Announcement

Collapse
No announcement yet.

JB4 etanoli sensorin asennus ja käyttö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poteroa
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 311
    • Tuusula

    JB4 etanoli sensorin asennus ja käyttö

    Enpäs löytänyt topikkia, joten tehdäänpä uusi..

    Eli toiveena olis käyttää Continentalin etanoli sensoria ja yhdistää se suoraan JB4 ja sieltä saada seos suoraan näytölle. Sensorin saa n. 40,- kiinasta, ja on orkkis.

    Onko joku tehnyt tämän ja jos on niin miten, ja onko kuinka tarkka jos on..

    Tuollahan myydään kittiä jossa on fuel-it softa ja bt palikka, mutta ei huvittais ostella taas uutta ohjelmistoa pelkän seoksen mittaamiseen.

    Sen verran tässä opiskellut että JB4 pitäs tukea infoa 50-150Hz muutettuna 0-5v signaalille, eli 0v = 0% ja 5v = 100% ja pitäs olla suoraan apissa tuki, mutta onko siis näin. Resoluutio nyt ei ole mikään kovin kummoinen jos ei tuota HZ tukea ole suoraan, mutta välttyisi ylimääräisiltä mittareilta ohjaamossa, olis kiva pitää sisusta siistinä.

    Niin tietty, mites etanolimiehet sotkette nuo seokset, onko jerry takaluukussa koko ajan vai etsittekö aseman josta saa kumpaakin? Omalla kohdalla pitäs mennä seuraavaan pitäjään että saa E85:sta.

    Toisekseen, miten on bensalinjat kestäneet E:tä?
    E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
    E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

    Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
    Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
    Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
    Ex: E34 520i "winter wagen"
    Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
    Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
    Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11086
    • Oulu

    #2
    Originally posted by poteroa View Post
    Eli toiveena olis käyttää Continentalin etanoli sensoria ja yhdistää se suoraan JB4 ja sieltä saada seos suoraan näytölle. Sensorin saa n. 40,- kiinasta, ja on orkkis.
    Ihan heti OT mut onko linkkiä mistä noin halvalla saa. Noihin megaruutta vehkeisiin oon aatellu moisen pistää, et vois välillä bensaa tankata, ettei tarvis olla se jerry takakontissa

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • poteroa
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2010
      • 311
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by Pazi88 View Post
      Ihan heti OT mut onko linkkiä mistä noin halvalla saa. Noihin megaruutta vehkeisiin oon aatellu moisen pistää, et vois välillä bensaa tankata, ettei tarvis olla se jerry takakontissa
      Heh, joo ei Jerryä kiitos itsellekään, tuo cäbi on vielä sen verran ahdas luukustaan ettei mahottomia mahdu, hyvä kun ostoskassit menee.

      Sensoreita

      Tuolta löytyy useita malleja, kyllä ne taitaa kaikki olla 50-150Hz malleja, ja kaiketi se 180-190Hz jos on liemet pilalla.
      Tuohon saattaa sitten pärähtää tullit päälle, mutta eipä taida sittenkään mennä lähellekään hintoja mitä Suomesta joutuu pulittamaan.
      E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
      E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

      Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
      Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
      Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
      Ex: E34 520i "winter wagen"
      Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
      Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
      Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

      Comment

      • Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5402
        • S:t Karins

        #4
        Minulle ei ole oikein avautunut mitä hyötyä on tuosta e85 suhteen tarkasta mittaamisesta? Ennen kuin ajoin eri vahvuisilla bensa-viinaseoksilla niin ei minulla ollut mitään tuskaa tankata ensin bensaa tankkiin ja sitten viinaa päälle. Siinä suhteessa kuin halusin, esim. 30%:n seos (10 litraa kohti) 3 l e98 ja 7 l e85. Tuo tarkkuus riitti minulle aina. Ja sillä seoksen tarkkuudella mosa kyllä toimi.
        Nyt on tullut ajettua vallan 100%:lla e85. Ei mitään ongelmia bensalinjojen ym tiivisteiden kanssa.
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

        Comment

        • puntalo
          Bimmer Rookie
          • Sep 2003
          • 43
          • Tampere

          #5
          Originally posted by poteroa View Post
          ....

          Sen verran tässä opiskellut että JB4 pitäs tukea infoa 50-150Hz muutettuna 0-5v signaalille, eli 0v = 0% ja 5v = 100% ja pitäs olla suoraan apissa tuki, mutta onko siis näin. Resoluutio nyt ei ole mikään kovin kummoinen jos ei tuota HZ tukea ole suoraan, mutta välttyisi ylimääräisiltä mittareilta ohjaamossa, olis kiva pitää sisusta siistinä.

          ...
          Täältä löytyy ilmeisesti laitteistonläheisen ohjelmoinnin osaajia? Vai onko JB4:ssa sellainen api ja sdk:t että siihen pääsee kiinni jollain tolkullisella ohjelmointikielellä?

          Itse joskus tutkailin tällaista: http://www.awron.com/index.php/e90-limousine-lci mutta jäi sitten hankkimatta kun ei oikein tullut selvyyttä että toimisiko JB4:n kanssa jos JB4 pitää OBD-porttia varattuna. Tuosta laitteesta olisi kanssa saanut mielenkiintoista dataa näytölle. Etenkin nuo teho- ja vääntö-arvot olisivat olleet hauskoja seurata ajossa. Ja ihan hyvän näköinen tuo muutenkin olisi ollut.

          Olen vähän odotellut että esim. JB4 Mobilen kehittäjä rakentelisi mittareihin mukaan nuo tehomittarit. Jostain datasta tuo Awroninkin purkki sen laskee, VirtualDynokin osaa ne JB4:n logeista laskea niin miksei myös sitten JB4 Mobilekin, matematiikkaahan se vaan on.

          Eikös tuon JB4 Mobilen "Ethanol Input" -optio toimi suoraan tuon Continentalin sensorin kanssa?
          BMW M3 E92 ACS3

          Comment

          • poteroa
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 311
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by puntalo View Post
            Täältä löytyy ilmeisesti laitteistonläheisen ohjelmoinnin osaajia? Vai onko JB4:ssa sellainen api ja sdk:t että siihen pääsee kiinni jollain tolkullisella ohjelmointikielellä?

            Itse joskus tutkailin tällaista: http://www.awron.com/index.php/e90-limousine-lci mutta jäi sitten hankkimatta kun ei oikein tullut selvyyttä että toimisiko JB4:n kanssa jos JB4 pitää OBD-porttia varattuna. Tuosta laitteesta olisi kanssa saanut mielenkiintoista dataa näytölle. Etenkin nuo teho- ja vääntö-arvot olisivat olleet hauskoja seurata ajossa. Ja ihan hyvän näköinen tuo muutenkin olisi ollut.

            Olen vähän odotellut että esim. JB4 Mobilen kehittäjä rakentelisi mittareihin mukaan nuo tehomittarit. Jostain datasta tuo Awroninkin purkki sen laskee, VirtualDynokin osaa ne JB4:n logeista laskea niin miksei myös sitten JB4 Mobilekin, matematiikkaahan se vaan on.

            Eikös tuon JB4 Mobilen "Ethanol Input" -optio toimi suoraan tuon Continentalin sensorin kanssa?
            Mielenkiintoinen laitos, eipä ole tullut vastaan. Oletan kyllä että OBD portti menee mykäksi kun tuon asentaa, tiedä sitten miten on toteutettu.
            JB4:n kanssa tuo ei taida toimia, kummatkin käyttävät ratin nappeja käyttöliittymänä, joten en usko että pystyy olemaan samaan aikaa autossa ellei JB4:n rattinappeja poista käytöstä.

            En ole perehtynyt tuohon windows/OSX versioon, mutta tuota mobilea on tullut tässä hetki pyöriteltyä. Alunperin JB4 mobile oli suht avoin ja helppo lisätä esim. oma BT palikka. Nyt kyseinen palikka on tehty niin että mikään muu kuin valmistajan tekele omalla firmiksellä ei pariudu appiin.

            Tuossa kun kyselin etanoli sensorin asennuksesta N54-tech sivuilla, niin kehittäjä vain vastaa että osta bt-analysaattori = muuntaa HZ lukemat 0-5v pinniin 15 JB4 mobilessa. Eli hyvinkin kaupalliseksi mennyt, "analyzer" on vain vaatimattomat 150 taalaa..

            Jaa miksikö mitata...? No kun se on niin siistii.

            No ei, ihan sen takia että tietää mitä tankissa on ja pystyy esim. säätämään karttaa sen mukaan mikä seos on käytössä.
            Ja kun kerran on sensori ja näkee arvon näytöllä, ei tarvitse arvailla mitään.

            Hinnaltaan tuo toteutus ei maksa käytännössä mitään, sensori, pari liitintä ja hieman piuhaa ja homma selvä. Nyt vain ennen kun aloittaa tilaamaan mitään niin olisi hyvä tietää miten muut ovat mahdollisesti sen toteuttaneet ja miten appi tukee sitä.

            Ei huvita lainkaan työntää tuonne jenkkilään jostain hyvinkin simppelistä muuntimesta 150 taalaa jos sen voi tehdä itse.

            Jos ei muuten onnistu suoraan appiin, teen sotkulle oman näytön jonka saa vaikka hanskalokeroon käytön jälkeen. (sinne tosin hyvä kun mahtuu litran pönikkä...maitoa.)
            E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
            E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

            Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
            Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
            Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
            Ex: E34 520i "winter wagen"
            Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
            Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
            Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

            Comment

            • 135valtteri
              Bimmer Rookie
              • Oct 2016
              • 64
              • HKI

              #7
              Originally posted by Tommix View Post
              Minulle ei ole oikein avautunut mitä hyötyä on tuosta e85 suhteen tarkasta mittaamisesta? Ennen kuin ajoin eri vahvuisilla bensa-viinaseoksilla niin ei minulla ollut mitään tuskaa tankata ensin bensaa tankkiin ja sitten viinaa päälle. Siinä suhteessa kuin halusin, esim. 30%:n seos (10 litraa kohti) 3 l e98 ja 7 l e85. Tuo tarkkuus riitti minulle aina. Ja sillä seoksen tarkkuudella mosa kyllä toimi.
              Nyt on tullut ajettua vallan 100%:lla e85. Ei mitään ongelmia bensalinjojen ym tiivisteiden kanssa.
              Lasketteko muut seoksilla ajavat sen vain noin suoraan litroista prosentteina, kun kuitenkin 98 bensassakin on tuo 5% etanolia.



              Esimerkiksi tuolla laskurilla kun laittaa 7l e85 ja 3l 98e5 bensaa on seos silloin 61% etanolia.

              Itse kun olen ajanut MHD:n E60 kartalla olen aina tankannut tuolta laskurista lasketulla kaavalla 12,5l 98e5 bensaa ja sekaan 27,5l e85, tällöin seos on tasan 60%. Vai onko se noin tarkkaa? :think

              Kun jos litroista vaan laskee, esim 10 litraan polttoainetta 6 litraa e85 ja sekaan 4 litraa 98e5, on etanoli suhde vain 53%, eikä litroista laskettu 60%.

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                #8
                Originally posted by 135valtteri View Post
                Lasketteko muut seoksilla ajavat sen vain noin suoraan litroista prosentteina, kun kuitenkin 98 bensassakin on tuo 5% etanolia.



                Esimerkiksi tuolla laskurilla kun laittaa 7l e85 ja 3l 98e5 bensaa on seos silloin 61% etanolia.

                Itse kun olen ajanut MHD:n E60 kartalla olen aina tankannut tuolta laskurista lasketulla kaavalla 12,5l 98e5 bensaa ja sekaan 27,5l e85, tällöin seos on tasan 60%. Vai onko se noin tarkkaa? :think

                Kun jos litroista vaan laskee, esim 10 litraan polttoainetta 6 litraa e85 ja sekaan 4 litraa 98e5, on etanoli suhde vain 53%, eikä litroista laskettu 60%.
                Ite kyselin täältä joskus samaa ja taidettiin sanoa, että ei ole niin tarkkaa.
                Ajelin e50-60 seoksilla ja käytin laskuria, sillä sai myös mukavasti laskettua uuden mixin jos oli enemmän entistä ainetta tankissa ja otti uutta ainetta (joko viinaa/bensaa tai pelkkää bensaa jos ei ollu e85 saatavilla).

                Ite laskurissa e85 kohdalla etanolin osuudeksi jotain 81-82% ja 98 bensassa jotain 3-4%, Mutta tuskin on niin nokun nuukaa ihan prosentilleen.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5402
                  • S:t Karins

                  #9
                  Aika pilkunviilausta on, sanon ettei ole mitään merkitystä mitata noin tarkkaan. Hienosti on toiminut samoilla säädöillä oli tankissa sitten 30% tai 35% (tai tällä hetkellä 75% tai 100%) soppa. Mutta kukin tavallaan.
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • tommi69
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 419
                    • Helsinki

                    #10
                    Juurikin näin. Noin suunnilleen kun laittaa. Ite ajan 70/30 bensaa.
                    M140 xDrive v.2017
                    Kawasaki zH2 v.2020

                    Comment

                    • Pohjoisen Poika
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2014
                      • 464
                      • Lappi

                      #11
                      FLEX fuel N54

                      Tämä olisi aivan mieletön, kun tai ehkä joskus jos auton saisi toimimaan noinkin automaattisesti.

                      Hyvä lisä olisi nähdä seos. Tosin bluetooth on ainut kun voi käyttää. Kovin kysytty on tuo #15 pin JB4:ssa.

                      Comment

                      • poteroa
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 311
                        • Tuusula

                        #12
                        Oil tässä toinenkin taka ajatus miksi tuo sensori tuntuisi järkevältä.

                        Ajatus oli lähteä jossain välissä ajamaan Eurooppaa läpi, ja mitä Baltian maista lukenut niin letkusta tulevien "e85" ei välttämättä ole lähelläkään mitä pistoolissa lukee. Suomessa nyt taitaa olla aika tasalaatuista tuo..

                        Olis sitten mielenrauha kun faktat on näytöllä.

                        Mutta tosiaan, kukin tekee niin kuin parhaaksi katsoo.
                        E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                        E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                        Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                        Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                        Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                        Ex: E34 520i "winter wagen"
                        Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                        Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                        Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                        Comment

                        • Pohjoisen Poika
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2014
                          • 464
                          • Lappi

                          #13
                          Ali setä taisi myydä tuota anturia 10 seteissä. Jos semmoista olet tilaamassa niin mielelläni siitä yhden lunastaisin. Pitää sitten pähkäillä miten sen saa kiinni tai laittaa Fuel-IT viestiä että tahtoisi upgreida vanhan järjestelmän johdottomaksi

                          Comment

                          • poteroa
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 311
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Pohjoisen Poika View Post
                            Ali setä taisi myydä tuota anturia 10 seteissä. Jos semmoista olet tilaamassa niin mielelläni siitä yhden lunastaisin. Pitää sitten pähkäillä miten sen saa kiinni tai laittaa Fuel-IT viestiä että tahtoisi upgreida vanhan järjestelmän johdottomaksi
                            Niillä on muitakin, ei niissä ole mitään kummempaa eroa kuin rakenne, toiminnot aivan samat, esim toi 379 loppuinen.. Tuo yksi anturi oli näköjään myyty loppuun. Ja älä etsi ali-baban puolelta, vaan aliexpress.com

                            Speksit löytyvät netistä jokaiselle anturille, joten tarkista kuitenkin ennen ku tilaat. Jos sitä sensoria sitten joutuu muokkaamaan hz-> 0-5v, netistä löytyy sekin..

                            Ja myyvät kyllä yksitellenkin, niitä saa myös isompina setteinä jos tahtoo tukkuriksi.
                            E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                            E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                            Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                            Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                            Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                            Ex: E34 520i "winter wagen"
                            Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                            Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                            Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                            Comment

                            • SettarI
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2009
                              • 56
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Mites tomiiko tämä tuote etanolianturin ja JB4 välillä:
                              P3 Gauges - The #1 source for custom integrated multi-function gauges! Connect with your car in an entirely new way! Why settle for just a boost gauge? The P3 Gauge is a swiss army knife of performance data, with design and integration that won't spoil the clean lines of your interior.

                              Näyttäisi muuttavan etanolianturin taajuustiedon jännitteelle 0-5v.
                              Autona F30 320i N20 koneella ja JB4 tilattuna. Flex-fuelina olisi tarkoitus käyttää. Bluetooth yhteyttä en tarvitse jota esim. Fuel-it analysaattori tarjoaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎