut kiertovesipumpun letkulähdöt ristiin nyt siis ilmeisesti kiertovesipumppu pyörittää nesteitä vastakkaiseen suuntaan auton vesipumpun kanssa, jolloinka lämppärinkennolla vedet ajoittain seisoo ja ajoviima ne hetkessä jäähdyttää:think

      Täytyy ajella pistoke irti nyt ja kääntää letkut oikeinpäin kuhan eistyy.
      Tervetuloa foorumille! Esimerkillistä järjenkäyttöä, jos rempan jälkeen ilmenee ongelma x, niin se luultavasti aiheutui jostain mitä rempassa tehtiin.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • velallinen
        Newbiemmer
        • Jan 2017
        • 3
        • Savonlinna

        #4
        ja kiitoksia foorumille pääsystä. Paljon tullut foorumia jo vuosien ajan selailtuakin.
        E91 320D M47 -vm07

        Comment

        • Jonttup88
          Newbiemmer
          • Dec 2016
          • 3
          • Vaasa

          #5
          Originally posted by velallinen View Post
          Itellä samat oireet. Puhallin huutaa täysillä ja nyt -20c pakkasilla kabiiniin tulee lähes raakaa ilmaa ajoittain, vaikka kone normaalilämmöissä.

          Ongelma ilmeni kun vasta vaihdoin uuden auxivesipumpun. Nappasin tänään sitten tuosta auxipumpulta pistokkeen irti ja rupeshan tulemaan kuumaa ilmaa sisälle.

          Tutkailin aikani ja huomasin että olin asentanut kiertovesipumpun letkulähdöt ristiin nyt siis ilmeisesti kiertovesipumppu pyörittää nesteitä vastakkaiseen suuntaan auton vesipumpun kanssa, jolloinka lämppärinkennolla vedet ajoittain seisoo ja viima/lämppärin puhallin ne hetkessä jäähdyttää:think

          Täytyy ajella pistoke irti nyt ja kääntää letkut oikeinpäin kuhan eistyy.
          Nojoo mulla toki ei ihan sama ongelma voi olla jos joku ei ole käynyt tekemässä käytännön pilaa!

          Voisikohan vika olla sitten tuossa lisäpumpussa. Toki auton oma pumppukin voi olla vaurioitunut ja koko kierto auxivesipumpun varassa. Silti periaatteessa kaikki toimii suhteellisen loogisesti lukuunottamatta tuota aika suurta heilahtelua jäähdytysveden lämpötilassa.

          Hankala homma! Voi olla että joudun viemään auton huoltoon ennemmin tai myöhemmin tuon tiimoilta.

          Missä tuo kiertovesipumppu on? Se ensimmäinen palikka mihin tulee kolme letkua ja jossa on pari alumiinin väristä sylinteriä on varmaankin joku vesikiertoa ohjaava venttiili?

          Comment

          • Nettipepe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1341
            • Kajaani

            #6
            Itsekin olen joskus huomannut samanlaisen käyttäytymisen.
            Ilmeisesti jonkinasteinen softavika.
            Tuntuu siltä,että käyttäytyminen häviää jos käyttää vain virrat pois autosta.
            Kokeile sinäkin... Eli webastolla lämmitetty auto käyntiin... Sammuta hetkeksi virrat pois ja sitten käyntiin ja maantielle...
            Tosin nyt pitää tarkkailla toimiiko edelleen ihmeellisesti kun jouduin vaihtamaan aux.pumpun syksyllä.
            F30 320xia
            Ex E90 325da
            Ex E90 320da
            Ex E46 330D

            Comment

            • Panzerfaust
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 53
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Jonttup88 View Post
              Kun tuo 80 asteen raja saavutetaan, niin selkeästi kabiinin lämmityskierron venttiili aukeaa ja kabiinini alkaa puhaltaa kuumaa ilmaa.
              En nyt osaa itse ongelmaan ottaa kantaa, mutta E9x-sarjassa ei enää pitäisi olla varsinaista vesiventtiiliä, vaan erilaiset sisälämpötilat hoidetaan ilmaläpillä.

              Tehdas-Webastossa taas on vaihtoventtiili, joka modaamattomana kierrättää nestettä ainoastaan sisäkennolla, eli moottori jätetään pois lämmitysvaiheesta.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎