Moikka foorumilaiset!
Kovin koetin etsiä jo olemassa olevaa ketjua aiheesta, mutta ei vastaavaa kuvausta osunut silmiini.
Elikkä ongelma on, että koneen lämmöt näyttäisivät seilaavan alkumatkasta. Kovemmalla pakkasella jopa huomattavan kauan. Lämmöt siis nousevat suhteellisen nopeasti sinne 70 asteen tuntumaan ja siitä edelleen vähän hitaammin 80 asteeseen. Kun tuo 80 asteen raja saavutetaan, niin selkeästi kabiinin lämmityskierron venttiili aukeaa ja kabiinini alkaa puhaltaa kuumaa ilmaa. Tämän seurauksena moottorin lämpötila putoaa useamman asteen ja jatkaa putoamistaan kunnes se saavuttaa 70 asteen rajapyykin ja sisäkierron venttiili napsahtaa kiinni. Tällöin sisälle alkaa puhaltaa kylmää/viileää ilmaa ja moottorin lämpötila alkaa jälleen nousemaan kohti tuota 80 astetta ja tapahtumaketju alkaa alusta. Tätä toistuu huomattavan kauan ja riippuu ulkoilman lämpötilasta. Nollakeleillä saatta jopa lämmetä suoraan käyntilämpöön, mutta esimerkiksi 15 asteen pakkasella taisin ajaa 50 kilometrin matkan, ennen kuin kone lämpesi tarpeeksi, jotta tuota oskillointia ei tapahdu. Ja tosiaan kun kone saavuttaa tuon 87 astetta, niin kaikki toimii aivan normaalisti.
Ylimääräisenä erikoisuutena lämpimäksi ajetun auton seisottua tunnin paikoillaan ja uudelleen lähdettäessä ajamaan, automaatti-ilmastointi iskee puhallustehon lähes täysille paljon ennen kuin sisäkiertoon tulee oikeasti lämpöä ja näin ollen puhaltaa kylmää/viileää ilmaa.
Loogisin selitys olisi tietenkin termostaattivika, mutta sen vaihdatin jo liikkeessä - ei vaikutusta. Minulle myös sanottiin, ettei N47 moottorissa ole enää EGR termostaattia, onko näin?
Ja autossa on tehdasasenteinen Webasto, joka myöskin käynnistyy valittaessa Idrive valikosta. Puskee myös lämmintä kabiiniin. Rest toiminto tuntuu myös toimivan, jos kone on lämmin, joten tuo webaston kiertovesipumppukin on varmastikin ehjä.
Kovin koetin etsiä jo olemassa olevaa ketjua aiheesta, mutta ei vastaavaa kuvausta osunut silmiini.
Elikkä ongelma on, että koneen lämmöt näyttäisivät seilaavan alkumatkasta. Kovemmalla pakkasella jopa huomattavan kauan. Lämmöt siis nousevat suhteellisen nopeasti sinne 70 asteen tuntumaan ja siitä edelleen vähän hitaammin 80 asteeseen. Kun tuo 80 asteen raja saavutetaan, niin selkeästi kabiinin lämmityskierron venttiili aukeaa ja kabiinini alkaa puhaltaa kuumaa ilmaa. Tämän seurauksena moottorin lämpötila putoaa useamman asteen ja jatkaa putoamistaan kunnes se saavuttaa 70 asteen rajapyykin ja sisäkierron venttiili napsahtaa kiinni. Tällöin sisälle alkaa puhaltaa kylmää/viileää ilmaa ja moottorin lämpötila alkaa jälleen nousemaan kohti tuota 80 astetta ja tapahtumaketju alkaa alusta. Tätä toistuu huomattavan kauan ja riippuu ulkoilman lämpötilasta. Nollakeleillä saatta jopa lämmetä suoraan käyntilämpöön, mutta esimerkiksi 15 asteen pakkasella taisin ajaa 50 kilometrin matkan, ennen kuin kone lämpesi tarpeeksi, jotta tuota oskillointia ei tapahdu. Ja tosiaan kun kone saavuttaa tuon 87 astetta, niin kaikki toimii aivan normaalisti.
Ylimääräisenä erikoisuutena lämpimäksi ajetun auton seisottua tunnin paikoillaan ja uudelleen lähdettäessä ajamaan, automaatti-ilmastointi iskee puhallustehon lähes täysille paljon ennen kuin sisäkiertoon tulee oikeasti lämpöä ja näin ollen puhaltaa kylmää/viileää ilmaa.
Loogisin selitys olisi tietenkin termostaattivika, mutta sen vaihdatin jo liikkeessä - ei vaikutusta. Minulle myös sanottiin, ettei N47 moottorissa ole enää EGR termostaattia, onko näin?
Ja autossa on tehdasasenteinen Webasto, joka myöskin käynnistyy valittaessa Idrive valikosta. Puskee myös lämmintä kabiiniin. Rest toiminto tuntuu myös toimivan, jos kone on lämmin, joten tuo webaston kiertovesipumppukin on varmastikin ehjä.
Comment